ایجاد منطقه حفاظت شده قلات وتنگ سرخ / ارزیابی انتقال آب به پریشان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس از ایجاد منطقه حفاظت شده قلات و تنگ سرخ خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از فارس: حمید ظهرابی گفت: در غرب شیراز در حال ایجاد منطقه حفاظت شده قلات و تنگ سرخ هستیم و حفاظت از این منطقه می‌تواند میزان روان آب‌های تولیدی، شیراز را از ایجاد سد تنگ سرخ بی نیاز کند.

وی با اعلام اینکه محیط زیست فارس در صدد گرفتن مجوز ایجاد این منطقه حفاظت شده است در ابتدای این نشست شعار امسال در بعد جهانی را «زمانی برای تنوع زیستی» عنوان کرد و گفت: با توجه نامگذاری امسال بعنوان جهش تولید، موضوع جهش تولید و حفظ محیط زیست به عنوان توسعه پایدار تعیین شده است.

ظهرابی تاکید کرد: حفظ محیط زیست امروزه بخشی از توسعه است، بنابر این یکی از مؤلفه‌های دستیابی به توسعه پایدار مسائل حفاظت از محیط زیست است.

وی درباره احیا تالاب‌ها و دریاچه‌های استان فارس و فرایند پایدار دریاچه بختگان، گفت: یکی از جنبه‌های بارز تنوع زیستی تالاب‌ها هستند، بنابر این ما هنوز فاصله زیادی با زمانی داریم که حقابه ها فارغ از چانه زنی و مستمر و روتین تأمین شود.

مدیرکل محیط زیست فارس اضافه کرد: برای احیا تالاب‌ها و دریاچه‌های استان، چند فعالیت انجام می‌دهیم؛ اول تدوین برنامه مدون زیست بوم برای هر تالاب در کنار آن میزان حقابه و آب مورد نیاز آنها را مشخص می‌کنیم.

وی تصریح کرد: برای تالاب‌های فارس بر اساس مصوبات ستاد احیا تالاب‌ها قرار شد برنامه‌های زیست بومی را با همکاری متخصصان به عنوان برنامه مدون ستاد ملی مصوب کند، این فرایند طولانی در فارس در چهارچوبی با دانشگاه فعال سازی شد تفاهمنامه تدوین برنامه‌ها با دانشگاه شیراز در حال انعقاد است.

ظهرابی ادامه داد: دریاچه بختگان و پریشان به عنوان اولویت این ستاد قرار گرفته است اما با فعالیت دبیرخانه می‌تواند فرایندهای حقابه را به نتیجه برساند؛ درخصوص دریاچه پریشان میزان آبی که استحصال می‌شود در حوزه آبخیز پریشان فراتر از آبی است که وارد این حوزه می‌شود بنابر این چاره نداریم بخشی را از منابع خارج از حوزه تأمین کنیم اما باید ارزیابی دقیقی از پیامدهای این موضوع داشته باشیم.

برای احیا پریشان، دانشگاه تهران به دانشگاه شیراز ترجیح داده شد

وی اضافه کرد: درخصوص انتقال آب اینکه به سود این دریاچه خواهد بود بنابر این با دانشگاه تهران قراردادی برای مطالعه بستیم تا پیامدهای مثبت و منفی آنرا بسنجیم سپس تصمیم بگیریم؛ اگر پیامدهای منفی برای دریاچه داشته باشد سناریو دومی را در نظر می‌گیریم که آب منتقل شده را برای کشاورزی در نظر می‌گیریم و از منابع زیرزمینی برای احیا دریاچه استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل محیط زیست فارس درخصوص علت انتخاب دانشگاه تهران، اعلام کرد: رزومه مشخص و مثبت دانشگاه‌ها ملاک ما برای انتخاب دانشگاه تهران بود که با قیمت پایین‌تری این فعالیت را برعهده گرفت.

وی در رابطه با فاضلاب رها شده در ورودی شهر شیراز و اینکه فاضلاب سال‌ها است که رها شده و همچنان بوی مشمئز کننده و آلودگی زیادی دارد به ویژه اینکه در فصل تابستان این بو تا شعاع چند کیلومتری هم ادامه دارد و یکی از جلوه‌های نازیبای محیطی شیراز است که نیاز به رسیدگی دارد، گفت: پیرامون روان آب‌های خاکستری در سطح شیراز پی گیری زیادی داشتیم تا شبکه فاضلاب اجرا شود.

ظهرابی با بیان اینکه با ایجاد شبکه فاضلاب از ورود فاضلاب‌های مخفی جلوگیری خواهد شد، اما معتقد است که باید شهرداری در این زمینه همکاری و سرمایه گذاری کند و پیش تصفیه را انجام دهد.

وی درباره آلودگی از سوی شهرک صنعتی شیراز هم اظهار کرد: به ناچار مجبور شدیم به دلیل برنامه‌هایی که دادند و مورد تأیید قرار نگرفت موضوع را به مرجع قضائی بدهیم.

ظهرابی همچنین درخصوص تعدادی واحد صنعتی کوچک هم، گفت: اراده ما بر جابه جایی است زیرا مخفیانه تخلیه فاضلاب می‌کنند و قطعاً دنبال جابه جا کردن این واحدهای صنعتی که در محیط کاملاً غیربهداشتی در کنار رودخانه خشک دست به تولید می‌زنند هستیم، در کنار اینها مکانیزم اعمال جریمه است که اجرا می‌کنیم.

وی به آخرین وضعیت رئیس محیط زیست سروستان هم اشاره و آماری هم از تخلفات شکارچیان ارائه کرد و گفت: رئیس محیط زیست سروستان تحت درمان و حال عمومی او خوب است اما نیاز به عمل جراحی برای بیرون آوردن ساچمه‌ها از بدنش دارد.

مدیرکل محیط زیست فارس با این حال، اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال مواجه با کرونا بودیم میزان شکار کاهش نیافت و ۱۶۰ نفر متخلف در طول این مدت دستگیر شدند و ۶۷ اصله سلاح ضبط شد.

بره گیری غیرقانونی به یک فرهنگ تبدیل شده است

وی عمده شکارهای سال جاری را صید پرندگان، پستانداران و تعدادی زنده گیری بره‌های حیات وحش و ماهی عنوان کرد و گفت: موضوع بره گیری به یک فرهنگ تبدیل شده است و نیاز به آموزش دارد و متأسفانه گروهی از روی ناآگاهی و حتی آگاهی اقدام به برداشتن و زنده گیری نوزادان حیات وحش می‌کنند و این نکوهیده است.

مدیرکل محیط زیست فارس همچنین با یادآوری همه گیری کووید ۱۹ و تبعات آن بر محیط زیست، اعلام کرد: در استان فارس تقریباً همه بیمارستان‌ها مجهز به اتوکلاو هیدرو کلاو هستند و مشکلی در ضد عفونی کردن پسماندها نداریم اما بیمارستان‌هایی که مرکز درمان کرونا بودند تحت رصد همکاران ما هستند و به طور مداوم نمونه گیری می‌شوند و چنانچه در بی خطر سازی پسماندهای عفونی مشکل داشته باشند برخورد می‌کنیم با این وجود نگرانی جدی در این موضوع نداریم اما استفاده از مواد ضدعفونی کننده به طور بی رویه و ترکیبات کلر که می‌تواند برای محیط زیست پیامدهایی داشته باشند پیش بینی می‌شود فشار مضاعفی را بر طبیعت وارد کند.

وی در پاسخ به پرسش  مبنی بر اینکه آیا آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها عمدی است و امکانات مقابله با آتش در محیط زیست فارس کافی به نظر می‌رسد، گفت: آماری از اینکه آتش سوزی‌های عمدی افزایش داشته نداریم اما اینکه آتش سوزی‌ها در اثر سهل انگاری و سهوی است و تحت عنوان اختلافات بوده است با این مسئله به صورت عمده مواجه نبودیم.

ظهرابی بالاترین میزان خسارت ناشی از آتش سوزی را در جنگل ارژن و پریشان عنوان کرد و گفت: دی پی این اتفاق که ظرف ۴ ساعت با استفاده از نیروهای امدادی و محلی ادفاع شد و مساحت آن حدود ۳ هکتار بود و دو آتش سوزی در میان جنگل فسا داشتیم که ظرف نیم ساعت خاموش شد.

به گفته مدیرکل محیط زیست فارس، در منطقه ارژن باز یک حریق دیروز داشتیم که به سرعت دفع شد که هزار متر مربع بود؛ سیاست اداره کل محیط زیست فارس در استان در موضوع حریق با توجه به برنامه ریزی ها بر اساس پیش گیری است و ۷۰۰ کیلومتر آتش بُرد در استان فارس ایجاد شده است و هماهنگی با جوامع بومی و محلی و استفاده از ظرفیت‌های امدادی است و تکمیل نیازهایی که داشتیم باعث شده است در حیطه پیش گیری خوب عمل کنیم.

وی همچنین اعلام کرد: ۲۰ نفر قرق بان در ۵ منطقه حساس استان فارس مستقر کردیم و توانستیم با کمترین خسارت این مسئله را مدیریت کنیم.

منفعت عدم احداث سد تنگ سرخ بیش از مضرات آن است

ظهرابی پیرامون آخرین وضعیت سد تنگ سرخ با بیان اینکه منفعت عدم احداث سد تنگ سرخ بیش از مضرات آن است، گفت: آخرین تصمیمی که گرفته شده که وزارت نیرو جلسه مهندسی ارزش برگزار کرده و دیدگاه‌های مخالف و موافق را بررسی و به محیط زیست ارائه کند اما به نظر درخواستی نداشتیم؛ به طور کلی به نظر می‌آید عدم اجرای این سد با توجه به مشکلات عدیده ای که دارد بهتر است احداث نشود و به نظر می‌رسد منصرف شده باشند، زیرا جلوگیری از بین بردن سازه‌های طبیعی مانند آبرفت‌ها با مجموعه این اقدامات نیازی به احداث این سد وجود نداشته باشد.

مدیرکل محیط زیست فارس، تصریح کرد: تا امروز گزارشی مبنی بر ابتلای محیط بانان استان فارس به کووید ۱۹ نداشتیم و در قالب پروتکل‌ها اقدام‌ها به درستی انجام شده است.

وی از اجرای فرانید انتقال کارخانه پشم شیشه شیراز هم خبر داد و گفت: ۶۰ درصد انتقال در حال انجام بوده است و خواستار بستن بخش‌های آلوده شدیم.

اراده‌ای برای انتقال کارخانه سیمان شیراز وجود ندارد

ظهرابی با یادآوری اینکه کارخانه سیمان درخصوص آلودگی‌هایی که دارد که از جانب فیلترهاست، تصریح کرد: این موضوع قابل کنترل و مدیریت است اما اراده‌ای برای انتقال این واحد به خارج از شیراز وجود ندارد لذا موضوع را به دستگاه قضائی ارجاع دادیم و کل هیئت مدیره را به مرجع قضائی معرفی کردیم تا حقوق عامه تضیع نشود و الزام به خروج از شهر کنند.

به گفته مدیرکل محیط زیست فارس، محیط زیست هیچ کوتاهی در حق مردم نخواهد داشت؛ کارخانه سیمان برای خروج از شیراز دیگر بهانه‌ای ندارد زیرا برای تغییر کاربری آن، اراضی موجود در آن سود سرشاری به جیب صاحبان کارخانه سیمان سرازیر می‌کند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1396749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =