۰ نفر
۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
کیت مدار دقیقا چیست؟

ابتدا بیشتر با کیت مدار چاپی آشنا می شویم.  به صورت کلی کیت مدار به مجموعه ای از قطعات تشکیل دهنده یک دستگاه یا وسیله گفته می شود که در آن قطعات جدا هستند و اغلب برای تمرین و یادگیری از آنها استفاده می شود به این معنا که فرد یادگیرنده با توجه به هدف آنها را باهم ترکیب و به اصطلاح مونتاژ می نماید.

در این بخش قصد داریم که با برخی اصطلاحات پرکاربرد در مباحث الکترونیک و برق آشنا شویم:

ابتدا بیشتر با کیت مدار چاپی آشنا می شویم.  به صورت کلی کیت مدار به مجموعه ای از قطعات تشکیل دهنده یک دستگاه یا وسیله گفته می شود که در آن قطعات جدا هستند و اغلب برای تمرین و یادگیری از آنها استفاده می شود به این معنا که فرد یادگیرنده با توجه به هدف آنها را باهم ترکیب و به اصطلاح مونتاژ می نماید. از این کیت ها به وفور در دبیرستان های فنی و حرفه ای استفاده می شود و اگر شما هم کودکی در خانه دارید که به مسائل الکترونیکی علاقمند است می توانید با خرید یک کیت مدار وی را شاد کرده و آموزش های جذابی به وی بدهید. کیت ها اغلب از قطعاتی چون خازن، ترانزیستور، آی سی و مقاومت تشکیل می شوند و فیبر مدار نیز در پکیج قرار داده می شود تا فرد بتواند وسیله مورد نظر را بسازد.

کیت هایی که برای یادگیری استفاده می شوند با استفاده از لحیم مونتاژ می شوند و دارای راهنما هستند و بدون داشتن اطلاعات کافی امکان مونتاژ وجود ندارد و در آخر کارایی ندارد.

کمترین لوازمی که برای مونتاژ و ساخت کیت های الکترونیکی لازم می باشند عبارت اند از هویه قلمی حداکثر 40 وات، سیم چین ظریف، سیم لحیم یا قلع مرغوب. برای علاقمندان به این حوزه ساخت و موضوعات مرتبط با برق و الکترونیک بسیار جذاب است. علاوه بر اینکه شما اوقات فراغت خود یا فرزندانتان را با ساخت برد یکرو مفید برنامه ریزی می نمایید و در نهایت دارای یک وسیله الکترونیکی خوب هم هستید که خودتان ساخته اید پس همین حالا می تواند زمان خوبی برای سفارش برد مدار چاپی و وسایل مورد نیاز برای ساخت آن باشد.

مدار چاپی

PCB یا برد مدار چاپی نام سنتی برد خالی است که داده‌های طرح‌بندی آن را در اختیار ما قرار می‌دهید و از آن برای نصب اجزای خود پس از تحویل به شما استفاده می‌کنید. یک برد مدار چاپی یا PCB برای پشتیبانی مکانیکی و اتصال الکتریکی اجزای الکترونیکی با استفاده از مسیرهای رسانا، مسیرها یا علائم سیگنال حک شده از ورق‌های مسی لایه‌برداری شده بر روی یک بستر غیر رسانا استفاده می‌شود.

زمانی که برد فقط دارای خطوط و ویژگی های مسی باشد و هیچ عنصر مداری مانند خازن، مقاومت یا دستگاه فعال در بستر واقعی برد ساخته نشده باشد، به درستی به عنوان برد سیم کشی چاپی (PWB) یا برد سیم کشی اچ شده گفته می شود. .

استفاده از اصطلاح PWB یا برد سیم‌کشی چاپی اگرچه دقیق‌تر و متمایزتر از آنچه که به عنوان برد مدار چاپی واقعی شناخته می‌شود، معمولاً برای بسیاری از مردم کنار گذاشته شده است زیرا تمایز بین مدار و سیم‌کشی مبهم شده است.

امروزه بردهای سیم‌کشی چاپی (مدار) تقریباً در همه به جز ساده‌ترین دستگاه‌های الکترونیکی تولید شده تجاری استفاده می‌شوند و فرآیندهای مونتاژ کاملاً خودکار را امکان‌پذیر می‌سازند که در فرآیندهای مونتاژ مدار از نوع برچسب دوره قبلی امکان‌پذیر یا عملی نبودند.

PCB پر از قطعات الکترونیکی، مجموعه مدار چاپی (PCA)، مجموعه برد مدار چاپی یا مونتاژ PCB (PCBA) نامیده می شود. در استفاده غیررسمی، اصطلاح "PCB" هم برای تخته‌های لخت و هم برای تخته‌های مونتاژ شده استفاده می‌شود، که زمینه مفهوم را روشن می‌کند.

مدار چاپی

منظور از آلتیوم چیست؟

یکی از اصطلاحات دیگری که در این حوزه به ویژه در ساخت بردهای مدار چاپی کاربرد دارد موضوع آلتیوم یا همان آلتیوم دیزاینر است. آلتیوم دیزاینر مهندسان را قادر می سازد تا بدون زحمت با هر جنبه ای از فرآیند طراحی الکترونیک ارتباط برقرار کنند. بیش از 35 سال نوآوری و توسعه با تمرکز بر یک محیط طراحی یکپارچه، آن را به پرکاربردترین راه حل طراحی PCB تبدیل کرده است. بنابراین آلتیوم دیزاینر یک برنامه بسیار تکمیل برای طراحی برهای مدار چاپی است.

تولید مدار چاپی

چطور برد مدار چاپی سفارش بدهیم؟

گاهی هدف از بردهای مدار چاپی صرفا یادگیری نیست و مخاطر تولیدکننده ها هستند که قصد ساخت وسایل الکتریکی را دارند به ویزه در سالهای اخیر که ایران تحریم است و این نوع لوازم در ایران تولید می شود در این زمان نیاز است که از سازندگان حرفه ای برد مدار چاپی کمک بگیرید. یکی از خوش نام ترین مجموعه های فعال در این زمینه آریا مدار ارجمند است که تمامی مراحل ساخت بردها در آن به صورت اتوماتیک انجام شده و بسیار حرفه ای صورت می گیرد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از وبسایت مجموعه دیدن کنید: https://www.aryamadar.com/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1575831

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =