مدیری که از تلویزیون آمده چه سهم جدیدی از فوتبال می خواهد؟

اتفاقات عجیب و غریب پیش از بازی پرسپولیس و نفت مسجد سلیمان در ادامه دعواها بر سر تبلیغات محیطی میان باشگاه استقلال و سازمان لیگ به حاشیه ای جدید برای فوتبال بدل شد.

سپهر ستاری: اگر چند هفته قبل سازمان لیگ اجازه کامیون تبلیغات استقلال به ورزشگاه آزادی را نداد، این بار این مسئولان ورزشگاه آزادی بودند که با توصیه عاصم یوسفی رئیس سازمان توسعه و نگهداری اماکن ورزشی مانع از ورود تبلیغات محیطی به ورزشگاه آزادی شدند. دعوایی که در نهایت با پادرمیانی وزیر ورزش حل شد اما بلافاصله به بحرانی جدید برای فوتبال بدل شد. بحرانی که مهرداد سراجی عضو شاکی هیات رئیسه آن را ناشی از عدم شفافیت مالی فدراسیون فوتبال خواند و اعلام کرد در مقام حمایت از باشگاه ها، این مسئله را پیگیری می کند.

آقای تهیه کننده حداقل های قانونی را هم نمی داند؟

شرکت توسعه بی تردید مهمترین شرکت دولتی ورزشی است و یکی از قطب های وزارت ورزش که بیشترین سرمایه ملکی ورزش آنجا قرار گرفته. حمید سجادی وزیر ورزش برای این پست احتمالا همان طور دست به انتخاب زده که برای رئیس دفتر و معاونت های جوانان و فرهنگی اش اقدام کرده بود. افرادی سیاسی با یک عقبه فکری خاص و نزدیک به رئیس یک نهاد محاسباتی در کشور!
عاصم یوسفی اما در میان تمام انتخاب های غیرورزشی سجادی کمترین تجربه تخصصی را با حوزه فعالیتش داشت و حالا خیلی زود مشخص شده او که تنها تهیه کنندگی چند برنامه مناسبتی و یک برنامه سیاسی در شبکه ۳ را در کارنامه دارد، احتمالا حتی یک بار قوانین مسابقات ورزشی را که در استادیوم های تحت تملک او برگزار می شود نخوانده. یوسفی روی خط زنده شبکه سه درباره اختلافات بر سر برگزاری بازی گفت:«از ۲۰ روز قل به سازمان لیگ نامه زده بودیم که باید سهم ما را از تبلیغات محیطی بدهند. اصلا معلوم نیست که این پول ها چه می شود و کجا می رود؟ این را به درودگر گفتیم و او گفت فضولی اش به شما نیامده! برای این بازی با وساطت وزیر ورزش اجازه ورود تبلیغات را دادیم اما این بار آخر است.»

سهم‌خواهی عجیب و غریب مدیری که اوج هنرش تهیه‌کنندگی سیما بوده است!

او در ادامه به گلایه رهبر انقلاب از پیر شدن ورزشگاه آزادی پرداخت و تاکید کرد برای نوسازی این ورزشگاه باید از آن درآمدزایی شود. 

گفته هایی که درودگر در پاسخ شان گفت ایشان اگر قوانین را خوانده بود می دانست محل برگزاری مسابقه باید ۲۴ ساعت قبل بازی به صورت تمیز و بدون آگهی در اختیار سازمان لیگ قرار بگیرد.
درودگر با اشراف به قوانین این جمله را گفته است. اجاره هر بازی ورزشگاه آزادی برای امسال ۲۹۵ میلیون تومان است که تیم میزبان باید هزینه هایش را بپردازد. برگزاری بازی در ورزشگاه آزادی مثل کرایه غرفه ای در یک نمایشگاه است برای فروش محصولات. یا مثل اجاره یک ملک تجاری برای مدتی معلوم برای کسب درآمد . بر اساس توافقی مشخص ، بهره بردار حق دارد از همه قابلیت های درآمدزایی بهره ببرد و دیگر مالک اجازه ندارد خود را سهیم در سود بهره بردار بداند. اما این مدیر سفارش شده انگار با همان تفکر که رسانه ملی خود را مالک تصاویر لیگ می داند و برایش حق پخش نمی دهد ، آمده تا سهمی هم از درآمدهای محیطی فوتبال کم کند!

شما چرا آقای عضو هیات رئیسه؟

مهرداد سراجی مدیرعامل تیم سایپا که فصل قبل و پس از عضویت در هیات رئیسه نتوانست تیمش را لیگ برتری نگه دارد و حالا هم سایپای او در میانه جدول لیگ آزادگان است، در ادامه دعواهای اخیرش با فدراسیون فوتبال ، در توئیتی از فدراسیون و سازمان لیگ برای عدم شفافیت انتقاد کرده است. 
او که نماینده مدیران باشگاه ها در هیات رئیسه است البته به صورت های مالی اشاره کرده . البته که سراجی در مقام یک مدیر دولتی بخوبی می داند وقتی حرف از صورت های مالی می زند، این صورت ها باید در پایان سال مالی به تصویب مجمع ، تائید دیوان محاسبات و سازمان بازرسی برسند و او خود یکی از مدیران این تشکیلات است که باید پاسخگوی عملکرد جمعی باشد .
فدراسیونی که هنوز چند ماهی تا مجمع سالانه اش باقی مانده است. حالا شاید اتفاقاتی چون دعوا بر سر بازی پیکان و سایپا و بعد جدل های کمیته فوتسال او را در موضع انتقاد توئیتری قرار داده درحالی که این مدیر در صورت هر نوع تخلف باید درخواست تشکیل مجمع فوق العاده از طریق اعضای مجمع که رای به انتخابش داده اند شود و اصلا خود اوست که باید اقدام به شفاف سازی کند نه اینکه تنها ژست یک منتقد را بگیرد!
مدیری که در سال های قبل به عنوان عضو مجمع حتی درباره درآمدهای سازمان لیگ نپرسیده و در مجامع رسمی قبلی کمک به تصویب این صورت های مالی کرده که امروز محل بحث و پرسش هستند!

اشتباه استراتژیک فدراسیون عزیزی خادم

فدراسیون فوتبال عزیزی خادم اگرچه موفقیت مهم تیم ملی را تجربه کرده و حالا در آستانه صعود به جام جهانی است اما پاشنه آشیل کم ندارد. 
از همان حاشیه های تیم ملی گرفته تا دعوای سرمربی و طارمی و پرونده باز ویلموتس ، تماشاگران زن ، چالش ها بر سر فوتسال و فوتبال زنان، پرونده میزبانی های آسیایی و از همه مهمتر احتمال تعلیق به دلیل تعلل مجلس در تصویب اساسنامه که می تواند صعود به جام جهانی را با چالش روبرو کند یا در خوش بینانه ترین حالت باعث سلطه بیگانگان بر فوتبال ایران شود.
در این گیر و دار حالا دعوای سازمان لیگ با استقلال به نقطه چالش سازی جدید برای ایجاد جنگ های چند قطبی بدل شده است. تبلیغات محیطی حق باشگاه هاست. این یکی از وعده های بزرگی بود که عزیزی خادم از روز اول داده و حالا اما در شرایطی که استقلال این حقش را می خواهد، درودگر مقابل این خواست ایستاده و چالشی بزرگ ایجاد شده است. بر اساس آیین نامه اجرایی لیگ اگر باشگاهی بخواهد تبلیغات محیطی را در اختیار داشته باشد باید ۳۰ درصد درآمدهای حاصله را به فدراسیون، سازمان لیگ و هیات های استانی بپردازد.

حالا اگر فدراسیون واقعا به وعده ابتدایی عزیزی خادم باور دارد، با اخذ مجوز های لازم از نهادهای نظارتی برای ترک تشریفات قانونی که احتمالا وزارت ورزش مسئول قبول تعهداتش است و همچنین با کسب ضمانتنامه مالی یا معادل ملکی و یا اوراق بهادار تضمین ساز از باشگاه استقلال یا کارگزار مربوطه برای ۳۰ درصد سهم فوتبال، این حق را به متقاضی که این بار استقلال است، بار بعد پرسپولیس و شاید به مرور دیگر تیم ها واگذار نماید و خود تنها نقش برگزار کننده مسابقات را بر اساس رسالت قانونی اش بر عهده بگیرد.

برای این کار شاید حتی شروع کردن از فردا هم دیر باشد و می شود همین امروز حتی انجامش داد!

سهم‌خواهی عجیب و غریب مدیری که اوج هنرش تهیه‌کنندگی سیما بوده است!

بیشتر بخوانید:

با والدیر ویرا از لحظه ترسناک تا ماجرای جنجالی سیگار کشیدنش

حمایت عجیب یک رئالی از لیونل مسی

درودگر: اگر پول تبلیغات باید به ورزشگاه‌ها برسد بودجه ورزشگاه‌ها هم باید به فوتبال برسد

#فوتبال‌ملی  #ورزش‌های رزمی  #والیبال  #کشتی و وزنه برداری  #مدیریت ورزش  #المپیک و پارالمپیک  #فوتبال جهان  #بسکتبال #دیگر ورزش‌ها #لیگ برتر

258 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1577933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =