۴ نفر
۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰

به کجا چنین شتابان؟

سیدشهاب‌الدین چاوشی
به کجا چنین شتابان؟

بی‌تردید مجلس یکی از ارکان اصلی تصمیم‌گیری در کشور است، هر روندی برای موفقیت ملی یک کشور متصور است باید از مجلس سرچشمه گیرد.

مجلس جدید که با شعارهای انقلابی و بازگشت به ارزش‌های انقلابی با کمترین آراء مردم پس از پیروزی انقلاب، عهده‌دار امر نظارت و قانونگذاری شده است راه سخت و دشواری را در پیش دارد و باید همه تلاش خود را برای جلب اعتماد عمومی مردم و بازسازی سرمایه اجتماعی بکار گیرد.

مدتهاست که دوره غوغا سالاری و موج سواری به سر آمده، امروز مردم به مدد فضای مجازی و انعکاس گسترده و لحظه‌ای اخبار و رویدادها، رفتارها و عملکرد کلی و جزیی تک‌تک مسئولان نظام و نمایندگان را رصد و بررسی می کنند. عدم پایبندی به اصول و آموزه‌های اخلاقی و در راس آنها تعهد و مسئولیت‌پذیری،می‌تواند برای جامعه کنونی ما که متاثر از بیماری کرونا و تحت فشار تحریم‌های همه‌جانبه دشمن است، مخاطره انگیزتر از گذشته باشد و این موضوع مسئولیت مجلس کنونی را سنگین‌تر می کند.

آنچه امروز در مجلس درخصوص برخوردهای نامتعارف و غیراخلاقی با وزیر امور خارجه، موفق‌ترین چهره دیپلماسی تاریخ ایران اتفاق افتاد، کورسوهای چراغ امید به پا گرفتن سلوک اخلاقی در جامعه و میان مسئولین را به تاریکی مبدل می نماید. در حالیکه هر شهروندی می تواند از طریق محاکم قضایی و قانونی به بهانۀ نشر اکاذیب تحت تعقیب قرار گیرد، ایراد اتهامات سنگین نظیر دروغگویی و توهین به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دور از شان نمایندگان مجلس است.

مجلسی که نتواند الگوی رفتاری مناسبی از خود در مواجهه با حوادث و انجام مسئولیت‎‌های نظارتی خود نشان دهد، هرگز قادر به تاثیرگذاری مثبت در افکار عمومی و حاکم نمودن آرامش و همدلی در جامعه نخواهد شد. مرور بر جایگاه نمایندگی طبق قانون اساسی، روشن می سازد که هر نماینده در واقع به عنوان نمایندۀ کل ملت شناخته می‌شود، بنابراین پر واضح است که از این فرصت طلایی برای خدمت و دفاع از حقوق مردم باید نهایت بهره را جست و نباید آن را با معرکه‌گیری و به راه انداختن جنجال‌های بی‌نتیجه، به هدر داد.

بلندگوی مجلس صدای نمایندگان ملت شناخته می‌شود و هر سخنی را ولو به صورت انتقاد، نمی‌توان به هر شکلی از این تریبون مطرح کرد. مجلسیان آداب سخن گفتن، نقادی و حتی مطرح نمودن پیشنهادات را نه تنها باید بیاموزند بلکه باید با منعکس نمودن آن در عمل، گفتار و منش خویش آن را به سایرین آموزش دهند. مردمی که شاهد کشمش‌های غیرمودبانه در صحن علنی مجلس هستند که قطعاً  در اذهان عمومی نیز بازتاب منفی خواهد داشت، چگونه باید از رفتارهای سیاسی مجلس الگوپذیری داشته باشند؟!

افرادی که در مجلس اظهارنظر می‌کنند باید بدانند در آنجا از جایگاه شخصیت حقوقی و قانونی یک نماینده با ملت و دولت منتخب مردم سخن می‌گویند و لذا می‌بایست نمایندگان در جهت اصلاح خلق و خوی فردی خود نیز متناسب با شخصیت حقوقی و جایگاه نمایندگی تمرین و ممارست کنند و مجلس را به تقابل با دولتی که با بالاترین آراء مردمی روی کار آمده و هنوز یک سال از دوره خدمت‌اش باقی‌ست، نکشانند. همین یک سال هم اگر همدلانه و در جهت حل مشکلات مردم سپری شود برای کشور یک فرصت طلایی است.

اخلاق را به ورطه نابودی و فساد نکشانیم، همانا بنیانگذاری و گسترش اخلاق حسنه و مدارا محور، فلسفه بعثت پیامبر خاتم (ص) معرفی شده است: " انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق". و به یقین از کسانی که ادعای مسلمانی دارند بیش از پیروی کنندگان سایر ادیان الهی، انتظار مراعات چهارچوب‌های اخلاقی و تاسی به روش و منش نبی مکرم اسلام می‌رود.

نقش دکتر ظریف و تیم مذاکره‌کننده در برجام، بارها از سوی رهبری نظام مورد تشویق و تحسین قرار گرفته است و ایرادات موجود در این تفاهم‌نامه بین‌المللی و بدعهدی سایر متحدان آن در اجرایی نشدن مفاد آن، نباید به مستمسکی برای هجمه به وزیر خارجه و دولت قرار گیرد.

اینکه عده‌ای برجام را به هر علت نمی پسندند و دستاوردهای مهم حقوقی آن را غیرمنصفانه نادیده می‌گیرند، دلیل بر مورد اهانت قرار دادن وزیر خارجه موفق دولت نباید باشد.

دکتر ظریف مکرر اعلام کرده‌ است که شخصاً برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ علاقه‌ای ندارد. چرا مصالح ملی و منافع عمومی جامعه به راحتی زیر پا نهاده می شود آن هم از سوی کسانی که برای حفظ و ارتقای سطح این منافع در پیشگاه الهی سوگند یاد کرده اند. سخن از خیانت و محاکمه برای کسانی که زندگی و عمر خود را در جهت خدمت به کشور در طبق اخلاص گذاشته‌اند، آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟

پر واضح است فعال شدن دیپلماسی کشور در مناسبات بین‌المللی در دورۀ دولت فعلی، بر همگان روشن است و از هر حیث قابل دفاع می‌باشد و این دولت مواضع به حق کشور را در افکار عمومی دنیا به ثبوت رساند. خروج یک‌طرفه ترامپ از برجام خود حاکی از اثربخش بودن این اقدام مهم دیپلماتیک بوده است. نباید به سادگی و با حاکم نمودن باورهای شخصی بر مصالح ملی، دستاوردهای دولت را در عرصه بین‌المللی و حتی ملی، چوب حراج بزنیم. تفکرات شخصی در این عرصه اهمیتی ندارد باید قدری هم به این اندیشید که چنانچه برجام از ابتدا وجود نداشت، شرایط به چه صورتی رقم می خورد.

طبیعی است برجام تمام خواسته‌ها و آرمان‌های کشور را محقق نمی کرد و رییس دولت مدعی بود که به دنبال یک تفاهم برد – برد است. صرف‌نظر از مشکلات و موانع داخلی برجام، همین که آمریکا، اسرائیل، عربستان و سایر متحدان آنها هنوز هم به دنبال نابود شدن و بی اثر گشتن تعهدات ناشی از برجام هستند، باید برای ما هشدار دهنده باشد.

نماینده‌ای که دنبال کلید زدن استیضاح رئیس جمهور است، بی‌تردید نسبت به عوارض و عواقب چنین کاری بی‌توجه است.جامعه همواره و بخصوص اکنون نیازمند آرامش، انسجام و تلاش برای بهبود شرایط است، تند کردن فضای سیاسی کشور حاصلی ندارد و به منزله انداختن کبریت روشن به انبار باروت است، انجام هر کاری در زمان مناسب مفید و اثرگذار خواهد بود.

کسانی که گمان می کنند با حمله به دولت منتخب و حداکثری که نتوانست بسیاری از خواسته‌های رای دهندگان را به دلایل ناخواسته محقق کند، می توانند پیروز میدان انتخابات سال ۱۴۰۰ باشند، به بیراهه می روند زیرا پاسخ مردم در پای صندوق های رای در سال آتی ، به مراتب روشن تر از سال ۱۳۹۲ خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1408711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =