کینه صدر نسبت به گروه‌های مقاومت از کجا نشأت می‌گیرد؟

صدر شمشیر خود را علیه گروه های شیعی دیگر و گروه حشدالشعبی از رو بسته است. گروه هایی که در برقراری امنیت عراق و مبارزه با تروریسم نقش بسزایی داشتند.

مهسا مژدهی: مقتدی صدر خود را برنده بدون رقیب انتخابات در عراق می داند. در وضعیتی که هنوز بسیاری از گروه ها نتیجه رای گیری ماه گذشته در این کشور را به رسمیت نمی شناسند، صدر به دنبال آن است که جای پای خود را محکم کند. او که زمانی از حامیان ایران در عراق به حساب می آمد، سیاست های خود را تغییر داده و در دوره کنونی از پشتیبانی گروه های دیگری برخوردار است. برخی او را حامی اصلی حضور امریکایی ها در عراق می دانند و برخی میگویند او همدست با سعودی ها به دنبال کشاندن عراق به سمت کشورهای عربی مانند عربستان و امارات و دور کردن بغداد از تهران است. 

هرچه که باشد مقتدی صدر هر چند تاکنون برنده انتخابات بوده و حزبش بیشتری میزان آرا را به دست اورده است اما خودش می داند که به تنهایی نمی تواند به رویای نخست وزیر بودنش جامه عمل بپوشاند. قوانینی نانوشته در عراق از نخست وزیر شدن چهره های روحانی استقبال نمی کنند و معمولا در این کشور تکنوکرات ها موفق به کسب مناصب بالای دولتی می شوند. صدر هم هر چند طرفدارانی دارد اما حتی برای اینکه بتواند جای پایش را در قدرت حفظ کند، نیازمند ائتلاف با گروه های قدرتمند شیعه و سنی در عراق است. گروه هایی که اغلب او را جدی نمیگیرند و به مقتدی صدر به چشم چهره ای دردسرساز نگاه میکنند.
 

دیدار او با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۷ درست یک سال پس از اعدام شیخ نمر روحانی شیعه سعودی یک از جنجالی ترین اتفاقات سیاسی چند سال اخیر را رقم زد، آنهم درست در زمانی که روابط ایران و عربستان در تنش آمیزترین دوره خود بود. صدر در سخنانی با تاکید بر نزدیکی مواضع و دیدگاه هایش با محمد بن سلمان، خبر داد، از عربستان ۱۰ میلیون دلار کمک مالی دریافت کرده است. دیداری که به طور عیان از تلاش های عربستان برای مقابله با جریان های شیعی و گروه های مقاومت پرده برداشت.

صدر به دنبال اختلال در کار حشدالشعبی است؟

به نظر می رسد که یکی از ماموریت هایی که مقتدی صدر برای خود تعیین کرده مبارزه با حشدالشعبی است. او همچنین شمشیر خود را برای روابط تهران و بغداد از رو بسته است. ایران و عراق در تمام سال های بعد از سقوط صدام روابط صمیمانه و نزدیک خود را حفظ کرده اند. این شرایط حتی در وضعیتی که سیاستمدارانی در عراق بر سر کار آمده اند که روابط نزدیکی هم با تهران نداشته اند، ادامه داشته چرا که دو کشور مرزها مهمی با یکدیگر دارند و هم زمان اشتراکات زیاد فرهنگی و اقتصادی دارند. در چنین وضعیتی مواضع مقتدی صدر، اوضاع را پیچیده و به نگرانی ها افزوده است.

روز جمعه ٢٨ آبان، صدر در توییتی از انحلال گروه مسلح وفادار به خودش با عنوان تیپ «الیوم الموعود» و بستن مرکز فرماندهی آن خبر داد. صدر روز پنجشنبه از گروه‌های شبه‌نظامی خواسته بود خود را از وجود «اعضای غیرمنضبط» پاکسازی کنند و گفته بود گروه‌های مسلح غیردولتی باید سلاح‌های خود را تحویل دهند.

روز پنجشنبه گذشته رهبر جریان صدر عراق در سازمان حشد الشعبی وارد شد و گفت که «این نیروها باید انفصال خدمت شوند».او تمام تلاش خود را بر روی این موضوع گذاشته که دست حشدالشعبی را در عراق ببندد. این در شرایطی است که حشد در دوران نفوذ داعش در این کشور توانست عراق را از افتادن در دام هیولای داعش نجات دهد. اما حالا مقتدی صدر این گروه را رقیبی برای خود میداند که باید سرکوب شود. رهبر حزب السائرون، تمایلی به ائتلاف با دیگر گروه های شیعی ندارد و ترجیح می دهد با اقدامات ضربتی و تند، نظر دیگران را به خود جلب کرده و در راس تصمیم گیری ها قرار بگیرد. او به خوبی می داند که برای تشکیل دولت به ائتلاف نیاز دارد. اما حاضر نیست که طبق سنت سیاست ورزی در عراق با دیگر گروه ها سر یک میز بنشیند و در نهایت سهمی که می خواهد را از سفره سیاست بگیرد. به همین خاطر تلاش می کند تا خود را نیرویی سازش ناپذیر جلوه دهد که به فکر اینده عراق است. این در شرایطی است که سائرون و طرفداران صدر خود بارها به برهم زدن نظم و امنیت عراق متهم شده اند.

از سوی دیگر به نظر می رسد که مقتدی صدر تلاش دارد تا از خود برندی علیه ایران بسازد. او که حالا یکی از نزدیک ترین دوستان واشنگتن در عراق خوانده می شود، به دنبال آن است که تغییر موضع خود را به دیگران بقبولاند. او تلاش کرده تا خود را به عنوان ناجی بشناساند که به عراقی ها کمک می کند تا از شر ناارامی های سال های اخیر، بیکاری و فقر خلاص شوند و برای این منظور حمله به دیگر گروه های سیاسی و نظامی را اغاز کرده است.

در عراق هنوز مسیر طولانی برای تشکیل دولت باقی مانده است. این مسیر معمولا سخت و طاقت فرساست چرا که نیاز به ایجاد فراکسیونی حداکثری وجود دارد و معمولا پس از انتخابات سهم خواهی ها شروع خواهند شد و کار مدت ها به تعویق می افتد. اما برای صدر دو مشکل دیگر هم وجود دارد. نخست اینکه گروه های شیعی دیگر هنوز نتایج انتخابات را قبول نکرده و به آن معترضند و دیگر اینکه گروه های سیاسی که او باید با آنها ائتلاف کند، اعتمادی به صدر ندارند. در عراق این رهبر سائرون به بی ثبات بودن نظرات سیاسی اش مشهور است و به همین خاطر برای گروه های سیاسی که سال هاست در عراق مشغول به کارند، بارها رای اورده اند و سیاست را به طور سنتی در دست داشته و قدرت را میان خود دست به دست می کنند، جدی گرفتن صدر جزو گزینه ها نیست.

او که به وضعیت و موقعیت خود در عراق واقف است تلاش دارد تا از ناراضیان سیاسی استفاده کرده و از بقیه کسانی که جزو سائرون نیستند یک دیگری بسازد و خود را قهرمان استقلال عراق جلوه دهد. دوگانه ای که صدر در حال ساختن آن است، میتواند برای کشوری چون عراق که از ثبات کافی برخوردار نیست، هنوز هدف نیروهای داعش قرار می گیرد و قدرت های منطقه ای در کمین آن هستند، گران تمام شود.

شخصیت پرتناقض صدر

حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در همین راستا به خبرآنلاین گفت: پس از سقوط صدام، مقتدی صدر به واسطه اعتبار و ریشه عمیق خانواده خود توانست در عرصه های سیاسی ظاهر شود و مجموعه ای را به عنوان جریان صدر تشکیل دهد. گفته می شود تعداد نیروهای تحت امر صدر در سراسر عراق به ۱۵ هزار نیروی مسلح در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و نظامی فعال می رسد.

این کارشناس افزود: صدر از آن زمان نقش پررنگی در عرصه سیاست عراق داشته و هم اکنون نیز توانسته در پارلمان نیز کرسی های زیادی را از آن خود کند و جایگاه ویژه ای در جنوب عراق و فرات میانه بدست آورد تا بخشی از قطب نمای سیاسی عراق در درست وی قرار گیرد. از همین رو نمی توان نقش مهم جریان سائرون را در حوزه های مختلف نادیده گرفت.

هانی زاده گفت: مقتدی صدر رفتاری پرتناقض و بدون ثباتی دارد، گاهی با عربستان، گاهی با اردن و گاهی در مقابل دولت های مختلف و گاهی نیز ضد ایران عمل می کند. بنابراین با وجود این تناقض نمی توان تجزیه و تحلیل خاصی از شخصیت مقتدی صدر ارائه داد. مواضع قبلی او در سفر به عربستان نیز موجب ناراحتی مقام های ایران شد و در همین راستا وی از سردار شهید قاسم سلیمانی خواست تا دیداری را با مقام های ارشد ایران تدارک ببیند. همین دیدار نیز صورت گرفت و مقتدی صدر در یک مراسم مذهبی کنار رهبر معظم انقلاب دیده شد. پس از این دیدار انتظار می رفت که مقتدی صدر به گونه ای دیگر عمل کند اما وی بار دیگر رفتار خود را تغییر داد و علیه محور مقاومت و حشد الشعبی موضع گیری کرد. به نظر می رسد صدر با خانواده خود و دیگر خانواده های ریشه دار دیگر نیز از جمله حکیم نیز اختلافاتی دارد.

این کارشناس در پایان گفت: علیرغم پایگاه اجتماعی مردمی مقتدی صدر رفتار سیاسی متعادلی ندارد و شناخت دقیق از شخصیت وی کاری بسیار دشوار است.

این مطالب را هم بخوانید:
مقتدی صدر: دارایی‌ مقام‌های عراقی باید بررسی شود
مقتدی صدر از گروههای شیعه خواسته که پای ایران را به امورسیاسی عراق باز نکنند
واکنش‌ها به اظهارات جنجالی مقتدی صدر علیه الحشدالشعبی

 

۳۱۱۳۱۲/۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1575768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    درود بر شرف مقتدا صدر که دیر ولی بالاخره فهمید که مصلحت عراق و مردمش در چیست....
    • میتی کومان IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      27 76
      اینا نمی دونن که اگه حمایت های ایران نبود الان بغداد و دمشق توسط داعش سقوط میکردن و حکومت اسلامی عراق و شام به طور کامل شکل می گرفت،و اون وقت بود که باید درخاک کشور خودمون در استان هایی مثل خوزستان و کرمانشاه و سایر استان های مرزی با داعش می جنگیدیم،حتی تصور این چیزی که گفتم سخت و دردناکه.......،واقعا خداروشکر که به خیر گذشت
    • عجب IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      12 54
      بازم داعش سرشون میبره! اون لحظه دیگه کسی نیس به فریادشون برسه!!!
    • الناز LT ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      3 3
      دوست عزیز با نظرت کاملا موافقم ،فقط یک نکته : واژه اگرچه را قبل از واژه دیر فراموش کرده ای تایپ کنی
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      9 10
      مصلحت مردم عراق اینه که بسیج مردمی حشد شعبی را از بین ببره!!!!!؟؟؟؟؟ انحلال حشد شعبی کار بسیار اشتباهی است این بسیج مردمی عراق بود که با همراهی ارتش داعش رو در عراق شکست دادند.
    • TR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      6 12
      عرشیا جان بشین بچه جون - مقتدا بازیچه دست خارجی ها شده
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      10 5
      جواب به میتی کومان-اگه آمریکا نبود عراق همین الان دست صدام یا پسرش بود شما اگه خوزستان برات مهمه برو ببین کی گفت سوریه از خوزستان برای ما مهمتره
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    گروه های مختلف مقاومت در عراق تا جایی که امکان دارد باید مقتدی صدر را مدیریت کنند و دست دوستی بدهند و انسجام ملی عراق را حفظ کنند اگر نشد باید جلو تمامیت خواهی مقتدی صدر ایستادگی کنند چون ایشان یک شخصیت پر تناقض است که تصمیمات غیر مسئولانه میگیرد و در صورت شکست مسئولیت را نمی پذیرد
    • خاکی IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      14 26
      اگر ایران حمایت از نیرو های نیابتی اش را از دستور کار حذف کنه،گروه های افراطی و تندرو مثل داعش دوباره در عراق و سوریه جان می گیرند،اونوقته که میشه صدای زجه زدن و التماس کردن عراقی ها و سوری ها رو برای کمک تو آسمان هفتم شنید!تا چه حد نمک نشناس؟حتی تو کشور های همسایمون هم شانس نداریم،کشور های دیگه همسایه دارن ما هم خیر سرمون همسایه کشور هایی مثل عراق،افغانستان،آذربایجان و ترکیه شدیم که بعد آخرش بزنن نمکدون بشکنن.....
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    کشور خودشه رای هم اورده به کسی چه ربطی داره
    • مومیایی IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      55 2
      کلا همه چی به اینها ربط داره به جز مشکلات مردم ایران
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      5 12
      همسایه دیوار به دیوار شما بد باشه به شما ربط نداره؟؟؟؟!!!!
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    54 5
    جذب حداقلی دفع حداکثری؛ سیاست نفاق.
  • مهرداد IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    62 6
    خدا رحمت کند امام موسی صدر را.....امیدوارم مقتدی صدر هم ادامه دهنده راه امام موسی صدر باشد
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      12 17
      لطفا امام موسی صدر را با ایشون مقایسه نکنید این شخص یک منافق دو رو که به فکر منافع خودشه بیشتر نیست .ایشون اگه نسبتی هم با امام موسی داشته باشه به واسطه پدرشون هست و پدر ایشون هم شخصیتی مورد تایید و موجه بودند .
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      27 1
      البته ایشان فرزند مرحوم شهید سید محمد باقر صدر هستند که به اتفاق خواهرشان بنت الهدی صدر به دست صدام اعدام شدند.
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      5 0
      جناب بی‌نام که می‌گویید مقتدی صدر فرزند محمد باقر صدر است خیر ، این شخص پسر سید محمد صدر است که خود سید محمد صدر پسر عموی سید محمد باقر صدر می باشد که توسط صدام اعدام شد .
  • شهروند IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    55 2
    خدا انشاءالله وحدت را در عراق و همه کشورهای مسلمان برقرار فرماید
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    30 34
    اینها در چه تاریخی دبه نکردند که الان نکنند
  • مهدی IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    36 79
    دقیقا درسته صدر اصلا سلامت روانی نداره و حزب باده
  • فریدون IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    25 46
    خداهدایتش کنه
  • ناشناس۵ IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    22 24
    از عقب ماندگی عراق
  • H.D IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    22 55
    واقعا صدر شیعه است یا اداشو در میاره.
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      26 6
      بله شیعه واقعی هستش
  • عصای موصا IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    72 9
    این همه تو عراق خرج کردن پول مملکت رو ب فنا دادن حالا اونا دارن اینجوری تشکر میکنن از سر سفره ایران نمک خوردن و حالا اینجوری نمکدون میشکنن
  • ناشناس IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    یعنی چون با احزاب شیعه و ایران دیگه رابطه خوبی نداره شده آدم بده.
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    92 7
    چرا ایران باید خرج این گروهها را بدهد آن هم زمانی که مردم در فقر مطلق بسر میبرند وظیفه دولت هر کشور که امنیت خود را برقرار کند نه کشور دیگری نیروی امنیتی در داخل خاک کشور دیگری بسازد.......
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      4 45
      البته اگر انسان بخواهد تحلیلی منصفانه از اوضاع اجتماعی ارائه دهد باید کلی گویی را کنار بگذارد مثلا بگوید مردم در ایران درفقر مطلق به سر می برند که صحیح نیست اوضاع متفاوت است مثلا دراروپا وآمریکای به اصطلاح پیشرفته آیا می دانید که بسیاری از روستاها برای سوخت زمستان مردم برای گرم کردن خانه هایشان هنوز از چوب استفاده می کننددرحالی که ۹۸درصد روستاهای ایران ازنعمت گاز خانگی برخوردارند ودربسیاری از زمینه هازندگی در این کشورها آنقدر ش که واقعا نان مفت به کسی نمی دهند بخورد.و....واما کشوری مثل عراق زمانی واحد پولش «دینار»درجهان اگر اول نبود در رده اول تاسوم وچهارم جهان بود والان هم جزو کشورهای ثروتمند ودارای ذخایر عظیم نفتی است .و ا گر ما بخواهیم ایدوئولوژی اسلام ناب راپیش ببریم بالاخره خرج وهرینه دارد ودرقبال هرذیال هزینه هزاران مرتبه سودمادی ومعنوی برای ما درپی خواهد داشت که باعث آرامش ما خواهد بود ووانگهی اگر ما هزینه نکنیم کشورهایی مثل آمریکا،عربستان ،امارات وشیخ نشینها ودیگر قدرتها با جان ودل حاضر به هزینه در عراق هستند اما هزینه ای به قیمت ازبین بردن دین واستقلال وآبروی عراق وهمسایگان .
  • محمو IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    74 9
    دولت ایران هم بعدازپیروزی انقلاب جهت تثبیت خود کلیه گروههای مخالف خود را خلع سلاح کرد وصدر نیز الگوبرداری کرده
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    73 9
    چون حرف دل مردم عراق رو زده در انتخابات برنده شد
  • مهدی IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    70 8
    از کی ما با عراق مشترکات فرهنگی پیدا کردیم؟
  • فتحعلی قجری IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 48
    کار سختی نیست حشد شعبی مدتی تمام کارهایه محوله بهش رو معلق نگه داره و بهش بگن برو سراغ عربستان و یه مدت که بگذره دوباره سنی ها قدرت رو به دست میگیرن اون وقت که دوباره راه خروج نداره مجبور به اشتباه خودش پی ببره ایران نفوذ خاکی در عراق نداره فقط نفوذ معنوی حتی اگر سنی بر علیه ایران هم رویه کار بیاد تفاوتی نداره
  • علی رضا عزیزی IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    97 3
    جمهوری اسلامی،روی هر کسی یا جریانی از اعراب سرمایه گذاری کنه،در نهایت وقت درو داستان همین میشه.نمونه ش هم دستور توقف واردات خودرو به سوریه است.ترکیه ۵۰برابر ایران داره از سوریه منافع می بره.حکام کشورمان وقتش نشده به جای نگاه به کشورهای عرب نمک نشناس،کمی دلارهاتون را سوق بدید به سمت آسایش و رفاه مردم کشورمان که الان همه معترض به وضع موجود هستند؟!!!
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    83 19
    70 درصد ایرانی ها از پیروزی مقتدا صدر خوشحالند
  • علی IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    31 74
    او مصداق شيعه ی انگلیسی است
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    72 8
    دمش گرم شاید سبب نجات ای آن شود ومسئولان ما از کمک عراق دست بردارن به فکر فقرای خود باشد
  • عباس IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    11 30
    بهتر که دیگه نباشه از قرارعربهای حوزه خلیج فارس دخلشو خوب پر میکنن و وعدهای،بزرگی براش میدن
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    67 4
    همیشه دخالت همه جانبه در دیگر کشورها نتیجه عکس می دهد وجز نفرت چیزی برای ما ندارد
  • ناشناس IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    67 13
    صدر قبل از این که یک شیعه باشه یه عراقی هر فردی باید اول به فکر مردم خودش باشه بعد هم مذهبهاش
  • US ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    16 53
    این هم مثل اردوغان میخواهد ضد محور مقاومت وارد عمل شود متاسفانه
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      6 16
      شما از رکاب آمریکا پیاده شو بعد نظر بجو
  • آرین AU ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    54 9
    قشنگ استفادشون رو کردن و بعد خیلی راحت.....اول اومدن گرای قاسم سلیمانی رو به آمریکاییها دادن تا مهمترین شخص در جریانات شیعی عراق رسما حذف بشه.سوریه هم الان به امارات و عربستان و ...چراغ سبز داده و دیگه نیازی با ایران نیست.که البته بگم حق دارن
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    32 11
    یک پرسش: اگر مقتدا صدر موفق شود، آیا سلاح‌هایی که ایران به حشد شعبی داده است، مفت و رایگان به ارتش عراق می‌رسد؟ بیچاره ایران و ایرانی! غرامت جنگ را نگرفتیم و سلاح هم دادیم! پس‌فردا عراق به عربستان و ترکیه نزدیک می‌شود و ما هیچ! ما نگاه!
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 24
    مغزش کوچیکه
  • علی سبحانی IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    12 25
    صدر اهل کوفه است
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    8 25
    کلا وقتی قیافه اشو می بینم احساس بدی پیدا می کنم معتقدم و به این اعتماد دارم کسی که ذاتش خوبه چهره اش ذاتش رو نشون میده و بر عکس این آدم از اون تیپ شخصیتهاست که چهره اش بیانگر ذاتشه اصلا مورد اعتماد نیست .
  • US ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    23 8
    کینه اش به این دلیل است که این نیروهای به اصطلاح مقاومت در واقع ابزار نظامی کشورهای دیگر در امور داخلی عراق هستند. افتاد؟
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    8 0
    کلی پول ما مردم که خودمان در سختی رنج زندگی می کنیم اینور انور خرج کردین هیچ سودی که برای مردم ایران نداشت کلی هم دشمن شدن تحریم کردن اقتصادمون خراب کردن این شده نتیجه بزرگترین پشتیبان هر کشوری مردمش هستند که اگر با انها باشید نیازی به هیچ چیز دیگری نیست
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 6
    اگه صدر عراق رو به توافق ابراهیم اضافه کنه باید به اسرائیل هرچه زودتر حمله کنیم وگرنه نفوذشون همین طور بیشتر میشه
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 3
    خطر داعش برای ایران هست
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    27 0
    به قول معروف میگن اگر بیل زنی باغچه خوت بیل بزن اخه کشور ما با این همه مشکل مردم گرونی تورم اقتصاد ویران کارخونه های ورشکسته جوانان که به 40 سال رسیدن ولی به دلیل گرونی مسکن بی کاری گرونی نمی توانند ازدواج کنند اینهمه اعتیاد طلاق دزدی صبح تا شب سرتون تو کشورهای دیگه است انگار ما خودمان هیچ مشکلی نداریم بابا ول کنید مشکلات این مملکت حل کنید
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    7 0
    حیف ازکمکهایی که به عراق کردن