۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۳

سود ناشی از فروش دامنه‌های اینترنتی دات‌اکو، روسای گروه‌های غیرانتفاعی طرفدار محیط زیست را به رویارویی با یکدیگر کشانده است.

محبوبه عمیدی: رقابت برای به دست‌آوردن کنترل دامنه اینترنتی جدید متعلق به گروه‌های طرفدار محیط زیست این روزها بالا گرفته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، یکی از گروه‌های غیر‌انتفاعی که برای حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند، پیشنهادهایی را برای کنترل پسوند دامنه‌ای که به نام دات‌اکو شناخته می‌شود، مطرح کرده است. این طرح که در 17 صفحه منتشر شده، به تحلیل مفصل برنامه‌های هر گروه و امکان‌سنجی هر یک پرداخته است.

گروه دات‌اکو، سازمانی غیر‌انتفاعی است که توسط ال گور، معاون سابق رئیس جمهور ایالات متحده حمایت می‌شود. در این طرح، برنامه‌های گروه سبز کانادایی موسوم به بیگ‌روم که بزرگ‌ترین رقیب آنها در کسب کنترل دات‌اکو است، غیر‌عملی توصیف شده است. بیگ‌روم هم در عکس‌العمل به انتشار این تحلیل، آنرا مایه تأسف نامیده است.

فرد کروگر، بنیان‌گذار دات‌اکو در بیانیه‌ای گفته است: «ما این تحقیقات آزاد را منتشر کردیم، چون از غلط جلوه دادن تلاش‌هایمان و در مقابل غلو کردن برنامه‌های بیگ‌روم توسط رهبران آن خسته شده بودیم، برنامه‌هایی که پس از تحلیل دقیق ناکارآمد بودن آنها ثابت شده است».

هر دو گروه امیدوارند بتوانند حق فروش دامنه‌های اینترنتی بالامرتبه دات‌اکو را که با دامنه‌های دات‌کام و دات‌یوکا رقابت می‌کند، به دست آورند.

طرح پر‌ دردسر
سازمان دات‌اکو که به داشتن حامیانی مانند سیرا کلوب (یکی از سازمان‌های حفاظت محیط زیست در ایالات متحده) و پیمان حفاظت محیط زیست می‌بالد، قصد دارد با فروش نام‌های این دامنه، بودجه بیشتری را در اختیار سازمان‌های سبز قرار دهد. این سازمان در حال حاضر در قراردادهایی مشارکت کرده که 57% از سود حاصل از فروش دامنه‌ها را به آنها اختصاص داده است.

بیگ‌روم نیز که توسط صندوق بین‌المللی طبیعت (WWF) و سازمان محیط زیستی گرین‌کراس حمایت می‌شود، برنامه‌ریزی کرده است تا با جمع‌آوری منابع مالی از طریق فروش نام‌های دامنه دات‌اکو به سرمایه‌گذاری در «پروژه‌های حمایتی پایدار» بپردازد.

در هر حال، سازمان دات‌اکو هم طرحی ارائه کرده که در آن، این پسوند دامنه به عنوان جزیی از سیستم تصدیق شرکت‌های دارای گواهی‌نامه سبز به کارگرفته خواهد شد. در واقع تنها شرکت‌هایی می‌توانند وب‌سایت با پسوند دات‌اکو داشته باشند که با اجرای ضوابطی مانند اندازه‌گیری و انتشار میزان تولید گازهای گلخانه‌ای توسط آنها موافقت کنند،

بیگ‌روم علاوه بر این می‌خواهد شرکت‌های مختلف را به اعلام تلاش‌هایشان جهت حفاظت از محیط زیست در سایت‌هایی با پسوند دات‌اکو تشویق کند.

در تحلیل 17 صفحهای جدیدی که از سوی دات‌اکو ارائه شده، بیگ‌روم به دلیل هزینههای عملیاتی‌اش به محروم کردن گروه‌های سبز از «بودجه بحرانی» متهم کرده است. علاوه بر این، ادعا شده که سیاست‌های سخت‌گیرانه بیگ‌روم برای ثبت شرکت‌ها، بسیاری از دارندگان این دامنه را دلسرد خواهد کرد و بودجه پیش‌بینی شده برای «تلاش‌های فوری برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی» را کاهش خواهد داد.

علاوه بر این دات‌اکو، بیگ‌روم را به غلط جلوه دادن مرتب برنامه‌هایش در مطبوعات متهم کرده است. در مقابل گروه کانادایی تنها به گفتن اینکه از این تحلیل‌ها آگاه است، اکتفا کرده است. تروور باودن از گروه بیگ‌روم می‌گوید: «مایه تأسف است که دات‌اکو چنین روشی را در پیش گرفته است».

بد نیست بدانید دامنه‌هایی که به پسوند دات‌اکو ختم می‌شوند، به این دلیل در دسترس هستند که آیکان، سازمان جهانی نام‌ها و ارقام اینترنتی که نظارت بر دامنه‌های اینترنتی را به عهده دارد، قوانین سخت‌گیرانه پیشین را در زمینه نام‌های دامنه بالاترین مرتبه را اصلاح کرده است. این تصمیم که سال گذشته اتخاذ شد، به این معنی است که شرکت‌ها هم مادامی‌که افراد بتوانند از نامشان در ثبت دامنه استفاده کنند، می‌توانند نام‌های تجاری را به آدرس‌های اینترنتی تبدیل کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =