موج سوم همه‌گیری کرونا در اصفهان با شیوع گونه انگلیسی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به آغاز موج سوم کرونا در استان اصفهان با شیوع گونه جهش یافته موسوم به انگلیسی هشدار داد.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین، بهروز کلیدری صبح شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه همزمان با سالگرد شیوع کرونا در استان اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان برخلاف کشور که سه موج را از سر گذراند، ۲ موج را در اسفند تا فروردین و شهریور تا آذرماه طی کرد.

وی افزود: در موج دوم روزانه دو هزار و ۲۰۰ بیماری شناسایی شدند و روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ بیمار در بیمارستانهای استان اصفهان بستری شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در یک سال گذشته به ۷۵ هزار بیمار کرونایی خدمت رسانی شد، گفت: چهار هزار و ۳۰۰ بیمار زیر ۱۸ سال،۷۰ هزار بیمار بالای ۱۸ سال و ۷۳۰ مادر باردار به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شدند و چهار هزار بیمار طقطهی مبتلابه کرونا نیز جان باختند.

فوت ۱۲ مادر مبتلا به کرونا

وی با بیان اینکه هشت هزار و ۷۰۰ نفر در استان اصفهان با علائم مشکوک و قطعی کرونا از بین رفتند، گفت:  ۱۲ مادر باردار هم در طول یک سال گذشته جان باختند و سه نوزاد نجات پیدا کردند.

کلیدری با اشاره به اینکه در استان اصفهان آزمایشگاه های دولتی و خصوصی در انجام تست تشخیصی کرونا بسیج شدند، تصریح کرد: ۴۲۰ هزار تست PCR در آزمایشگاه های استان اصفهان انجام شده که ۱۵۱ هزار تست تشخیصی مثبت شد.

وی اضافه کرد: در استان اصفهان، آمار شناسایی کووید مثبت، نسبت به مرگ ۲.۶۶ درصد ثبت شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام هشدار برای شیوع موج جدید کرونا در استان اصفهان گفت: تا زمانی که جامعه با واکسیناسیون به ایمنی نرسد، ویروس کرونا دچار جهش و موتاسیون می شود.

جهش های کرونا تا نرسیدن جامعه به ایمنی ادامه دارد

وی ادامه داد: جهش های ویروس کرونا را می توان در جهش انگلیسی که در برخی از استانهایی نظیر خوزستان، تهران و قزوین مشاهده شده است، یافت که با توجه به تبادل بالای استان خوزستان با اصفهان آلارم شیوع ویروس انگلیسی در استان اصفهان زده شده است.

کلیدری با اعلام مجدد اینکه هر موقع تعداد بیماران سرپایی افزایش یابد، بیماران بستری هم افزایش دهد، تصریح کرد: متاسفانه عادی انگاری و ساده انگاری کرونا نگرانی از شیوع کرونای انگلیسی با میزان شیوع بالا و پیشرفت بیماری را افزایش می دهد.

وی افزود: با شیوع ریزگونه جهش یافته انگلیسی، سرعت گسترش بیماری را ۷۰ درصد تسریع می کند.

کلیدری با هشدار شیوع کرونای انگلیسی در جامعه تصریح کرد: این گونه جهش یافته تمام گروه های سنی را هدف قرار می دهد و میزان مرگ ومیر هم افزایش می یابد و مراکز خدمت رسانی غیرکوویدی مجددا برمدار درمان کووید۱۹ قرار می گیرد.

 وی بیان داشت: از انجا که هنوز نتایج واکسیناسیون مشخص نیست، اطفال و زنان باردار مستثنی شدند و افرادی که هنوز به بیماری کرونا مبتلا نشدند در اولویت دریافت واکسن هستند.

کلیدری در پاسخ خبرنگار خبرآنلاین که از پرایمر و کیت های تشخیصی کرونای انگلیسی در اصفهان پرسید، گفت: آزمایشگاه های خصوصی و دولتی استان اصفهان از ظرفیت کافی و وافی تشخیص تست کرونا بهره مند هستند اما هزینه تست کرونای انگلیسی بالغ بر ۸ میلیون تومان خواهد بود که بر اساس گمانه زنی میزان شیوع این بیماری در هر منطقه ملاک بر شیوع ریزگونه انگلیسی خواهد بود.

وی افزود: تاکنون ۸۰۰ دوز واکسن کرونا به کادر درمان در استان اصفهان تزریق شده است که تنها سه نفر نیاز به بستری پیدا کردند که هر سه ترخیص شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام توزیع ۱۰۰ هزار دوز واکسن در این هفته اظهار داشت: اگر به میزان کافی واکسن در اختیارمان قرار بگیرد در دی ماه اصفهان واکسینه می شود. این درحالی است که براساس هدف گذاری تا پایان اسفندماه کادر درمان در استان اصفهان به ایمنی در برابر این بیماری دست خواهندیافت.

وی با بیان اینکه در زمان شیوع کرونای انگلیسی بیمارستانهای ریفرال در کلانشهر اصفهان تعیین می شود، گفت: بیمارستانها در شهرستانهای استان اصفهان با موج سوم به بیماران کووید ۱۹ تخصیص می یابد و اگر تعداد بیماران بستری از دو هزار بیمار بالاتر باشد مجبور می‌شویم در گام آخر بیمارستان الزهرا را وارد مدار درمان کنیم.

کلیدری هرگونه برنامه سفر و گردشگری در ایام عید را مورد تامل فراخواند و گفت: هرگونه تصمیم گیری قطعی درباره سفر در اواخر اسفندماه نهایی و برنامه ریزی می شود. چنانچه در موج دوم کرونا در اصفهان برخی از مداری به برگزاری اردو و امتحانات حضوری مبادرت ورزیدند که با آنها برخورد شد.

موج سوم ابتلاء به کرونا در اصفهان جدی است

وی با بیان اینکه موج جدید ابتلاء به کرونا در اصفهان جدی است، ابراز داشت: همه مشاغل و صنوف مسئول رعایت دستورالعمل‌ها هستند.

کلیدری در خصوص علائم ناشی از واکسیناسیون کرونا در اصفهان ابراز داشت: در این زمینه بدن درد و علائم سرماخوردگی خفیف از علائم استفاده از این واکسیناسیون بوده است که امری عادی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به شهادت ۱۲ نفر از کادر درمان گفت: با عادی انگاری و ساده انگاری پیش بینی می شود از نیمه دوم اسفندماه موجی سهمگین نسبت به موج های قبلی کرونا را در اصفهان تجربه کنیم و تنها راه کنترل این وضعیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی و اجتناب از تجمع است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1488235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =