درخششی عجیب و روشن‌تر از ماه بدر در آسمان، ساکنان آتلانتای جورجیا را حیرت‌زده کرد. تحلیل‌های مداری مشخص کرده که این درخشش مربوط به ورود جسمی 2متری از خانواده دنباله‌دار هالی به جو زمین بود.

در ساعت 10:47 شامگاه 20 می / 30 اردیبهشت به وقت شرقی ایالات متحده، جسمی روشن‌تر از ماه بدر در آسمان منطقه آتلانتای جورجیا ظاهر شد و با نورهای آبی-سبز و جرقه‌های درخشان خود، آسمان را نورباران کرد. در فیلم زیر که با سرعت واقعی ثبت شده، دنباله‌دار از قسمت بالا-وسط وارد می‌شود.

 

 


کارشناسان ناسا پس از چند روز تلاش و تحلیل تصاویر ثبت‌شده در دوربین‌های چندگانه ثبت آذرگوی مستقر در موزه علوم تلوس (واقع در کارترسویل جورجیا) توانسته‌اند مسیر حرکت این جسم نورانی و دیگر مشخصات آن را تعیین کنند. به گفته بیل کوک از کارشناسان دفتر محیط شهاب‌واره‌ای ناسا، مسیر حرکت این تکه‌دنباله‌دار بسیار نزدیک به مسیر حرکت دنباله‌دار هالی است و بنابراین عضو خانواده دنباله‌دار هالی است. این جسم ساختاری متخلخل از جنس یخ داشت، قطر آن 2 متر بود و با سرعت 38.5 کیلومتر بر ثانیه وارد جو زمین شد. ابعاد بزرگ و سرعت بالای این جسم باعث درخشش بی‌نظیر این جسم شد، طوری که آن‌را در صدر فهرست پرنورترین اجرام مشاهده‌شده توسط دوربین‌های ناسا طی 3 سال اخیر قرار داد. جزئیات حرکت این تکه‌دنباله‌دار را در فیلم زیر که با سرعت یک‌سوم آماده شده، بهتر ببینید. در این فیلم که امروز منتشر شده، دنباله‌دار از پایین تصویر ظاهر می‌شود.

 

 

 

 

 

این تکه‌سنگ در ارتفاع 60 کیلومتری از سطح زمین منفجر و حداقل به 4 بخش اصلی تقسیم شد. کارشناسان درحال حاضر مشغول تحلیل تصاویر و دینامیک انفجار هستند تا بتوانند موقعیت فرود بقایای احتمالی این دنباله‌دار را در سطح زمین مشخص کنند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
    2 1
    و اينك آخرالزمان.... توبه كنيد.
  • بدون نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۶
    1 1
    من هم با همين مشخصات وبا همين نورهاي سبز و آبي و روشنايي رو در منطقه دماوند مشاهده كردم همه جارو روشن كرد و بعد منفجرشد
  • بدون نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    0 0
    هورررررررررررررررررررررررا.....برای من فیلتره........با سپاس از بچه های بالا!