چرا ایران هم‌زمان با آزادسازی خرمشهر، از مرز عراق رد نشد؟

سردار سرتیپ محمد درودیان، اعتقاد دارد پایان جنگ بعد از فتح خرمشهر امکان‌پذیر نبود، چراکه ایران هنوز به حق و حقوق خود دست نیافته بود. او تاکید می‌کند بهتر بود هم‌زمان با انجام عملیات بیت‌المقدس، نیروهای ایران، به خاک عراق هجوم می‌بردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست «واکاوی عملیات رمضان؛ بررسی دلایل و چرایی عبور ایران از مرز در دوران دفاع مقدس»، ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۰ تیر) برگزار شد.

سردار علی‌محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، در آغاز این نشست، در سخنانی گفت: «آزادسازی خرمشهر به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی یک معجزه بزرگ بود و این حادثه از جنس تکرار انقلاب اسلامی بود که پیام مقابله با دشمن را به جهانیان مخابره کرد؛ لذا فتح خرمشهر حادثه‌ای افتخارآمیز برای ایرانیان بود، چراکه دشمن بعثی اکثر سرمایه‌های خود را در عملیات فتح خرمشهر از دست داد.»

وی ادامه داد: «بعد از این عملیات، قدرت نظامی جمهوری اسلامی برای جهانیان نمایان و روشن شد و باید حقوق ملت ایران از سوی مجامع بین‌المللی مورد توجه قرار می‌گرفت. چرایی ادامه جنگ دلایل متفاوتی دارد که باید به طور دقیق به آن پرداخته شود. درباره آن ایام نظرهای متفاوتی وجود دارد که همین موضوع این ضرورت را ایجاب می‌کند تا نظرات دقیق را از پیشکسوتان دفاع مقدس جویا شویم.»

در ادامه این نشست، سردار سرتیپ پاسدار محمد درودیان، یکی از راویان دوران هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه موضوع ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر ضرورت داشت، تاکید کرد: «یک تصور وجود دارد که خاتمه جنگ بعد از خرمشهر امکان‌پذیر بود و به همین دلیل است که برخی می‌گویند، نباید جنگ را ادامه می‌دادیم و تصور بعدی اینکه ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر نتیجه‌ای نداشت و این دو گمانه شبهه ایجاد کرده است که چرا جمهوری اسلامی ایران بعد از فتح خرمشهر جنگ را ادامه داد. ما باید درباره نتایج جنگ بعد از فتح خرمشهر برای مردم بیشتر صحبت کنیم و متاسفانه تاکنون در این زمینه خوب عمل نشده است.»

این راوی دوران دفاع مقدس اظهار کرد: «در بهمن سال ۱۳۶۰ علائمی از پیروزی ما و شکست عراق نمایان می‌شود و نفر اولی که بحث عبور از مرز را مطرح کرد، آقای هاشمی رفسنجانی بود و ایشان در نماز جمعه تهران اعلام کرد که اگر حقوق ملت ما داده نشود، باید با عبور از مرز کارهای بعثی‌ها را تلافی کنیم. تفکر آقای هاشمی درباره عبور از مرز و تصرف برخی از شهرهای عراق، اهداف سیاسی بود که دنبال می‌کرد. از طرفی به دلیل اینکه انقلاب ما ماهیتی ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی داشت، مسئولان ما اهداف ضد استکباری را نیز دنبال می‌کردند و اصل حضور ما در جنوب لبنان نیز همین مورد بود و باید گفت که بنیانگذار این اندیشه، آقای هاشمی بود که اتفاقا مورد توجه امام راحل نیز قرار گرفت.»

درودیان ادامه داد: «بحث عبور از مرز در مراحل مختلف با یکدیگر متفاوت بود و در مرحله دوم عملیات بیت‌المقدس به این نتیجه رسیدیم که از مرز عبور کنیم، اما توانایی لازم را نداشتیم. اما بعد از مرحله سوم و فتح خرمشهر، رزمندگان به سمت مرز حرکت کردند.»

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس با بیان این‌که عملیات رمضان با تاخیری ۴۵ روزه انجام شد، گفت: «پایان جنگ بعد از فتح خرمشهر امکان‌پذیر نبود، چراکه ما هنوز به حق و حقوق خود دست نیافته بودیم. اگر ما در عملیات رمضان به پیروزی می‌رسیدیم، اصلا سوالات امروزی در خصوص علل ادامه جنگ پیش نمی‌آمد.»

درودیان درباره گزینه راهبردی ایران در آن دوران گفت: «مسئله ما تاخیر در تصمیم‌گیری بود و فتح خرمشهر پیروزی بزرگ ما نبود. بلکه اگر همزمان با آزادسازی خرمشهر یک شهر بزرگ از عراق را تصرف می‌کردیم، در این صورت به پیروزی بزرگ دست پیدا می‌کردیم و ما باید هم‌زمان با انجام عملیات بیت‌المقدس به خاک عراق هجوم می‌بردیم. معتقدیم ما باید قبل از اجرای عملیات بیت‌المقدس، برنامه هجوم به خاک عراق را می‌چیدیم که نشد.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1405197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =