سند امنیت ملی بایدن درباره سیاست‌های آمریکا چه می‌گوید؟

کاخ سفید با انتشار "رهنمود استراتژیک موقت امنیت ملی"، بر لزوم ایجاد ائتلاف و تقویت دموکراسی تاکید کرد که مخالفتی ضمنی با استراتژی "اول آمریکا"ی دونالد ترامپ به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا،  بایدن در مقدمه این گزارش تاکید کرده است که متعهد به تعامل و همکاری با جهان خواهد بود، «نه در مواجهه با چالش‌های دیروز، بلکه در برابر چالش‌های امروز و فردا.»

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در این دستورالعمل آورده است: ما فقط با همکاری مشترک با نزدیکترین متحدان و شرکای خود و با تجدید منابع پایدار قدرت ملی خود، در پیشبرد منافع آمریکا و حفظ ارزش‌های جهانی خود موفق خواهیم بود.

این استراتژی، طیف گسترده‌ای از مسائلی که دولت بایدن امید به مقابله با آنها دارد، تشریح کرد و به ویژه می‌توان به مقابله با پاندمی کرونا و افول اقتصادی مرتبط با آن، بی‌عدالتی نژادی، تهدید تغییر اقلیمی و افزایش استفاده از فناوری‌های نوظهور و حملات سایبری خارجی علیه ایالات متحده اشاره کرد.

هدف این است که آژانس‌های فدرال آمریکا، اولویت‌های خود را در حالی که دولت بایدن روی یک استراتژی امنیت ملی مشخص‌تر کار می‌کند، موقتا متوقف کنند.

این استراتژی ساعاتی پس از سخنرانی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و تاکید او بر وجود طیفی از تهدیدها علیه این کشور منتشر شد. بلینکن تاکید کرد که این دستورالعمل موقت "مسیر اولیه آژانس‌های امنیت ملی ما را مشخص می‌کند تا آنها بتوانند کارشان را آغاز کنند و ما هم به تدوین استراتژی امنیت ملی عمیق‌تر طی چند ماه آینده بپردازیم."

گزارش مذکور در عقب‌گرد دیگری از زمان دولت ترامپ در خصوص "روندهای ملی‌گرایانه و بومی‌گرایی" در کنار اطلاعات غلط هشدار داد. در این استراتژی تاکید شد: در زمانی که لزوم تعامل آمریکا و همکاری بین المللی بیش از هر زمان دیگریست، دموکراسی ها در سراسر جهان به ویژه دموکراسی خودمان به شدت تحت محاصره است.

همچنین این استراتژی از چین و روسیه به عنوان تهدیدات اصلی نام برد و گفت: این دو کشور عمیقا روی پروژه‌هایی برای تضعیف قدرت آمریکا و مانع‌تراشی در مسیر ما برای دفاع از منافع خودمان و متحدانمان در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 مسائل خاورمیانه

وی در مورد چالش‌های خاورمیانه گفته است: ما تعهد خدشه‌ناپذیر خود را به امنیت اسرائیل حفظ خواهیم کرد و همزمان در پی تعامل بیشتر تل آویو با همسایگانش هستیم. ایالات متحده نقش خود را به عنوان ترویج کننده راه حل «دو کشوری» در مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها از سر خواهد گرفت.

مختل نمودن فعالیت‌های القاعده و شبکه‌های تروریستی مرتبط با آن، پیشگیری از شورش دوباره داعش، رسیدگی به بحران‌های انسانی، و تلاش مضاعف برای حل منازعات پیچیده مسلحانه تهدیدکننده ثبات منطقه، دیگر رئوس راهبرد آمریکا در خاورمیانه است.

بایدن تاکید کرده است: در عین حال ما اعتقاد نداریم قوه قهریه پاسخ چالش‌های منطقه است، و ما چک سفید به شرکای‌مان در خاورمیانه برای پیگیری سیاست‌هایی که در تضاد با منافع و ارزش‌های آمریکایی باشد نخواهیم داد.

وی اضافه کرد: برای همین است که ما از حمایت ایالات متحده از عملیات نظامی در یمن کنار کشیدیم و از تلاش‌های سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ (در یمن) حمایت کردیم.

چهل و ششمین رییس جمهوری ایالات متحده خاطر نشان کرد که «هدف ما کاهش تنش‌های منطقه‌ای و ایجاد فضایی برای مردم در سراسر خاورمیانه جهت تحقق آرمان‌هایشان خواهد بود.»

تهدید هسته‌ای

تجدید رهبری ایالات متحده در عرصه مبارزه با تولید و تکثیر سلاح‌های هسته‌ای، دیگر محور حیاتی راهبرد دولت جو بایدن به منظور کاستن از خطرات ناشی از تسلیحات هسته‌ای است.

بایدن در راهبرد استراتژیک امنیت ملی دولت خود گفته است: ما با همکاری با متحدان و شرکای‌مان، دیپلماسی اصولی را برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران پیگیری خواهیم کرد.

وی در مورد کره شمالی نیز گفت: ما دیپلمات‌های‌مان را برای کار جهت کاهش تهدید ناشی از برنامه‌های رو به رشد هسته‌ای و موشکی کره شمالی، توانمند خواهیم کرد و شانه به شانه کره جنوبی و ژاپن خواهیم ایستاد.

چین و روسیه

در این گزارش به چین، به عنوان تنها رقیبی که برای به چالش کشاندن نظام آزاد و باثبات بین‌الملل قابلیت تجمیع توان اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری خود را دارد، اشاره شده است.

بایدن در ادامه به روسیه نیز اشاره کرده و می‌گوید: روسیه همچنان مصمم به تقویت نفوذش در جهان و ایفای نقش اخلال‌گر خود در صحنه جهانی است.

رییس جمهوری آمریکا خاطر نشان کرده است: پکن و مسکو هر دو در تلاش برای محک زدن توان ایالات متحده و بازداشتن ما از دفاع از منافع‌ و متحدانمان در سراسر جهان، سرمایه‌گذاری سنگینی کرده‌اند.

خطر تروریسم

بایدن تروریسم و افراط‌گرایی خشن را، چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی، همچنان یک تهدید عمده دانسته و گفته است: برتری‌های ماندگار ایالات متحده – در همه اشکال و ابعاد قدرت ما – به ما این توان را می‌دهد که سیاست بین‌المللی آینده را برای پیشبرد منافع و ارزش‌هایمان شکل دهیم و یک جهان آزادتر، امن‌تر و کامیاب‌تر بسازیم.

وی در ادامه تاکید کرده است که ایالات متحده نباید در «جنگ‌های بی‌پایان» که به قیمت جان هزاران تن و میلیاردها دلار هزینه انجام می‌گیرد، درگیر شود و نخواهد شد.

رییس جمهوری ایالات متحده در راهنمای استراتژیک امنیت ملی موقت دولت خود از جنگ افغانستان به عنوان طولانی‌ترین جنگ آمریکا یاد کرده و گفته است که دولت او مسئولانه کار خواهد کرد تا به آن پایان بدهد و در عین حال تضمین کند که افغانستان بار دیگر به مکانی امن برای انجام حملات تروریستی علیه ایالات متحده تبدیل نخواهد شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1492329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =