۰ نفر
۱۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۱

محمود احمدی نژاد ، رییس جمهوری باز در اظهار نظری نوک پیکان انتقادات اقتصادی خود را برای رسیدن به توسعه به سمت بانک ها نشانه رفت

محمود احمدی نژاد ، رییس جمهوری باز در اظهار نظری نوک پیکان انتقادات اقتصادی خود را برای رسیدن به توسعه به سمت بانک ها نشانه رفت و اظهار داشت: امروز در اقتصاد بدون بانک نمی‌‏شود کاری کرد و بانک در اقتصاد ما همه کاره است. فردی به هر طریق 100 میلیارد تومان از بانک می‌‏گیرد، خودش هم ده میلیارد تومان می‌‏گذارد و کاری می‌‏کند که این پول به 300 میلیارد می‌‏رسد و در آن هنگام 10 تا 15 درصد یعنی حدود 40 میلیارد برگردانده می‌‏شود اما بایددانست 160 میلیارد از کجا آمده است و به چه دلیل به آن فرد تعلق دارد. ما معتقدیم این پول برای آن فرد نیست، عقد مشارکت یا مضاربه باید واقعی باشد. اگر نباشد به خاطر افزایش ارزش افزوده فاصله طبقاتی زیاد می‌‏شود که ظلم است و باید آن را درست کنیم.
به باور احمدی نژاد فاصله طبقاتی از بی موالاتی در اجرای قانون بانکداری اسلامی حادث می شود اما باید این را نیز اضافه کرد که نبود نظارت در توزیع عادلانه تسهیلات بود که کار را بدین جا رساند . احمدی نژاد حق دارد اما باید این نکته را نیز اذعان داشت که لگر در اقتصاد ما بانک همه کاره است چرا باوجود اهمیت این بخش از اقتصاد آمار مطالبات معوق سیستم بانکی به بالاترین میزان طی یک قرن بانکداری در کشور رسیده است به طوری که حتی در سخت ترین شرایط و بحرانی ترین وضعیت که کشور در جنگ به سر می برد و نظام دستخوش تغییرات پس از انقلاب بود این گونه نظام بانکی به قهقرا نرسیده بود.
گفته های احمدی نژاد مبنی بر اینکه یک بانک سرمایه‌‏گذاری که وظیفه سرمایه‌‏گذاری دارد اگر حوزه اختیارات خود را به کارهای دیگر توسعه دهد و امور را با یکدیگر مخلوط کند، اقتصاد ملی آسیب می‌‏بیند، بیش از انکه بوی توزیع بخشی مناسب تسهیلات را بدهد رنگ و بوی تفکیک بانک ها را می دهد. همان خواسته ای که مظاهری رییس پیشین بانک مرکزی از انجامش سرپیچی نمود و خشم رییس دولت و معاون اول را درپی داشت.
به اعتقاد رییس جمهور کار تحول بانکی زمان‌‏بر است و نیاز به تغییرات جزیی در قانون بانکی است لذا لایحه آن زودتر به مجلس ارایه خواهد شد.
رییس دولت که در در همایش ملی طرح تحول اقتصادی که به منظور بررسی طرح هدفمند کردن یارانه‌‏ها برگزار شده بود سخنرانی می کرد شانه از سیاست مغبون واردات خالی کرد و با اشاره به برخی آمارها مبنی بر اینکه در سال جاری 95 میلیارد دلار واردات داشته‌‏ایم، اظهار داشت: بر طبق آماری که من گرفتم، آمار واردات امسال 37 میلیارد دلار بوده است و صادرات نیز حدود 15 میلیارد دلار است که کسری آن 17 تا 18 میلیارد دلار می شود.
احمدی‌‏نژاد واردات را گناه کبیره نمی داند در حالی که تراز تجاری ایران این روزها منفی شده است.وی معتقد است : باید صادرات را به واردات برسانیم و تراز ما در واردات صادرات مثبت است اما داریم نفت می‌‏فروشیم که بد است و به جای آن باید خدمات، هنر و تولید خود را بفروشیم نه مواد اولیه را.
احمدی نژاد نمی گوید که نرخ سرمایه گذاری هدف برنامه چهارم توسعه که 12.2 بوده است محقق نشده است و نمی گوید که این نرخ اکنون از 7.7 درصد قبلی به 4.7 درصد افول کرده است. او می گوید آنها می‌‏خواستند ما را تحریم کنند تا به زمین بخوریم اما این گونه نشد و شاهد رشد اقتصادی هستیم. اکنون بهترین فرصت تاریخی برای اجرای طرح تحول اقتصادی است، زیرا طرفی که می‌‏خواست به ما ضربه بزند قفل شد. بنابراین خدا وضعیت را برای ما درست کرد و چه بهتر از این.
محمود احمدی‌‏نژاد با انتقاد از افرادی که از مشکلات اقتصادی پدید آمده در آمریکا اظهار نارضایتی می‌‏کنند، گفت: برخی رسانه‌‏ها طوری می‌‏نویسند و صحبت می‌‏کنند که انگار ناراحت هستند. البته ما هم از فشاری که بر مردم آنجا وارد می‌‏شود ناراحت هستیم و ناراحت می‌‏شویم اما از این که نظام ظالمانه غیرانسانی به پایان راه می‌‏رسد، نباید ناراحت بود. نباید طوری حرف زد که اگر آنها زمین خورده‌‏اند ما ناراحت می‌‏شویم و بگوییم که تاثیرات این تحول اقتصادی در اقتصاد ما به مراتب بدتر است و آمارهای غلط بدهند. اگر در مورد آمارها به روز نباشم، به هفته هستم.
رییس جمهوری که در آمار هایش به روز نیست و به هفته است فراموش کرده است که متوسط هزینه های جاری دولت خود را از از 26 هزار میلیارد تومان به 42 هزار میلیارد تومان افزایش داده است.فراموش کرده که در رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی از اهداف برنامه بسیار عقب است و این نرخ را به دلیل اتخاذ سیاست های اشتباه در 4.8 درصد متوقف کرده است.
رییس جمهور تحولات اقتصادی رخ داده در دنیا را فرصت بی‌‏نظیری برای ایران دانست و ادامه داد: احمدی‌‏نژاد بحث اقتصادی را یکی از مهمترین مسایل جامعه بشری عنوان کرد که در صدر مسایل جهانی قرار دارد و افزود: از قبل و پس از پیروزی انقلاب علاقمندان و دلسوزان به کشور به دنبال تدوین نظام اقتصادی مبتنی بر استعدادهای ملی و پایدار بودند که در این راستا حرف‌‏های فراوان زده شد، تصمیماتی گرفته شد و طراحی‌‏های فراوانی صورت گرفت اما در عمل هرگز به آنچه مد نظر دلسوزان بود نرسیدیم. عدم رضایت‌‏مندی عمومی نیز از مسایل جاری کشور بوده است.
وی با طرح این سؤال که در دنیا چه خبر است؟ اظهار داشته است، نظم اقتصادی که نظام سلطه بر جهان تدوین کرد، به گونه‌‏ای است که اقتصاد همه جهان را به کانون اصلی تصمیم‌‏گیری متصل می‌‏کند و از یک مرکز می‌‏توان بر اقتصاد همه کشورها اثر گذاشت.
وی وضعیت امروز اقتصاد جهانی را مربوط به عملکرد 60 تا 80 ساله نظام مطرح شده دانست و گفت: امروز این نظام خساراتی را که متحمل شده، می‌‏خواهد از جیب دیگران جبران کند که برخی از این خسارات بدون ارائه از جیب ما می‌‏رود به نسبتی که با نظام اقتصادی جهان در تعامل باشیم سود و زیان می‌‏بینیم.
احمدی‌‏نژاد با تاکید بر اینکه نیازمند نظام اقتصادی مستقلی هستیم که ویژگی‌‏های انسانی و ورزشی داشته باشد و برپایه عدالت و احترام به کرامت انسانی و در خدمت تعالی انسانی باشد، اظهار داشت: امروز که ناکارامدی اقتصادی لیبرال آشکار شده افرادی از آرزوهای اقتصادی خود صحبت می‌‏کنند که در گذشته نیز رد پای این آرزوها را در انسان‌‏های عدالتخواه و دلسوز می‌‏بینیم.
وی تاکید کرد: جلسه‌‏ای مستقل لازم است تا نظام اقتصاد لیبرال مورد نقد و بررسی قرار گیرد که وزیر اقتصاد این کار را می‌‏کند تا صاحبنظران نقد جدی در این مورد داشته باشند و پس از آن برنامه‌‏ریزی می‌‏کنیم.
رییس جمهور با اشاره به اینکه طرح تحول اقتصادی براساس سند چشم‌‏انداز و قانون اجرای سیاست‌‏های اصل 44 تنظیم شده است، تصریح کرد: برای اجرای این طرح غیر از بخش جزئی در بانک، مالیات و گمرک نیاز به قانون جدیدی نداشتیم. در قانون برنامه چهارم و حمل ونقل عمومی اصول قانونی وجود دارد.
به واقع اگر بنا بود سیاست های کلی اصل 44 اجرا شود چرا ناطق نوری ، رییس دفتر بازرسی رییس جمهور خصوصی سازی دولت را به باد انتقاد گرفت؟
احمدی‌‏نژاد در ادامه صحبت هایش از مجلس مدد گرفت و اظهار داشت: مجلس محترم ابراز تمایل کرد که در اجرای طرح تحول اقتصادی شرکت کند. ما هم همین را می‌‏خواستیم. آنها خواستند لایحه داده شود تا نظرات خود را مجدداً اعمال کنند که ما پذیرفتیم.
وی به مقاله‌‏ای از یک فیلسوف اشاره کرد که در آن نوشته شده است دموکراسی لیبرال و اقتصاد لیبرال ما را به قله کمال می‌‏رساند و افزود: این مقاله عبرت‌‏آموز و دارای نکته جالبی بود، یعنی هر چیزی را که آمریکا به عنوان تاکتیک اقتصادی منظور کرده بود، برخی به تمام دنیا منتقل می‌‏کردند و در کشورما هم به عنوان تئوری علمی مبنای اقتصاد و اظهار نظر اقتصادی قرار می‌‏گرفت.
رییس جمهور یادآور شد: باید اقتصاد مبتنی بر استعداد ذاتی خود را طراحی کنیم و در این راستا خواهشی دارم. باید از قالب‌‏هایی که از 100 الی 200 سال پیش برای اقتصاد طراحی شده بود فاصله بگیریم و با نگاه جدید به اقتصاد توجه کنیم.
احمدی‌‏نژاد با انتقاد از برخی اظهارات مبنی بر اینکه اتفاقاتی که اخیراً در حوزه اقتصاد دنیا رخ داده است به ضرر ایران است و تبعات آن بر اقتصاد کشور بیش از اثراتی است که براقتصاد کشورهای غربی گذاشته است، ادامه داد: من از این اظهارات تعجب کردم، زیرا سندی نداشتند و معتقدم که ماجرا کاملاً برعکس است. یعنی نه تنها ضرر و زیان ندیدیم بلکه آثار منفی موجود کمتر از سایر کشورها است که تمام دنیا آن را فهمیدند و آن را بیان می‌‏کنند.
وی تحریم‌‏های اعمال شده علیه کشورمان را به نفع ما دانست و گفت: اگر تمام درهای اقتصادی باز بوده و با آنها گره خورده بودیم، سهم ضرر بیشتری را متحمل می‌‏شدیم. به عنوان مثال کشور شمالی ما 250 میلیارد دلار از دست داد. کشور شرقی‌‏تر ما نیز دو سه برابر آن را از دست داد. البته صندوق بین‌‏المللی پول از جیب ما این خلاءها را پر می‌‏کند.
وی افزود: در این قضیه کمترین آسیب را خواهیم دید، اما باید کمتر را به صفر نزدیک کنیم و اقتصاد مبتنی بر مبانی ملی خود را داشته باشیم.
احمدی‌‏نژاد با طرحی این سؤال که گاهی از یک واحد پول، پنج واحد خلق می‌‏شود؛ چهار واحد دیگر چیست؟ ادامه داد: باید دانست بر چه اساس قدرت خرید تولید می‌‏شود و چطور قدرت خرید در جامعه توزیع می‌‏شود. آیا توزیع برای بخش خاصی است یا توزیع عامه می‌‏شود و اثر آن بر قیمت‌‏ها چیست؟
احمدی‌‏نژاد گفت: باید به دنبال اقتصاد واقعی باشیم و بانک‌‏های ما درست عمل کنند. باید قدرت خلق پول قاعده‌‏مند شوند و در خدمت تولید، توزیع مناسب و رشد عمومی جامعه بر پایه عدالت قرار گیرد.
رییس جمهور تصریح کرد: نمی‌‏خواهم نظر قطعی دهم اما آن ربایی که می‌‏گویند همین چهار و پنج برابر شدن است. برخی فکر می‌‏کنند ربا آن است که 100 تومان بدهید و 150 تومان بگیرید؛ البته این هم ربا است اما از مرحله ابتدایی آن است.
وی گفت: توزیع عمومی یارانه‌‏ها به نفع دهک‌‏های بالا است که این مساله را آمارها و اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار هم نشان می‌‏دهند.
وی ادامه داد: اینکه می‌‏گویند بازار خود را تنظیم می‌‏کند، دروغ بزرگی است. دیدید که با این نظر چه غارت‌‏های بزرگی صورت گرفت و از جیب چه کسانی رفت. دخالت لازم است که نام آن را تصدی‌‏گری گذاشت. یک وجهه آن هدفمند کردن یارانه هاست. همه ما ناله می‌‏کنیم که دلارهای نفتی صرف هزینه‌‏های جاری می‌‏شود و نباید این گونه باشد که حرف درستی است اما چطور باید آن را عملی کرد.
احمدی‌‏نژاد ادامه داد: همه ناله‌‏ها بلند است که مازاد خرید نفتی توسط بانک مرکزی پایه پولی بالا و تورم سنگین ایجاد می‌‏کرد که باید آن را کنترل کنیم. از کجا کنترل کنیم؟ راهش هدفمند کردن یارانه‌‏ها است.
وی با بیان اینکه هزینه مدیریت دولت از محل مالیات تامین می‌‏شود، پرسید: مالیات را از کجا باید بگیریم؟ بخش مهمی از مالیات از انرژی است، بنزین 700 تومانی در کشور ما؛ در برخی کشورها 1700 تومان است. اگر قیمت سوخت صفر شود، مالیات را از کجا باید بگیریم و صرف مدیریت کنیم؟
وی افزود: شک نکنید تنها کشوری که قادر است الگوی جدید اقتصادی به دنیا معرفی کند ایران است. ما اندیشه اسلامی و مبانی مستحکمی داریم که باید آنها را بالفعل کنیم. باید با طرح تحول اقتصادی هزینه دولت از محل نفت را کاهش داده و ریشه تورم را بخشکانیم و بازتولید عادلانه در جامعه داشته باشیم.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =