راهنمای سفر به یزد، ضلعی از مثلث طلایی گردشگری ایران

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

وجود محله‌های قدیمی و سنتی با کوچه پس کوچه‌های خشت و گلی تو در تو، مساجد، بازارها، حمام و خانه‌ های تاریخی؛ بارزترین خصوصیت شهر یزد هستند که گردشگران زیادی را به سمت خود می کشد تا تاریخ و اصالت ایران زمین را به نمایش بگذارد. اصالتی که هنوز پابرجاست و در جای جای شهر یزد به چشم می خورد با مردمانی ساده و صادق که به مهمان نوازی و مهربانی مشهورند. 

تلفیقی از جاذبه‌های کویری و بسیار گرم با آب‌وهوای کوهستانی و بسیار سرد در برخی نقاط استان موجب شده که در کنار علاقه‌مندان به آثار باستانی و تاریخی، طبیعت‌دوستان زیادی نیز این دیار را مقصد سفرهای خود قرار دهند؛ بنابراین در اختیار داشتن یک راهنمای سفر به یزد، بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

راه های دسترسی به یزد

مسیرهای دسترسی به یزد از استان‌های هم‌جوار، معمولاً مسیرهای پرترددی هستند که جزو جاده‌های اصلی ترانزیتی کشور به شمار می‌روند. برای دسترسی به یزد از تهران، می‌توان فاصله حدود ۶۲۰ کیلومتری این دو شهر را در زمانی بین ۶ الی ۸ ساعت با اتوبوس یا قطار طی کرد. دیدنی‌های خاص و تماشایی مسیر تهران به یزد _مخصوصاً در حوالی قم و کاشان _ می‌تواند لحظات خاطره‌انگیزی برای گردشگران بسازد و لذت سفر را دوچندان کند. همچنین با ورود به استان و پیش از رسیدن به شهر یزد، شهرستان‌های میبد و اردکان نیز با دیدنی‌های تاریخی و طبیعی خود به استقبال مسافران می‌روند.

با این حال، علاقه‌مندان به سفرهای هوایی نیز می‌توانند از پرواز تهران_یزد استفاده کنند و خود را در مدت‌زمانی یک ساعته به شهر بادگیرها برسانند. باید گفت که در حال حاضر علاوه بر تهران، امکان سفر هوایی از شهرهایی همچون مشهد، اهواز، شیراز، بندرعباس و جزایر قشم و کیش به یزد وجود دارد.

جاهای دیدنی یزد؛ محبوب گردشگران داخلی و خارجی

پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی شهر جهانی یزد در کنار اقدامات مؤثر میراث فرهنگی این استان، موجب جلب نظر علاقه‌مندان ایرانی و خارجی شده و برخی از جاذبه‌های گردشگری یزد را به اماکنی بسیار محبوب برای گردشگران تبدیل کرده است. از مهم‌ترین جاهای دیدنی یزد می‌توان به میدان امیرچخماق اشاره کرد که با قرارگیری در مرکز شهر و بافت تاریخی، همواره پذیرای بازدیدکنندگان مشتاق و علاقه‌مند می‌باشد. همچنین مسجدجامع یزد با ویژگی‌های خاص خود، نمونه‌ای جهانی از معماری شکوهمند ایرانی به شمار می‌رود که کاشی‌کاری‌های آن نیز علاقه‌مندان بسیاری دارد.

در گوشه و کنار شهر یزد، جاذبه‌های منحصربه‌فردی گردشگران را به‌سوی خود فرامی‌خوانند که محبوب‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: باغ دولت‌آباد یزد با بلندترین بادگیر جهان، زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه، آتشکده زرتشتیان با آتش ۱۵۰۰ ساله، گور یا دخمه زرتشتیان، مجموعه خان یزد با پیشینه‌ای تاریخی، موزه آینه و روشنایی، خانه لاری‌ها یا موزه اسناد تاریخی و... .

باید اشاره کرد که در اطراف یزد و شهرستان‌های دیگر استان نیز جاذبه‌های گردشگری بسیاری مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد و به علت تنوع بالای دیدنی‌ها، هر گروه از علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند. به‌عنوان مثال، فضای دل‌انگیز باغ پهلوان‌پور مهریز و همچنین ارتفاعات بی‌نظیر شیرکوه یزد زبانزد خاص و عام است. به‌علاوه، مجموعه‌های تاریخی و باستانی بسیاری همچون روستای خرانق و روستای سریزد نیز با اسرار چندهزار ساله خود به استقبال بازدیدکنندگان می‌رود.

بهترین زمان سفر به یزد

برای سفر به یزد باید زمان مناسبی را انتخاب کرد که بتوان بیشترین بهره را از جاذبه‌های تماشایی آن برد. شاید در نگاه اول، مناسب‌ترین فصل سفر به یزد در پاییز و زمستان باشد؛ چراکه از گرمای کویری منطقه کاسته می‌شود و فرصت گشت‌وگذار برای علاقه‌مندان فراهم می‌گردد. باید دانست که فصل زمستان در استان یزد نسبتاً سرد و استخوان‌سوز است؛ اما رفتن به پیست اسکی سخوید در این زمان، گزینه بسیار خوبی برای طرفداران ورزش‌های زمستانی محسوب می‌شود. همچنین در فصل تابستان نیز می‌توان با حضور در ییلاقات یزد نظیر مناطق بکر شهرستان تفت، آب‌وهوایی دل‌انگیز را در کنار طبیعتی سرسبز و زیبا به تماشا نشست.

اما باتوجه به استقبال توریست‌ها و گردشگران، بهترین زمان سفر به یزد فصل پاییز و بهار است؛ چراکه آب‌وهوایی معتدل و طبیعتی زیبا انتظار مسافران را می‌کشد. درواقع، با سر به یزد در پاییز می‌توان به دیدن کوچه‌باغ‌های هزاررنگ شهرهایی همچون تفت و اسلامیه رفت و مراسم انارچینی یزدی‌ها را از نزدیک تماشا کرد. همچنین در آغاز فصل بهار و تازه شدن طبیعت، امکان شرکت در آیین‌های باستانی و سنتی یزدی‌ها حین مراسم مختلف نوروز و حتی قبل و بعد از آن وجود خواهد داشت.

بهترین اقامتگاه های یزد کدامند؟

همگان یزد را به بافت تاریخی، بادگیرهای زیبا و خانه‌های خشتی‌اش می‌شناسند. در سال‌های اخیر این شهر به مقصدی پرطرفدار برای گردشگران داخلی تبدیل‌شده؛ افرادی که به شوق کسب آرامش و لذت اقامت در خانه‌های خشتی پای به این شهر می‌گذارند. معمولاً اولین سؤالی که گردشگران قبل از سفر به یزد از ما می پرسند این است که بهترین هتل های یزد کدامند؟!

از ویژگی‌های ممتاز استان یزد باید به تعدد بالای اقامتگاه‌های مختلف آن همانند هتل‌ها و بوم‌گردی‌ها اشاره کرد که با شامل شدن طیف وسیعی از اماکن نظیر هتل‌های سنتی، هتل‌های مدرن، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، خانه‌های مسافر و... جواب‌گوی نیازهای طیف وسیعی از مراجعان و مسافران می‌باشد.

از پرطرفدارترین هتل‌های یزد باید هتل سنتی مشیرالممالک، هتل داد، هتل صفائیه و... را نام برد.

با این حال، بسیاری از گردشگران علاقه‌مندند که طول اقامت خود را در بوم‌گردی‌ها سپری کنند. از مزایای بوم‌گردی‌ها همین بس که با فضای سنتی و متفاوت خود، لذت سفر را برای مسافران و توریست‌ها دوچندان می‌کند. برخی از بهترین بوم‌گردی‌های یزد عبارت‌اند از: اقامتگاه بوم گردی سه نیک، اقامتگاه شعرباف، بوم گردی انار عقدا، اقامتگاه خانه خشتی و... .

یزد؛ قطب گردشگری سلامت

گردشگری سلامت ازجمله فرصت‌های طلایی در صنعت گردشگری ایران و به‌ویژه استان یزد است که همراه با درآمدزایی قابل‌توجه، امکان ارائه خدماتی ارزشمند را برای متقاضیان فراهم می‌سازد. یزد که به‌عنوان قطب ناباروری کشور نیز شناخته می‌شود، درصد زیادی از گردشگران ورودی خود را به گردشگران سلامت و متقاضیان درمان در مراکز پزشکی استان اختصاص داده است. سایت رادینا سلامت به آدرس raadinahealth.com در زمینه توریسم درمانی و درمان ناباروری در یزد فعالیت دارد و متقاضیان درمان ناباروری که می خواهند به یزد سفر کنند می توانند سوالات خود را مطرح کرده و در صورت تمایل رزرو نوبت انجام دهند.

استان یزد با دیدنی‌های بی‌شمار و ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و پزشکی خود، مقصد مناسبی برای انجام سفرهای سیاحتی و درمانی است که همواره با روی خوش، به میزبانی مسافران اقصی‌نقاط ایران و دیگر کشورهای جهان می‌رود. کوچه‌های ساده و بی‌آلایش شهر بادگیرها و دوچرخه‌ها، بی‌صبرانه منتظر حضور گرم شما در دیار مهر و مهربانی هستند.

منبع:  سایت سفر به یزد (https://gotoyazd.com)

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1464321

برچسب‌ها