قانون «ارتقای کیفی خودرو» به ابزاری برای خودروسازان و دولت تبدیل شده است.

«اگر در حال حاضر از من بپرسند آیا تعرفه 90 درصدی واردات خودرو مناسب است، نمی‌توانم پاسخ چندان منطقی و دقیقی بدهم.» این بخشی از اظهارات حمیدرضا فولادگر به «دنیای اقتصاد» است که در واکنش به تثبیت تعرفه واردات خودرو می‌گوید. گویا خود مجلسی‌ها نیز فهمیده‌اند قانون «ارتقای کیفی خودرو» که سال پیش تصویب کردند به ابزاری برای خودروسازان و دولت تبدیل شده تا همچنان روش قبلی را این بار در سایه خنک این قانون ادامه دهند.

ابتدای سال گذشته طبق قانون ارتقای کیفی خودرو، مجلس تعیین تعرفه واردات خودرو را به کمیسیون ماده1 دولت سپرد و فقط خواستار ارائه گزارشات ارتقا کیفی سه ماهه از خودروسازان شد. قانونی که از همان روز اول منتقدان بسیاری داشت و این سوال را پیش آورد که چطور خودرویی که 20 تا 40 سال از تولید آن می‌گذرد می‌تواند ارتقای کیفی داشته باشد؟

تثبیت تعرفه 90 درصدی واردات خودرو برای چهارمین سال پیاپی، برای محصولات شرکت‌های خودروساز داخلی عیدی بزرگی است. در چهار سال اخیر به تعداد این محصولات قدیمی سه و نیم میلیون دستگاه افزوده شده و پول خوبی به جیب خودروسازان رفته است.

رسول شقاقی:در آخرین تلاش‌ها برای زنده ماندن قانون ارتقای کیفی خودرو، رئیس کمیسیون صنایع مجلس که از بنیانگذاران و طراحان آن بود طرح جدیدی ارائه کرده و بر مبنای آن  از اجرای طرح عمومی نظرسنجی در ارتباط با کیفیت خودروهای تولید داخلی خبر داده است. طرحی که قبل از اجرای آن باید پرسید وقتی بیش از 70 درصد از محصولات تولید داخل قدیمی و با تکنولوژی پایین‌تولید می‌شود چطور می‌توان شاهد ارتقای کیفی شد؟ این موضوع آن قدر آشکار است که حتی وزارت صنایع نیز برای فشار آوردن به خودروسازان در برنامه‌های کوتاه مدت، بیشتر به دنبال ارتقای خدمات پس از فروش به مشتریان است. از سویی وقتی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بر مبنای وظایف خود در گزارشاتی با مبنای علمی، هر شش ماه یکبار میزان رضایت مشتریان از کلیه خودروهای تولید داخل و وارداتی را بررسی و اعلام می کند چه نیازی به فراخوانی موازی است؟

فعلا تعرفه واردات خودرو همان 90 درصد سابق باقی مانده و تلاش‌های مجلس برای فعال نشان دادن خود نیز با قانونی که خود تصویب کرده، بعید است به جایی برسد. خودروسازان داخلی خوشحالند. آنها حتی این قانون را جدی هم نگرفته‌اند و گزارشی که باید سه ماه بعد از ابلاغ قانون به مجلس ارسال می‌شد را 9 ماه بعد فرستاند.

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصغر IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    0 0
    پس قانون بی قانون چرا تعرفه ماشین کم نشد !!
  • مهرداد IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    0 0
    تا وقتی تعرفه بالا باشه انتظار پیشرفت خودروسازان رو هم نداشته باشید از کیفیت ماشین های 89 معلوم شد چقدر پسرفت نسبت به سال های قبل داشتیم
  • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    0 0
    دولت هر چی به نفع خودش باشد انجام میدهد . قیمت بنزین که هفت برابر شد. برق دو برابر و گاز 10 برابر و مالیات ها افزایش یافته تا کسری بودجه دولت تامین شود. ولی دولت حاضر نیست اجازه دهد مردم با پول خودشان از بازار آزاد خودرو بخرند. واقعاً برای خودم و همه ایرانی ها متاسفم.
  • بدون نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    0 0
    چطور بنزین را آزاد بخریم اما ماشین را غیر آزاد با مصرف 10 و 11 لیتر بخریم . سیاست یک بام و دو هوا
  • مرتضی IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    0 0
    از ماست که بر ماست.
  • مینا IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    0 0
    جالبه پراید رو با قیمت 9میلیون میخریم در حالی که ماشینهای مطرح دنیا توی خارج بیش از 10 تا 12میلیون نیستندباید جوابگوی خونهای ریخته مردمانی بود که پراید سوار شدند و بایک حادثه کوچیک تیکه تیکه شدند فاتحه
  • بدون نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    0 0
    وقتی دولت خود قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان رو رعایت نمی کنه، چطور از کسبه انتظار چنین کاری رو داره؟ ده ها سال حمایت از صنعت خودرو نتیجش تیبا و رایان شده....
  • بدون نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    0 0
    یک موضوع مهم بگویم که راه گشای تمام این مسایل است: خودروسازها خود می دانند دیر یا زود دیوار تعرفه و عوارض 120 درصدی فرو خواند ریخت. فقط سنگ مفت، گنجشک مفت! خودروسازها از مجلس و دولت و مقام ها بزرگ تر طلب حمایت اضافی می کنند و بهانه می آوردند و در کمال تعجب می بینند علارغم قانون مصوب کاهش تعرفه، به آنها امتیاز داده می شود و به این ترتیب سال به سال برنامه های اصلاحی خود را عقب می اندازند و در دل به سادگی و خوش خیالی مردم و مسئولان می خندند.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    0 0
    واسه خودمون متاسفم فقط همین چند وقت پیش پشت چراغ قرمز یه پرایدی رو دیدم که آرم لامبورگینی زده بود رو ماشینش با خودم فکر کردم واقعا طرف میتونه به این آرزوش برسه واقعا هم تو ایرا ن یه آرزوه اما تو کشور های دیگه یه چیز عادیه احتمالا این آرزوشو به گور میبره با این وضعیت
  • بدون نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۸
    0 0
    با حمایت غیر منطقی که از خودرو سازهای داخلی میشه طبعا نباید انتظار ارتقای کیفیت محصول رو هم از این شرکتها داشت فقط یه سوال اینجا مطرحه که نمایندگان مجلس مگه حامی منافع مردم نیستند؟ واقعا چرا ما باید ماشین رو با قیمت غیر واقعی خریداری کنیم؟ پس چرا این همه تعرفه برای خودروی خارجی؟ پس چرا این همه بی کیفیتی خودروی داخلی؟