۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲
معنای شفاف‌سازی در مدیریت کرونا

بسیاری از متخصصان و نویسندگان در ماه‌های گذشته به هر وسیله‌ای فریاد کشیده‌اند که مدیریت کرونا به منظور خلق اعتماد اجتماعی، مستلزم شفافیت است.

می‌خواهم فقط نظرم درباره مصادیق شفافیت در مدیریت کرونا را ذکر کنم. امید به این‌که دیگران هم بنویسند و از مسیر گفت‌وگوی جمعی، روزنه‌ امیدی گشوده شود. من فکر می‌کنم مصادیق شفافیت در مدیریت کرونا حداقل شامل موارد زیر است:

یک. انتشار دقیق بودجه‌ها و هزینه‌های اختصاصی کرونا از جمله مقادیر اختصاص‌یافته به وزارت بهداشت با اقلام هزینه‌کرد از جمله هزینه‌های پرداخت‌شده به کادرهای درمان، به زبان آدمیزاد نه به زبان اداری غیرقابل فهم برای عموم.

دو. شفاف شدن آمار و اطلاعات مربوط به تعداد انجام تست‌های کرونا در هر روز، به تفکیک استان‌ها، شهرستان‌ها و بقیه تقسیم‌بندی‌های مفید

سه. شفاف شدن آمار و اطلاعات مربوط به موارد مرگ و میر، به تفکیک سن، جنس، گروه‌های شغلی، استان‌ها و شهرستان‌ها

چهار. انتشار روشن و شفاف موضع دستگاه‌های مختلف اعم از دولتی و غیردولتی درباره مدیریت کرونا در قالب گزارش‌های رسمی، به نحوی که هیچ زمینه‌ای برای فرار از مسئولیت در قبال اعلام نظرهای تخصصی دستگاه‌ها باقی نماند و جنگ زرگری میان دستگاه‌ها و فرسایش بیش از پیش اعتماد عمومی و اعصاب فرسوده مردم باقی نماند.

پنج. تشکیل بانک اطلاعاتی از همه بیمارستان‌های پذیرنده بیماران کرونایی در کشور، تعداد تخت‌های اختصاص‌یافته به کرونا در هر بیمارستان، آمار ورود و خروج بیماران به تخت‌ها، و فراهم آوردن امکان دسترسی بیماران به اطلاعات امکانات بیمارستانی در هر منطقه برای بیماران کرونایی.

شش. اظهار نظر صریح و تعیین تکلیف تخصصی درباره ساخت واکسن داخلی، مراحل ساخت، روشن‌سازی فرایند پیشرفت کار، نظر مراجع بین‌المللی درباره واکسن ایرانی، ظرفیت‌های تولید، هزینه‌ها و منافع اقتصادی واکسن داخلی برای تولیدکنندگان و ...

هفت. روشن ساختن فرایندها، تصمیمات، چرایی تأخیرها و مقادیر سفارش واکسن خارجی که در روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده در اختیار ایرانیان قرار می‌گیرد.
 
هشت. ایجاد سایت و اطلاع‌رسانی دقیق درباره هر یک دوز از واکسن کرونا که به کشور وارد و تزریق می‌شود؛ به نحوی که اطلاعات قابل راستی‌آزمایی برای مراجع تخصصی و رسانه‌ها باشد.

نه. شفافیت درخصوص نقش و میزان تأثیرگذاری سایر دستگاه‌های دارای تأثیر بر مدیریت کرونا از قبیل وزارت اقتصاد، شهرداری‌ها، وزارت کشور، وزارت صمت، نیروهای مسلح، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و ... و جایگاه آن‌ها در کنار وزارت بهداشت.

ده. شفاف‌سازی درباره میزان هزینه‌ها و امکانات بسیج‌شده از سوی دستگاه‌های غیردولتی اعم از سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای نظامی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، آستان قدس رضوی و ... برای مدیریت کرونا.

یازده. اطلاع‌رسانی دقیق درباره میزان واکسن خریداری‌شده توسط کشورهای دیگر، میزان تولید واکسن در جهان، میزان واکسیناسیون کرونا در کشورها، و جایگاه ایران در میزان انجام واکسیناسیون در جهان

افرادی که به شکل تخصصی و از نزدیک در جریان مدیریت کرونا قرار دارند حتماً و حتماً مصادیق دیگری از امکان شفاف‌سازی را می‌شناسند. باید هشدار داد که فقط با استفاده از شفاف‌سازی و اعتمادسازی است که می‌توان مشارکت عمومی برای مدیریت اجتماعی کرونا را ایجاد کرد. زمانی برای از دست دادن وجود ندارد.

مردم رمیده و رنجیده از بی‌اعتمادی، سخنان ضد و نقیض، تصمیمات ناروشن و آینده مبهم را با شفاف‌سازی و تقویت اعتماد، آرام‌تر سازید و عزم ملی برای مدیریت این بیماری را شکل دهید. هر دقیقه وقت تلف کردن با مرگ انسانی بر اثر کرونا همراه است.

* عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1506296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 0
    نتشار دقیق بودجه‌ها و هزینه‌های اختصاصی کرونا از جمله مقادیر اختصاص‌یافته به وزارت بهداشت با اقلام هزینه‌کرد از جمله هزینه‌های پرداخت‌شده به کادرهای درمان، [[ به زبان آدمیزاد نه به زبان اداری غیرقابل فهم برای عموم ]]. این تیکه اخیر قشنگ بود دقیقا معمول گفتار در ارقام و اعداد اماری اصلا به زبان آدمیزاد تا کنون نبوده تا از گفنه ادعا کننده کسی سر در بیاورد . دمت گرم دکتر گل گفتی