۳۰ نفر
۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
کرونا معادل یک بند کوچک از زلزله تهران

مدتی است که با توجه به بحران کرونا بیشتر درباره مدیریت بحران کرونا و کم و کاستی های آن در کشور می نویسم که ای کاش از دومین روز واگیر به تجربه های علمی و عملی دیگران توجه می کردند؛

اگر به آن تجربه های علمی توجه می شد، امروز بدون شک روزی این تعداد از هموطنان عزیزمان فوت نمی شدند؛ ولیکن داد از دست غرور و منم منم های بی من! البته با توجه به بیش از سی سال تمرکز حقیر در خصوص آسیب پذیری و مقاوم سازی، مهندسی زلزله و مدیریت بحران کشور و به خصوص تهران بزرگ لازم است تاکید کنم بدون شک زلزله محتمل تهران در هر روز و هر ساعت و در هر ثانیه ای امکان شروع اش  دور از انتظار نیست؛ حتی این اتفاق خیلی دیر شده است!

شاید عده ای فکر کنند بحران بعد از بحران را مطرح کردن ایجاد یاس و نا امیدی است و  شاید این امر خوشایند برخی از ما معلمان این رشته شده باشد! چند بار هم یادداشت ها و مقاله هایی را دیده ام که بعضی از اساتید دانشگاه را متهم به ایجاد بحران در ذهن مردم و ترس آنها و حتی سود جویی هم کرده اند؟ خوب، نظرات متفاوت همیشه در دنیا بوده و بسیار هم خوب است تا مردم آزادانه فکر و فکر خود را بیان کنند.

بنده در این یادداشت اصلا در پی پاسخگویی به این گونه نظرات نیستم، امیدوارم البته بعد از نوشتن عرایضم این مطلب هم به طورغیر مستقیم پاسخ داده شود، ان شا الله.
چرا بنده در این زمان و با وجود بحران بزرگ کرونا و گرفتاری های متعدد در کشور چنین بحثی را دنبال می کنم و باید پرسید که چه هدفی از این مساله دارم؟  اگر توجه شود شرایط حاصله از مدیریت ناکارآمد کرونا به دلیل این است که برنامه ای از قبل برای چنین شرایطی در کشور اندیشیده نشده بود و اگر این کار در زمان قبل از آن طراحی و تمرین شده بود امروز اینجا که هستیم، نبودیم! 

مثال بزنم این تهران و این کرونا و این شرایط و این همه مشکلات که امروز مردم در کلان شهر تهران با آن روبرو هستیم شاید معادل یک بند کوچک از اقدامات بعد از زلزله تهران بعد از رخداد آن باشد! یعنی گندزدایی اجساد برای جلوگیری از تبدیل نشدن به عفونت های ناشی از تلفات!
اجازه بفرمایید دوباره تاکید کنم کل این گرفتاری های کرونایی که همه ما در تهران به آن گرفتاریم معادل یک بند کوچک از تبعات بعد زلزله تهران است!! (تجربه نشان داده در کشور باید چند بار یک مطلب را تکرار کرد) این یعنی ابعاد فاجعه احتمالی را خودتان تخمین بزنید!

قصد بنده از بیان این موضوع توجه دادن مردم و مسولان به این مهم در زمان آرامش قبل از زلزله است تا شرایطی فراهم آوریم که مشکلات به این نحوه گریبان ملت را نگیرد، البته کسری از ملت که باقی مانده باشند! 
شرایط تهران بعد از زلزله را خوب می دانیم، نیازی به کالبد شکافی آن در این مرقومه نیست در صورت علاقه می شود به وبلاگ بنده در همین سایت اینجا  و یادداشت های فوق العاده اساتید دیگر رجوع کرد. همانطور که بارها دلسوزی حقیر باعث شد که تک تک مشکلات مدیریت کرونا را بدون قصد و غرضی و چقدر هم با یاری خداوند، درست از ماهها قبل برای اصلاح امور عرض کنم که به امروز نرسیم که متاسفانه رسیدیم چون غرور متولیان امر اجازه نداد به صورت بهینه از آنها استفاده شود!
 یک درس دیگر از کرونا هم اینکه خبرگان یک رشته بی خودی خبره آن رشته نشده اند. باید حرفشان را گوش داد. به هر حال امیدوارم تا قبل از ثبت تکان اول دستگاه لرزه نگار تهران، بداد آن برسیم چون بعد از اولین تیک آن تا چند ثانیه بعد دیگر تهرانی نخواهیم داشت.
امیدوارم تا قبل از ثبت تکان اول دستگاه لرزه نگار تهران، بداد ان برسیم چون بعد از تیک اول آن تا بعد از چند ثانیه، از نظر حقیر تهرانی نخواهیم داشت.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1458518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهیلا IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    10 0
    ایکاش کمی فقط کمی به نصایح شما گوش داده میشد از مردم عادی که کاری برنمیاید و کاردست کسانی افتاده که صندلیشون مهمتر از جون مردم شده، متاسفم که شما علم خودتون رو در اختیار قرار میدین ولی گوش شنوایی نیست برای این حرفها!!!
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 1
    ایشون استاد بزرگی هستن ولی انگار تو این مقاله بیشتر دارن واسه خودشون بازارگرمی و تبلیغ میکنن!! تو این شرایط کرونا و تحریم مگه دولت توانی واسه انجام کار داره که بخواد بره سراغ زلزله؟! تازه با کدوم پول و امکانات میشه شهر بی در و پیکر تهران با ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت را بازسازی و مقاوم سازی کرد؟! جناب دکتر ناطق الهی نوشتن در کسری از ثانیه تهران با خاک یکسان میشه! خب دولت‌چطور همچین شهری رو میتونه مقاوم سازی بکنه شما که دانشمندی راهکار بدید لطفا نه اینکه ملت رو زهره ترک کنید پروفسور!
    • بینام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      0 0
      استاد خیلی سال هست که دارن میگن ولی گوش شنوایی نیست این موضوع تازه نیست شما حتما مقالات جناب استاد رو مطالعه نکردید.