۶ نفر
۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
تمام فارغ التحصیلان حقوق باید وکیل شوند؟

اخیرا رییس محترم کمسیون قضایی و حقوقی مجلس راجع به طرح جامع پذیرش وکالت نکاتی را اعلام نموده اند؛

رییس محترم کمسیون قضایی و حقوقی مجلس، علت مطرح بودن چنین طرحی، توزیع ناعادلانه مشاغل حقوقی و قضایی دانسته و در توجیه اصرار به ارائه چنین طرح هایی گفته است:ما معتقدیم  اگر مشاغل حقوقی و قضایی به عدالت  توزیع  شود ، نباید هیچکدام از فارغ التحصیلان رشته حقوق بیکار بمانند اما در شرایط کنونی بسیاری از افرادی که  در این مشاغل  هستند  دارای چند شغل هستند.

پیش از پاسخ به  آقای حسن نوروزی لازم است چند پرسش مطرح شود.

اولا: به نظر حضرتعالی  به جز فارغ التحصیلان رشته حقوق سایر فارغ التحصیلان دانشگاهی ، همگی  مشغول به کار هستند؟

ثانیا:آیا تنها شغل و حرفه مرتبط با دانش حقوق قضایی حرفه وکالت است؟آیا فلسفه وجودی کانون وکلا اشتغال زایی است؟ تنها مرجع ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان حقوق کانون وکلاست؟ اگر چنین است دلیل وجودی مرکز مشاوران قوه قضاییه چیست؟ حتما حضرتعالی می دانید که فارغ التحصیل رشته حقوق می تواند قاضی ،سر دفتر اسناد رسمی ،سردفترازدواج  وطلاق و یا مدیر دفتر  شعب دادگاه و یا کارمند ادارات حقوقی نهادهای دولتی شود،آیا برای چنین مواردی نیز طرح و برنامه ی عادلانه ای دارید؟

 رئیس کمسیون حقوقی قضایی مجلس در ادامه گفته اند :بسیاری از افراد فعال در مشاغل حقوقی همزمان  دارای دفتر ازدواج ،ثبت اسناد ،پلیس +۱۰ و .... هستند.
برادر عزیز  انشالله  که می دانید  اگر هم نمی دانید  (که  البته محل ایراد است )باید خدمتتان عرض   کنم  هیچ یک از همقطاران من  در حرفه شریف  وکالت  بنا بر قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت  ونظامات صنفی حق داشتن شغلی غیر از وکالت نداشته و در ابتدای تشریفات صدور پروانه وکالت در این مورد استعلام لازم صورت می گیرد .

جهت  اطلاع  این نماینده  دلسوز  که به فکرجوانان  کشور می باشد عرض کنم  همان دفاتری که می تواند محل اشتغال لااقل پنج تا ده فارغ التحصیل  حقوق باشد امروز در اختیار قضات شریف بازنشسته  ،افسران بازنشسته نیروی انتظامی و یا کارمندان بازنشسته دادگستری است .بنابراین  اگر  به واقع دلسوز اشتغال همدرسان عزیز رشته حقوق هستید فکری به حال  مصوبه منع اشتغال  بازنشستگان  و الزام دادگستری به استخدام فارغ التحصیلان حقوق در تصدی اداری و قضایی  نمایید تا حجم پرونده ها و عدم تصدی شعب قضایی سبب اطاله دادرسی و تحمیل حجم عظیم پرونده بر قضات شریف نشود.

شما که دغدغه عدالت دارید یقینا می دانید یکی از طرق احقاق حق و پیشگیری از تضییع حقوق مردم تسریع در دادرسی است که می توان با استخدام قضایی/اداری جوانان این تالی فساد را مرتفع کرد.

علاوه اینکه  شعب  شورای حل اختلاف  امروزه توسط کسانی که حقوق بگیر دولت هستند اداره می شوند که بعضا هیچ  مدرک تحصیلی مرتبط  با رشته حقوق ندارند در حالیکه چنین مرجعی به راحتی می تواند مشکل بیکاری بخش عمده ای از جوانان دانش آموخته حقوق را مرتفع کند.

به عنوان پیشنهاد عرض می کنم، مرکز پژوهش های مجلس طرحی را در نظر بگیرد تا میزان اشتغال زایی کانون  های وکلا را  با سایر نهادهای  مرتبط مقایسه نماید . آنگاه   خواهید  دید  این خانه صنفی  به تنهایی جور ندانم کاری ها وقصور سایر نهادهای حاکمیتی  را در ایجاد اشتغال جوانان کشیده است.  امیدوارم چنین طرحی را تصویب  کنید، ما نیز در مقابل تعهد می دهیم  با سند و مدرک به شما نمایندگان ملت ثابت کنیم، اتفاقا کانون وکلا بدون تحمیل ریالی هزینه بر دولت  در کمال انصاف و در قواره استاندارد جهانی اقدام به اشتغال زایی و تربیت  وکلای دادگستری کرده  است .

در پایان  نظر آن نماینده محترم را  به فلسفه وجودی ماده187قانون برنامه سوم توسعه جلب می کنم تا تالی فاسد چنین طرح و ایده های بدون کار کارشناسانه به وضوح دیده شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1452796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرشيد IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    1 0
    سلام واقعا همه ي فارغ تحصيلان رشته حقوق وكيل شوند و حتي افرادي كه مدرك حقوق اسلامي دارند و مانند حقوق دادان و علوم قضايي هستند و همچنين افرادي كه معدل ١٢ دارند نيز به عنوان وكيل و كارمند حقوقي باشند اينگونه بهتر است براي جامعه تحصيلكردگان حقوق
  • علیرضا IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    0 0
    این سخنان نقادانه درپاسخ به کمیسیون قضایی مجلس درد مشترک همه حقوقدانان بیمارکشوراست که دوستان فکرکنم‌ بخاطر عدم نفوذ درمقامات دولتی ویا ساخت وپاخت های پشت پرده راه حل ساده را برمی گزینند( وکیل شدن :همان ویزیتوری قضایی ) ولی حیف است بقول دوستمان حرفی از منع بکارگیری قضات بازنشسته و نظامی و... در دفاتر ومدیریت دادگاه ها مطرح شود چون بضرر باند آقای طبری غیر متخصص در سیستم قضایی میشود که در مرجع مهمی بازوهای اختاپوس وارخودرا چنگ زده اند .
  • حامد IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    1 1
    حرف حق زده ایشون ،مگه هر کسی صرف داشتن یک لیسانس حقوق باید وکیل بشه ؟؟مگه همه باید وکیل بشن؟؟مگه دستگاه قضا قاضی نمیخاد؟؟چرا دفاتر خدمات قضایی باید دست قضات بازنشسته و کارمندان سابق دادگستری باشه؟؟چرا شورای حل اختلاف فارغ التحصیل حقوق استخدام نمیکنه؟؟همین جوری سالی ۷یا۸ ماه اکثر وکلا بیکار هستیم ،والله بالله دست از سر وکلا بردارید
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    0 0
    حرف دل
  • رسول US ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    0 1
    بایدی ندارد!! اگر در آزمونهای قوه محترم ۲ضاییه قبول شدند و شرایط لازم را داشتند وکیل خواهند شد ولی اینکه چون لیسانس حقوق است پس باید وکالت کند بدون طی مراحل گفته شده اشتباه است زیرا خیلی از لیسانسیه های فعلی فقط مدرک دارند و از وکالت و حقوق هیچی نمی دانند!!؟
  • milad IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    1 0
    بله این درست است که قضات و کارکنان دستگاه قضائی بعد از باز نشستگی وکیل می شوند ، ولی باید گفت که نویسنده محترم و عزیز ... وقتی که یک کارمند بازنشسته دادگستری با کوهی از تجربه می تواتد حقوق حقه یک مال باخته را از یک کلاهبردار بگیرد ، شما به چه حقّی به خود اجازه میدهی که استفاده از این پتانسیل را از مردم مال باخته بگیرید ؟؟؟؟ وقتی یک کارمند دادگستری در اوج زمان استراحت خودش فقط ماهی ۱۰۰ دلار حقوق میگیرد ( حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان ) و در عوض ماهیانه ۵ میلیون تومان کرایه خانه میدهد ، چه طور باید زندگی خود را بگذراند ؟؟؟؟ یک بازنشسته آبرومند که دارای پسر ، دختر ، عروس ، داماد ، نوه و ... و کلی ّ مخارج دیگر می باشد ، چگونه باید این هزینه ها را پرداخت کند ؟؟؟؟؟ خداوند هیچ پدر خانواده ای را شرمنده زن و بچه نکند ، چه بماند که با موی سفیدش عرق شرم بریزد و نتواند از سواد و مدرک خودش هم حتی استفاده کند ...... این چه استدلالی است که شماها دارید ؟ خدای را در کلام گفتن به نظر بگیرید و هرگاه که این قشر زحمت کش و تحصیل کرده را تامین کردید به آنها بگویید که چه حقی دارند و چه حقی ندارند
  • سوری IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    0 1
    با سلام نماینده محترم اولا به فکر دانشگاهایی پولی باشید دوما مگر کانون وکلا وزارت کاره سوماباید معیار علمی باشه برای جذب وکیل چهارما دنبال بیکار کردن وکلا هستید پنجما یه کنی مطالعه وتفکر کن بعد سخنرانی کن
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    1 1
    بیچاره فارغ التحصیلان حقوق
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    1 0
    جناب اقای جعفر پور استاد گرامی امثال جنابعالی هم با وجود داشتن پروانه وکالت مشغول به تدریس در دانشگاه ازاد در استان فارس بودین به همون پروانه بسنده میکردین خب الان تکلیف ما فارغ تحصیلان با مدرک ارشد چیه که باید پشت ازمون کانون فرسوده بشیم شما چرا جلوی تقلب همکارهاتون در کانون نمیگیرید که هرسال شاهد لو رفتن سوالات ازمون نباشیم
  • اخمد IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    1 0
    با سلام و احترام اتفاقا آقای نماینده پیشنهاد بسیار خوبی داده اند.. بدینوسیله انحصارطلبی وکلا و بیکاری فارغ التحصیلان حقوق کم می شود.
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    کانون وکلای انحصار گر وکلای توبیسوادترین مشاغل جامعه ایران هستند چون اعطای مجوز وکالت را به حرفه تست زنی ختم نمودید ووکلای خوب شما در اصل دلالان خوبی از اب درامدنداگر مسئولین مغز درستی داشتندمجوزوکلالت را باگذراند ن حداقل ۱۰سال سابقه کار زیر نظر قضات بازنشسته اعطا میکردند نه به پول خرج کردن ویادگرفتن حرفه تست زنی باهوش ترین تحصیلکردگان حقوقی به خاطر پول خرج نکردن ویادنگرفتن حرفه تست زنی برای قبولی وکالت به بیکاری وبیماری افسردگی دچار شدند که خداوند ناظر براعمالتان است
  • محمد IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    مهم اینه که ما تهش بیکاریم
  • عباسی IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    با سلام. ای کاش این نماینده محترم قبل از هر گونه اظهار نظری در مورد شغل و شان وکالت تحقیقی در این موردانجام میدادند من مث ایشون نیستم که حرف غیر کارشناسی بزنم وگرنه منم میگفتم تمام فارغ اتحصیلان حقوق بایستی قاضی شوند یا تمام فارغ التحصیلان علوم سیاسی باید وارد سیاست شوند. انسان مومن اول فک میکند بعد حرف میزند
  • محرم IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    حالا یکی خواست بفکر جوان های بیکار با‌شه شما کمکش کنید طرحش را کاملتر کند وهر جایی که به رشته تحصیلی شان می خوره مشغول شوند نه اینکه ایراد بگیرید واز کار خیرش پشیمان کنی