نبود حمایت مدیران استان از دفاتر، مهمترین مشکل دفاتر پیشخوان در سمنان است

در داخل شهرها دفاتر زیادی وجود دارند که برای انجام بعضی کارها به مردم کمک زیادی می کنند. یکی از این دفاتر، دفتر های پیشخوان دولت هستند که برای انجام امور الکترونیکی از آنها استفاده می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان از دفاتر پیشخوان برای انجام کارهای دولتی و عمومی استفاده می شود و آن ها متعلق به بخش خصوصی هستند. به طور کلی می‌ توان گفت: دفاتری جزء دفاتر پیشخوان به حساب می آیند که بتوانند کارهای الکترونیکی مردم را در سراسر کشور انجام دهد و یا به بیان دیگر این دفاتر برای انجام خدمات الکترونیکی در سراسر کشور تاسیس شده اند.
تمامی دستگاه های اجرایی دولت در کشور باید شرایط را به گونه ای فراهم کنند که تمامی خدمات آن ها در این دفاتر انجام بپذیرد. ایجاد شدن این دفاتر دلایل بسیار زیادی دارد ولی مهم ترین دلیل ایجاد این دفاتر این است که از موازی کاری دستگاه های دولتی جلوگیری شود و یک دولت الکترونیک در دسترس مردم باشد.
دولت الکترونیک بعنوان رویکرد جدید خدمات رسانی پاسخی به چالش های محیطی و سازگاری با دنیای جدید کسب و کار است  که مورد توجه مدیریت دولتی در عصر اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته است.
در سال‌های اخیر بسیاری از سازمان‌ها خدمات خود را به صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه‌ می‌نمایند. یکی از دغدغه‌های پیش روی دولت‌ها و سازمان‌ها در عصر حاضر مساله فقدان اعتماد شهروندان به این شکل از ارائه خدمات می‌باشد.هرچه سازمان‌ها بیشتر به سمت الکترونیکی شدن‌ پیش می‌روند این موضوع نیز اهمیت روزافزونی می‌یابد.اعتماد شهروندان به دولت و تکنولوژی با توجه به گسترش خدمات الکترونیکی یک ضرورت است. از جمله مهمترین موضوعاتی که هر دولت خدمتگزار باید به صورت تشکیلاتی برای آنها برنامه های شفاف ومشخصی ارائه کند می توان  به دریافت خدمات دولتی به صورت مساوی برای تمامی اقشار جامعه، شناسایی مجراهای ارتباطی و تکثر کانال های ارتباطی، ایجاد ساز و کارها و بسترهای لازم به منظور عرضه ی خدمات مناسب، در دسترس بودن مراکز خدمات و... اشاره نمود. 
در همین راستا و پیرو فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری دولت برای انجام بهتر و مطلوب تر وظائف خود اقدام به تأسیس دفاتر پیشخوان دولت نمود که وظایفشان ارائه بخشی از خدمات سازمان های دولتی در تمامی نقاط شهری وروستایی است. 
توسعه دولت الکترونیک و ارائه خدمت به مردم از طریق الکترونیکی با مشارکت بخش خصوصی ازمهــم ترین برنامه های دولت بوده که باعث افزایش سرعت انجام کار، ایجاد اشتغال، رضایتمندی مردم و افزایش دقت شده و در نهایت سلامت اداری را افزایش می دهد.
ضرورت و اهمیت این دفاتر در سال های اخیر بسیار مبین و روشن است وماهیت و کاربرد این دفاتر بر هیچ یک از مراکز اداری پوشیده نیست. به جهت آشنایی بیشتر با این دفاتر و بررسی عملکرد و مشکلات این دفاتر در استان، با علی کاظمی رئیس هیات مدیره دفاتر پیشخوان خدمات استان سمنان گفتگویی انجام دادیم.
ازچه سالی به فعالیت دفاتر پیشخوان مشغول شده اید؟
از سال۱۳۸۲ فعالیت خودرا شروع کرده و تا امروز با وجود تمام مشکلات پیش رو مشغول به فعالیت در این حوزه و خدمات رسانی به مردم عزیز می باشم.
در حال حاضر چند دفتر پیشخوان در این استان فعالیت دارند؟
حدودا ۱۱۰ دفتر پیشخوان خدمات دولت در استان فعالیت دارند که در این دفاتر حدود ۵۰۰ نیروی کار تحصیل کرده، مشغول به کار می باشند.
دفاتر پیشخوان در استان ها با چه هدفی راه اندازی شده اند؟
هدف از ایجاد دفاتر پیشخوان خدمات دولت، تحقق توسعه دولت الکترونیک است.این دفاتر حدودا ۲۵ سال پیش با نام دفاتر خدمات ارتباطی به منظور ارائه خدمات الکترونیکی دستگاه های دولتی و غیر دولتی به منظور افزایش سطح دسترسی مردم،سرعت در دریافت خدمات و کاهش هزینه های دولت و مردم به بخش خصوصی راه اندازی که بر این اساس کلیه دستگاه های اجرایی مکلف شدند با هدف یکپارچه سازی خدمات و دفاتر از سال ۱۳۸۸ خدمات الکترونیکی قابل واگذاری خود را از طریق این دفاتر به مردم ارائه نمایند.
متولی دفاتر پیشخوان در استان کدام ارگان است؟
در گذشته متولی امور دفاتر پیشخوان برعهده استانداری ها بود که با توجه به جایگاه محوری استانداری امکان مکلف کردن دستگاه های اجرائی به برون سپاری خدمات وجود داشت و مدیران دفاتر بهتر می توانستند مشکلات و نیازهای خود را منتقل و به نتیجه برسند که جا دارد از زحمات آقای مرادی حقیقی در آن زمان تشکرنمایم. در حال حاضر نیز بر عهده اداره کل ارتباطات می باشد.
آیا این دفاتر به اهداف پیش بینی شده اولیه رسیده اند؟
خیر. متاسفانه تمکین نکردن مدیران دستگاه های اجرائی استان به مصوبه هیات مدیران سهوا یا عمدا برای واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان و عدم حمایت مسولین، این امر محقق نشده و عملا سازمان های مربوطه در این خصوص مقاومت کرده و نه تنها خدمات خود را برون سپاری نمی کنند بلکه مانع ایجاد خدمات هم می شوند.
 در حال حاضر چه میزان از خدمات دستگاه های اجرایی استان به دفاتر پیشخوان واگذار شده است؟
رئیس هیات مدیره دفاتر پیشخوان خدمات استان سمنان:
نبود حمایت مدیران استان از دفاتر، مهمترین مشکل دفاتر پیشخوان در سمنان است
اشاره:
در داخل شهرها دفاتر زیادی وجود دارند که برای انجام بعضی کارها به مردم کمک زیادی می کنند. یکی از این دفاتر، دفتر های پیشخوان دولت هستند که برای انجام امور الکترونیکی از آنها استفاده می شود. از دفاتر پیشخوان برای انجام کارهای دولتی و عمومی استفاده می شود و آن ها متعلق به بخش خصوصی هستند. به طور کلی می‌ توان گفت: دفاتری جزء دفاتر پیشخوان به حساب می آیند که بتوانند کارهای الکترونیکی مردم را در سراسر کشور انجام دهد و یا به بیان دیگر این دفاتر برای انجام خدمات الکترونیکی در سراسر کشور تاسیس شده اند.
تمامی دستگاه های اجرایی دولت در کشور باید شرایط را به گونه ای فراهم کنند که تمامی خدمات آن ها در این دفاتر انجام بپذیرد. ایجاد شدن این دفاتر دلایل بسیار زیادی دارد ولی مهم ترین دلیل ایجاد این دفاتر این است که از موازی کاری دستگاه های دولتی جلوگیری شود و یک دولت الکترونیک در دسترس مردم باشد.
دولت الکترونیک بعنوان رویکرد جدید خدمات رسانی پاسخی به چالش های محیطی و سازگاری با دنیای جدید کسب و کار است  که مورد توجه مدیریت دولتی در عصر اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته است.
در سال‌های اخیر بسیاری از سازمان‌ها خدمات خود را به صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه‌ می‌نمایند. یکی از دغدغه‌های پیش روی دولت‌ها و سازمان‌ها در عصر حاضر مساله فقدان اعتماد شهروندان به این شکل از ارائه خدمات می‌باشد.هرچه سازمان‌ها بیشتر به سمت الکترونیکی شدن‌ پیش می‌روند این موضوع نیز اهمیت روزافزونی می‌یابد.اعتماد شهروندان به دولت و تکنولوژی با توجه به گسترش خدمات الکترونیکی یک ضرورت است. از جمله مهمترین موضوعاتی که هر دولت خدمتگزار باید به صورت تشکیلاتی برای آنها برنامه های شفاف ومشخصی ارائه کند می توان  به دریافت خدمات دولتی به صورت مساوی برای تمامی اقشار جامعه، شناسایی مجراهای ارتباطی و تکثر کانال های ارتباطی، ایجاد ساز و کارها و بسترهای لازم به منظور عرضه ی خدمات مناسب، در دسترس بودن مراکز خدمات و... اشاره نمود. 
در همین راستا و پیرو فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری دولت برای انجام بهتر و مطلوب تر وظائف خود اقدام به تأسیس دفاتر پیشخوان دولت نمود که وظایفشان ارائه بخشی از خدمات سازمان های دولتی در تمامی نقاط شهری وروستایی است. 
توسعه دولت الکترونیک و ارائه خدمت به مردم از طریق الکترونیکی با مشارکت بخش خصوصی ازمهــم ترین برنامه های دولت بوده که باعث افزایش سرعت انجام کار، ایجاد اشتغال، رضایتمندی مردم و افزایش دقت شده و در نهایت سلامت اداری را افزایش می دهد.
ضرورت و اهمیت این دفاتر در سال های اخیر بسیار مبین و روشن است وماهیت و کاربرد این دفاتر بر هیچ یک از مراکز اداری پوشیده نیست. به جهت آشنایی بیشتر با این دفاتر و بررسی عملکرد و مشکلات این دفاتر در استان، با علی کاظمی رئیس هیات مدیره دفاتر پیشخوان خدمات استان سمنان گفتگویی انجام دادیم.
 ازچه سالی به فعالیت دفاتر پیشخوان مشغول شده اید؟
از سال۱۳۸۲ فعالیت خودرا شروع کرده و تا امروز با وجود تمام مشکلات پیش رو مشغول به فعالیت در این حوزه و خدمات رسانی به مردم عزیز می باشم.
در حال حاضر چند دفتر پیشخوان در این استان فعالیت دارند؟
حدودا ۱۱۰ دفتر پیشخوان خدمات دولت در استان فعالیت دارند که در این دفاتر حدود ۵۰۰ نیروی کار تحصیل کرده، مشغول به کار می باشند.
دفاتر پیشخوان در استان ها با چه هدفی راه اندازی شده اند؟
هدف از ایجاد دفاتر پیشخوان خدمات دولت، تحقق توسعه دولت الکترونیک است.این دفاتر حدودا ۲۵ سال پیش با نام دفاتر خدمات ارتباطی به منظور ارائه خدمات الکترونیکی دستگاه های دولتی و غیر دولتی به منظور افزایش سطح دسترسی مردم،سرعت در دریافت خدمات و کاهش هزینه های دولت و مردم به بخش خصوصی راه اندازی که بر این اساس کلیه دستگاه های اجرایی مکلف شدند با هدف یکپارچه سازی خدمات و دفاتر از سال ۱۳۸۸ خدمات الکترونیکی قابل واگذاری خود را از طریق این دفاتر به مردم ارائه نمایند.
متولی دفاتر پیشخوان در استان کدام ارگان است؟
در گذشته متولی امور دفاتر پیشخوان برعهده استانداری ها بود که با توجه به جایگاه محوری استانداری امکان مکلف کردن دستگاه های اجرائی به برون سپاری خدمات وجود داشت و مدیران دفاتر بهتر می توانستند مشکلات و نیازهای خود را منتقل و به نتیجه برسند که جا دارد از زحمات آقای مرادی حقیقی در آن زمان تشکرنمایم. در حال حاضر نیز بر عهده اداره کل ارتباطات می باشد.
آیا این دفاتر به اهداف پیش بینی شده اولیه رسیده اند؟
خیر. متاسفانه تمکین نکردن مدیران دستگاه های اجرائی استان به مصوبه هیات مدیران سهوا یا عمدا برای واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان و عدم حمایت مسولین، این امر محقق نشده و عملا سازمان های مربوطه در این خصوص مقاومت کرده و نه تنها خدمات خود را برون سپاری نمی کنند بلکه مانع ایجاد خدمات هم می شوند.
در حال حاضر چه میزان از خدمات دستگاه های اجرایی استان به دفاتر پیشخوان واگذار شده است؟
باتوجه به اینکه بسیاری از شهروندان از حدود یک تا دوسال گذشته تاکنون نسبت به دریافت کارت هوشمند ملی اقدام ولی تاکنون موفق به اخذ ان نشده اند علت این تاخیر چیست و مردم باید چه اقدامی انجام دهند.
البته بهتر است این سوال را از مدیران سازمان ثبت احوال استان بپرسید ولی تاجایی که من اطلاع دارم به دلیل تحریم های انجام شده برای تهیه کارت خام مشکلاتی بوده که با تولید این کارت در داخل کشور به زودی این مشکل حل می شود.
مهمترین مشکلاتی را که دفاتر پیشخوان با آن رو به رو هستند چیست؟
مهمترین مشکل دفاتر پیشخوان عدم حمایت مدیران استان از دفاتر می باشد.  متاسفانه این دفاتر سال هاست به حال خود رها شده اند.نرخ پایین و متناسب سازی نرخ خدمات در دفاتر با توجه به افزایش نرخ سالانه تورم و سایر هزینه های مرتبط که چندین سال است افزایش پیدا نکرده و این مساله موجب ضرر دفاتر در این چند سال شده است . تمکین نکردن مدیران دستگاه های اجرایی استان به مصوبه هیات مدیران سهوا یا عمدا برای واگذاری خدمات به دفاتر، موازی کاری ادارات و ظهور دفاتر موازی در دستگاه های مختلف، اجبار به تبدیل مجوزفعالیت دفاتر پیشخوان از حقیقی به حقوقی که این امر مشکلات فراوانی را برای مدیران دفاتر در سطح استان به وجود آورده و دریافت ۱۰درصد ازارزش پروانه بابت تمدید مجدد مجوز دفاتر، پرداخت حق بیمه کارکنان به صورت کامل بدون هیچ بسته حمایتی،دریافت مالیات بر درآمد بسیار بالا  از دفاتر استان در مقایسه با استانهای دیگر و بر اساس نام دفاتر ،رقابت ناسالم در برخی بخش های دولتی با دفاتر پیشخوان.
در خصوص کمپینی که به تازگی در شبکه های مجازی به نام نظام صنفی و تصویب قانون دفاتر پیشخوان ایجاد شده است توضیحاتی بدهید؟
۱۸۰۰۰دفتر شهری و روستایی با حدود ۷۰۰۰ نیروی کار در کشور نیاز به انسجام و ضمانت اجرائی برای ادامه کار و رسیدن به هدف توسعه دولت الکترونیک و کاهش تصدی گری ها می باشد که از طریق کمیسیون های تخصصی مجلس در حال پیگیری برای تصویب آن در مجلس هستیم و از نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی تقاضای همکاری و مساعدت لازم در این خصوص را دارم.
اگرچناچه مردم از عملکرد دفاتر یا کارکنان این مجموعه شکایتی داشته باشند چه اقدامی انجام دهند؟
سامانه پاسخگویی ، انتقادات و شکایات مردمی وزارت ارتباطات با شماره تلفن ۱۹۵  فعال می باشد و مردم می توانند با تماس با این سامانه نظرات، پیشنهادات، انتقادات و شکایات خود را مطرح کنند.
نظر شما در خصوص روزنامه خبرگزاری خبرآنلاین ؟
اخبار،مشکلات و وقایع استان و شهرستان ها را به صورت دقیق و کامل چاپ و اطلاع رسانی می نماید.جادارد از زحمات مدیر و مسول روزنامه و عزیزان  بخش خبر تقدیر،تشکر و آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.
و سخن آخر.
درحال حاضر دفاتر پیشخوان در بدترین شرایط اقتصادی هستند و نیازمند حمایت استاندار محترم می باشند.از استاندار محترم تقاضا دارم که شخصا با توجه به جایگاه دفاتر پیشخوان در استان مشکلات دفاتر را بررسی و پیگیری نمایند که اگر از دفاتر پیشخوان در سطح استان حمایت نشود، شاهد تعطیلی دفاتر، نابودی سرمایه آنها و بیکاری تعداد زیادی از کارکنان خواهیم بود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1465145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =