استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی و جهادی در مقابله با بحران‌ها

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی و جهادی در مقابله با بحران‌ها موثر است و می‌طلبد برای حضور گروه‌های مردمی و جهادی یک شاخه ویژه در ستاد مدیریت بحران ایجاد و ستادی تحت عنوان ساحل و دریا در چابهار تشکیل شود.

به گزارش خبرآنلاین از چابهار، عبدالرحیم کُردی  در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سیستان و بلوچستان که با حضور مدرس خیابانی استاندار این استان در محل فرمانداری چابهار برگزار شد اظهار داشت: تجربه‌ای که در پی وقوع طوفان داشتیم استفاده ظرفیت نیروهای مردمی و گروه‌های جهادی بود که در سیل سال ۹۸ هم واقعا موثر عمل کردند و طی ۲ روز گذشته با یک ساماندهی که برای این گروه‌ها انجام شد کارهای بسیار ارزشمندی را انجام دادند.

وی ضمن قدردانی از همه نهادها، دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مردمی در راستای تلاش برای مقابله با بحران "طوفان حاره‌ای شاهین" طی ۴۸ ساعت گذشته، بیان داشت: پیشنهاد مشخص ما این است که در ستاد مدیریت بحران، یک پرونده ویژه‌ای برای آینده باز کنیم تا بتوانیم بهتر از ظرفیت و توان گروه‌های مردمی و جهادی استفاده کنیم.

کُردی بیان داشت: با توجه به اهمیت موضوع سونامی و بحران‌هایی از این قبیل که ماحصلِ باران‌های فصل مونسون از سمت اقیانوس هند است، آمادگی‌های لازم در منطقه وجود دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: یک "ستاد تخصصی بحران ساحلی برای نوار مرزی" نیاز داریم و قبلا هم در این خصوص موضوعاتی را مطرح کردیم که آمادگی داریم با مشارکت ستاد بحران و تدبیر استاندار و همکاران‌شان کمک کنیم که این ستاد شکل بگیرد. « آمادگی مشارکت در سرعت بخشیدن شکل دهی این ستاد با محوریت ستاد استان را داریم»

کُردی به بحث تجهیزات و امکانات تخصصی که در مواقع اضطراری مورد نیاز است اشاره کرد و گفت: باید در بحران‌های دریایی و ساحلی بتوانیم یک هاب و شبکه منطقه‌ای بشویم نه اینکه صرفا برای شهرستان‌های خودمان خدمت‌رسانی کنیم بلکه بتوانیم برای همسایگان هم ارائه خدمت کنیم.

وی ادامه داد: طی ۲ روز گذشته با همکاری همه دستگاه‌هایی که حضور داشتند و ظرفیت‌های پیمانکاری که در منطقه وجود داشت جانمایی مناسبی برای تجهیزات انجام شده بود و به لطف خداوند و رحمتی که سرازیر شد دچار حادثه و بحران بزرگی نشدیم و انتشار تصاویری که در عمان دیده شد حتما حوادث می‌توانست شدیدتر از این باشد.

کُردی تصریح کرد: آسیب‌شناسی و بررسی دقیق و ارزیابی صحیح از عملکرد همه دستگاه‌های عضو ستاد و چک‌لیست عملیاتی که تلاش زیادی کردیم که به اهداف مورد نظر برسیم می‌تواند یک راهنمای خیلی خوبی برای بحران‌های بعدی باشد و فکر می‌کنم مهم‌ترین خروجی این جلسه گزارش عملکرد نیست بلکه چک‌لیست و آسیب‌شناسی است که کمک می‌کند تا برای بحران‌های بعدی به عنوان یک پایلوت و نمونه مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان داشت: در راستای کسب آمادگی بیشتر پیشنهاد می‌کنم "مانور عملیاتی بحران دریایی" را در چابهار برگزار کنیم.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1560916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =