۰ نفر
۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۱

دانشمندان آمریکایی موفق شدند ساختار ژنوم HIV را به طور کامل رمزگشایی کنند

دانشمندان آمریکایی موفق شدند ساختار ژنوم HIV را به طور کامل رمزگشایی کنند و به این ترتیب امید‌های تازه‌ای برای درمان بیماری ایدز در میان دانشمندان و محققان پدید آمد.
با این رمزگشایی محققان امیدوارند بتوانند روش‌های جدیدی برای مبارزه با گسترش بیماری ایدز پیدا کنند و حتی داروهایی برای درمان آن بسازند.

کوین ویکز استاد دانشگاه کالیفرنیای شمالی و یکی از اعضای اصلی تیم بررسی در این باره گفت: ما در این تحقیقات توانستیم روش‌هایی را که این ویروس برای جلوگیری از شناخته شدن به کار می‌برد کشف کنیم. برای مثال ما متوجه شدیم انتقال اطلاعات خود به جای استفاده از DNA‌های دو رشته‌ای از RNA‌های تک رشته‌ای استفاده می‌کند.

همین عامل شناسایی این ویروس را با دشواری‌های بیشتری روبه‌رو می‌کند. زیرا بر‌خلاف RNA‌ها، DNA‌ها می‌توانند به شکل‌های گوناگون و الگوهای سه بعدی در بیایند که این عامل سبب می‌شود شناسایی ویروس HIV بسیار مشکل شود.

این دانشمندان در بررسی‌های اولیه خود توانستند ساختار ژنوم ویروس HIV را مدل کنند که این مدل از دو رشته که هر‌کدام دارای ده‌هزار نوکلئوتید بودند تشکیل شده بود.
اما با استفاده از یک تکنیک جدید ویکس و همکارانش توانستند نواحی گسترده‌تری از این ژنوم‌ها را مدل کنند.

این مطالعه که در نشریه انگلیسی Nature به چاپ رسیده است دانشمندان را امید‌وار کرده است تا بتوانند چرخه زندگی ویروس ایدز را کشف کرده و راه‌هایی برای درمان آن پیدا کنند.

این بررسی می‌تواند به عنوان نقطه عطفی در پژوهش‌هایی که تاکنون در مورد ویروس HIV صورت گرفته است تلقی شود زیرا با کمک آن دانشمندان به دیدگاه تازه‌ای از ساختار کلی ژنوم این ویروس دست پیدا کرده‌اند.
با کمک این دیدگاه جدید دانشمندان می‌توانند به عملکرد و قوانین ساختاری این ویروس در مقیاس اتمی پی ببرند و آن را بررسی کنند.

ویروس ایدز برای اولین بار در سال 1981 توسط پزشکان آمریکایی مورد توجه گسترده قرار گرفت. این ویروس بعد از این که تعداد زیادی از هم‌جنس‌بازان کالیفرنیایی و نیویورکی دچار مرگ‌های غیر عادی شدند توجه دانشمندان را به خود جلب کرد.

بعد از این تاریخ این ویروس تا به امروز نزدیک به 25 میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است و نزدیک به 33 میلیون نفر هم‌اکنون در سراسر جهان با این بیماری زندگی می‌کنند.

ای. اف. پی/6 آگوست