۲۸ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
نویسندگان بیکار ایرانی و شومن‌های پرکار

ظاهرا در یک برنامه تلویزیونی از خداداد عزیزی و فیروز کریمی می خواهند سه نویسنده ایرانی را نام ببرند.

هر دوشان شروع می کنند به خندیدن و مسخره کردن و در نهایت آقای فیروز کریمی می فرمایند: نویسنده های ایرانی بیکارند و ما که بیکار نیستیم چیزهایی که آن ها می نویسند را بخوانیم. مجری بامزه برنامه هم که جناب رامبد جوان باشد از این حرف که گوله گوله از آن نمک می بارد ریسه می روند و روی مبل ولو می شوند.
حالا یک عده از نویسندگان محترم برداشته اند نامه نوشته اند به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که باید بابت چنین توهینی از این قشر زحمت کش عذرخواهی کنید. البته بوده اند دوستان نویسنده ای که چنین چیزی را اصلا مهم ندانسته اند و یکی شان هم که از دوستان خوب من است نوشت:مهم این است که خداداد عزیزی یکی از مهم ترین گل های فوتبال زندگی مارا به ثمر رسانده است. چه می توان گفت؟ اصلا حرفی برای گفتن باقی مانده است؟

از چه کسی و چه چیزی باید انتقاد کرد؟ انتقاد وقتی شکل می گیرد که شخصی و یا موضوعی برایتان اهمیت پیدا کند. الان تلویزیون اهمیت دارد این وسط یا سخنان گهربار فیروز کریمی یا یخ بودن رامبد جوان و یا بی اعتنایی خداداد عزیزی به فرهنگ و ادبیات؟ در مملکتی که به همت کارگردانان فرهنگی تیراژ کتاب به سیصد نسخه رسیده چه اهمیت دارد که شومن و فوتبالیست و سلبریتی درباره نویسندگان چه افاضاتی می فرمایند؟
فرض بر این که تلویزیون بابت این کار نابخردانه اش عذرخواهی کند. که چه شود؟ چه مشکلی از نویسندگان این مملکت حل می شود؟ فکر می کنید در دیگر برنامه ها به نویسندگان توهین نمی شود؟ این موسیقی های مبتذل،‌این سریال های بی مخاطب،‌این مجریان بی مایه و پرمدعا، این کارشناسان فرمایشی و نمایشی،‌ همه و همه توهین به نویسندگان که چه عرض کنم توهین به اصل و اساس فرهنگ این سرزمین است.
فقط کافی است نگاهی به پیام های بازرگانی باسمه ای تلویزیون بیندازید تا عمق فاجعه را دریابید. درکجای این تبلیغات که پر است از آدم های شکم سیر و بی درد نشانی از فرهنگ می بینید؟ جز تبلیغ برای دامن زدن به حرص و آز این مردم بی پناه که به قول خود حضرات فقط ۱۵ میلیون از ۸۵ میلیون نفرشان قادر به خرید و خوردن برنج هستند چه چیز دیگری در این پیام های به اصطلاح بازرگانی مشاهده می فرمایید؟
بر خداداد عزیزی و فیروز کریمی حرجی نیست. به حکم از کوزه همان برون تراود که در اوست از آن ها انتظاری جز این نمی رود. باز خدا پدر و مادرشان را بیامرزد که ادای آدم های فرهیخته را در نمی آورند و در روزگار رنگ و ریا شکل خودشانند. آن ها باید در کار خودشان خوب باشند که هستند. از بهترین های حوزه خودشان هم هستند. مشکل سیستم ریاکارانه ایست که سعی می کند در کنار دلقک بازی سهمی را هم به فرهنگ اختصاص دهد. چه کار فرهنگ دارید؟ کار خودتان را بکنید و بار خودتان را ببرید.
اصلا شما را چه به نویسندگان ایرانی؟ نویسنده ایرانی در خلوت خود غریبانه می نویسد. آن هم برای دل دیوانه خود و آن اندک مخاطبی که در این روزگار وانفسا هنوز درد فهمیدن دارد. شما که مظهر بی دردی هستید چه کار به اهل درد دارید؟ بروید پول پارو کنید و به ریش ملت ایران و ساده دلانی که شمارا هنرمند می نامند بخندید اما شمارا به همه مقدساتتان کاری به کار آدم هایی که بخت از آن ها روگردانده و بی رحمانه به تماشای غربت و رنج آن ها نشسته نداشته باشید و بدانید:

در کوی ما شکسته دلی می خرند و بس
بازار خود فروشی از آن سوی دیگر است

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1515406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بینام IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    55 1
    آفرین برشما که واقعا عالی گفتید. چقدر خوشحال شدم که متنی از شما دوباره دیدم. قلمتان سبز و سرتان سلامت، مانا و برقرار باشید و برای دل مردم ایران بنویسید.
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    11 69
    من مخاطب تلوزیون هستم و خیلی از برنامه ها را می بینم شما حق نداری ما رو در نظر نگیری چون خوشتون نمی اید می بینید به همین راحتی شما هم توهین کردید
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    51 1
    درود برنویسنده
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    38 1
    خدایا شکرت که قاب جادویی تلویزیون رو درست کردی و قافله ی زیادی با رفتن تو این قاب اسم خودشونو گذاشتند هنرمند. یا ما نمیدونیم هنر چیه و یا هنر خاک بر سرش شده.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    47 1
    ممنون از مطلب. فرهنگمان هم به تاراج رفته دراین روزگار غریب .
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    39 0
    تازه گیا یه پای خداد عزیزی تو تلوزیونه نه بخاطر اینکه بخوان در باره فوتبال صحبت کنه بلکه میخوان با همین تکیه پرونی ها و با نمکی ها و گاها انتقاد مثلا تند از یه عده که همواره به فوتبال و پیشکسوت هایی مثل ایشون بها نمیدن ، مخاطب جذب کنن فقط همین.
    • Sherlock IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      2 0
      جدیدا خیلی حرکات زشتی انجام میده
  • محمدرضا IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    52 2
    فيروز كريمى و خداداد كه طبق معمول كارشان را ميكنند فقط ميماند رامبد جوان ، هنرپيشه بى مقدار ، بى فرهنك و بيسواد كه فقط به خاطر لودگى شومن شده ، فرصت طلب و بى هويت ، چه توقع داريد
    • شهین IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      3 1
      خاک بر سرشون کنن یه مشت بی سواد که توی دانشگاه جایی نداشتن ...رفتند زیر توپ لگد زدند تا آدم به حساب بیان
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    48 2
    قهقهه های مستانه بر مرگ فرهنگ.... !
  • مریم IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    34 0
    واقعا متاسفم کاش فقط بلد بودن یه جمله درست بنویسند نویسنده خوب ایرانی در تاریخ فرهنگ وادب ایران شمایید که می درخشید.
  • محمد مهدی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    17 20
    سلام بر جناب موسوی بزرگوار کاملا با موضع شما موافقم جز یک مورد. قبلا هم تبلیغات تلویزیون را تازیانه کرده بودید. اما در همین صفحه سایت که مطلب شما در آن چاپ شده پر است از تبلیغاتی که مخصوص آدمهای شکم پر و شکم سیر است: از راز برطرف شدن چروکهای صورت سحر قریشی تا خرید آجیل 4 مغز و ساعت برند و غیره... حتما بخش مهمی از درآمد سایت نیز از همین محل است. اینها را هم می بینید؟ یا فقط چون تاختن به تلویزیون مد روز شده اینطور نقد میکنید؟ شما مگر در همین سایت توانستید از زیر بار صنعت تبلیغات در بروید که از تلویزیون چنین توقعی دارید؟ اصلا راهی برای آن دارید که به تلویزیون پیشنهاد بدهید؟ راهی برای خودتان و سایتتان چه؟ پیشنهاد بخشی از نقد است. خیلی قرقرو شدیم. روزنه نور باز کن سید جان و الا تیرگی ها رو همه داریم تماشا میکنیم.
    • سید عبدالجواد موسوی ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      27 2
      درست می فرمایید. منتهی توجه داشته باشید که تلویزیون از بیت المال ارتزاق می کند و خبرآنلاین به بخش خصوصی متعلق است. خبرآنلاین یک رسانه شخصی است و صدا و سیما یک نهادی که ادعای ملی بودن دارد.
    • محمد مهدی IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      1 1
      فرمایش شما متین آقا سید. خبرآنلاین شخصی است اما فرهنگ شخصی نیست. و شما با درافتادن به وادی تبلیغات -که راهی هم جز این ندارید- سهمی در شعله ور کردن فرهنگ مصرف زدگی در جامعه دارید. اگر چنین نکنید چه باید بکیند؟ هیچ! سر ماه باید کرکره خبرآنلاین را پایین بکشید. تلویزیون هم راهی جز این ندارد. اما در سطح کلان. حدود 50 درصد بودجه تلویزیون از بیت المال (بودجه عمومی کشور) تامین می شود و تلویزیون برای جبران مابقی راهی جز درآمدزایی از صنعت تبلیغات ندارد. اگر شما بودید چطور این گره را باز می کردید؟ بله میپذیرم که ایده «ملی بودن» تلویزیون نه در ایده و نه در ساز و کار بودجه ای درست طراحی نشده است اما باور کنید اصلاح ان گاو نر میخواهد و مرد کهن.
  • اسا IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    42 2
    واقعا برنامه خندوانه و دورهمی برنامه های بی مایه و لوده بازی هستند بیشتر از این ازشون توقع نیست رامبد جوان پول متعلق به مردم را میگیرد برای لودگی و کارهای لوس واقعا باعث تاسفه
  • محبوب IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    30 2
    از فیروز کریمی که واسه پدر خودش میخنده انتظار بیشتر ازین دارین؟
  • مازیار DE ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    32 4
    بزرگترین اشتباه اینه که به صدا و سیما اهمیت بدی
  • ناشناس IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    28 3
    درکشوری که فرهنگ وهنر جای خودرا باادا واصول مدرنیته بودن عوض کند وخرافات جای حقیقت را بگیرد عدالت با بی عدالتی لگدمال شود وصدای فریاد خواستن ها درگلو خفه چه انتظاری از کسانی داریم که عمری با عقده های درونی زندگی کردن تا به مرحله شهرت برسن ...اینجا فعلا همه چی درهمه به امید نجات انسانیت
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    32 8
    از رامبدی که با پول ملت الکی گنده شده و افتخارش بچه به دنیا آوردن در کانادا هست هیچ انتظاری نداریم ،،، تلوزیون میلی و ورشکسته که سالهاست مخاطبی ندارد که تکلیفش روشنه!!
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      1 4
      خفه شو ، مردک
  • فریبا IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    4 27
    ای بابا آخه کمی صبور با گذشت باشید
  • بهروز فرهنگ IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    34 11
    من از سال 1385 آنتن تلویزیون را از پشت بام برداشتم و الان 15 سال است که نه تلویزیون ایران را دیده ام و نه در این مدت روزنامه خوانده ام. نه تنها از شر تصاویر و حرفهای ناخواسته خلاص شده ام، بلکه به جایش آنقدر مطالعه و تحقیق کردم که این مدت سه کتاب نوشته و چاپ کردم و از لحظات این کار لذت بردم. به این جماعتِ پا به توپ و جلوی دوربین و میکروفون به دست اینقدر بها ندهید و آنها را وارد زندگی تان نکنید. نگذارید رسانه ها خطوط ذهنی شما را ترسیم کنند.
    • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      2 1
      دمت گرم بهترین سبک زندگی رو معرفی کردی عمر رو غنیمت بشمارید از لحظه های زندگی درست استفاده باید کرد
  • سمیه IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    28 3
    خیلی عالی، به خوبی حق مطلب رو ادا فرمودین مرحبا
  • متین IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    41 0
    #نه_به_مفتخران_به_نادانی مفتخران به نادانی یعنی فیروز کریمی و خداداد عزیزی بدانند: جامعه‌ای که در آن دانستن، اندیشیدن، نوشتن و خواندن، مایه تمسخر و لودگی است، امید به بهبود حتی در حداقل ها، توهمِ آغشته به رؤیاست. بی شک، درچنین جامعه ای، خشونت هر روز افزایش خواهد یافت. روزی این نادانی و افتخار به نادانی گریبانِ دختر و پسر و بستگان شما را خواهد گرفت آن روز که در رنج و دردِ عزیزانتان اشک خواهید ریخت به جای تمسخر و خنده.
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    2 2
    جناب موسوی همین روحانتی را شما با تبلیغات سر کار اوردید اول جواب وضع کنونی مملکت را بده بعد بحث خداداد عزیزی را مطرح کن خداداد در ملبورن گل زد دل ما شد شد خروجی شما چه هست جز مصاحبه با لیلاز و ..برا سر کار اوردن بدترین دولت تاریخ؟ شما که نویسنده هستی مسئولیت قبول می کنی؟
  • محمد IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    ارزش ها که عوض بشه-خب عوضی ها ارزش مند میشن.... شما حق داری ناراحت باشی جناب. هر کس دیگه هم باشه ناراحت میشه. یادش بخیر شب‌های برره
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    کشور ما اگر سرانه مطالعه بالایی داشت و نویسنده ها را می شناخت و با کتاب مانوس بود که این اوضاع و احوالش نبود واز صدا و سیمایی که فقط سریال تکراری بی محتوا می سازد آن هم برای آدم های بیکار مدعی انجام کار چه توقعی می توان داشت ؟؟!! نویسندگان ما همیشه هنرمندان صدر نشین قدر بین هستند و مسلما برای گوهرنمی توان در بازار خر مهره قیمت تعیین کرد .
  • Kazem IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    1 0
    #نویسندگان_بیکارند از بیکار ترین آنها شروع کنیم. فردوسی؛ حکیم سخن_ حماسه سرای ایرانی، بسی رنج برد در این سال سی، عجم زنده کرد بدین پارسی و پی افکند از نظم کاخی بلند که از بد و باران نیابد گزند. نفر بعدی مولاناست‌؛ خداوندگار « مثنوی معنوی » . ۴۲۴ داستان تمثیلی دارد که دنیا را به جان هم انداخته و بی تردید اساس و زیر بنای علم روان شناسی نوین می‌باشد. نفر بعدی هفت شهر عاشقان را گشت و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم. این عشق و محبتی که در دین اسلام است را مدیون جمع آوری زندگی نامه ۷۲ عارف در قالب « تذکره الاولیا » عطار هستیم. وگرنه مطمئن باشید تا هزار سال، خدا به شکل دختر بچه در نمی آمد، قبله یک گل سرخ نمی شد و در صحرا عشق نمی بارید. بیکار بعدی قطعا سعدی می‌باشد. پادشاه سخن، صاحب شعرِ « بنی آدم اعضای یکدیگرند» که بر سر در سازمان ملل متحد درج شده و مرد نکونامی شد که بواسطه مضامین و پندهای بزرگ اخلاقی اش هرگز نمرد و آب حیات و جاودانگی نوشید. نفر بعدی صادق هدایت است. آنقدر بیکار بود که ازدواج نکرد و ... https://www.instagram.com/kazemmirzaeiii
  • شاهین IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    در کدام کتاب درسی نوشته شده که بخانن مقصر نیستن اصلا چقدر کتاب خواندن فکر ما شده دغدغه پول
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    احسنت.