۰ نفر
۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۲

مجموعه مستند جویندگان کسوف که جمعه‌شب‌ها ساعت 23 از شبکه 4 سیما پخش می‌شود، این هفته به نمایش محیط زیست قطبی و پدیده خورشیدگرفتگی کلی که پاییز 1382 در جنوبگان اتفاق افتاد، می‌پردازد.

جویندگان کسوف، عنوان مجموعه مستند علمی است که سفر دو ماجراجوی ایرانی را برای رصد خورشیدگرفتگی به نقاط مختلف جهان روایت می کند. بابک امین‌تفرشی و سیاوش صفاریان‌پور، دو راوی این مجموعه مستند 13 قسمتی هستند که به تازگی از شبکه 4 سیما در حال پخش است. امین‌تفرشی و صفاریان‌پور، برای تصویربرداری این مجموعه در مجموع به قلب جنگل‌های آفریقا، جنگل آمازون، قاره جنوبگان، اقیانوس آرام، شمال و جنوب سیبری و چندین کشور مختلف سفر کرده‌اند.

این مستند علمی با روایت رصد خورشیدگرفتگی آفریقا شروع شد و در قسمتی که این هفته پخش خواهد شد، به جنوبگان می‌رسد. بابک امین‌تفرشی و حمید جدیری خداشناس، دو مسافری هستند که برای رصد کسوف به دورافتاده‌ترین قاره زمین، جنوبگان، سفر کردند. تصویر زیر، این دو رصدگر را در برابر کشتی یخ‌شکن روسی نشان می‌دهد. 

از آن‌جاکه خورشیدگرفتگی جزو پدیده‌های نادر آسمانی است، ساخت این مجموعه 13 قسمتی، بیش از ده سال طول کشیده است. بابک امین‌تفرشی و سیاوش صفاریان‌پور در بازه ده ساله تصویربرداری، راوی خورشیدگرفتگی‌های کلی در گوشه و کنار جهان بودند. نمایش واکنش مردم با فرهنگ‌های مختلف نسبت به خورشیدگرفتگی و تمایز هر خورشیدگرفتگی با دیگری، چه از بعد زمانی و چه از لحاظ وضعیت تاج خورشید، این مستند را به مجموعه‌ای بی‌بدیل تبدیل کرده است.

مجموعه جویندگان کسوف به کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور و تهیه‌کنندگی محمدفواد صفاریان‌پور، جمعه شب‌ها ساعت 23 از شبکه 4 سیما پخش می‌شود. گفتار متن این مجموعه مستند را اسماعیل میرفخرایی انجام داده است. جمعه این هفته، ششم خرداد، قسمت چهارم این مستند پخش خواهد شد.

نام مجموعه علمی «جویندگان کسوف» برگرفته از نام ماجراجویانی است که پیاپی برای رصد خورشیدگرفتگی و رفتن به زیر سایه ماه در روز، به هرجا که سایه ماه قرار است بر زمین بیفتد، سفر می‌کنند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    0 2
    سلاممیکنم خدمت ودوست خوبم آقای تفرشی و آقای صفاریان پور من رضا رسولی دانش آموز سال سوم ریاضی در استان کرمانشاه- شهر گیلانغرب هستم لطفاً یک عکس با امضا خودتان که اسم من هم روی عکس و در زیر امضا بنویسید شکرم
  • رضا IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 2
    چرا جواب ارسال درخواست ها رانمیدهید