شبکه های اجتماعی؛ عامل توسعه‌ی تجارت الکترونیک

در سال‌های اخیر گرایش روزافزون مصرف‌کنندگان به انجام تراکنش‌های غیرحضوری، در هر دو گروه کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، سبب شده است استارت‌آپ‌های بسیاری در زمینه‌ی فروش اینترنتی و تجارت الکترونیک فعالیت کنند.

شبکه های اجتماعی، ابزارهای کم‌هزینه و پر سود

 اکنون که این نوع تجارت از پرسودترین فعالیت‌های اقتصادی روزگار ما به‌شمار می‌رود و کسب و کارهای کوچک و بزرگ در این بستر مشغول ارائه‌ی خدمات و محصولات‌شان هستند، نباید از نقش موثر شبکه‌های اجتماعی در رونق و توسعه‌ی تجارت الکترونیک غافل شویم. شبکه‌های اجتماعی در حکم ابزارهایی کاربردی و در عین‌حال کم‌هزینه، علاوه بر این‌که امکان تبلیغات ارزان قیمت را در اختیار کسب و کارهای آنلاین قرار داده‌اند، سبب ارتباط مستقیم مشتریان با صاحبان کسب و کارها نیز شده‌اند. ورود فعالان عرصه‌ی تجارت الکترونیک به شبکه‌های اجتماعی، در عین‌حال موجب تحول این فضا نیز شده است و در واقع موج این نوع تجارت، شبکه‌های اجتماعی را مبدل به بازارهای پر رونقی نموده است. با این اوصاف در ادامه‌ قصد داریم با بررسی برخی جزییات، نقش موثر شبکه‌های اجتماعی بر گسترش تجارت الکترونیک را واکاوی نماییم.

بازاریابی در میان انبوه مخاطب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با تجارت الکترونیک، امکان بازاریابی در میان انبوه مخاطب موجود در این فضا است. حضور مخاطبان بی‌شمار از نقاط مختلف کشور و حتی جهان در فضای مجازی، بستری بسیار مناسب و چه بسی رویایی را برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی فراهم آورده است.

علاوه بر آن اغلب پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، امکان دسته‌بندی مخاطب را برای کاربران فراهم می‌کنند. چنین امکانی می‌تواند برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی یک آپشن برجسته و بسیار پر کاربرد به شمار بیاید. در واقع این ویژگی به هر کاربری اجازه می‌دهد بر مبنای کالا و یا خدماتی که ارائه می‌کند، مخاطب ویژه‌ی خود را انتخاب نموده و فعالیت‌های بازاریابی خود را در معرض دید آن گروه مخاطبِ هدف قرار بدهد. این روند در نهایت به بازدهی بالاتر تبلیغات منتج خواهد شد. همچنین تبلیغات در پلتفرم‌های شبکه‌های مجازی، در مقایسه با میزان بازدید و راندمان این فضا، بسیار ارزان به شمار می‌آید.

مسیری کوتاه برای تعامل با مشتری

یک امکان برجسته‌ی دیگر که شبکه‌های مجازی، در اختیار فعالان تجارت الکترونیک قرار می‌دهند، امکان تعامل مستقیم با مشتری است. به عبارت دیگر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی در حکم مسیری کوتاه برای گفت‌وشنود میان مشتری و فروشنده خواهند بود.

تصور کنید پلتفرمی مانند اینستاگرام، که کاربران بسیاری را به خود جذب کرده است، از راه‌های گوناگون امکان تعامل میان مخاطب و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی را فراهم آورده است. فعالان این عرصه می‌توانند از طریق نظرسنجی‌های متنوع، گفت‌وگو در دایرکت، پرسش و پاسخ در استوری‌ها، گفت‌وشنود در کامنت‌ها و موارد دیگر، به سادگی با مشتریان خود ارتباطی نزدیک برقرار کنند. این ارتباط و تعامل سازنده با مخاطب، عامل مهمی در راستای اهداف یک تجارت موفق خواهد بود. همچنین جلب رضایت مشتری، آنالیز بهتر فروش، اطلاع از ضعف و قوت‌ها و شفاف‌سازی برای مشتریان از جمله مزایای دیگر حضور کسب و کارهای آنلاین در شبکه‌های مجازی است.

از طرف دیگر این نوع کسب و کارها می‌توانند در تمام پلتفرم‌های موجود، از به روزترین ابزارهای الکترونیکی نیز بهره ببرند. برای نمونه، هر بار که معامله‌ای در بستر یکی از پلتفرم‌های شبکه‌های مجازی انجام می‌شود، بهتر است انجام تراکنش مالی نیز به کمک ابزارهای نوین پرداخت انجام شود. مثلا استفاده از درگاه پرداخت برای این منظور می‌تواند گامی دیگر در راستای همان مزایای استفاده از شبکه‌های اجتماعی باشد و در مرحله‌ی حساسی مانند پرداخت نیز، همچنان تعامل مفید میان فروشنده و مشتری را حفظ نماید. درگاه پرداخت؛ سیستمی است که امکان تراکنش‌های مالی در بستر اینترنت را فراهم می‌کند. به این معنی که مشتریان شما می‌توانند بدون مراجعه‌ی حضوری به بانک یا نرم‌افزارهای بانکی، اقدام به پرداخت آنلاین مبلغ اعلام شده به حساب بانکی شما کنند.

همچنین استفاده از این شیوه‌ی پرداخت سبب می‌شود مشتری احساس کند، طرف معامله بستر شفافی را برای انجام تراکنش ایجاد کرده است. علاوه بر آن، به دلیل این‌که درگاه‌های پرداخت بر اساس ضوابط خاصی به افراد اختصاص می‌یابند، و زیر نظر سایت شاپرک فعل می‌شوند، به صورت پیش‌فرض امنیت تراکنش انجام شده نیز از دید مشتری برقرار است. در نهایت شفافیت و امنیت ذکر شده نیز، عواملی هستند که رابطه‌ی  تجاری میان مشتری و فروشنده را محکم‌تر خواهند نمود.

اعتمادسازی: میان‌بری برای صعود به قله

با تمام اوصافی که از تجارت الکترونیک در بستر شبکه‌های اجتماعی ارائه دادیم، و با حضور انبوهی از مخاطب در این‌گونه فضاها، همچنان یکی از دغدغه‌های اساسی صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، جلب اعتماد مشتریان بلقوه‌ی حاضر در این فضاها است.

در بازار رقابتی تنگاتنگی که بر بستر شبکه‌های اجتماعی برقرار شده و روز به روز نیز عرصه‌ی رقابت شدیدتری می‌گردد، آن کسب و کاری پیشرو خواهد بود که بتواند در قدم اول، با ترفندها و ابزارهای لازم، به روش‌هایی سریع‌ و ماندگارتر در میان مخاطبان خود اعتمادسازی کند. رعایت اخلاق حرفه‌ای در کسب و کارهای اینترنتی می‌تواند عامل مهمی در جلب اعتماد مشتریان باشد.

اما در کنار آن  ابزارهای متنوعی نیز به عنوان مکمل فعالیت اقتصادی در این‌گونه فضاها وجود دارد که می‌توانند در ایجاد اعتماد بیش‌تر در میان مخاطبان اثرگذار باشند. برخی از این ابزارها می‌توانند در تولید محتوای مناسب، یاری‌گر صاحبان کسب و کارهای اینترنتی باشند. برای نمونه باید اشاره نمود به استفاده از گروه‌های متخصص، گوشی‌های هوشمند با قابلیت‌های خاص، استفاده از ابزارهای به روز تولید محتوای تصویری و امثالهم، که در نهایت از طریق ارائه‌ی محتوایی با کیفیت، سبب‌ساز جلب اعتماد مشتریان خواهند شد.

اما ابزارهای الکترونیکی مانند سرویس‌های متنوع درگاه پرداخت نیز در راستای اعتمادسازی مورد نظر، موثر واقع خواهند شد. در واقع درگاه پرداخت به عنوان روش نوین انجام تراکنش، در حساس‌ترین و چالش‌ برانگیزترین مرحله‌ی یک خرید اینترنتی، با امکانات و قابلیت‌هایی که دارد، می‌تواند شما را به عنوان یکی از صاحبان کسب و کارهای آنلاین، در جلب اعتماد مشتریان‌تان موفق گرداند. مراحل دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، از شرکت های PSP  (درگاه مستقیم) و پرداخت‌یاری (درگاه واسط) متفاوت و هر کدام دارای مزایا و معایبی می‌باشد. با توجه به دانش فنی، هزینه، نوع کسب و کار و زمانی که دارید می‌توانید تصمیم بگیرید از کدام شرکت برای دریافت درگاه پرداخت اقدام نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه‌ی دریافت درگاه پرداخت، توصیه می‌کنیم به لینک زیر مراجعه نمایید و با مطالعه‌ی مقاله‌ی مربوطه، کسب و کار خود را به شبکه پرداخت ایران متصل گردانید.

https://rayanpay.com/مراحل-دریافت-درگاه-پرداخت-اینترنتی/

یادگیری ترفندها؛ تضمین فروش بالا

حضور کسب و کارهای اینترنتی در شبکه‌های مجازی، صرفا عامل موفقیت آن‌ها نخواهد بود. برای رسیدن به میزان فروش بالا باید ترفندها و ویژگی‌های منحصربفرد هر پلتفرم را بیاموزید. چنان‌چه حضوری برنامه‌ریزی شده و هدفمند در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک، لینکدین و توئیتر داشته باشید، به طور قطع یک موفقیت تجاری چشمگیر در انتظار شما خواهد بود.

در این راستا این مسئله اصلا مهم نیست که محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید در کدام دسته‌بندی جای می‌گیرد؛ در واقع اگر شما با الگوریتم پلتفرم مورد نظرتان آشنا باشید و ترفندهای بازاریابی در آن فضا را بیاموزید، رسانه‌های اجتماعی تاثیر فوق‌العاده‌ای در مسیر رونق کسب و کار شما خواهند داشت. در حقیقت سازکار شبکه‌های اجتماعی به‌گونه‌ای است که در بستر آن‌ها، سقف موفقیت برای هیچ کسب و کاری تعیین نمی‌شود.

در واقع ممکن است برند کوچکی با فعالیت صحیح و اصولی، آن‌قدر مخاطبان رسانه‌های اجتماعی را به خود جذب کند که تبدیل به یک برند بزرگ و شناخته‌شده بشود. زیرا که محتوای جذاب همواره در بستر پلتفرم‌های اجتماعی امکان وایرال شدن را دارد، و دیده شدن در سطحی گسترده، منتج به فروشی استثنایی خواهد شد.

بنابراین آموزش در زمینه‌ی تجارت الکترونیک در بستر شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید. آموزش اصولی در این زمینه، به سادگی و به یقین، سبب پیشی گرفتن شما از رقبای بی‌شمارتان در این فضا خواهد شد.

اگر قصد دارید در این‌باره بیش‌تر بدانید، مراجعه به سایت رایان پی  (https://rayanpay.com)  اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار خواهد داد. همچنین برای انجام مشاوره و بهرمندی از راهکارهایی در جهت رونق و گسترش کسب و کارتان، می توانید از مسیرهای زیر با کارشناسان ما در تماس باشید.

ایمیل: info@rayanpay.com

واتس اپ: ۰۹۰۲۲۲۳۳۱۰۸

تلفن : ۰۲۱۸۹۷۱۹۹۷۵

آدرس : میدان اصلی ونک - خیابان ملاصدرا - خیابان شیراز جنوبی - بن بست لاله - پلاک 10

برای ثبت نام و بهرمندی از آفر ویژه‌ی بدون کارمزد، تنها دو هفته‌ی پایانی مهرماه را فرصت خواهید داشت. همچنین این امکان برای شما وجود دارد که در مدت زمان مشخص شده به صورت رایگان از مشاوره‌ی سایت رایان پی استفاده کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1555355

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =