کلبادی، خانه قاجاری نفیس در آغوش ساری!

شهر ساری عمارتی زیبا و قدیمی را در آغوش خود جای داده است که مدتی به عنوان اداره کل میراث فرهنگی مورد استفاده بوده است و اکنون تبدیل به یکی از موزه‌های دیدنی این شهر شده است.

عمارت کلبادی ساری، با عمر ۲۰۰ ساله‌اش جایی است بسیار دیدنی که برای دیدن آن باید به خیابان انقلاب و محله آب انبار نو بروید. محله‌ای که بیشتر بناهای تاریخی ساری در محدوده آن قرار دارند.

تاریخچه خانه کلبادی

در حدود ۲۰۰ سال قبل خانه کلبادی به دستور سردار جلیل از امراء ارتش آن زمان ساخته شد. امیر نصرت فرزند سردار جلیل در جوانی فوت شد و سردار بنا را به نوه خود یعنی منوچهرخان بخشید. منوچهرخان کلبادی هم که بعدها از ملاکین منطقه در سال ۱۳۶۲ از دنیا رفت و این بنا در سال ۱۳۷۰ در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت.

معماری خانه کلبادی

معماری خانه کلبادی الهام گرفته از تکایای دوره ی قاجاری است و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد. عمارت اصلی آن در بخش اندرونی در دو طبقه و یک زیرزمین بنا شده و هر طبقه دارای یک شاه نشین و اتاقهای دو طرفه است. شاه نشین طبقه دوم از زیباترین اتاقهای این عمارت است و جای جای آن یادآمد شیوه های هنرهای تزئینی دوره قاجاری است. مصالح ساختمانی این بنا شامل چوب و آجر و بام آن بصورت شیروانی و سفال پوش می باشد.

در دیدار از این عمارت خاطرتان باشد که در شاه نشین طبقه دوم زمان بیشتری را بگذرانید، این شاه نشین از زیباترین اتاق های عمارت است و هنرهای تزئینی دوره قاجاری در گوشه و کنار آن به چشم می خورد. در بناهای تاریخی، شاه نشین به زیباترین و بزرگترین اتاق هر طبقه گفته می شود که در واقع حکم مهمانخانه را داشته و در آن تزیینات زیبایی مثل طاقچه ها و پنجره های ارسی و سقف چوبی زیبا و… به چشم می خورد و در آن از مهمانان بلندپایه پذیرایی می شود. امیدواریم شما هم بتوانید روزی از این بنای زیبا دیدن کنید. در ادامه، تصاویری دیگر از این خانه را تماشا می‌کنیم.

منبع: لست سکند

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1411379

برچسب‌ها