۰ نفر
۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵

هر نوع لوله فولادی باید در چه صنعتی استفاده شود؟

کدام نوع تحمل فشار بیشتری را دارد؟ کدام نوع در برابر تغییر دما مقاوم است؟ و...
هر نوع لوله فولادی باید در چه صنعتی استفاده شود؟

با کمی دقت در اطرافتان، می‌توانید لوله‌های فولادی را در زیرزمین‌ها، درون دیوارهای ساختمان، آزمایشگاه‌ها و سازه‌های تجاری و صنعتی بیابید. لوله‌های فولادی برای انتقال مایعات ازجمله آب، گاز طبیعی، پساب شهری و صنعتی و هوا استفاده می‌شوند.

۲ نوع لوله‌ درزدار و بدون درز در بازار وجود دارند که هرکدام روش‌ تولید متفاوتی دارند. لوله‌های فولادی باید در برابر فشار، ضربه و لرزش مقاوم باشند. البته لوله‌های بدون درز نسبت به نوع درزدار از استحکام بالاتری برخوردارند.

اولین لوله‌های فولادی در اوایل دهه ۱۸۰۰ ساخته شد و تا امروز پیشرفت فراوانی داشته‌اند. هر ساله میلیون‌ها تن لوله فولادی تولید می‌شود و یکی از مقاطع فولادی پرمصرف در جهان محسوب می‌شود.

صنعتگران در هر زمینه‌ای باید بدانند که هر نوع لوله‌کشی به‌منظور چه هدفی انجام می‌شود. همچنین لوله‌های فولادی دارای ابعاد و انواع متفاوتی هستند که هر یک در موارد خاصی استفاده می‌شود؛ بنابراین برای به‌کارگیری آن‌ها باید بدانیم برای هر صنعت چه لوله فولادی کاربرد دارد؟

هنگام سفارش لوله‌های فولادی برای پروژه خود، بسیار مهم است که بدانید به کدام نوع لوله و با چه ابعادی نیاز است. با ما همراه باشید تا در ادامه بگوییم در هر صنعت و برای هر کاربردی چه لوله فولادی مناسب است.

هر نوع لوله فولادی باید در چه صنعتی استفاده شود؟

چند مدل لوله فولادی وجود دارد؟

همان‌طور که گفته شد ۲ نوع لوله فولادی وجود دارد، یکی بدون درز و دیگری دارای یک درز جوش داده‌شده در طول آن است. هر دو این لوله‌ها کاربرد متفاوتی دارند.

● لوله‌های بدون درز به‌طورمعمول وزن کمتر و دیواره‌های نازک‌تری دارند و اغلب از آن‌ها برای  انتقال مایعات تحت فشار در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود.

● لوله‌های درزدار سنگین‌تر، سفت‌تر و محکم‌تر هستند. این لوله‌ها سازگاری بهتری داشته و برای مواردی مانند انتقال گاز، مجرای برق و لوله‌کشی استفاده می‌شوند.  به‌طورمعمول، آن‌ها در مواردی استفاده می‌شوند که لوله تحت فشار زیادی قرار نگیرد.

برخی از مشخصات لوله را می‌توان در طول تولید کنترل کرد.  به‌عنوان‌مثال قطر لوله اغلب بسته به کاربرد تعیین می‌شود.  این قطر می‌تواند از لوله‌های کوچکی که برای ساخت سوزن‌ تزریق تا لوله‌های بزرگی که برای انتقال گاز به سراسر شهر استفاده می‌شود، متغیر باشد.  ضخامت دیواره لوله نیز از موارد دیگری است که در حین فرایند تولید قابل‌کنترل خواهد بود. یکی از موارد مهمی که می‌توان در حین تولید به آن دقت کرد،  نوع فولاد مصرفی است که بر مقاومت و انعطاف‌پذیری لوله تأثیر می‌گذارد.  از دیگر مشخصات قابل‌کنترل دیگر می‌توان به طول و مواد پوششی روی لوله‌ها نیز اشاره کرد.

هر نوع لوله فولادی باید در چه صنعتی استفاده شود؟

لوله فولادی در برای چه صنایعی مصرف دارد؟

همان‌طور که گفته شد لوله‌های فولادی از مقاطع فولادی پرکاربرد در سراسر جهان به شمار می‌روند که در ادامه به برخی از کاربردهای آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. صنعت آب و فاضلاب

یکپارچگی ساختاری لوله‌های فولادی مورداستفاده برای انتقال آب و فاضلاب بسیار مهم است. همچنین به دلیل قرارگیری مداوم با آب و رطوبت، خاصیت ضدزنگ بودن مورد دیگری است که حتماً باید در نظر گرفته شود؛ بنابراین لوله‌ فولادی ضدزنگ با قطر بزرگ، رایج‌ترین گزینه برای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری (WWTP) است. این نوع لوله‌ها می‌توانند فشار زیادی که آب و پساب فاضلاب وارد می‌کنند را به‌خوبی تحمل نماید و در برابر خوردگی مقاوم باشد.

انواع لوله‌های ساخته‌شده از آلیاژهای فولاد ضدزنگ ۳۰۴ / ۳۰۴L و ۳۱۶ / ۳۱۶L را می‌توان در صنعت آب و فاضلاب به کار برد.

البته فولاد ضدزنگ گران‌تر از دیگر انواع فولاد است و ممکن است هزینه اولیه پروژه زیاد شود؛ اما به دلیل طول عمر بالاتر این نوع فولاد، هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیر کمتر است که همین امر سبب می‌شود استفاده از فولاد ضدزنگ مقرون‌به‌صرفه‌ باشد.

  1. صنایع نفت و گاز

برای خدمات تأسیساتی صنایع نفت و گاز، به لوله‌های فولادی کربنی با قابلیت کاربرد در دماهای خیلی بالا یا خیلی پایین نیاز است. با توجه به ویژگی‌های لوله بدون درز API ۵L، این لوله بهترین گزینه برای انتقال نفت و گاز خواهد بود.

لوله‌های فولادی بدون درز مزایای زیادی نسبت به لوله‌های فولادی درزدار قدیمی دارند. این لوله‌ها می‌توانند تا ۲۰٪ فشار بیشتری نسبت به یک لوله استاندارد درزدار را تحمل کنند. همچنین آن‌ها به دلیل نداشتن درز، احتمال آسیب و نشت کمتری دارند.

لوله های مانیسمان نیز نوعی از لوله های بدون درز هستند قیمت لوله مانیسمان به دلیل روش خاص تولید آن گران‌تر از لوله‌های درزدار است؛ اما اگر با دید بلندمدت به آن نگاه کنیم هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتری را در پی خواهد داشت.

گاهی نیز در این صنعت از لوله‌های فولادی جوشکاری شده با روش مقاومتی الکتریکی(ERW)  و لوله‌های جوشکاری شده با روش قوسی زیر پودری طولی  (LSAW) استفاده می‌شود که مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهند بود. البته همچنان لوله‌های بدون درز از استحکام بالاتری برخوردارند.

  1. استفاده از لوله در سازه‌های فلزی

قوطی‌های فولادی مستطیلی شکل برای اهداف ساختاری در سازه‌های فلزی گزینه بهتری خواهند بود. تفاوت اصلی بین قوطی‌ فولادی و لوله‌ فولادی ابعاد و میزان تحملش است. قوطی‌ها تلورانس ابعادی کمتری داشته و تحمل فشار کمتری هم دارند و برای انتقال مواد با فشار بالا استفاده نمی‌شوند.

از لوله‌های فولادی برای شمع‌بندی و افزایش مقاومت پی استفاده می‌شود. در این کاربرد، لوله قبل از پی‌ریزی به عمق زمین هدایت می‌شود. این نوعی استحکام بخشیدن به یک ساختمان بلند محسوب می‌شود.

همچنین از لوله‌های فولادی برای ساخت تیرهای داربست استفاده می‌شود و به کارگران ساختمانی امکان دسترسی به مناطقی از ساختمان را می‌دهند که در حالت معمول دور از دسترس هستند.

  1. صنعت برق

لوله‌های فولادی در نیروگاه‌ها و بخش انرژی در ساخت مبدل‌های حرارتی استفاده می‌شود. این لوله‌ها برای تبادل گرما و خنک‌سازی مداربسته تجهیزات الکتریکی به کار می‌روند.

  1. لوله فولادی بدون درز در صنعت کشتی‌سازی

از لوله‌های فولادی بدون درز در کشتی‌سازی عمدتاً برای لوله‌های فشار سطح ۱ و سطح ۲ در سیستم لوله‌کشی و دیگ بخار کشتی‌ها استفاده می‌شود.

  1. صنعت خودروسازی

در صنعت خودروسازی از لوله‌های فولادی بدون درز برای سیستم‌های ترمز هیدرولیکی استفاده می‌شود. همچنین ممکن است لوله‌های فولادی در سایر بخش‌های خودرو مانند ستون خودرو و لوله محور عقب نیز به کار روند.

  1. صنایع هسته‌ای

استخراج انرژی قابل‌استفاده از هسته‌های اتمی کار ساده‌ای نیست. امروزه اغلب راکتورهای هسته‌ای برای تولید بخار و چرخاندن توربین‌هایشان از آب گرم استفاده می‌کنند و بیشتر آن‌ها برای خنک کردن خود از آب دریا بهره می‌برند. به همین دلیل است که اغلب نیروگاه‌های هسته‌ای در کنار دریا تأسیس می‌شوند. برای انتقال آب دریا به راکتورها باید از لوله‌های فولادی که در برابر خورندگی مقاوم باشند استفاده کرد.

  1. ریل‌های محافظ

لوله‌های فولادی برای ساخت هندریل‌های محافظ در جاده‌ها و خصوصا روی پل‌ها نیز استفاده می‌شود.

قیمت لوله فولادی چقدر است؟

برای دیدن قیمت لوله در انواع مختلف، به سایت آسرون به نشانی www.asroon.ir مراجعه کنید یا با شماره ۰۲۱۴۳۰۰۰۰۲۳ تماس بگیرید.

شما می توانید بسته به نیازتان، لوله فولادی را از بنگاه، بازرگانی‌ها یا کارخانه‌ها تهیه نمایید.

لوله‌های فولادی چه ازلحاظ روش تولید، جنس فولاد اولیه، ابعاد و جنس پوشش روی آن‌ها بسیار متنوع هستند؛ بنابراین شناخت ویژگی‌ها، مشخصات و کاربردهای هر یک از این انواع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. پس در انتخابتان نهایت دقت را کرده و از جای معتبر خرید کنید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1489234