نامه جواد شمقدری به رئیس جشنواره کن یکی از موضوعاتی بود که در برنامه «هفت» مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، فریدون جیرانی در ابتدای این برنامه متنی یادداشت​گونه را درمورد این نامه خواند و در ادامه مسعود فراستی پیش از آغاز نقد فیلم «شرط اول» گریزی به این موضوع زد.

جیرانی مصرف نامه شمقدری را در دو بعد داخلی و خارجی بررسی کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که این نامه و نگارش آن در شان معاون سینمایی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران نبوده​است.

پس از صحبت​های لارس فون تریر در جشنواره فیلم کن مسوولان جشنواره این کارگردان دانمارکی را اخراج کردند. صحبت​های فون تریر به اعتقاد مسوولان جشنواره در حمایت از هیتلر و نازیسم بود.

جیرانی با اشاره به رویکرد جشنواره فیلم کن در بعد بین​المللی گفت:« سیاست برگزاری این جشنواره متاثر از هویت روشنفکری پس از دهه 60 میلادی است و می​کوشد نقد غربی روی مدرنیته داشته باشد.» به گفته او، در این ساست جایی برای نقد​های دیگر بر روی مدرنیته نیست. او از فیلم​ «هامون» داریوش مهرجویی و فیلم​های مجید مجیدی به عنوان فیلم​هایی نام برد که به ترتیب از منظر​ عرفان و مذهب به نقد مدرنیته می​پردازند و به همین خاطر مورد توجه این جشنواره قرار نمی​گیرند.

مجری برنامه «هفت» گفت:« بهتر است آقای شمقدری به جای نگارش این نامه فضایی را برای تحلیل این موضوع ایجاد کنند که چرا جشنواره فیلم کن می​تواند، بستر دلخواهش را برای نقد مدرنیته در سینمای جهان فراهم کند و نگاهش را تسری بخشد.»

به گفته جیرانی، مصرف نامه شمقدری در بعد داخلی نیز مناسب نیست و بسیاری از اهالی سینما این نامه را در شان معاونت سینمایی نمی دانند. او گفت:«البته ممکن است مشاوران ایشان نظر دیگری داشته باشند.»

جواد شمقدری پس از اخراج فون تریر از کن نامه​ای به ژیل ژاکوب رئیس جشنواره نوشت و از این اقدام انتقاد کرد. کارگردان اخراج شده دانمارکی هم جواب شمقدری را داد و گفت که حرف​هایش نابخرادانه بوده​است.

مسعود فراستی منتقد برنامه نیز گفت که فون تریر از فاشیسم و نازیسم دفاع کرده و ما وظیفه نداریم از نازیسم دفاع کنیم.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهراب IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
    6 0
    فراستی کارش درسته.
  • سعید IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
    5 0
    فراستی و علی معلم خوب جوابی بهش دادند.دمشون گرم