پشت پرده خبر جعلی علیه انسیه خزعلی چه بود؟

تسنیم نوشت:طی روزهای گذشته یک اظهارنظر جعلی از قول خانم انسیه خزعلی توسط اکانت‌های مرتبط با سلطنت‌طلبان در فضای مجازی منتشر و با بی‌مسئولیتی برخی اکانتهای سیاسیون در داخل گسترش یافته بود.

جمعه هفته گذشته  عکس‌نوشت جعلی با متن وقیحی به نقل از خانم انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور درباره مسئله فرزندآوری و روابط زناشویی در توییتر دست به دست شد که سازندگان این مطلب جعلی برای القای مستند و رسمی بودن این اظهارنظر، به جعل لوگوی تسنیم و انتشار مطلب به نام این خبرگزاری روی آورده بودند.

ماجرای خبر جعلی علیه انسیه خزعلی از کجا آغاز شد/ منابع پخش شایعه در توییتر چه کسانی بودند؟

پیرو این اتفاق و علیرغم آنکه با توجه به فعالیت سازمان‌دهی شده گروهک منافقین در توییتر و همچنین ورود تیم‌هایی از عربستان سعودی برای شایعه پراکنی درباره ایران، چنین مسائلی بویژه طی ماه‌های گذشته به یک روند معمول تبدیل شده بود، اما  بار دیگر این موضوع را به صورت مصداقی تکذیب کرد و از مخاطبان خواست که همچون همیشه برای اطلاع از صحت و سقم انتساب یک مطلب به تسنیم، ابتدا آن را در صفحات رسمی تسنیم در فضای وب و همچنین فضای مجازی جستجو کنند.

در این تکذیبیه که با تیتر "تکذیب یک جعل آماتور درباره تسنیم و اظهارنظر خانم خزعلی" منتشر شد، آمده بود: " از ساعاتی پیش یک اظهار نظر جعلی از خانم خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور درباره موضوع افزایش جمعیت‌ در برخی اکانتهای فضای مجازی منتشر شده که نگاهی به طراحی، فونت، لوگو و جستجوی اصل خبر که هیچگاه در تسنیم منتشر نشده نشان میدهد که تا چه حد این اقدام جعلی به نحو آماتور، ناشیانه و فریبکارانه انجام شده است.

بررسی و جستجو در سابقه انتشار این عکس‌نوشت جعلی در توییتر نیز نشان می‌دهد که ماجرا سرمنشأ بیرونی دارد و ابتدا اکانت‌های تازه تاسیسی که شعار سلطنت‌طلبانه سر می‌دهند، چنین مطلبی را در توییتر منتشر کرده‌اند.  وقتی بر مبنای جستجوی خود توییتر، به نخستین توییتها در این باره در تاریخ 19 نوامبر 2021 مراجعه می‌کنیم، اکانتهایی مثل "بچه ناخلف گرشاسب"، "  (هرج و مرج مطلق) Absolute Chaos"، "حشاشین" و اکانتهایی مشابه آنها به چشم می‌خورد که قریب به اتفاق آنها در بخش Bio عنوانهایی مثل برانداز و سلطنت‌خواه را قید کرده‌اند.

غیر از منشأ بیرونی، یک نگاه ساده به ابعاد خبر و فرم  و محتوای آن و همچنین جستجوی ساده‌تر درباره آن می‌توانست برای هر تحقیق‌کننده‌ای این اطمینان را ایجاد کند که مطلب نه حتی تقطیع و تحریف یک اظهارنظر، بلکه از اساس و پایه جعلی است. کما اینکه بعضی اکانتهای توییتری داخلی با اشاره به مصداقهای مشابه قبلی، این کذب بودن را هشدار دادند.

با این حال عملکرد برخی اکانتهای مجازی در داخل کاملاً قابل تامل و مشکوک به نظر می‌رسد؛ به نحوی که اگر این حساب‌های کاربری که از قضا ادعای درک سیاست و رسانه هم دارند، چنین مطلبی را بازنشر نمی‌کردند احتمالاً این موضوع در داخل کشور چندان جدی گرفته نمی‌شد و یا دست‌کم اینقدر دیده نمی‌شد.

آقای عبدالرضا داوری مشاور سابق احمدی‌نژاد یکی از این افراد است. او بدون آنکه موضوع را بررسی کند- و شاید هم علیرغم بررسی اولیه- به انتشار همان عکس‌نوشت جعلی سلطنت‌طلبها اقدام کرده و تفسیر شرم‌آوری هم برای آن نوشته بود. عبدالرضا داوری البته مدتی بعد رسماً اعلام می‌کند که این عکس نوشت جعلی بوده، امّا در همین فاصله تعداد قابل توجهی از افراد بر مبنای همان ادعای او، تفاسیری ارائه کرده بودند و آقای داوری بدون عذرخواهی، صرفاً اعلام کرد که این مطلب جعل بوده است.

به نظر می‌رسد با توجه به تکرار این موارد بخصوص از ناحیه افراد فوق و با عنایت به اصرار آنها به کمک در پیشبرد اهداف جعل‌کنندگان لوگو رسانه‌های رسمی، مدعی‌العموم می‌تواند در این موارد ورود کرده و از افرادی که از این طریق به آنها ظلم جدی می‌شود اعاده حیثیت کند.

217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1576785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =