من به رئیس جمهور توهین می‌کنم، پس انقلابی‌ام!

یادداشت ها و تحلیل چهره های فعال در گروه نخبگان خبرآنلاین در نقد و بررسی موضوع افراطی گری در جامعه ایران و توهین اخیر به رئیس جمهور در مراسم راهپیمایی 22 بهمن 1399.

وضعیتی در جامعه ایران رقم خورده است که افراطی گری، ادبیات توهین و تحقیر و تحمیل با انقلابی گری و انقلابی بودن و دفاع از ارزش های انقلاب مترادف شده است. دهه هاست عده ای که متصل به جریان هایی مشخص و نهادهای خاص هم هستند، با عناوین مختلفی همچون لباس شخصی و... اقدام به هر تندروی و افراط و اقدامات تخریبی و توهین آمیز می شوند و پس از مدتی هیچ کس نیز با آنان برخوردی نمی کند. شعار مرگ بر روحانی در ۲۲ بهمن خودسرانه و اتفاقی بود؟
این روند آنقدر در جامعه تکرار شده است که این جمله از زبان و ذهن بسیاری می توان دریافت: انقلابی گری مساوی افراطی گری ست.

در سالیان اخیر جریان های شکست خورده در انتخابات برای تخریب دولت مستقر و منتخب مردم، تلاش تلاش های پیدا و پنهان خود را بر آن داشتند تا به این سخن صادق زیباکلام جامعه عمل بپوشانند که: من به رئیس جمهور توهین می‌کنم، پس انقلابی هستم.
در کشورما به حدی التهاب سیاسی بر چگونگی گفتمان جریان هایی خواه مدیر و خواه افراد عادی، اثر گذارده است که بیانات ما نشانه‌ای از هیجان، اقدامات ما نشانه‌ای از اهداف مخرب و به نوعی حذف رقیب از گردونه قدرت به هر وسیله و سازوکار ممکن شده است.

ماجرای اخیری که در حواشی راهپیمایی  22 بهمن ماه اتفاق افتاد و طی آن برخی با شعارهایی به توهین و تهدید رئیس‌جمهور پرداختند در گذشته نیز سابقه داشته و واقعا نمی‌دانیم که چرا مسئولان کشور نمی‌خواهند با استفاده از آسیب شناسی علمی علت این شیوه واکنشی در میادین ورزشی، اجتماعی و سیاسی را شناسایی کنند.
به چه میزان باید هزینه این نوع فرهنگ غیرقابل مهار را بپردازیم؟
افرادی که محرک این نوع ادبیات هستند به خوبی می‌دانند که از لحاظ بدآموزی و الگوگذاری ممکن است این شیوه مورد استفاده رقیب نیز قرار گیرد و طرفداران آنها در اولین فرصت ممکن مبادرت به تقابل و پاسخگویی نمایند. اگر واقعا ما مسلمان و دلسوز این کشور و مردمیم باید در تمام سکنات و رفتارها به‌گونه‌ای عمل کنیم که طرفداران ما از ما الگوهای مثبت دریافت کنند و تحریک افراد به توهین، تخریب، دادن شعارهای غیر متجانس با فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی و دینی مانند نشستن بر شاخ و بریدن بن است.

یادداشت های زیر از چهره های فعال در گروه نخبگان خبرآنلاین با اشاره به چنین فضایی به نقد و بررسی این موضوع پرداخته است.

من به رئیس جمهور توهین می‌کنم، پس انقلابی‌ام!

دکتر صادق زیبا کلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه، در یادداشتی نوشته است: من توهین می‌کنم پس انقلابی هستم

دکتر محمود سریع القلم، مولف، محقق و استاد دانشگاه، در یادداشتی سی علّت را در پاسخ به این موضوع که «چرا مراقب آنچه می گوییم نیستیم» مطرح کرده است.

دکتر علی نجفی توانا، حقوقدان، در یادداشت خود به موضوع توهین به رئیس جمهور پرداخته است: تهدید و تخریب رئیس‌جمهور قابل تعقیب است

رضا تاجگر، حقوقدان نیز موضوع توهین به رئیس جمهور را با نگاهی به قوانین ایران مطرح کرده است: چرا یکی ترمز قطار توهین را نمی کشد!؟

جواد آرین‌منش، عضو حزب موتلفه و نماینده اسبق مجلس در یادداشتی به موضوع  نقش قانون و دستگاه قضایی در مساله توهین به مقامات اشاره کرده است.

میرزاعلی آیت‌اللهی، منتقد مسائل اجتماعی، این موضوع " آرمانگرایی در سطح افراطی" را از منظر جامعه شناسی بررسی کرده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1488068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    7 209
    با سلام، مسلماً فحش دادن کار خوبی نبوده و پیگرد قانونی هم دارد. ولی وقتی (آنهم کسی که با حقه بازی و خراب کردن دیگری که البته فقط بخاطر اینکه خود را موجه جلوه دهد و گرنه آن فرد از نظر حقه بازی کمتر از این آقا نبود) کاری از دست آدم بر نمی آید چیکار میکند وقتی یک گردن کلفت عوضی همیشه به تو ظلم بکند و کتکت بزند آیا جز اینکه وقتی منفجر شدی غیر از فحش دادن کار دیگری میتوانی بکند. دوستان محترم من و شمایی که وضع ما نسبتاً خوب است و شاید مشکل را کمتر حس کنیم آیا در این روزهای سختی که هر روز ارزش پول کمتر شده و قیمت اجناس شاید به اندازه بیش از 70 تا 90 درصد بعلت بی عرضگی دولت است گرانتر میشود جز فحش دادن کار دیگر مردم میتوانند بکنند. با این کار شاید مثل سنگ صبور یا خود منفجر شوند یا همان پر رویی که مردم را با وعده و وعید دچار این وضعیت کرده است منفجر شود و لطفاً نگویید دولت هیچکاره است که اصلاً دروغ شاخداری است که جز ابلهان باور نخواهند کرد. مگر میشود کسی که از اول انقلاب در رده های بالای مملکت نقش داشته و مثلاً دکتری حقوق دارد که در آنهم شک است.
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      296 6
      دولت مظلوم روحانی همواره مورد توهین جریان های مختلف قرار گرفته
    • آسو IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      0 0
      پس با این توصیفات اون موقع که دولت هاله نور فقط گند میزد و و توهین میکرد و فساد میکرد و پول بی ارزش میکرد و گرانی می آورد چرا یه هو به این نتیجه رسیدین توهین به رئیس جمهور توهین به خداست؟اون هم دولتی که تحریم آورد ،پولدارترین دولت تاریخ ایران بود، دولت قبلش صندوق پر پول تحویلش داده بود، تازه موقع فشار به جای روحانی که عذرخواهی کرد اومد گفت گرونی و فشار دوروغه بیایین سر کوچه ما خرید کنین، تازه با ترامپ هم طرف نبود،یک دهم مصیبتهای که از زمین و آسمان به این دولت میاد رو هم باهاش درگیر نشد، چوب برادران هم هر روزی لای چرخش نبود، جناب روحانی خیلی بد بودی ولی بازم خدا رو شکر میکنم رقیبت رای نیاورد، با حکم پرونده یاشار سلطانی در دوره ریاست ایشان معلوم شد چه خطری از سر مملکت گذشته،توهین به رئیس جمهور توهین به خدا نیست ولی محرمانه و غیراخلاقی است در ضمن برنامه ریزی بودن این حرکات بخشی از یه سریال چندین ساله است و قابل کتمان نیست اون هم از طرف کسانی که جیره بگیر هستن و فقط گوش به فرمان سایه هستن و اصلا غم مردم رو ندارن،
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      0 0
      دولت مظلوم روحانی ! خخخخخ
  • 6666 IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    11 30
    وقتی خودتون حرمت رئیس جمهور قبلی رو نمی گرفتید باید به این روزا هم فکر میکردید که به رئیس جمهور محبوبتون توهین بشه. هر چند بنده با توهین به آقای روحانی مخالفم.راههای قانونی استیضاح رو مقام عظما میبنده نتیجه اش همین میشه
  • AT ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    28 6
    من توهین میکنم .چون قوه قضئیاه نا کارامد داریم.
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      0 0
      یعنی وضع قوه عدلیه تو اتریش اینقد خرابه! می‌خواهی یه چند روزی رئیسی رو بهتون قرض بدیم؟!
    • OM ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      0 0
      ماهیت این گروهک ها در توهین، تخریب سفارتخانه ها، مزاحمت برای مردم است. این جماعت عضو هیچ سازمان و ارگانی نیستند و فقط در موارد خاص ماموریت در انجام چنین کارهایی را دارن. مشتی مزدور و پیمان کار هستند.
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      0 0
      توهین اَکِ اَکِ ... بد بد... آفرین پسر خوب... پس دیگه توهین نکنیم!
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    14 13
    یکسری به آرشیو خودتون در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد بزنید!!!!!
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    9 60
    رییس جمهوری که به مخالفانش فحاشی می کنه مستحق بد ترین دشنام ها است .
  • ملت تحت ستم IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    4 31
    رییس جمهور خائن ومستحق توهین است بدتر از امرو عاص روحانی
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      34 5
      شما افراطی همه همه ملت رو مستحق توهین می دونید
    • پاسخ به ۱۹:۳۶ IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      0 0
      شما خودت با برچسب افراطی داری توهین می‌کنی
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    4 14
    جواب ...هایی .....هوییه پس کسی جزخود پرزیدنت مقصر نیست
  • فرزند وطن IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    5 20
    صادق زیبا کلام راه بهتری برای تخریب انقلابیون پیدا کن اجیر شده مواجب بگیر شارلاتان.نمیری از ناراحتی دولتی که بجای اینکه دولت ملت ایران باشه دولت حافظ منافع عنگلیس از آب درمیاد اونم با حمایتهای امثال خائنی مثل تو.ممد سوروس و مشتی فراماسون اصلاحات چی شایستگی هزاران هزار مرگ،لعن و نفرینو داره خائن های دزد
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      11 9
      درود بر صادق زیباکلام
  • یک ایرانی IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    15 8
    کشوری هستیم که درتمام امور آشفته هستیم .فحش دادن هم درون همین امورهست
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      0 0
      ما بدبختیم ما بیچاره‌ایم ما نمی‌توانیم‌ ما اصلا انگل همه خوبا اونورن همه خوبا باشن اونور.... بدا اینور.... فقط یه خوب مونده که شمایی ... خب بلند شو برو کنار خوبای دیگه بذار ما ناتوان‌ها با هم خوش باشیم... #سم_ناامیدی
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      0 0
      آشفته رو خوب اومدی خخخخ
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    0 0
    شما و آقای رییسی و قالیباف دولت را مسئول وضعیت فعلی می دانید و آقای روحانی هم مسبب را کاخ سفید می داند. دولت بعد مال آقای رئیسی خواهد بود و ایشان هم مسبب را کاخ سفید خواهد دانست. تا هنگامی که با عدم درک اشتباهات خودمان را فریب می دهیم مشکلی حل نخواهد شد.
  • رامبد IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    0 0
    همون طور که یه روز از مرگ بر شاه خوشتان نیومد و ظالم بود .‌این حق مردم هست که امروز هم به کسی که ظلم به ملت میکنه شعار مرگ رو بهش داد
  • خانی زاده IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    ببری مال مسلمان وچومالت ببرند بانگ وفریادبرآری که مسلمانی نیست.
  • مردم IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    اولا صادق زیبا کلام آدمی دورغ گو و غرب گراست دوما آقای روحانی بلایی سرمردم ایران آورد که دشمن نتوانست بیاورد سوما از زمان پیروزی انقلاب کشور در دست اصلاح طلب ها بوده چه آقای میرحسین موسوی بعد هاشمی رفسنجانی و بعد خاتمی و روحانی خداوکیلی خودتان قضاوت کنید این جماعت از خدا بیخبر فقط دارند به مردم ایران توهین میکنند و هیچ کاری هم برای مردم انجام نداده اند و چشم به نوکری آمریکا دوختن. فقط 8 سال دولت در دست احمدی نژاد بود که آن هم در اواخر فریب خورد و راه خود را از مردم جدا کرد.خود آقای روحانی و وزرایش هزاران بار به مردم دروغ گفتن. این توهین نیست؟؟؟؟ از خدا بترسید و دنیا گذاراست.