کرونا در سراشیبی سقوط؛ رعایت نکنیم اوج خواهد گرفت

امروز وزیر آموزش و پرورش در بخشنامه ای به مدیران مدارس دستور داد برای بازگشایی مدارس از اول بهمن ماه اقدام کنند. خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه هم اعلام کرد ایران با چین، هند و کوبا برای خرید واکسن کرونا وارد مذاکره شده است.

سهراب پارسی‌پور: امروز باز هم خبرهای مسرت بخشی درباره کرونا منتشر شد از جمله آنکه برخی استانها مانند چهارمحال و بختیاری، روز بدون فوتی را سپری کردند. ولی در عین حال تعداد فوتی های این بیماری مرگبار باز هم بالاست و به جان باختن ۹۱ بیمار در شبانه روز گذشته منتهی شده است. سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲۲ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۴۲ نفر از آنها بستری شدند.

او گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۹۲ هزار و ۶۱۴ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۲۶۲ نفر رسید.

لاری ادامه داد: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۸۱ هزار و ۷۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.  ۴۵۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۸ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۹۷۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۷ شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

درباره بازگشت به دوران سخت کرونا هشدارهای مسئولان مکرر گوشزد می کند درست است که کرونا در سراشیبی سقوط قرار گرفته ولی اگر رعایت دستورات بهداشتی کمرنگ شود، دوباره کرونا اوج خواهد گرفت. در این راستا دکتر زالی فرمانده قرارگاه مبارزه با کرونا در استان تهران باز هم امروز تاکید کرد نباید در بازگشایی اصناف و مدارس عجله کرد چون اکنون وضعیت به گونه ای شکننده شده است که شاید اگر در بازگشایی اماکن عمومی و مراکز آموزشی تعجیل شود، باز هم با اوج گیری آسیبهای ناشی از کرونا مواجه خواهیم شد.

با این همه، شاید مهمترین خبر کرونایی امروز مربوط به بخشنامه جدید وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس است. در بخشنامه محسن حاجی میرزایی، بند هایی درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس آمده است.

از جمله در بندهای این دستورالعمل آمده است؛ آموزش حضوری شامل دانش آموزان پایه های اول و دوم ابتدایی در مناطق دارای وضعیت زرد و آبی براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  دانش آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه دارای جمعیت کمتر از ۵۰ نفر (براساس آمار ثبت نامی در سناد) در وضعیت آبی وهنرجویان هنرستان های فنی وحرفه ای و کاردانش در خوشه دروس شایستگی های فنی و استاندارد آموزش مهارت و کارآموزی و کارورزی در وضعیت زرد و آبی می شود. ( تعداد دانش آموزان در کلاس های حضوری، حداکثر ۱۰ نفر است).

همچنین  مدیران مدرسه موظف هستند نسبت به تشکیل شورای مدرسه اقدام کنند و براساس مصوبات شورای مدرسه و انجام اقدامات لازم، زمینه حضور دانش آموزان را در مدرسه فراهم آورند. ترتیبات اجرایی، اعم از ابلاغ به مدیران مدارس، تشکیل شورای مدرسه و برنامه ریزی نحوه حضور دانش آموزان در مدرسه و نحوه گروه بندی، نحوه اجرای دستورالعمل های بهداشتی و اطلاع رسانی مناسب و به موقع به خانواده ها باید تا قبل از پایان دی ماه انجام شده باشد. به گونه ای که کلیه دانش آموزان مشمول و خانواده های آنان باید از میزان، زمان، نحوه حضور و دستورالعمل های بهداشتی مربوط آگاه باشند.در این بخشنامه به  رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی ابلاغی و دستورالعمل بهداشتی مدارس شبانه روزی در آموزش حضوری الزام شده است و مسئولیت مدیریت و نظارت براجرای دستورالعمل بهداشتی برعهده مدیر و کادراداری و اجرایی مدرسه قرار گرفته است.

وزیر همچنین به مدیران تاکید کرده با برگزاری جلسات هماهنگی و به خصوص اطلاع رسانی به گروه های مرجع در استان و شهرستان ها و رسانه های جمعی و اصحاب رسانه زمینه حضور دانش آموزان و معلمان در مدارس و کاهش نگرانی ها و دغدغه های خانواده ها فراهم شود. حضور کادر اداری و اجرایی  مدارس در مناطق نارنجی، زرد و آبی براساس بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور مانند سایر کارکنان دولت انجام می گیرد.

یکی دیگر از اخبار مهم کرونایی امروز مربوط به مذاکره ایران با چین، هند و کوبا برای دریافت واکسن کرونا بود. این خبر را خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود بیان کرد. خطیب‌زاده درباره ممنوعیت خرید واکسن از آمریکا و انگلستان و ایجاد شائبه‌هایی در این باره یادآور شد: وزارت بهداشت باید تمام مسائل فنی را مطرح کند. موضوع کرونا غیرسیاسی‌ترین موضوعی بود که ایران با آن درگیر بود و از نگاه آنها، سیاسی‌ترین موضوعی بود که وقیحانه از آن علیه ایران استفاده کردند.

 وی اضافه کرد: ایران دومین کشوری بود که موضوع کرونا در آن مطرح شد. همین رژیم آمریکا و کشورهای اروپایی وقیحانه شادی و پایکوبی کردند. آنها فکر می‌کردند اقدامی که نتوانسته بودند انجام دهند، کرونا با ایران می‌کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به رویکرد سیاسی آمریکا در مورد کرونا در ایران بیان کرد: آنها همین رویکرد سیاست‌زده را از نگاه دیگری دنبال می‌کنند. آمریکا از همان ابتدا تلاش کرد که ایران دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی نداشته باشد. نظام درمانی با دست خالی مجاهدت کرد. ما وارد واکسن شدیم. آنها واکسن خود را برای سال‌ها پیش‌فروش کردند.

این دیپلمات با بیان اینکه ایران مدت‌ها است موضوع واکسن را پیگیری کرده است، ‌گفت: ما به عنوان وزارت خارجه با شرکای خود در چین، هند و کوبا مذاکره کردیم که یک مورد آن تولید واکسن مشترک با کوبا است که وارد فاز سوم شده است.

خطیب‌زاده با اشاره به عضویت ایران در کوواکس گفت: ما عضو کوواکس هستیم. از روز اول هم می‌دانستیم آمریکا و کشورهای اروپایی چه مضایقی را علیه ما ایجاد می‌کنند لذا واکسن غیرآمریکایی را انتخاب کردیم. می‌خواهیم مردم دسترسی به واکسن مطمئن داشته باشند. انتخاب نوع واکسن با وزارت بهداشت است. نگاه ما در این مسیر رویکرد سیاسی‌زده به کرونا نیست.

همچنین در خبر دیگر کرونایی امروز اعلام شد سعید نمکی وزیر بهداشت در گردهمایی تحقیقاتی رازی اعلام کرد بیش از ۱۴۰ پروژه طب سنتی برای مهار کرونا به نتایج خوبی رسیده است ولی باز هم نباید از مواهب طب جدید غافل ماند.

از برخی استانها مانند قم خبر می رسد با اعلام وضعیت آبی کرونایی، سالنهای سینما و تئاتر بار دیگر به روی علاقمندان گشوده شده است ولی واقعیت این است که در شرایط سخت کرونا، کمتر کسی دل و دماغ رفتن به تماشاخانه ها را داشته باشد. البته باز باید این را هم اضافه کرد که در برخی از شهرها با وضعیت نارنجی کرونایی، رفت و آمد بین شهری همچنان با محدودیت مواجه است و کسی اجازه ندارد بدون مجوز فرمانداری در بین شهرستانهای نارنجی تردد کند.

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1475048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =