آلمان بعد از انتخابات آمریکا به دنبال عقد "توافق جدید" است

ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه آلمان به دنبال یک "توافق جدید" دیپلماتیک با واشنگتن پس از انتخابات آمریکاست. به گفته او، چندجانبه‌گرایی و نه ناسیونالیسم، برای روابط دو سوی آتلانتیک اهمیت دارد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به روزنامه «تاگس‌ اشپیگل آم زونتاگ» گفت، بعد از انتخابات آمریکا، برلین برای احیای روابط ترانس آتلانتیک که در جریان چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ آسیب دید، تلاش می‌کند.

هایکو ماس گفت: درست پس از انتخابات، ما با پیشنهادهایمان به واشنگتن نزدیک می‌شویم و یک توافق جدید ترانس آتلانتیک را پیشنهاد می‌دهیم. برلین، جدای از اینکه چه کسی برای چهار سال آتی راهی کاخ سفید شود، این کار را انجام می‌دهد.

این مقام آلمانی همچنین گفت: به لحاظ دیپلماتیک خطرناک است که من به عنوان وزیر امور خارجه، نظرات شخصی خودم را درباره نتایج انتخابات در دیگر کشورها بیان کنم. این تصمیم به عهده آلمانی‌ها نیست، بلکه بحث بر سر انتخابات دموکراتیک در آمریکاست. ما پس از آن باید با نتیجه این انتخابات کنار بیاییم.

او در اشاره‌ای ضمنی که تمایل به سمت حزب دموکرات آمریکا را نشان می‌داد، گفت: جو بایدن بر این عقیده است که همکاری چندجانبه، قدرت آمریکاست. ما مجبور بودیم که به توصیف ترامپ از چین و روسیه و اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین دشمنان ایالات متحده گوش کنیم. این روند باید به آخر برسد.

وزیر امور خارجه آلمان افزود: درک مشترک از "قوانین بازی" جهانی لازم است تا با مسائل جهانی نظیر تجارت، حفاظت از اقلیم، پاندمی کرونا و عصر دیجیتال حل شود. چنانچه ما با این مسائل بزرگ دوران خودمان به شکلی متحد واکنش نشان ندهیم، آینده جهان تیره و تار به نظر می‌رسد.

هایکو ماس با اشاره به روابط سنتی پس از جنگ جهانی دوم میان آمریکا و اروپا از جمله استقرار نیروهای آمریکایی در آلمان گفت، تعامل با وظایف آتی در شرایطی آسان‌تر می‌شود که "ما در کنار یکدیگر به آنها نزدیک شویم، در صورتی که ما بهتر به یکدیگر گوش فرا دهیم و از یکدیگر درس بگیریم."

در حالی که کمپین‌های ریاست جمهوری آمریکا به خط پایان نزدیک تر می‌شوند، دونالد ترامپ شنبه ادعا کرد که کشورهای بیشماری از جمله آلمان مایل به شکست او در انتخابات سه‌شنبه هستند. او به حامیانش گفت: چین نمی‌خواهد من باشم. ایران می‌خواهد که من نباشم. آلمان هم نمی‌خواهد من باشم.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1450213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =