تأثیر بالای برج خنک کننده در بهره‌وری و سلامت انسان

بیماری لژیونر (Legionellosis)، نوعی از بیماری سینه‌پهلو (پنومونی) است که توسط باکتری‌های گرم منفی هوازی از سرده لژیونلا و بخصوص گونه لژیونلا پنوموفیلا ایجاد می‌شود. علائم بالینی در ابتلا به گونه‌های دیگر خفیف بوده و شبیه به آنفلوانزا است ولی در گونه پنوموفیلا، سینه‌پهلوی حاد بروز می‌کند.

در ژولای ۱۹۷۶، همایشی توسط کهنه سربازان گروه لژیون آمریکایی در هتل شیر سرخ برگزار شد و ۱۸۲ نفر از آن‌ها به سینه پهلوی حاد مبتلا شدند که ۸۲ نفرشان فوت کردند. در ژانویه ۱۹۷۷ عامل ایجادکننده این همه‌گیری مشخص شد و باکتری آن را لژیونلا و گونه آن را لژیونلا پنوموفیلا نام نهادند.

این بیماری معمولاً به صورت انفرادی مبتلا می‌نماید ولی همه‌گیری‌های آن معمولاً در فصل تابستان و اوایل پاییز دیده می‌شود. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در سرار جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

زیستگاه این باکتری در محیط‌های آبی است اما در محیط مرطوب ۲۵ الی ۴۵ درجه سانتی‌گراد در خاک هم می‌تواند زنده بماند.
باکتری لژیونلا در سیستم‌های تهویه مرکزی، رطوبت‌سازها، کولرهای آبی، سیستم‌های آب‌رسانی، منابع آبی، کولرهای آبی، سونا و جکوزی استخر و...، می‌تواند تولید شود و از طریقشان منتشر گردد اما یکی از راه‌های اصلی انتقال که توسط مراکز درمانی، بسیار گزارش می‌شود؛ سیستم‌های تهویه مطبوع در ساختمان‌های بزرگ است. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

  • لژیون چگونه در برج خنک کننده تولید می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد؛ باکتری لژیون در آب و خاک به مقدار اندک وجود دارد و در حالت عادی خطرساز نیست اما وقتی که آب گرم به همراه مواد مغذی و میکروارگانیسم‌های دیگر وجود داشته باشد، به شدت رشد می‌کند و خطرناک می‌شود.
برج خنک کننده‌ سیستم‌ تهویه مطبوع یکی از کانون‌های اصلی تولید و رشد لژیون است. بنا بر دستور سازمان بهداشت جهانی، سالی یک بار و طبق دستور وزرات بهداشت جمهوری اسلامی ایران، هر دوسال یک بار  برج‌های خنک کننده باید پاکسازی شوند. لازم به ذکر است که پاکسازی برج خنک کننده امری مهم و حساس است که با استفاده از ترکیبات شیمیایی صورت می‌گیرد و حتماً باید توسط افراد متخصص انجام شود.
لطفاً توجه داشته باشیدکه در هنگام خرید برج خنک کننده، حتماً از داشتن خدمات پس از فروش بلند مدت اطمینان حاصل کنید.

  • برج خنک کننده چیست؟

قطعاً برای شما هم پیش آمده که به دلیل گرما یا سرمای زیاد، بوی نامطبوع و نبود هوای تازه، لحظات طاقت فرسایی را در یک ساختمان گذرانده‌اید؛ این درحالی است که ساختمان‌هایی با خنک کننده عالی باعث می‌شود که شما دوباره به آن جا برگردید، حتی اگر فقط برای لذت بردن از هوا باشد.

برج خنک کننده دستگاهی برای حذف گرما است که با استفاده از فرآیند تبخیرآب، گرمای اضافی هوای محیط تهویه مطبوع را به جَو(هوای خارج از محیط تهویه مطبوع) منتقل می‌کند. اگر از یک ساختمان بلند به پشت بام سایر ساختمان‌ها نگاه کنید، ممکن است دستگاه‌های مربع یا دایره‌ای شکل ببینید، این‌ها برج خنک کننده هستند.

  • برج خنک کننده چه نقشی در سیستم تهویه مطبوع دارد؟

برج خنک کننده یک مبدل حرارتی عظیم است که از برای خنک سازی آب مصرفی در تهویه مطبوع ساختمان استفاده می‌شود. برای مثال، نقش برج خنک کننده در سیستم تهویه مطبوع، دقیقاً مانند رادیاتور خودرو است که گرمای موتور خودرو را از بین می‌برد.

  • برج خنک کننده چگونه کار می‌کند؟

 تجهیزات تهویه مطبوع ویا صنعتی، گرما خود را به آب موجود در کندانسور منتقل می‌کنند؛ درنتیجه باید آب گرم تولید شده خنک شود تا دوباره مورد استفاده قرار بگیرد.  اینجاست که برج خنک کننده دست به کار می‌شود. آب گرم پس از ورود به برج خنک کننده،  توسط چند نازل پخش می‌شود که این عمل موجب افزایش سطح آب می‌گردد، سپس در معرض هوای خشک و خنک قرار می‌گیرد و گرمای خود را با تبخیر از دست می‌دهدو در نهایت به تجهیزات تهویه مطبوع ویا صنعتی باز می‌گردد. این چرخه بارها و بارها تکرار می‌شود تا تجهیزات صنعتی ویا تهویه مطبوع، خنک بمانند. برای درک بیشتر، به تصویر شماره (۱) دقت کنید.

لازم به ذکر است که استفاده از این روش در مناطق با رطوبت بالا مانند شمال کشور توصیه نمی‌شو؛ زیرا به دلیل رطوبت بالای هوا در این مناطق، بازدهی بسیار پایین می‌آید.

  • چرا برج خنک کننده مورد نیاز است؟

برج خنک کننده یکی از اجزای اصلی بسیاری از سیستم‌های برودتی است که در صنایع مختلفی مانند نیروگاه‌ها، کارخانه‌های تولید فولاد و بسیاری از شرکت‌های تولیدی که نیاز به خنک سازی تجهیزات دارند، کاربرد دارد. همچنین سیستم‌های تهویه مطبوع ساختمان‌های بزرگ تجاری و اداری مانند فرودگاه‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و... برای ایجاد هوای مناسب از برج خنک کننده استفاده می‌نمایند.

  • انواع برج خنک کننده

برج‌های خنک کننده به طور کلی در سه نوع فایبرگلاس، چوبی و فلزی تولید می‌شوند. از آن جایی که فلز دچار خوردگی می‌گردد و به مرور زمان شروع به نشت می‌کند، برج‌های خنک کننده فلزی نیاز به نگهداری بیشتری دارند و نهایت عمر مفید آن‌ها ۱۵ سال است. برج‌های خنک کننده فایبرگلاس، برخلاف برج‌های فلزی ازمقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی برخوردار هستند و نیاز به رسیدگی کمتری دارند. سه پارامتر اصلی در دسته بندی برج‌های خنک کننده عبارتند از:

  • جهت حرکت آب و هوا
  • روش انتقال حرارت
  • نوع مکش هوا

هم‌چنین این برج‌ها بر اساس شکل ظاهری به دو دسته‌ی کولینگ تاور مکعبی و کولینگ تاور مخروطی تقسیم می‌شوند.

  • انواع برج‌های خنک کننده بر اساس جهت حرکت آب و هوا
  • برج خنک کننده جریان متقاطع
  • برج خنک کننده جریان ناهم جهت
  • انواع برج‌های خنک کننده بر اساس نوع مکش هوا
  • برج خنک کننده مکش طبیعی
  • برج خنک کننده مکش مکانیکی

در این نوع از برج‌های خنک‌کننده از مکش مکانیکی برای جابه‌جایی هوا استفاده می‌گردد که به دو گروه دمیدن اجباری و مکش اجباری تقسیم می‌شود.

تأثیر بالای برج خنک کننده در بهره‌وری و سلامت انسان

  • انواع برج‌های خنک کننده بر اساس روش انتقال حرارت
  • برج خنک‌کننده خشک
  • برج خنک‌کننده مدار باز و مدار بسته
  • نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که گفته شد؛ در هنگام خرید برج خنک کننده، حتماً از استاندارد بودن محصول و داشتن خدمات پس از فروش بلند مدت، اطمینان حاصل کنیدکه متأسفانه با توجه به وجود افراد سودجو و بازارهای کاذب در این زمینه، کار  دشواریست اما نگران نباشد.

مجموعه بین‌المللی دماتجهیز، به‌عنوان اولین و بزرگترین مجموعه تخصصی فروش انواع تجهیزات سرمایش، گرمایش، موتورخانه، استخر و تجهیزات کنترل، این محصولات را در سراسر ایران و کشورهای همسایه عرضه می نماید.

شما با مراجعه به سایت مجموعه دماتجهیز (www.damatajhiz.com) می‌توانید به برترین برندهای تجهیزات تأسیسات ساختمان با بهترین قیمت‌ها و از همه مهم‌تر خدمات پس از فروش گسترده و بلند مدت، دسترسی داشته باشید.
هم‌چنین در صفحه هر محصول، توضیحات و ویژگی‌های آن به صورت کامل درج شده است. اما اگر نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید، کافیست تا با شماره ۰۲۱۸۸۸۲۲۵۵۰ تماس بگیرید تا کارشناسان بخش محصولات تهویه مطبوع دماتجهیز شما را راهنمایی کنند.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1504744