پایتخت گل ایران، زخمی از خسارات شیوع کرونا

شیوع کرونا کاهش قابل توجه تقاضای گل و گیاهان زینتی را در اسفند و فروردین ماه به همراه داشت و سبب خسارات سنگین به فعالان این حوزه شد.

مدیرعامل تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات در گفتگو با خبرآنلاین مرکزی با تاکید به مطلب فوق به فعالیت ۷۰۰ واحد تولید گل و گیاه و نزدیک به ۹۰۰ هکتار اراضی زیر کشت در شهرستان محلات اشاره کرد و ادامه داد : خسارات وارد شده به این بخش تنها با در نظر گرفتن قیمت تمام شده تولید و پروش انواع گل و گیاهان زینتی حدود ۲۱ میلیارد تومان برآورد می شود . 
ابراهیم علیپور افزود : فروش انواع گل های شاخه بریده ،آپارتمانی ، باغچه ای و درختچه ها تحت تاثیر این شرایط قرار گرفت و به دلیل محدودیت ها و تعطیلی مراسم ها در دوره شیوع کرونا ، بازار مناسبی برای عرضه نداشتند . 

وی با بیان اینکه تشکل های فعال در تولید گل و گیاه در کشور برای قرارگرفتن در میان صنوف آسیب دیده از شیوع کرونا بیش از ۲ ماه پیگیری های زیادی انجام دادند و جزء آخرین رسته های شغلی بودیم که اضافه شدیم ، افزود : بعد از ثبت نام در سامانه کارا مقرر شده تسهیلاتی نیز به فعالان این بخش پرداخت شود که البته با وجود همکاری جهاد کشاورزی و مسئولین استان برای پیگیری جبران خسارات وارده ، تا امروز عملیاتی نشده است.
مدیرعامل تعاونی گل و گیاه زینتی شهرستان محلات حمایت دولت برای جلوگیری از بیکاری فعالان و حذف چرخه تولید در این بخش را ضروری دانست و گفت : جبران حداقل بخشی از قیمت تمام شده تولید در شرایط فعلی می تواند اثرات روانی خسارات وارد شده به این بخش را کاهش دهد. 
علیپور به این نکته قابل تامل که بخش عمده انواع محصولات تولیدی در پایتخت گل ایران در خارج از استان عرضه و به فروش می رسد ، اشاره و تاکید کرد : تولید برخی گل‌های شاخه فصلی نشایی بر اساس سفارش شهرداری‌های کشور انجام شده و اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا این محصولات نیز با عدم استقبال و فروش مواجه شده‌ و بسیاری از سفارشات هم در این مدت لغو شد .

وی تامین و وابسته بودن قیمت نهاده ها نظیر کود با نوسانات ارز ، کمبود زیرساخت های مناسب برای تولید و مشکلات حوزه حمل و نقل و صادرات را هم از چالش های دیگر پیش روی تولید کنندگان عنوان کرد و گفت : بارها بر ضرورت واگذاری تامین نهاده ها به تشکل های این بخش تاکید کرده ایم اما مورد توجه جدی قرار نگرفته است .

مدیرعامل تعاونی گل و گیاه محلات با بیان اینکه موفقیت بیشتر در زمینه صادرات و ارائه محصولات در بازارهای جهانی به تولید در کمترین زمان و با کیفیت بیشتر وابسته است ،  ادامه داد : اگر مشکلات و موانع صادراتی از جمله هزینه‌های بالا و روش‌های سنتی تولید رفع نشود ، به جایگاهی که می‌توانیم در این زمینه در بازارهای جهانی به خود اختصاص دهیم ، دست پیدا نخواهیم کرد .  

وی عملکرد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در حمایت از فعالان تولید و پرورش گل و گیاه را با توجه به محدودیت منابع و سرمایه این صندوق مناسب دانست و مهمترین انتظار از مسئولان را در شرایط فعلی ، اتخاذ تصمیم هایی در خصوص تعویق زمان سررسید پرداخت تسهیلات ، همکاری در پردپرداختاخت هزینه‌های جاری حامل های انرژی به شکل بخشش یا در اقساط بلند مدت ، پرداخت بخشی از حق بیمه های کارگری تامین اجتماعی و... عنوان کرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1399314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =