آنچه در وبینار زبان‌های راه ابریشم؛ توسعه پایدار شهرها و روستاها مطرح شد

گزارشی از دومین وبینار بین المللی آواگرد، زبان های راه ابریشم؛ توسعه پایدار شهرها و روستاها به همت کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران و با همکاری مجموعه فرهنگی، آموزشی و گردشگری عقل سُرخ

دومین وبینار بین المللی آواگرد، زبان های راه ابریشم؛ توسعه پایدار شهرها و روستاها به همت کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران و با همکاری مجموعه فرهنگی، آموزشی و گردشگری عقل سُرخ، با حضور اساتید، کارشناسان و صاحب نظران از کشورهای آمریکا، اسپانیا و ایران در روز جمعه 7 خردادماه سال 1400 برگزار شد.

کمیته ملی اسکان بشر UN-HABITAT در جهت تغییر موثر شهرها و اسکان بشر از طریق دانش، سیاست گذاری، و کمک های فنی با دولت ها، سازمان های چند دولتی، آژانس های سازمان ملل، سازمان های مدنی اجتماعی، موسسات، شرکت ها و بخش های غیر دولتی، در جهت حل چالش های شهرنشینی همکاری می کند.

از این رو شورای پژوهش کمیته ملی اسکان بشر UN-HABITAT در ایران با همکاری مجموعه فرهنگی، آموزشی و گردشگری عقل سُرخ (دپارتمان های آواگرد ملل، زبان ملل راه ابریشم و مرکز موسیقی شرق در ایران) در راستای رویدادسازی و تبادل اندیشه برای توسعه فرهنگی، آموزشی و اجرایی پروژه های مرتبط با توسعه پایدار شهری و روستایی ضمن مشارکت اساتید، پیشروان و کارشناسان صاحب نام بین المللی اقدام به برگزاری سلسله وبینارهای بین المللی راه ابریشم با موضوعات مختلف نموده است.

در وبینار شماره اول که در 30 بهمن ماه سال 1399 برگزار شد، موضوع موسیقی راه ابریشم؛ توسعه پایدار شهرها، با حضور کارشناسان و سخنرانانی از کشورهای ژاپن، آمریکا، انگلستان و ایران و با مشارکت نهادهای بین المللی همچون International East Music Center  ، Sound Diplomacy  ، Cities Music  مورد بحث و بررسی قررار گرفت.

در وبینار دوم با موضوع زبان های ملل راه ابریشم؛ توسعه شهرها و روستاها، با همکاری دپارتمان آموزش و پژوهش زبان های ملل راه ابریشم، دانشگاه بارسلونا کشور اسپانیا و مجموعه عقل سُرخ در ایران و شبکه جهانی ویکی تانگ آمریکا، با حضور اساتید و سخنرانانی از ایران، اسپانیا و آمریکا در روز جمعه 7 خرداد برگزار گردید.

در بخش اول این وبینار پرفسور ویلیام اوبیمن، استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا با موضوع زبان های مهم راه ابریشم همچون فارسی، دری و تاجیکی به زبان های فارسی و انگلیسی به ارائه سخنرانی پرداختند و درباره ظرفیت های زبان های خاورمیانه و به ویژه فارسی در مسیر راه ابریشم اشاره نموده و به سئوالات حاضرین پاسخ دادند.

در بخش دوم این وبینار خانم دکتر مونتزرات ایگلزیا، استاد زبان و رئیس بخش مطالعات دانشکده گردشگری دانشگاه بارسلونای اسپانیا به تشریح مطالعات خود در حوزه ارتباط زبان و گردشگری پرداختند و پاسخگوی سئوالات حاضرین در جلسه بودند.

در بخش سوم این وبینار دکتر محمدمهدی مظاهری،  عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر کل کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان با توجه به اهمیت موضوع زبان های راه ابریشم، به کاربردی سازی زبان ها برای توسعه کشورها و قدرت بخشیدن به دیپلماسی فرهنگی و توسعه صلح و امنیت در منطقه تأکید کردند.

در ادامه این بخش، خانم زهرا ابراهیمی، استاد زبان و مدیر دپارتمان مطالعات و آموزش زبان های راه ابریشم در ایران و کارشناس پروژه بین المللی ایسلا – ISLA  به تشریح پروژه تولید شده اپلیکیشن زبان های ملل راه ابریشم تولید هُلدینگ عقل سُرخ، پرداختند. این پروژه به صورت متمرکز و مفصل به شبکه سازی الکترونیک زبان های کشورهای راه ابریشم، فعالین و اساتید زبان و همچنین متقاضیان یادگیری زبان در کشورهای مختلف پرداخته است. همچنین این پروژه از مهمترین پروژه های موفق تجاری سازی و شبکه سازی الکترونیک گردشگری زبان می باشد. از بخش های دیگر این پروژه می توان به بخش موسیقی مرتبط با زبان ها، آموزش های آنلاین، رادیو زبان، روزنامه الکترونیک زبان، شبکه سازی کسب و کارهای زبان، فروشگاه زبان و غیره می باشد. این پروژه در فاز بعدی اجرایی خود در حوزه کشورهای فارسی زبان نیز توسعه پیدا می کند.

در بخش چهارم این وبینار جناب آقای دانیل بوگره یودل از آمریکا سخنران پایانی این وبینار بودند. ایشان بنیانگذار شبکه جهانی ویکی تانگ بوده و تجربیات و مطالعات موفقی در حوزه ایجاد کسب و کار مرتبط با زبان ها، توجه ویژه به زبان های در حال فراموشی، زبان های شرقی و شبکه سازی زبان های باستانی داشته اند و در پایان سخنرانی خود به پرسش های حاضرین پاسخ دادند.

وبینارهای بین المللی آواگرد طبق جدول برنامه ریزی شده قرار است در دوازده شماره به صورت دوره ای با موضوعات مختلف مرتبط با توسعه شهری و روستایی کشورهای راه ابریشم، توسط کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران و مجموعه عقل سُرخ ضمن مشارکت برخی دانشگاه ها، موسسات و مراکز دولتی وغیر دولتی برگزار گردد. 

سخنرانان این وبینار عبارتند از:

Dr. Mohammad Mahdi Mazaheri

عضو هیئت علمی دانشگاه
دبیر کل کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران
دارای مدرک دکترا در رشته مدیریت
مولف کتابهای مدیریت، فرهنگ و روابط بین الملل
چهره برجسته فرهنگی، عضو هیات امنای دانشگاه هنر و بنیاد ایرانشناسی

Prof. William O. Beeman

استاد انسان شناسی دانشگاه مینه سوتا
دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه Wesleya
کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه Chicago
انجام بیش از 40 سال پژوهش در خاورمیانه، به ویژه ایران و منطقه خلیج فارس، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، چین، ژاپن، هند و مالزی

Dr. Montserrat Iglesias

استاد زبان انگلیسی و رئیس بخش مطالعات دانشکده گردشگری، مهمانداری و خوراک دانشگاه بارسلونا
متخصص گردشگری زبان و انگلیسی برای اهداف ویژه
نویسنده شماری مقاله و کتاب
نویسنده کتاب Ready to Order برای دانشجویان صنعت کیترینگ

Zahra Ebrahimi

مدیر آکادمی زبان ملل راه ابریشم
مدیر پروژه ایسلا
مدرس و مترجم زبان انگلیسی

Daniel Bögre Udell

سخنران TED و یکی از بنیان گذاران Wikigoungues
فارغ التحصیل مدرسه طراحی Parsons و The New School
مسلط به انگلیسی، اسپانیایی، کاتالان و پرتغالی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1522130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =