حمام ترکی یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکیه

حمام ترکی یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکیه در تور استانبول و دیگر شهرها است. اما دلیل جذابیت حمام ترکی چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

از جمله ویژگی‌های مراکز اسپا در هتل‌های مجلل و حتی متوسط شهرهای مختلف ترکیه حمام ترکی است. نام آن به طور جدا آورده می‌شود، پس ترکیش بث (Turkish Bath) به طور واضح با حمام عادی تفاوت دارد. اگر فردی از قبل با آن آشنایی داشته باشید، در تور استانبول یا تور هر شهر دیگر در کشور همسایه‌مان حداقل یک مرتبه در یک حمام ترکی تن به آب می‌زند. اما ترکیش بث چرا تبدیل به یک جاذبه گردشگری شده و برای توریست‌ها جذابیت دارد؟

پیش از اشاره به ویژگی‌ها بد نیست بدانید این، تنها نوع خاص و منحصربه‌فرد حمام در دنیا نیست. به عنوان نمونه‌ای دیگر باید به حمام گوگردی تفلیس اشاره کرد که خود جزوی مهم از جاذبه‌های گردشگری کشور گرجستان محسوب می‌شود.

به طور کلی، حمام ترکی یک نوع حمام عمومی است و با دوران امپراطوری عثمانی، که اعتقاد سفت و سختی به مفاهیم اسلامی داشت، ارتباطی قوی دارد. با این حال نوع دیگری از آن طی دوران ویکتوریا (سال 1837 الی 1901 میلادی) محبوب شد، چرا که روشی برای پاکیزگی و کسب آرامش بود. طولی نکشید که ترکیش بث به سرتاسر امپراطوری بریتانیا و اروپای شرقی گسترش پیدا کرد. جالب است بدانید ساختمان‌های حمام‌های ترکی ظاهری شبیه حمام‌های آب گرم دوران امپراطوری روم باستان دارند. شاید به همین دلیل این مدل حمام در این منطقه محبوب شد؛ امپراطوری عثمانی بعد از شکست امپراطوری بیزانس (روم شرقی) به منطقه تحت قلمرو آن مسلط شد.

حمام ترکی در حال حاضر جز جاذبه های مهم در ترکیه به حساب می آید و این روز ها بسیاری از افراد که به دنبال خرید ملک در استانبول هستند برایشان این نکته حایز اهمیت است که در ساختمان مورد نظر حمام ترکی هم در نظر گرفته شده است یا خیر .

حمام ترکی یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکیه

حمام ترکی دارای چه ویژگی‌هایی است؟

در طراحی و ساخت بناهای حمام‌ های ترکی تمرکز روی آب است. برای مقایسه باید بدانید مثلا در سونای روسی، تمرکز روی بخار قرار دارد. وقتی از ترکیش بث استفاده می‌کنید، تقریبا از همه فعالیت‌های مخصوصی که در حمام های روم باستان دنبال می‌شد، پیروی می‌کنید. به عنوان نمونه، در حمام ترکی کار با کسب آرامش از طریق ورود به اتاقی که با جریان مداوم آب داغ گرم نگه داشته می‌شود، شروع خواهد شد. به خاطر خشک بودن هوای این اتاق، فرد به شدت عرق می‌کند. بخشی از فعالیت‌ها، وابسته به اهداف فرد از ورود به حمام ترکی است. مثلا ممکن است فرد قبل از رفتن به درون آب سرد، به اتاقی با دمای بیشتر ورود پیدا کند، اما این کار لزومی ندارد.

وقتی بدن به طور کامل شسته شد، قسمت بعد دریافت ماساژ است. فرد به منظور کسب آرامش، این مرتبه وارد یک اتفاق خنک می‌شود و برای مدتی در آن می‌ماند.

در ترکیش بث متعلق به دوره ویکتوریا، هوای اتاق گرم و خشک است که برخلاف وضعیت یک حمام عادی است. داخل حمام‌ های عمومی متداول که حتی امروزه نیز (اما با شکل متفاوت و با حفظ بهداشت) وجود دارند، هوای اتاق‌ها معمولا مقدار قابل توجهی بخار دارند.

 در حمام ترکی دوران ویکتوریا وقتی نفر از اتاق گرم خارج می‌شود، داخل استخری از آب سرد شیرجه خواهد زد. این در حالی است که حمام های اسلامی عمومی عادی استخر ندارند. در اینجا، در صورت تمایل به سرد کردن بدن، معمولا آب سرد کم کم روی بدن فرد ریخته می‌شود. این اقدام با فرو رفتن ناگهانی کل بدن در آب سرد کاملا متفاوت است.البته نا گفته نماند که در تور تایلند نیز حمام و ماساژ های تایلندی پر طرفداری وجود دارد که آن هم به نوبه خود جز جاذبه های گردشگری منطقه خود محسوب می شود.

یوهان لودویگ (Johann Ludwig) یک فیزیک‌دان و شیمی‌دان آلمانی است. او ضمن سفر به شهر لندن، یک مرتبه به یک ترکیش بث دوران ویکتوریا رفت. او معتقد بود این نوع حمام‌ها دستاوردی بزرگی محسوب می‌شوند که بعد از قرن‌ها فراموشی، مجددا به صورت عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. او هوای اتاق‌ها را نه کاملا نم‌دار، نه کاملا خشک و نه دارای بخار بیان کرد. تصور یوهان لودویگ این بود که داخل حمام ترکی بدن انسان در هوایی گرم غوطه‌ور می‌شود.

امروزه حمام ترکی به یکی از جاذبه های اصلی گردشگری در ترکه تبدیل شده و در اکثر هتل های پنج ستاره کشور ترکیه جزو امکانات اصلی هتل ها می باشد . خصوصا هتل های آنتالیا که اگثر خدمات خود را به صورت آل انکلوسیو ارائه می دهند ، معمولا مسافران تور آنتالیا تجربه حمام ترکی را از دست نمی دهند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1540659