۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۶

جلد دوم «چریک‌های فدایی خلق» از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و به قلم محمود نادری منتشر و در نمایشگاه کتاب عرضه شده است.

فارس نوشت: جلد دوم «چریک‌های فدایی خلق» از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و به قلم محمود نادری منتشر و در نمایشگاه کتاب عرضه شده است. جلد نخست کتاب «چریک‌های فدایی خلق» به نخستین کنش‌های این گروه تا سال 57 اشاره شده و نویسنده در مقدمه کتاب می‌نویسد: «تاریخ سیاسی را عموماً؛ و تاریخچه‌ی گروه‌های سیاسی را خصوصاً؛ نمی‌توان بدون بهره‌برداری از اسناد دولتی و به ویژه اسناد دوایر و مراکز اطلاعاتی بازخوانی کرد. اگر تمامی افراد موثر در یک گروه سیاسی بتوانند خاطرات خود را به رشته‌ تحریر کشند باز هم نمی‌توان از اسناد اطلاعاتی بی‌نیاز بود. اگر ادعا شود اسنادی که در آرشیوهای سازمان‌های اطلاعاتی امنیتی موجود است؛ می‌تواند مهمترین نقش را در بازآفرینی رویدادهای سیاسی ایفا کند؛ سخنی بی‌مورد و گزافه نیست.»

نویسنده در این اثر با توجه به اسناد و شواهد موجود و رعایت اصل وفاداری به متن واقعه تلاش کرده است قضایا و رخدادها را با رعایت جزئیات به مخاطب و تاریخ ارائه دهد. او در این اثنی به دور از سهل‌انگاری نگارشی و تحقیقاتی، دخل و تصرف علائق شخصی و گروهی و ... توانسته است متنی قابل تأمل به نوشتار در بیاورد.

جلد نخست این مجموعه حدود سه سال پیش منتشر شد و جلد دوم این روزها در نمایشگاه کتاب به مخاطب عرضه و رونمایی شده است. در پیشگفتار این جلد محمود نادری می‌نویسد: «سه سال پس از انتشار جلد نخست کتاب، اینک جلد دوم آن که رویدادها و تحولات این سازمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داده است.».

وی در این پیشگفتار با پاسخ به برخی منتقدان و کسانی که درباب این کتاب اعلام نظرهای غیرمربوط و غیر تاریخی - علمی کرده‌اند به مواردی اشاره می‌کند که قابل تامل است. او در پایان این پیشگفتار در این مورد می‌گوید: «در خاتمه باید تاکید کنم که به رغم پافشاری بنا به ملاحظاتی، اسناد به تمامی در اختیار اینجانب قرار نگرفت؛ هرگاه بتوان از آن اسناد استفاده کرد بی‌تردید این پژوهش جلد سومی هم خواهد داشت. ساحت تاریخنگاری جدای از ساحت سیاست است. امید است در نقد این اثر این دو ساحت در هم نیامیزد».

جلد دوم «چریک‌های فدایی خلق» از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و به قلم محمود نادری در شمارگان 3000 نسخه در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =