فارس نوشت: وزارت بازرگانی همه ساله برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان برنامه هایی دارد که از آن جمله می توان به سبد ویژه کالایی کارمندان و کارکنان دولت اشاره کرد که امسال از این سبد خبری نیست و دلیل حذف سبد را مفتح معاون وزیر بازرگانی اینگونه اعلام می کند: "سطح عمومی قیمتها تا کنون مناسب بوده است و نیازی به ارائه سبد ویژه ندیدیم. "
اما ما فراموش نکرده ایم که در اولین نشست خبری وزری بازرگانی در سال 88 میرکاظمی خبر از کسری بودجه این وزارتخانه داد و گفت: " در سال 88 ، 4 هزار و 300 میلیارد تومان بودجه تخصیصی وزارت بازرگانی برای یارانهها در نظر گرفته شده که اگر طرح هدفمند کردن یارانهها در نظر گرفته نشود در خصوص یارانهها مشکل بودجهای پیدا میکنیم. "
اما مفتح در پاسخ به این سوال که علت حذف سبد ویژه کسری بودجه است به فارس گفت: " نخیر؛ اما اگر میزان یارانه تخصیص یافته به وزارت بازرگانی بیشتر از این بود میتوانستیم سبد ویژه داشته باشیم. "
این گزارش حاکی است دولت رمضان سال گذشته توزیع سبد کالا محتوی مرغ ، برنج، شکر، روغن نباتی و عدس و لوبیا میان همه شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح اعم از کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی برای 6 میلیون و پانصد هزار نفر را تصویب کرد اما در عمل، اجرای این تعهد با مشکلاتی مواجه شد.
سیاست دوم وزارت بازرگانی در تنظیم بازار ماه مبارک رمضان اجرای طرح نمایشگاه های عرضه مستقیم کالاست که یادگار و نمونه کپی شده نمایشگاه بهاره است. این نمایشگاه ها که با شعار ارزان فروشی و حذف واسطه ها اقدام به عرضه کالا می کنند بنا به گواه گزارش های مردمی سالهای گذشته بیشتر جنبه بنجل فروشی دارند و تولید کنندگان و عرضه کنندگان حاضر در این نمایشگاه ها از این فرصت برای فروش کالاهای کم فروش خود استفاده می کنند.
اما حتی اگر فرض کنیم که در این نمایشگاه های عرضه مستقیم کالاهای با کیفیت هم عرضه می شود آیا برای جمعیت بیش از 10 میلیونی شهر تهران سه نمایشگاه با امکانات ناچیز رفاهی در سه نقطه حاشیه ای شهر می تواند پاسخگو باشد؟
آیا 700 غرفه موجود در این نمایشگاه ها که در سه نقطه پارک ارم، حکیمیه (تهران پارس) و مجمع شهید باستانی (سه راه افسریه) برگزار میشود می تواند نقش موثری در تنظیم بازار پایتخت داشته باشد؟
با نگاهی به این دوسیاست تنظیم بازار که اولی امسال حذف شده و دومی بصورت ناقص اجرا می شود و افزودن برخی اختلاف نظرها در تنظیم بازار برخی کالاها بین دو وزارتخانه بازرگانی و جهاد و کشاورزی شوربای ماه مبارک امسال رقیق تر از اینها می شود.
اختلاف نظر تنظیم بازار گوشت و مرغ بین این دو وزارتخانه و پا درمیانی بی اثر اصناف در این میان باعث شده تا قیمت این دو کالای استراتژیک در ماه میهمانی خدا اعداد نا متعارفی را به مردم نشان دهد.
افزایش قیمت گوشت گوسفند در شهر تهران و درنوردیدن مرز هر کیلو 15 هزار تومان در برخی نقاط شهر و همچنین افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت گوشت مرغ در پایتخت چهره شهر را در آستانه ماه مبارک رمضان با آشفتگی روبرو کرده و باز هم این نگرانی را در مردم ایجاد کرده که هر چه سریعتر باید کالای خود را تامین کنند تا در ماه مبارک با کمبود مواجه نشوند.
در حالیکه به گفته رئیس اتحادیه گوشت گاوی تهران سالانه یک میلیون و 500 هزار راس گوسفند از مرزهای غربی کشور صادر می شود وزارت جهاد و کشاورزی و وزارت بازرگانی با گوشت منجمد برزیلی به استقبال ماه رمضان می روند و حتی در برخی موارد با کاهش عرضه از سوی پشتیبانی اور دام هم مواجه هستند.
بی تدبیری وزارت بازرگانی در انتشار صورتجلسه ای که بر اساس آن یارانه آرد نان فانتزی حذف می شود در آستانه ماه مبارک رمضان باعث شد تا قیمت نان فانتزی در عرض یک روز رشد صد در صدی داشته باشد .
هرچند که پس از انتشار این خبر مسئولین وزارت بازرگانی اعلام کردند که افزایش قیمت غیر قانونی است و واحدهای نان فانتزی سهمیه آرد یارانه ای مرداد و شهریور را دریافت کرده اند و تا انتهای ماه مبارک نباید افزایش قیمتی داشته باشیم اما پیش از آن رئیس اتحادیه نان حجیم به فارس گفته بود: " افزایش قیمت تا اول شهریور ماه غیر قانونی است و تخلف محسوب میشود اما پس از تعیین قیمت کارشناسی در اتحادیه از اول شهریور ماه قیمتها تغییر میکند. "
کرمی پیشنهاد داد بهتر بود تا یارانه نان فانتزی به صورت پلکانی و یا هماهنگ با نان سنتی حذف میشد تا بهتر بتواند قیمت را در بازار کنترل کند.
اما قصه گرانی نان قصه تازه ای نیست و از ابتدای سال جاری شاهد قیمت های متنوع در نقاط مختلف شهر بوده ایم و وقتی دلیل آن را از قاسم زراعت کار نایب رئیس اتحادیه نان سنتی جویا می شویم به فارس می گوید: " ما اجازه نداریم تا درباره قیمت نان مصاحبه کنیم. "
وی در پاسخ به این سوال که دلیل عدم پاسخگویی شما چیست؟ می گوید: " نان سنتی قیمت مشخصی ندارد به همین دلیل هرگونه اظهارنظر در این خصوص باعث آشفتگی بازار نان میشود. از سال 81 تاکنون قیمت گذاری مشخصی برای نان سنتی صورت نگرفته است. "
اما نوده فراهانی در پاسخ به این سوال به فارس می گوید: " یکی از دلایل افزایش قیمت نان سنتی این است که این واحدها اجاره داده میشوند و نظارتی بر آن نمیشود. "
جالب اینجاست که وقتی قاسم زراعت کار علت عدم پاسخگویی در گرانی قیمت نان را ممنوعیت مصاحبه از سوی استانداری اعلام می کند روابط عمومی استانداری در اطلاعیه ای به روزنامه ها و خبرگزاری ها می نویسد: " قیمت نان سنتی (لواش، سنگک و بربری) در تهران بزرگ هیچگونه تغییری نداشته و بازدیدهای مکرر بازرسین از ثبات قیمت نان در روزهای اخیر حکایت داشته و هیچگونه افزایش قیمت بصورت گسترده در سطح شهر انجام نشده است. "
حال آنکه گزارش های مردمی حاکی از آن است که قیمت نان در قیمت های متفاوتی در سطح شهر تهران عرضه می شود.
خبرگزاری فارس گزارش داد حذف سبد کالای ویژه رمضان، عدم موفقیت نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در تنظیم بازار، اختلاف نظر در تنظیم بازار گوشت و مرغ، بی تدبیری در حذف یارانه نان فانتزی و گرانی میوه از جمله دلایلی است که باعث شده طی روزهای اخیر و در آستانه ماه مبارک رمضان قیمت ها افزایش پیدا کند.
کد خبر 15023
نظر شما