۱۴ دانستنی جالب از مغولستان، سرزمین چنگیز خان

در جهان، کشورهایی وجود دارند که از آن‌ها کمتر می‌شنویم و اطلاعات زیادی ازشان نداریم. مغولستان بدون تردید یکی از آن‌هاست. برای مثال، آخرین خبری که پیرامون مغولستان شنیده‌اید چه زمانی بود؟ آیا آن را به خاطر  می‌آورید؟ یا اینکه چقدر از این کشور می‌دانید؟ به احتمال زیاد زمانی که نام مغولستان را می‌شنوید، یاد چنگیز خان و حملات خونین او یا سرزمینی وسیع و سردی می‌افتید که در شمال قاره آسیا واقع شده است. اگر این فرضیه‌ها برای شما صدق می‌کند، پیشنهاد می‌دهیم به‌خواندن این مطلب ادامه دهید تا حقایق بیشتری از مغولستان برایتان روشن شود.

۱۴ دانستنی جالب از مغولستان که نمی‌دانستید

مغولستان سرزمینی است که نخستین دایناسور در آن دیده شد؛ در سال ۱۹۲۰ فسیل دایناسور به همراه نخستین تخم دایناسور در صحرای گوبیِ مغولستان یافت شد.

حدود یک چهارم جمعیت مغولستان چادر نشین هستند؛ طبق آخرین سرشماری‌ها، جمعیت مغولستان بالغ بر سه میلیون و دویست هزار نفر برآورد شد که از این رقم چیزی حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد ساکنینش‌ چادرنشین هستند.

۱۴ دانستنی جالب از مغولستان، سرزمین چنگیز خان

۳. در گذشته، مغولستان تحت حکومت چنگیزخان، بزرگ‌ترین امپراطوری و بزرگ‌ترین کشور جهان را در اختیار داشت. چرا که چنگیز خان قبل از مرگ خود موفق به فتح بیش از ۳۱ میلیون متر مربع از جهان شده بود.

۴. زمانی که نام مغولستان می‌آید بهتر است بدانید ممکن است صحبت درباره دو سرزمینِ متفاوت باشد. مغولستان داخلی و مغولستان خارجی دو سرزمین مجزا از هم هستند که بخش داخلی آن تحت عنوان استانی از چین محسوب می‌شود و مغولستان خارجی که با نام مغولستان هم‌ خوانده می‌شود، کشوری مستقل از چین است. در تصویر زیر می‌توانید تفاوت این دو را بهتر متوجه شوید.

۱۴ دانستنی جالب از مغولستان، سرزمین چنگیز خان

 ۵. جمعیت کم مغولستان شاید شما را از این واقعیت که چقدر این کشور بزرگ است دور بکند. در حقیقت مغولستان پس از ایران، در رده هجدهمین کشور بزرگ جهان جای می‌گیرد که نسبت به جمعیت خود، بسیار وسیع است. برای درک بزرگی کشور می‌توانید متصور شوید که ۳۷ کشور هلند می‌تواند داخل مرز مغولستان جای بگیرد.

۶. مغولستان یکی از جوان‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و بیش از نیمی از جمعیت کشور را افراد زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دهند. یکی از دلایل این موضوع، نرخ بالای زاد و ولد است. به طور میانگین هر خانواده مغولستانی صاحب چهار فرزند است.

۷. واژه‌ مغول (به زبان انگلیسی: Mongol) به معنای شجاع است.

۸. یکی از فراوان‌ترین گونه‌های جانوری در مغولستان اسب است که در نژادهای مختلف دیده می‌شود. جمعیت‌ اسب‌ها در مغولستان ۳ برابر بیشتر از جمعیت ساکنین این کشور است.

۹. مغولستان میزبان بیشترین جمعیت پلنگ برفی، یکی از بزرگ‌ جثه ترین گربه‌سانان جهان است. بیش از یک سوم این گونه‌ی رو به انقراض، در مغولستان سکونت دارند.

۱۴ دانستنی جالب از مغولستان، سرزمین چنگیز خان

 ۱۰. در مغولستان گاری‌های بستنی فروشی، بستنی را داخل جعبه می‌گذارند و کنار خیابان می‌فروشند؛ به دلیل هوای بسیار سرد مغولستان، نیازی برای استفاده از یخچال برای نگهداری بستنی‌ها نیست. همچنین گفته می‌شود به همین علت، یعنی سرمای بیش از حد مغولستان، خامه‌ها منجمد شدند و حالتی شبیه به بستنی به خود گرفته‌اند. این ایده ابتدا به چین برده شد و سپس توسط مارکوپولو به ایتالیا.  

۱۱. مغول‌ها به موسیقی اهمیت زیادی می‌دهند و در طول تاریخ وصف ستایش مواردی چون طبیعت، اسب‌ها و آزادگی ترانه‌های بسیاری سروده‌اند. یکی از منحصر به فردترین موسیقی‌های محلی این کشور، نوعی ترانه‌سرایی است که خواننده تنها به وسیله بینی و گلوی خود صدا در می‌آورد و آواز می‌خواند.

۱۲. گفته می‌شود چنگیزخان مغول طی کشورگشایی و حملاتش، باعث به قتل رسیدن بیش از ۴۰ میلیون نفر شده است.

۱۳. گر چه ما از مغول‌ها تصویر خشن و ظالمانه‌ای در تصورمان داریم، امّا مغول‌ها یکی از مهمان‌نوازترین مردمان جهان هستند. این موضوع را هم از زبان مسافرانی که به مغولستان سفر کرده‌اند می‌توانید بشنوید و هم با یک جستجوی ساده در اینترنت. یکی از معروف‌ترین خوراکی‌هایی که مغول‌ها برای پذیرایی از مهمانان آماده می‌کنند، نوعی چای شیرِ نمکی است که Suutei tsai نام دارد.

۱۴ دانستنی جالب از مغولستان، سرزمین چنگیز خان

 ۱۴. درست است چنگیز خان مرده است، اما نام و یاد او همه چیز مغولستان است؛ چنگیزخان آنقدر در مغولستان شخصیت والایی دارد که ساکنین این کشور بر این باور هستند که در یک روز وعده داده شده، چنگیزخان بازمی‌گردد و بر جهان حکم‌رانی می‌کند.

 برای دانستن حقایق جالب دیگری درباره مغولستان می‌توانید به پادکست مغولستان در رادیو ماجرا مراجعه کنید. در این پادکست جهانگرد ایرانی پا به این سرزمین بی‌نهایت می‌گذارد و علاوه بر حقایق شگفت انگیز با نوادگان چنگیز خان مغول نیز بازدید می‌کند. برای شنیدن پادکست مغولستان در رادیو ماجرا می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

منابع: thefactfile و intrepidtravel

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1506254

برچسب‌ها