ظریف: تلاش پاکستان برای مراقبت از مرزها رضایت‌بخش است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با همتای پاکستانی خود گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدامات پاکستان و ارتش این کشور برای تامین امنیت و مراقبت از مرزهای مشترک را قابل اطمینان می‌داند.

به گزارش خبرآنلاین، «محمدجواد ظریف» روز چهارشنبه پس از پایان دیدار با وزیر امور خارجه پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد، از همکاری‌های دولت و ارتش پاکستان در بحث مراقبت مرزی و تعامل با طرف ایرانی ابراز اطمینان کرد.

وی افزود: ما از میزان همکاری‌هایی که از دولت و ارتش‌ پاکستان برای مدیریت امنیت مرزها دریافت می‌کنیم راضی و مطمئن هستیم دو کشور می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

ظریف تاکید کرد: ایران از تلاش ارتش پاکستان برای حصارکشی مرزها از جمله تاسیس چندین پادگان و برجک‌های مرزی استقبال می‌کند.

گذرگاه‌ ریمدان-گبد هفته آتی افتتاح می‌شود

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت مراودات مرزی ایران و پاکستان گفت: گفت‌وگوهای سازنده‌ای با فرمانده ارتش پاکستان و همچنین وزیر امور خارجه این کشور درخصوص بازارچه‌های مرزی از جمله افتتاح گذرگاه‌ جدید مرزی انجام شد.

وی افزود: گذرگاه جدید مرزی ریمدان-گبد میان ایران و پاکستان تا هفته آینده گشایش خواهد یافت.

ظریف از رایزنی‌های وسیع با همتای پاکستانی‌اش درخصوص همکاری‌های دو کشور در مرز، مهاجرت و تروریسم خبر داد که توافق شد میزان تعاملات دو کشور همسایه توسعه یابد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه و در گفت وگو با خبرنگاران گفت: ما امروز درباره روابط دوجانبه، گسترش همکاری‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کرده و درخصوص اوضاع خلیج فارس، برجام، عادی سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی و همچنین درگیری‌های قره‌باغ نیز تبادل نظر صورت گرفت.

مواضع نزدیک تهران و اسلام‌آباد درباره صلح افغانستان 

وزیر امور خارجه پاکستان نیز پس از دیدار با ظریف و هیات همراه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان خواسته مشترک برای بهبود اوضاع افغانستان دارند.

شاه محمود قریشی افزود: تهران و اسلام‌آباد مواضع نزدیکی در بحث صلح افغانستان دارند و ما برای دستیابی به اهداف مشترک در افغانستان همکاری‌های عمیق خود را افزایش خواهیم داد.

وی با بیان اینکه نمایندگان ویژه ایران و پاکستان در امور افغانستان نیز جلسه جداگانه‌ای در اسلام‌آباد برگزار کرده‌اند، گفت: توافق شد که تعامل و همکاری خود را در مورد افغانستان افزایش دهیم.

وزیر امور خارجه پاکستان در بخش دیگری از سخنان خود به خبرنگاران گفت: روابط تاریخی و برادرانه میان ایران و پاکستان برقرار است و سفر فعلی آقای ظریف باعث خرسندی ما است.

شاه محمود قریشی همچنین از ایران به عنوان یک دوست و همسایه مهم پاکستان یاد کرد و از اقدامات عملی دولت این کشور برای توسعه همکاری تجاری و اقتصادی با ایران خبر داد و اظهار داشت: دولت پاکستان تصمیم گرفته است به تبادلات تجاری مرزی دو کشور کمک کند.
وزیر خارجه پاکستان برقراری صلح و امنیت در مرزهای ایران و پاکستان را حایز اهمیت زیادی دانست و تاکید کرد این کشور اجازه اقدامات خصمانه علیه ایران را نخواهد داد.
تحولات منطقه‌ای، مسایل جهان اسلام، مقابله با اسلام‌هراسی، همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه تقویت سازمان اکو، مبارزه مشترک با تروریسم و مهاجرت‌های غیرقانونی و تسهیل سفرهای زیارتی و همچنین تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده نزدیک؛ از جمله دیگر مسائل مورد مذاکره و تفاهم وزرای خارجه ایران و پاکستان در اسلام آباد بود.

قریشی از مواضع ایران و مقام‌های عالی کشورمان در حمایت از مواضع منطقه‌ای اسلام‌آباد از جمله در بحث کشمیر قدردانی کرد.

همچنین بخش مطبوعاتی سفارت ایران در اسلام‌آباد در خصوص محورهای مهم نشست وزیران امور خارجه ایران و پاکستان اعلام کرد: دکتر ظریف در این دیدار به علایق عمیق تاریخی و فرهنگی بین ملت های ایران و پاکستان اشاره کرد.

وی آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه جانبه مناسبات با پاکستان را ابراز داشت. وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه گذرگاههای مرزی با پاکستان، از تصمیم دولت این کشور در خصوص گشایش بازارچه های جدید مرزی در جهت توسعه مناسبات تجاری دو کشور استقبال و آمادگی کشورمان برای توافق پیرامون‌ مدلهای جدید تبادلات تجاری را اعلام کرد. دکتر ظریف با اشاره به اهمیت تقویت امنیت مرزهای دو کشور، ضرورت مشورت‌های مستمر در این خصوص را یادآور شد.

تحولات منطقه، مسائل جهان اسلام، مقابله با اسلام هراسی، همکاری‌های منطقه ای بویژه تقویت سازمان همکارهای منطقه ای (اکو)، مبارزه مشترک با تروریسم و مهاجرت‌های غیرقانونی و تسهیل سفرهای زیارتی؛ از جمله دیگر موضوعات مورد گفتگوی وزرای امور خارجه دو کشور در اسلام‌آباد بود.

تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده نزدیک از جمله دیگر مسائل مورد مذاکره و تفاهم وزرای خارجه ایران و پاکستان به شمار می‌رود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1454424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =