طرح تخفیف فصلی خانه کتاب؛ قرص مُسَکِن برای خریداران

محمدعلی جعفریه معتقد است طرح‌های تخفیف فصلی خانه کتاب، برای حمایت از خواننده است و طی آن، دولت از طریق کتابفروشی‌ها، یارانه‌ای به خریداران پرداخت می‌کند که با توجه به افزایش قیمت کتاب، این تخفیف برای خریدار، مانند مُسَکِن عمل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تازه‌ترین طرح تخفیف فصلی خانه کتاب با عنوان «بهارانه کتاب ۱۴۰۰» از ۱۷ تا ۲۴ خرداد برگزار می‌شود. طرحی که هفدهمین دوره از پروسه‌ای است که طی آن معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی برای رونق بخشیدن به بازار کتاب، تسهیلاتی را در قالب یارانه خرید کتاب از طریق کتابفروشی‌ها مستقیما به خریداران کتاب پرداخت می‌کند و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران مسئول اجرای آن است.

محمدعلی جعفریه، مدیر نشر ثالث، در توضیح ویژگی طرح‌های فصلی خرید کتاب با تخفیف، می‌گوید: «طرح‌های تخفیف فصلی خانه کتاب جهت حمایت از خواننده است. به این معنا که دولت از طریق کتابفروشی‌ها یارانه‌ای به خریداران و خوانندگان کتاب پرداخت می‌کند تا آثار مدنظرشان را با تخفیف خریداری کنند. در شرایط فعلی و با توجه به افزایش قیمت کتاب، این تخفیف موجب افزایش توان خریدار می‌شود و برای او مانند مُسَکِن عمل می‌کند که از نظر من، حُسنِ اول این اقدام است. حُسن دیگر آن این است که در بازه زمانی اجرای طرح، تعداد مراجعه‌کنندگان به کتابفروشی‌ها بیش از قبل می‌شود و در این مواجه حضوری، عموما به خرید کتاب‌هایی علاوه بر آن‌چه به خاطرش به کتابفروشی مراجعه کرده‌اند هم ترغیب شوند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا طرح‌های تخفیف فصلی که زمان برگزاری آن‌ها از پیش مشخص است، موجب شرطی‌شدن خریدار می‌شود یا نه؟ به گونه‌ای که عادت کند در دیگر بازه‌های زمانی مراجعه‌ای به کتابفروشی‌ها نداشته باشد و تمام خرید خود را در طول مدت زمان برگزاری طرح انجام دهد، توضیح می‌دهد: «آن‌چه می‌گویید تا حدی درست است و تا حدی نه. تلاش ما بر این است که مردم را با فرهنگ کتابخوانی آشنا کنیم و این آشنایی هرچه‌قدر بیشتر باشد می‌توان امیدوارتر بود که تبدیل به عادت شود. تجربه شخصی ما نشان می‌دهد که آن‌چه مورد اشاره شماست، تغییری آن‌چنانی در رفتار مخاطب ایجاد نمی‌کند و حتی مخاطبی که در بازه زمانی طرح تخفیف فصلی، قدم اول را در راه آشنایی با فرهنگ کتابخوانی برداشته است پس از آن نیز برای برداشتن دیگر قدم‌ها، به ما سر می‌زند.»   

جعفریه در پاسخ به این سوال که آیا ملزم‌بودن کتابفروشان به ثبت هم‌زمان اطلاعات خریدار در سامانه فروشگاه و سایت خانه کتاب، با توجه به کندی و سرعت پایین اینترنت در بازه‌های زمانی گوناگون در کشورمان منجر به ایجاد صف‌هایی طویل در برابر صندوق‌داران کتابفروشی‌ها می‌شود یا خیر، می‌گوید: «هر فروشگاهی، سیاستی مخصوص به خود دارد و در برخی کتابفروشی‌ها، تعداد مراجعه‌کنندگان بیشتر و در بعضی کم‌تر است و کتابفروشی‌هایی با مراجعه‌کنندگان بیشتر با این مشکل مواجه هستند. سرعت پایین اینترنت همواره یکی از مشکلات ما بوده است، هرچند همیشه تلاش کرده‌ایم به گونه‌ای حل‌وفصلش کنیم. به عقیده من این مسئله در طرح تخفیف پیش رو بیش از دیگر طرح‌ها مشکل‌ساز خواهد شد، چرا که مدت زمانی هست که شاهد کندی بیش از پیش سرعت اینترنت نسبت به قبل هستیم و اگرچه گمان می‌کنم قابل حل نباشد اما متولیان آن باید چاره‌ای برایش بیندیشند.»

او در مورد این که بسیار شنیده شده که کتاب‌فروشان نسبت به زمان تسویه خانه کتاب معترضند و می‌پرسند «چرا این تسویه مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب همان هنگام یا با فاصله زمانی کوتاهی صورت نمی‌گیرد»، می‌گوید: «نباید فراموش کرد که ما با نهادی دولتی مواجه‌ایم که برای تخصیص بودجه با مشکلاتی مواجه است و باید از مراحلی چندگانه عبور کند، ضمن این که در چند طرح تخفیف فصلی اخیر شاهد بودیم که تسویه با کتابفروشی‌ها در زمان مناسبی انجام شد و به عقیده من مسئولان در حال تلاش برای کوتاه کردن این فاصله هستند. نکته مثبت این است که تسویه با کتابفروشی‌ها اگرچه دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.»

متن کامل این گفت‌وگو- گزارش را در خوبی‌ها و بدی‌های یک مُسَکِنِ فصلی برای خریداران کتاب بخوانید.

۵۷۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1522120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =