موج چهارم هنوز تمام نشده/ هر ۵ ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود

روند نزولی موج چهارم کرونا در کشور همچنان ادامه دارد.

نیو صدر: خوشبختانه روند کاهشی شیوع کروناویروس در کشور همچنان ادامه دارد، اگرچه از همین حالا هم برخی از مسئولان و کارشناسان نگران شروع موج بعدی پاندمی در کشور هستند.
در یک هفته گذشته همه نمودارهای موج چهارم بیماری در کشور روند نزولیشان را ادامه دادند، اگرچه هنوز وضعیت با شرایط قبل از موج چهارم پاندمی در کشور تفاوت زیادی دارد؛ تعداد جان‌باختگان کرونا در ابتدای موج هفتگی حدود ۵۰۰ نفر بود، اما الان هر دو روز بیش از ۵۰۰ نفر از مبتلایان کرونا در ایران فوت می‌کنند.

به همین دلیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفته بود که کاهش آمارها به معنی پایان این موج نبوده و نباید منجر به ساده‌انگاری در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی شود.

پایان ۲۳۲۵ زندگی در یک هفته

در یک هفته اخیر پس از مدت‌ها برای دو روز آمار فوتی‌های کرونا در کشور به زیر ۳۰۰ نفر رسید و به طور میانگین هر روز ۳۳۲ نفر زندگی در اثر ابتلا به کرونا پایان یافتند؛ این یعنی از ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت هر ساعت ۱۴ نفر از مبتلایان کرونا در ایران فوت کردند.

موج چهارم هنوز تمام نشده/ هر ۵ ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود

این یعنی در مجموع در این مدت ۲۳۲۵ نفر به جان‌باختگان کووید-۱۹ در ایران اضافه شد. نسبت به هفته گذشته تعداد قربانیان ۹ درصد کاهش پیدا کرده است و نسبت به هفته اول موج چهارم، تعداد جان‌باختگان بیش از چهار برابر شده است. موضوعی که نشان می‌دهد موج چهارم بیماری در کشور همچنان تمام نشده است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، در این رابطه گفته بود: ما موج چهارم را هنوز به صورت کامل پشت سر نگذاشتیم، اما خدا را شکر در بیشتر استان‌ها قله موج را رد کرده‌ایم. در موج چهارم بیماری، به دلیل شیوع ویروس جهش‌یافته این‌بار خیلی سریع و در عرض سه هفته به پیک بیماری رسیدیم و آمار بستری‌ها به شدت بالا بود؛ به طوری که حدود هشت هزار بستری داشتیم که بسیار غافلگیرکننده بود. گرچه ما از قبل برای ظرفیت تخت‌های بیمارستانی پیش‌بینی کرده بودیم، اما با این قدرت سرایتی که در موج چهارم بود، همکارانمان واقعا غافلگیر شدند و این باعث شد که تمهیدات جدیدی بیندیشیم.

موج چهارم هنوز تمام نشده/ هر ۵ ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود
 
ابتلای ۱۱۱۹۸۹ نفر

از سویی در این مدت تعداد مبتلایان کرونا در کشور هم کاهش چشمگیری پیدا کرد و بالاخره در اخیر هر روز آمار مبتلایان به زیر ۲۰هزار نفر رسید و به طور میانگین هر روز ۱۵۹۹۸ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند.

این یعنی از ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت هر دقیقه ۱۱ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند، یا به نوعی هر ۵.۴۵ ثانیه یک زندگی در اثر ابتلا به کرونا در خطر مرگ قرار گرفت.

 موج چهارم هنوز تمام نشده/ هر ۵ ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود
این یعنی در مجموع در این دوره زمانی ۱۱۱۹۸۹ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند. براین اساس تعداد مبتلایان نسبت به هفته قبلی ۱۴درصد کاهش پیدا کرده است. اگرچه هنوز هم تعداد مبتلایان ۲.۱۳ برابر هفته اول فروردین است.

موج چهارم هنوز تمام نشده/ هر ۵ ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود

کاهش تعداد بستری‌ها

خوشبختانه این روند نزولی کرونا در تعداد بستری‌های بیماری هم دیده می‌شود و پس از مدت‌ها در یک هفته اخیر آمار روزانه بستری‌های کرونا به بالای ۳ هزار نفر رسید و حداکثر در روز ۱۷ اردیبهشت ۲۶۸۱ نفر در کشور بخاطر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شدند.

در این مدت به طور میانگین هر روز ۲۳۲۴ نفر از مبتلایان کرونا بستری شدند.

 موج چهارم هنوز تمام نشده/ هر ۵ ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود
در این مدت در مجموع ۱۶۲۷۰ نفر بستری شدند و در مقایسه با هفته گذشته ۱۵ درصد تعداد بستری‌ها کاهش پیدا کرده است، البته که هنوز هم تعداد بستری‌ها ۲.۹۵ ابتدای موج چهارم کرونا در کشور است.

موج چهارم هنوز تمام نشده/ هر ۵ ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود

موج‌ه بعدی کرونا در راه است

البته با وجود بهبود این شرایط و بهبود وضعیت در موج چهارم کرونا، بخش زیادی از مسئولان نگران شروع موج بعدی کرونا هستند.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، در این رابطه گفته بود: انتظار داریم خیزهای بعدی با وجود ویروس‌های جهش‌یافته وجود داشته باشد؛ خیزهایی که در آینده نه چندان دور با ویروس‌های جدید قابل پیش‌بینی هستند. زالی افزود: قطعا در ویروس‌های جدید سرایت‌پذیری افزایش پیدا می‌کند که به تبع آن بیمار بستری و فوتی‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. قطعا رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری همچنان به‌عنوان بهترین شیوه برای پیشگیری از این بیماری قلمداد می‌شود.

او افزود: ویروس‌های جهش یافته در هنگام ورود بین ۱۰ تا ۱۵ روز پنهان هستند و پس از این مدت خود را نشان می‌دهند. شرایط خیز چهارم به‌دلیل ورود ویروس انگلیسی بود و ممکن است دقیقا همین سناریو برای ویروس‌های آفریقایی و هندی تکرار شود. البته ویروس آفریقایی به مراتب مهلک‌تر از ویروس هندی است.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1514766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =