اولین خاطره از خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی

توضیح گروه اقتصادی خبرآنلاین: در مسافرت نوروزی امسال به یک دستگاه ۲۰۶ صفر صندوق دار مدل V9 برخوردم که پس از طی چند صد کیلومتر سیستم صوتی و پخش آن مشکل پیدا کرد. پس از تعطیلات، مورد مشابه دیگری دیدم که هنگام چپ یا راست کردن فرمان خودرو مشکل پخش پیدا می‌کرد تا اینکه  دوستی که اتفاقا مدیر کنترل کیفیت یک شرکت قطعه ساز همکار با ایران خودرو است با من تماس گرفت. آخرین پنج شنبه سال قبل 206 تیپ دو تحویل گرفته بود و نوروز امسال با مشکل سیستم صوتی و پخش مواجه بود. او از این شکایت داشت که در کارخانه برای ایران خودرو به عنوان مشتری قطعات، هر تسهیلاتی که خودروساز خواسته بر پایه مشتری محوری ارایه می‌شود اما اینک او در دریافت خدمات مناسب به عنوان مشتری نهایی موفق نیست. گزارش جالب او را بخوانید و چنانچه سوژه‌ یا خاطره‌ای از فروش، تحویل و یا خدمات پس از فروش خودروسازان مختلف دارید برای خبرآنلاین در قالب کامنت مطلب پیش رو یا به آدرس ایمیل economics@khabaronline.ir  برای انتشار عمومی و احتمالا پاسخگویی خودروسازان محترم بفرستید:

برای همه کسانی در واحد های تولیدی خدمت می کنند ترکیب "مشتری محوری" از اصول روشن کاری عنوان می شود. به واقع رضایت مشتری به عنوان هدف تمامی سازندگان و رویکرد اصلی تبیین می گردد و این مهم در تمامی شرکت های قطعه ساز و زنجیره تامین و در نهایت خود روسازی به عنوان سرلوحه نمایان است. این موضوع را می توان  به راحتی در تمامی اهداف و استراتژی های سازمانی و طرح ریزی های کیفی دید و در نهایت در همه ممیزی های سیستم کیفیت، گلوگاه سازندگان، شاخص های  مربوط به رضایتمندی مشتری است.

جملات بالا  به  این علت نوشته شده که  امثال نگارنده، روزانه در مقام یک پرسنل سازنده قطعات خودرویی با آن درگیر است  و برای هر روند جاری در سیستم کیفیت هر روز احترام ماهیتی بزرگ را به نام "مشتری" یاد آور می شود.اما گاهی نقطه ی عطفی در مسیر پیش می آید که هویتِ همه اصول و پرسش های بنیادین را زیر سوال می برد،  کدام مشتری؟

 در واقع زمانی فرا می رسد که شما پی  به عمق ماجرایی پی خواهید برد و آن زمانی ست که همزمان در مقام مشتری و سازنده قرار بگیرید. ماحصل حکایتی  طنز و تلخ و پرتضاد است که می توان با زبانی شخصی اما واقعی آن را بیان کرد :

به توصیه  دوستان  و خانواده و رسم نو شدن  در شب سال نو سعی می کنید خودروی کف بازار خود را تبدیل به احسنت کنید. پس از انتخاب های پرشمار در نهایت با مد نظر گرفتن مصرف سوخت بهینه در بین همه ی سواری های متناسب با بودجه تان به انتخاب و جنگ کهنه ی بین تندر 90 و پژو 206 می رسید که در نهایت خودروی پژو را انتخاب می کنید. انتخابی  تنها با معیار هایی شخصی که می تواند تنها برای خودتان مهم باشد .

به پایگاه اینترنتی ایران خودرو رجوع می کنید و به بررسی آگهی های خودروساز خیره می شوید و تسهیلاتی را نزدیک به بودجه خود می یابید و پس از آن به دنبال اقدام، در جستجوی بهترین نمایندگی شهر به آنجا می روید.

 تاریخ سی ام دی ماه 1389 است شما با مدارکتان به نمایندگی رجوع می کنید. صف طویل خریداران را می بینید و صبر می کنید تا نوبتان شود. در طی مراحل ثبت نام از پرسنل آنجا می پرسید که معمولا تحویل خودرو چقدر طول می کشد و پاسخی رسا می گیرید که زمان شما45 روزه است اما معمولا تا بیست روز تحویل می شود. خوشحالید چون تجربه ای ندارید.

45 روز گذشته است و شما نگران هستید که با شما تماس گرفته نشده، تماس می گیرید و می گویند در مرحله سند گذاری است.

به مدت 10 روز هرروز تماس می گیرید،پاسخ کوتاه است، "در مرحله سند گذاری است" . کاملا مایوس از اینکه  این خودرو برای تعطیلات شما به دستتان نمی رسد  ازپیگیری دست می کشید تا یکی از همکارانتان به شما یاد آور می شود که شما در صنعت خودرو شاغل هستید و از دوستان چرا کمک نمی گیرید. همکار دوست شما سریعا لطف می کند و با کد خرید  پیگیری خرید شما را انجام می دهد و بلافاصله به شما اطلاع می دهد که خرید شما چون ایربگ ندارد این طرف سال امکان تحویل ندارد. به پاسخ های نامعلوم نمایندگی فکر می کنید که چرا صریح به شما اطلاع نداده اند در ظرف ده روز پیگیری. و اینکه چرا وقتی خودتان در سایت وارد می شدید فقط به شما عبارت "تخصیص می یابد" گوشزد می شد. دوستتان توصیه می کند که با پرداخت صد هزار تومان می توانید مدل خود رو خود را با ایربگ تحویل بگیرید،معطل نمی کنید و به اداره فروش می روید.

چهارشنبه 25 اسفند. غوغایی است. شلوغ. جای سوزن انداختن نیست. کارگزاران همه نمایندگی ها با دسته ای پلاک بارزترین افرادند .در همین حال که پرس و جو می کنید تلفن همراه شما زنگ می زند و نماینده کیفیت یکی از مشتریان راجع به قطعه تولیدی شما کلی شکایت می کند و شما آن را به هر رای آرام می کنید و قول می دهید که حتما رسیدگی می کنید و دوباره به راهتان ادامه می دهید. پول را پرداخت می کنید و سریعا باجه به باجه می دوید و و تا به مرحله سند گذاری ارجاع داده می شوید. ساعت 12:30 است و شما را به پیکان شهر می فرستند به تاخت آنجا می روید و سند خود را می گیرید و در طول راه به نمایندگی خود و به فرصت سوزی روزها می اندیشید که سند شما می توانسته آماده باشد. به  اداره فروش بر می گردید و زمان به اتمام ساعت کاری اداره نزدیک می شود و دنبال پلاک می روید: پرسنل آنجا به راحتی زحمت شما را با" نه" سردی پاسخ می دهند که پلاک فقط تحویل کارگزار نمایندگی می شود. به او حق می دهید لابد قانون است و شما هم ملزم به رعایت آن هستید. به امور نمایندگان می روید و شماره کارگزار را با ادبیات همکار بودن می گیرید همان جا می بینید چند نفراز عدم تحویل به موقع از نمایندگی ای که شما هم  در آنجا ثبت نام کردید شکایت دارند و مسئول مربوطه می گوید خودرو ها آماده نبوده و که این نمایندگی بهترین نمایندگی شهر شماست.

شماره کارگزار را می گیرید: "تلفن همراه مورد نظر خاموش است."

دیگر بی خیال می شوید و بر می گردید سمت منزل،در طول راه دوستتان تماس می گیرد و پیگری می کند و شما هم تعریف می کنید می گوید بلافاصله تماس خواهد گرفت و بعد از چند دقیقه  زنگ می زند و می گوید فردا ساعت 4.5 عصر خودرو آماده است.  تعجب می کنید و نمی دانید خوشحال باشید یا حیران و مات.

 از روی کنجکاوی با نمایندگی تماس می گیرید و خرید را پیگیری می کنید، می گویند هنوز در مرحله سند گذاری است.  می گویید خانم سند در دست خودم است و شما می گویید در مرحله سند گذاری!؟ یعنی شبکه اطلاعتی به روز نمی شود؟ باز هم  با خونسردی تمام پاسخ می دهند که: نمی دانم آقا.

فردای آن روز به لطف امدادِ روابط دوستانه به نمایندگی فروش می روید و به محض ورود  خندان می گویند خودروی شما آماده است،خودرویی که تا دیروز سند هم قرار بود نخورد! می خندید که اگر دوستان نبودند ...

خیل مشتریان صف کشیده  دیده می شوند که خودروی خود را مطالبه می کنند. شخصی که تحویل خودرواش از سایت خراسان بوده از کوره در می رود و مدیریت نمایندگی دخالت می کند و جمله اش سکوت را حاکم می کند. آقا به خدا ما مانند مرده شوریم، دست ما نیست. خانم مسنی آنجا می گوید: دور از جان آقا صلوات بفرستید. در همین حین شما به شاخص های تحویل به موقع سازمان خود می اندیشید و به نامه های به فرم "اعلام بحران به دلیل عدم تحویل به موقع" که در سازندگان وجود دارد و به این جمله های مرسوم در بین همکاران خودرویی که بجنبید"خطِ ایران خودرو خوابید" فکر می کنید و به تمامی روشهای برنامه ریزی تولید می خندید و از خود می پرسید آیا همیشه همینطور است؟ آن همه الزام وقتی خودرو به موقع دست مشتری نمی رسد برای چیست؟ رکورد تولید؟  با اینکه می دانید در چارسوی تحویل خودرو به مشتری از تامین به تولید تا تحویل هزاران پیچ و تاب وجود دارد اما آیا نمایندگان فروش  خودرو هم شاخص های "تحویل به موقعشان "را به مشتری خود نشان می دهند. به مشتری نهایی!؟

منتظر تحویل خودرو خود هستید  خودرو پر است از پرچسب های کنترل نهایی، کنترل نهایی...

به سرعت آیتم های  را که به نظر می رسد کنترل می کنید. بازرس مربوطه تخته شاسی کنترل را به دستتان می دهد و میگوید امضا کنید می خواهید با وسواس آنها را کنترل  کنید اما می گوید  دیر شده و تا پنج هزار کیلومتر هر مشکلی بود بیایید حل می کنند. فرصت تایید حرف اش و مطالعه دفترچه گارانتی نیست. شب عید ماشین را گرفته اید باید خدا را هم شاکر باشید. سواری جلویی مشابه سواری شماست و یک چراغ اش کار نمی کند. خدا را شکر می کنید و سوار می شوید و از نمایندگی بیرون می آیید.

 صبح روز بعد به دوستی مراجعه می کنید برای لوازم تکمیلی که هر کسی پس از خرید خودروی داخلی به آنها فکر می کند. با پرس و جو از چند لاستیک فروش معتبر به این نتیجه می رسید که لاستیک های سواری تان تولید داخل و به علت عدم بالانس پذیری و دوام و عدم روانی در حرکت بهتر است تعویض شود. به اصطلاح فروشنده لاستیک های خارجی مانند دنبه اند. به حرف هایش اعتماد نمی کنید اما ریسک هم نمی کنید. لاستیک هایی ساخت کشور کره را با قیمتی حدود دونیم برابر بالاتر تعویض می کنید. و برای دوام بیشتر روکش های ماشین را هم به لایه ای دیگر مزین می کنید.

 اساسا در ایران عرف است روکش را روی روکش می کشند.  با کمی تامل در می یابید کلا بازار دیگری برای تکمیل دوباره خودروی صفر در ایران وجود دارد. بازاری که نه برای تزیین خودرو، بلکه برای تعویض و تکمیل سواری ها، گسترش یافته است.بی اعتمادی به نوعی در تولیدات خودرو در ایران در بعضی قطعات وجود دارد که قطعا بخشی از آن کاذب و برای بازار گرمی است اما باید به بخشی از آن باور داشت. این مساله ایست که در طول سالها نتیجه اش را در میان مصرف کنندگان نشان داده است.

 فردای آن روز تعطیل است اما نمایندگی تا ظهر باز است ،تماس می گیرید برای بیمه شخص ثالث که می گویند می افتد برای بعد از تعطیلات با استرس و توکل به سفر می روید.

در طول سفر متوجه می شوید که سی دی پخش خودرو کار نمی کند و افسوس می خورید که چرا از کارت ذخیره یو اس بی فقط  کنترل کرده اید.  به خود امید می دهید که پس از تعطیلات با گارانتی مشکل حل خواهد شد. در طول مسیر از سفتی کمک فنر ها و رگلاژ نبودن درها هم مطلع می شوید به آرامی سفر می کنید تا به منزل و پایان تعطیلات برسید.

در روز نخست بعد از تعطیلات به نمایندگی می روید و مشکلات را مطرح می کنید. برای کمک فنر ها پاسخ درستی یافت نمی شود گویی باید سر کنید چون کمک فنر نو باید سفت باشد که صدای شاسی حتما در اتاق وجود داشته باشد. و برای درها با دوباره کاری که حس خوبی به صدا های محکم آن ندارید نوبتی را اخذ را دریافت می کنید.اما برای پخش خودرو به نمایندگی آن در شهر ارجاع داده می شوید. مسئولیت کیفیت رادیو پخش خودرو به عهده نمایندگی خودرو نیست.

 

در نمایندگی مربوطه  که  یک مغازه صوتی تصویری است رجوع می کنید: متعجب می شوید که آدیتور امور نمایندگان چگونه مجوز به یک تعمیرکار و فروشنده تلوزیون داده است آیا مشتری مداری را آموزش دیده اند؟ دستورالعمل هایی برای شکایت مشتری وجود دارد؟.مدل دستگاه را می گویید و مردی که روی صندلی پشت شما نشسته می گوید: آقا باید پخش را باز کنیم و در نوبت بگذاریم و برای تعمیر به مرکز بفرستیم. شاید درست شود. اگر می خواهی نتیجه بگیری به نمایندگی مرکزی برو. جوابی که سر بالا بودن آن کاملا بارز است و می دانید چندین مورد مشابه مانند شما را داشته است. ادبیات برخورد بسیار مشتری مدار را کاملا حس می کنید. خاطرتان است دوستی از الزامات سختگیرانه قطعات الکترونیکی همیشه گفته بود که رد و قبول فقط وجود دارد و هیچ قطعه ای مجوز ارفاقی ندارد. نمی دانید پشیمان باشید یا عصبانی. نمی دانید که در حال حاضر به عنوان مشتری باید چگونه رفتار کنید! به عنوان سازنده چقدر مسئولید. سوار خودرو می شوید بی خیال هر گارانتی  می شوید.

در طول مسیر به همه جلسات کیفیت در ایران خودرو و چانه زنی های راهرو های ساپکو می اندیشید به اینکه تغیر یک مشخصه مهندسی در فرآیند یا محصول، الزاماتی چون کوه را برای رضایتمندی مشتری در بر دارد.

به این فکر می کنید که بر سر تغییر کوچکترین تغییر تلرانسی که هیچ تغییرکیفی در محصول شما نداشته و تنها با این جمله با کارشناس مرغوبیت که " مشتری می خواهد" بحث داشتید و در این زمان به عنوان مشتری نهایی با قطعه ای معیوب نه سالم با مجوز ارفاقی طرف هستید. دوباره درمی یابید به عبارتی به عنوان همان مصرف کننده نهایی حق مشخصی  اصلا وجود ندارد یا وجود نداشته است.

 به عبارتی  باید بگویید مجموع بر خوردها در سیستم خدمات پس از فروش به صورت میانگین (خوش بینانه ترین حالت) به نحوی بازخورد دارند که انگار همین که خودرو تحویل مشتری شده است کفایت می کند و دیگر مشتری نمی تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

 در نهایت  به این نتیجه  می رسید که شکایت شما شاید جزیی از کمترین شکایت های مشتری که با حساسیت نظام  تولید خودرو آشنا هستید، باشد  و به راستی مصرف کننده عادی بدون اطلاع از سیستم کیفیت و استاندارد های مدون در برخورد با پارمترهایی که ممکن است  حتی ایمنی هم باشند و عیوب احتمالی چگونه می تواند عمل کند؟ و اساسا این پرسش را بی جواب می بینید که دامنه مسئولیت کیفیت در نهایی ترین نقطه  فروش و خدمات پس از فروش چطور باید تعریف شود که امکان اجرای آن وجود داشته باشد!؟

/32

کد خبر 144187

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    1 0
    به اقایون و ایران خودرو و سایپا بگین مردم بی ذارن از محصولات شما نمی خواهند همین.تعرفه هم عین بنزین باید ازاد بشود وسلام.
  • محمد اصلانی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    اولا، نگارنده محترم ایستادن بعضیها برای دریافت شیرینی را فراموش کرده اند. ثانیا، زیاد نباید نگران بود چون مگر چند بار ماشین میخریم که با این مشکلات رو به رو شویم؟!؟!؟!
  • نود IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    کوتاه و مختصر می گویم، یک سال و نیم پیش تندر نود از پارس خودرو خریدم،به من با قیمت 12میلیون فروختن و بعد از یک ماه قیمت رو به 10.500 یعنی 1.5 میلون پایینتر از همانی که من دادند قیمت گذاری کردند، اینجانب با هرکجا که تماس گرفتم جوابگو نبودند و حرف آخرشا این بودپیش می آید پیش آمده دیگه. حالا منه کارمند چقدر باید کار کنم که این 1.5 جبران شود؟؟؟؟؟؟؟
  • افشین IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    از ایران خودرو نخرید
  • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    ای بابا سوژه های تکراری انتخاب میکنی . اینقدر از بی کیفیتی و عدم جوابگوی خودروسازان گفته شده که دیگه برای خودروسازان و مسئولین یک امر عادی شده . مثل نصیحتی شده که مرتب تکرار میشه و نتیجه عکس میده . من خودروام را تا حالا دست نمایندگی ندادم و تعمیرکار سر کوچه‌امان از هر نمایندگی بهتر است . البته میدونید مشکل ماست که مجبوریم خودروهای بی کیفیت مونتاژ داخل را بخریم و اون که پول داره ماشین خارجی خوب سوار میشه و دنبال خرابی و گارانتی و این حرفها نیست . مشکل ماست .
  • محسن IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    رفتن به نمایندگی های خودرو(مخصوصا ایران خودرو) یعنی عوض شدن قطعات اصلی و سالم خودرو.من خودم پژو پارس دارم و همین بالا سرم اومد
  • بدون نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    افتضاح افتضاح
  • روحی IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    1 0
    تا کی باید از محصولات داخل حمایت کنیم.33 ساله داریم محصولات داخل را میخریم.تا وقتی رقابت نباشه تا قیام قیامت همینه وضعمان.در گمرک را باز بزارین ببینین اگه ماشیناتون خریدار داشت اونوقت میفهمین کیفیت ماشیناتنو
  • منصور IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    با سلام موعد تحویل خودرو تندر ( پارس خودرو) اینجانب خرداد 89 بود که با فاصله تأخیری تفریبی 45 روزه تحویل گردید با کلی منت . با مراجعه به نمایندگی علت را جویا شدم گفت به ما ربطی ندارد برو شکایت کن . من طبق فرمایش مسدول نمایندگی شکایت کردم . تاکنون هیچ خسارتی به من پرداخت نگردیده است.( یکی از نمایندگی ها پارس خودرو در شهر یزد )
  • مهدی IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    من یه 206 صندوق دار v8 صفر خریدم.مصرفش 12 لیتر تو 100 .میبرم نمایندگی میگه خودش خوب میشه کاره ما نیست !!!! انگار مریضه که خودش خوب شه.فرمونش صدا میده میگن اونم خوب میشه.ضبطش تا حالا 3 تا فلش سوزونده نمایندگیش تو نوشهر هر چی به شرکت زنگ میزنه کسی گوشی رو حتی جواب نمیده اصلان مارکم نداره فط چند تا شماره تلفن تو یه کاغده که میگن اینا نمایندگیه.صندلیش صدا میده نمایندگی میگه خوب ماشین صفر همینه دیگه.آخه یکی نیست بگه این چه وضعشه.17 تومان دادیم هر روز تعمیر گاهیم
  • بدون نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    يك پرايد صفراز نمايندگي سايپا در بلوار رحمت غربي شيراز دريافت كردم پس از يك هفته با اولين باران داخل ماشين پر از آب شد ، فرمان ماشين هم به يك طرف ميكشيد ، بوق آن هم سوخت . به نمايندگي كه مراجعه كردم گفتند" اينها جزو گارانتي نيست و بايد بيرون آنرا درست كنيد " آيا اين يك خدمات پس از فروش با گارانتي است ؟
  • مختار IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    میشه از خودروسازها بخواین گارانتی رو تعریف کنند تا ماهم یاد بگیریم!در اوایل سال 89 یک مگان 2000 خریدم حدود 8ماه بعد لامپ چراغ راهنمای جلوی اون خودبخود سوخت برای تعویض آن که مثل تمام قطعات خودرو شامل گارانتی نیست! ده هزار تومان (برای یک لامپ) پرداخت کردم امروز هم 1200کیلومتر مانده به زمان سرویس اولیه برای انجام این سرویس مراجعه نموده و علیرغم تائید سلامت تمامی موارد مورد کنترل و بازدید مبلغ 112هزار تومان بابت هزینه سرویس اولیه پرداخت کردم! مرسی از گارانتی پارس خودرو (و ایضاً الباقی خودروسازان)
  • غلامرضا IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    تا در واردات بسته و از رقابت با صنعت دنیا خبری نباشه و فقط مجبور باشیم با خودمان رقابت کنیم. و برامون تکلیف شده باشه که از همینها حمایت کنیم روز بروز افتضاح تر خواهد شد. آخه پیشرفت ما از اون طرفیه دیگه
  • بدون نام IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    رييس هيات عامل ايدرو عنوان کرد: پراید بی‌رقیب است چون:بله درسته پراید بی رقیب چون تا به امروز هیچ خودرویی مانند پراید تاحالا 20 سال بروی خط تولید نمانده ناحالا این همه خون نریخته تاحالا ایقدر سود ایده یه خودروساز نکرده.پراید و تمام خودروهای قدیمی بروی خط تولید قاتل اند و باید قصاص بشوند و از رده خارج بشوند
  • توجه IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    اینقدر نظر گذاشتیم و فهمیدید خودرو بی کیفیت دولت چیکر کرد شد بگه تعرفه کاهش می دم ماا بی عرضه ایم و ساده که از داخل حمایت کنیم
  • پاشا IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    بنده پژوی 405 خود را هیچوقت جرات نمیکنم به نمایندگی های مجاز ببرم و فقط به مکانیک مستقل مراجعه میکنم. شرکت هیچگاه برای اطمینان از عدم وجود مشکل با بنده تماس نگرفته است. با توجه به اینکه بنزین و سایر چیزها را با قیمت آزاد خریداری می کنم انتظارم از دولت این است که تعرفه واردات خودرو و عوارض آن را از 120 درصد به صفر برساند تا بتوانم از خودروسازهای ژاپنی یا اروپایی خودرو را به قیمت بازار کشورهای همسایه دریافت کنم.
  • پاشا IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    بازار خودرو را مانند بازار سوخت انرژی و چیزهای دیگر آزاد کنید.
  • پاشا IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    تصمیم ندارم دیگر تا آخر عمر از ایران خودرو و سایپا خرید کنم. فراخانتان برای بسیاری از مردم بی مورد و بی فایده است
  • بدون نام IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
    0 0
    كار از گلايه گذشته است. بايد مرثيه نوشت
  • ع-ر IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    تو ایران اصلا خدمات پس از فروش معنی نداره فقط تو حرفه پیشنهاد میکنم کلا حذف بشه تا خریدار تکلیفشو بهتر بدونه،مخصوصا ایران خودرو که از افتضاح هم افتضاح تره
  • بدون نام IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    کار از گلایه گذشته چرا در کشوری که ادعای عدالت و وجدان وجود دارد کسی اپسیلونی به مردم توجه نمی کند چرا این شرکتهای دولتی باید حق مردم , پول مردم را پایمال کنند چرا باید تعرفه واردات خودرو اینقدر باشند که مردم نتوانند با همین مبلغ پول سوار بهترین خودرو ها شوند حمایت از تولیدات داخلی به چه قیمت
  • محسن IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    اي بابا خدمات پس از فروش را كه بي خيال!!؟!؟! من به كي بگم كه شركت محترم سايپا چه كلاه گشادي سرم گذاشته؟ شهريور سال گذشته يك پرايد به صورت شرايتي در نمايندگي نيلي اصفهان ثبت نام كردم كه قرار بود سيستم انژكتور آن زيمنس آلمان باشه.توي اينترنتم كه پيگيري ميكردم كلمه ي زيمنس قيد شده بود.چون ناشي هم بودم تازه بعد از 4 ماه كه ماشين را تحويل گرفتم تازه فهميدم كه سيستمش ساژم هست ونه زيمنس!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟داستان جالبي بود نه؟حالا شما بگيد من به كي بايد شكايت كنم؟
  • شركت خودرو ساز ي تاپكو IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    نمیدونم از کجا بگم ولی امیدوارم یکی از کسانی باشی که واقعا به فکر مردم هستند حدود سه سال پيش طي دو قسط مبلغ 15 ميليون براي ثبت نام ماشين فيات سي ينا به شركت تاپكو پول واريز نموديم و قرار بود ماشين ظرف 6 ماه تحويل شود ولي تا حالا نه از ماشين خبري نه از پولمان كارخانه هم نيمه تعطيل و به هر جا كه فكر كنيد شكايت كرديم از دادسرا گرفته تا وزارت صنايع از حمايت از مصرف كننده تا مجلس از برنامه بيست سي تا در شهر ولي هنوز مشكل ما باقي است .
  • بدون نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    برادر وزارت صنايع با اين همه ادعا عرضه نداره خدمات پس از فروش رو درست كنه فقط بلده واردات رو ببنده تعرفه رو بالا نگه داره و با اين ممنوعيت واردات در واقع تعرفه به 140 درصد رسيد و داخليام بي كيفيت تز از قبل فقط بساز بفروش !وزير نشسته از خودروسازي دستوراتشو اجرا كنه؟
  • بدون نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    تمام قيمت ها از جمله بنزين شد جهاني جريمه هاي رانندگي بروز شد الا تعرفه واردات الا قيمت خودرو بابا دست از جيب مردم بر دارين اخه چي مي خواين از جيب مردم كفر مردم رو در اوردين شورشو در اوردين بعد حالا ياد خدمات افتادين!!مشكل از جاي ديگه شروع ميشه انهم بازار انحصاريه
  • رحیم IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    شمع ماشین را تمیز کرد دوباره بست در برگه ترخیص نوشت شمع عوض شد گفتم اقا شما شمع عوض نکردید گفت این برای گزارش شرکت ایران خودرو است در ثانی من که پولی بابت ان نگرفتم
  • جوماجو IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    افتضاحه دکان باز کردن برای درآمد نه خدمات و اینکه نرود میخ آهنی در سنگ.
  • جوماجو IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    اگر راست میگید واردات خودرو را آزاد کنید ببینید سایپا و ایران خودرو چقدر میفروشند.دست ازر عوامفریبی بردارید و خجالت بکشید مردم را کودن نسبت فرض کردید.به زور ماشینهای آشغالی به خورشون میدید و دم از انسانیت و حقوق مصرف کننده میزنید.وا مصیبتا
  • بدون نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    آيا مسئولان سايپا و ايرانخودرو تا به حال از ماشينهاي به روز خارجي استفاده نكرده اند كه از ماشينهاي خودشان اينهمه تعريف و تمجيد مي كنند ؟ 2 سال پيش اقاي بذر پاش گفته بود شركت سايپا با كيا موتور قابل مقايسه نيست .آيا محصولات كيا موتور را ديده اند ؟
  • بدون نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    راستي اقاي مهندس هاشمي دنبال نظرات مردم بود راجع به خودروهاي داخلي حتما بخونند مطالعه بفرمايند مي دونم از دست ايشونم هيچ كاري برنمي ايد و بايد ايشون و همكارا فقط تعريف و تمجيد كنند از خودروسازي!!!
  • بدون نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    اواخرسال89 یک پرایدصفرکیلومترخریدم.یک روزبعدازتحویل گرفتن ازنمایندگی متوجه شدم که دوستون وسط خودرو ضربه خورده ودوباره رنگ شده است به هرکجا مراجعه کرده وبه تمامی شمارههای سایپا درتهران تماس گرفتم ولی هیچکس جوابگو نیست . فقط دریک کلام خودرو سایپا نخرید
  • بدون نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    خودرويي كه لياقت مردم باشه و به قول خودتان مردمي باشه خودروهاي وارداتيه و انم به قيمت واقعي چون يه بار پول ميديم يه چند سال از هر نظر راحتيم دوام عدم خرابي استفاده از قطعات با كيفيت و ايمني
  • بدون نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    اقاي رئيس ايدرو فكر كنم پرايد رو با بنز اشتبا گرفته بابا بست كننين مردم مگه بيسوادن؟اخه پرايد با گاري هم قابل مقايسه نيست نه هندلينگ نه راحتي نه امنيت اره پرايد با هيچ ماشيني از اخر قابل مقايسه نيست
  • بدون نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    الان ايران خودرو به خاطر توليد دنا تو توهم بسر ميبره تا ديروز مردم اين همه دادو بيداد ميكردن نتيجش اين شده كه كسي به اندازه سر سوزن محل نميكنه از اين به بعد خدا بخير كنه چون الان به دنا به عنوان سفينه فضايي نگاه ميكنه ومجلسي ها هم كار رو تموم شده ميبينن ديگه مشكل خودرويي تو ايران حل شده
  • بدون نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    راه تعمير گاه تورا ميخواند سايپا مطمئن برا پر كردن جيب تعميركاران
  • بدون نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    اقاي وزارت صنايع ليست ثبت سفارش جديد كه چند ماه داره بررسي ميشه در مورد كيفيت خودروهاي الماني يورو5 و فول ايمني همين وسواسم در مورد پرايد هم صورت ميگيره؟مثلا الان 6 ماه فرصت داديد ماشين بدون كيسه هوا توليد بشه مثلا اين طوري مجوز مرگ ملت رو داديد؟خودروسازا سركيسه كردن مردم بست نيست؟كشتار كافي نيست ؟بنزين ازاد كردي ولي جلوي ازاد سازي و حذف تعرفه ايستادي با كدام منطق؟
  • بدون نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    خودتونم مي دونيد با اين سياست ها شما هيچ وقت خودروساز نميشيد و در خودروسازي هيچ مزيتي نداريد چرا اينقدر اصرار روي اين مساله داريد؟30 ساله نتونستيد و هروز فاصله با تكنولوژي دنيا بيشتر ميشه افتخارت اينه واردات خودروي باكيفيت روبا اين تعرفه بستي و افزايش تيراژ خودروهاي از رده خارج ديگر كشورها!!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    يكي از حاميان خودروسازي:"صنعت خودروسازي كشور در طول چند سال گذشته پيشرفت هاي خيره كننده اي داشته است"مثلا يعني الان در حد هيوندايي هستيد؟يا تعرفه رو بدون دغدغه برداشتيد ديگه محصولات رقابتيه؟اصرار بر تعرفه فقط به معني اسناك بودن محصولات داخليتونه به زور داريد به مردم ميفروشيد والا همه صحبتها مردم ناراضين برادر و ديگه نمي تونن تحمل كنند تعرفه عين بنزين بايد ازاد بشه و همين امسال
  • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    من و خيلي ها اين طرز تفكر رو دارند كه خودروهاي توليدي اين چند سال و كلن صفر پول دادن بهش يعني اشتباه بزرگ چون خدا مي دونه براي كسب سود از چه چيزاي زده اند و وقتي ماشين صفر به صداي ستو ها مي يافته و و انواع صداها واي به حال موترو و اجزاشوايراني اگه جونتو دوست داري خودروي ايراني نخر
  • بدون نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    دیگه شورشو درآوردن ایکاش ما هم مثل بعضی کشورهای همسایه خودروسازی نداشتیم.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    سوال ؟ بنظر شما اگر شرکت ایران خودرو و سایپا بخواهند مثل شرکت های ژاپنی یا دیگران بعلت نقص فنی خودروهایشان را جمع کنند چند درصد از خودروهای داخلی باید به شرکت برگردند . خلایق آنچه .....
  • مصرف كننده مغبون IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    1-يك روز بعد ازمراجعه به نمايندگي ايران خودرو بابت كاهش اب با من تماس گرفته وسوال شد كه از خدمات راضي هستيد گفتيم خوب بود هفته بعد مجدداهمان مشكل داشتم وتعمير مناسبي نكرده بودند 2 - مهر 89 يكدستگاه 206 v9خريدم مصرف بنزين ان 13 ليتر در100 كيلومتر است كه سوال كردم گفتند قديمي هايش خوب هست جديدها قطعاتش چيني است مصرفش بالاست
  • بدون نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    از خبر انلاین عزیز تقاضا دارم نظرسنجی مبنی بر کاهش تعرفه واردات ایجاد کند تا شاید با فشار افکار عمومی تعرفه واردات را اندکی کاهش دهند زیرا رسانه های دیگر جیره خور دولتند و هیچ گاه این کار را انجام نمیدهند.با تشکر
  • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    من يك پرايد مدل 84 دارم. به جرات مي تونم بگم كه تا امروز حدود نصف ارزش ماشين رو توي اين شش سال خرج خودش كردم.صنعت خودروي ايران تنها به كميت فكر ميكنه و كيفيت در درجه هزارم اهميته. تنها دليل فروش خودروهاي ساخت داخل بسته بودن مرزهاي كشور بروي ماشين هاي خارجيه‘ والا چه كسي حاضره كلي پول بده سواري گاري ماشين نما بشه؟
  • آرش IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    برای برخی تعمیرات به نمایندگی سایپا مراجعه کرده بودم تعمیرکاران خود مجموعه میگفتند ماشینو برای چی آوردی اینجا ببر تعمیرکارای بیرون مطمئن تره !!!
  • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    اگرمردم همت میکردند وخودروایرانی نمیخریدند شاید مجبورمیشدند یا کیفیت بهترکنند یا اینکه قیمت پایین تربیاید فقط دریک کلام خودرو سایپا نخرید
  • بدون نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    چرا بنزين بايد با قيمت جهاني باشد. اما خودرو نه؟ تا زماني كه تعرفه ها تا اين حد بالا است و مي دانند رقيب جدي ندارند . وضع همين خواهد بود. با نوشتن گلايه و نصيحت هم چيزي تغيير نخواهد كرد
  • بدون نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    اردي مدل 85 رو بردم نمايندگي ديسك و صفه كلاچش رو عوض كردم 65000 تومان دادم همش 5ما دنده ماشينم درست كار كرد اونم ماشيني كه همش تو ماه 15 روز استفادش ميكنم پرايد هم كه اصلا جز ماشينها نيست كه براش پول بدي چون خودمون داشتيم واقعا اسباب بازيه سايپا و ايران خودرو تا كي ميخوان ادامه بدن دولت هم چون براش نمي صرفه و مجبور از اشغال سازي دفاع كنه هيچ كاري انجام نميده
  • بدون نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    1 0
    اشتغال شده بهانه برای خودروسازا و ادامه بنجل سازیا و الا مگه بقیه جاهای دنیا نیست تعرفه صفره هم بازار داخلشون را دارن هم صادرات وسیع به تمام دنیا و همه دنبال پیشرفتن و صادرات بیشتر نه اشتغال چون با صادرات و تولید با کیفیت همه چی به همراهش میاد بعدم ملت خسته شدیم چوب ندونم کاری اینها رو ما بخوریم سودشو ایها بخورن بسه دیگه تعرفه رو همین امسال حذف کنید تا ببینید دستاوردهای خیرکننده خودشو در باازر ازاد نشون بده
  • بدون نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 1
    خودروسازی ما شده محل جمع اوری درامد مردم و هدر رفت منابع کشور و هیچ گونه ارز اوری با این همه حمایت های جانانه برای مملکت نداشت ه بلکه پول مردم و خون مردم این همه به پای این صنعت ریختن بی نتیجه بوده بعدم برادر میاد میگه پراید از رده خارج 30 سال پیش امریکا و کره بدون رقیبه !!!
  • بدون نام IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    0 0
    با سلام متاسفانه این نظرات رو یا شما میریزد توی آشغالی یا فقط برای باز کردن زخم کهنه و سرشار از نفرت مردم هستش. این بار فکر کنم 15 دفعه زدن اینگونه نظراته توی سایت شما ولی وقتی هیچ مسئول بی وجدانی مفهوم اینهارو نمیفهمه دیگه دادن نظر چه فایده ای جز ناراحتی مردمه...
  • بدون نام IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    0 0
    گاري سبزي فروش محلمونم هم بي رقيب چرخاش بادي مثل پرايد بيرقيب سايپا تورو خدابه جاي تحويل دادن محملات به مردم بيچاره به فكر از رده خارج كردن اين گاري بيرقيب باشين
  • بدون نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    0 0
    ورق كاغذ مقاومتش بيشتره يا بدنه پرايد؟اقاي وزير يا اقاي هاشمي ؟
  • زود باور IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    0 0
    شیشه بالابر اتومبیلم بعداز یک هفته خراب شد. رفتم نمایندگی مجاز برای استفاده از گارانتی، گفتند شیشه بالابر نداریم باید صبر کنی. با شیشه پایین چطور شب ماشین را بزارم به امان خدا، وقتی دزدها با شصت تا قفل هم ماشین می برن؟گفتم باشه آزاد بزارین تا پولش را بدم. عصر برگشتم تا ماشین را ببرم. کارت گارانتی را گذاشتم رو میز و هیچ حرفی نزدم. مسئول صبح نبود و فرد جدید من را از خدمات گارانتی بهره مند کرد بدون هیچ حرفی. شما علت را چه میدانید؟ آیا این داستان واقعیت دارد؟
  • بدون نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    0 0
    206 تیپ 3 مدل 89 با کارکرد 5000 تا مصرف در یکصد کیلومتر 12-باک بنزین هوا می گیرد هنگام سوخت گیر باک تا اخر پر می شود ولی عقربه حالت پر را نشان نمی دهد-درهنگام رانندگی در هنگام برگشتن ازمحل کارماشین گاز نمی خورد و وسط خیابان هرکاری می کردم ماشین حرکت نمی کرد تا بالاخره با سرعت 20 کیلومتر خودرو به نمایندگی اشنا رسانده گفتند مغر ماشین هنگ کرده فقط کار نمایندگی مرکزی است!دوستمان درنمایندگی با اتصال به 2سر باتری مغر کامپیوتر ریست شد ماشین راه افتاد.ستون های ماشین صرو صدا می دهد!
  • بدون نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 0
    مشكل اصلي از ان جاست كه خودروي صفر با ايراد و مشكل تحويل ملت مي دهند و الا خدمات فرعياته.شما داري القا مي كني در تمام دنيا ماشين صفر با ايراد مي دهند دست ملت در صورتي كه ماشين صفر تا مدت ها نبايد كوچكترين مشكلي داشته باشند
  • بدون نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 0
    ملت ميان خودروي صفر تحويل مي گيرند كه بي دردسر باشه مشكل فني يا كيفي نداشته باشه در صورتي كه تازه خودروهاي صفر داخل اول مصيبته .اينها از خودشون چي بودن كه قطعاتم چيني شد وecu خودرها چيني است مصرف بالاست فقط صندلي ها كيسه نايلن دارند همين
  • بدون نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 0
    ایران:سرزمینی که گارانتی ماشین مفهومی ندارد . وتنها کسانی که ازگارانتی بهره می برند نمایندگیهای محترم ایران خودرو هستند که با گرفتن کپی از کارت گارانتی ما بیچاره ها پول در می آورند.
  • سياوش سليماني پور از اورميه IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 0
    باسلام درسايت امداد ايران خودرو اين مطلب نوشته شده:رستگاری با بی.ام.و در 4.9 ثانیه ! مافهميديم كه در دولت نهم ميتوانيم منبعد بجاي پرهيزگاري با يكدستگاه بي ام و به رستگاري برسيم. الان آمپر بنزين اغلب پژوها مثل مال بنده از اول خراب است وتبيديل گاز به بنزين وبرعكس! احدي در اورميه نمي پذيرد كه شامل گارانتيه!