کم آبی دلیل اصلی مشکلات حوزه فضای سبز است

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری با بیان اینکه کم آبی دلیل اصلی مشکلات حوزه فضای سبز است و با کاهش بارندگی و سطح آبهای زیرزمینی با مشکلاتی روبرو هستیم، گفت: در این راستا در حال تدوین برنامه های جدیدی هستیم و امیدوارم با این برنامه نتایج اثر بخشی در این حوزه طی سال آتی را شاهد باشیم.

داریوش نوین در گفت و گو با خبرآنلاین، در خصوص پارک‌های محله ای تبریز عنوان کرد: در حال حاضر به جز پارک ائل گلی 288 پارک محله ای در سطح شهر تبریز وجود دارد که در مجموع  2 هزار و 843 هکتار را به خود اختصاص داده است.

وی در رابطه با پارک های موضوعی در سطح شهر توضیح داد: سه پارک موضوعی در سطح شهر داریم که در آن مجموعه ها به کودکان قوانین ترافیکی را یاد می دهند، پارک‌های تخصصی کودک و آموزشی ترافیک دارای مفاهیم مربوط به کودکان بوده و برای استفاده شهروندان، کودکان و نوجوان و پرکردن اوقات فراغت آنان در تعطیلات تابستانی احداث شده است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز ادامه داد: این پارک، محلی برای آموزش مباحث و قوانین ترافیکی شهر و احترام به حقوق شهروندی و عابران پیاده و مسائلی از این قبیل است که باید از سنین کودکی آموزش داده شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری هم درخصوص پارک فرشتگان تبریز که با نام پارک اوتیسم تبریز مشهور است، بیان کرد: یکی از پارک‌های معروف تبریز در ضلع شرقی مجموعه‌ی تاریخی تفریحی شاهگلی بوده که در ۱۵ مرداد سال ۱۳۹۲ افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

نوین اظهار کرد: مساحت کلی زمین پارک فرشتگان تبریزحدود ۱٫۸ هکتار است و هزینه احداث آن نیز پنج میلیارد ریال عنوان شده، همانطور که از نام آن نیز پیداست این پارک مخصوص کودکان اوتیسم در تبریز و خانواده‌های آن‌هاست که در قسمت ورودی پارک نیز تابلویی با همین عنوان نصب شده است، البته ناگفته نماند که پارک فرشتگان یکی دیگر از اولین‌های کشور است و در نوع خود دومین پارک در خاورمیانه به شمار می‌رود.

وی در رابطه با خلاقیت‌هایی که در طراحی پارک فرشتگان تبریز به کار رفته است ، گفت: تعبیه تونلی برای کودکان که با عبور از آن به روشنایی (و زمین بازی) می‌رسند، این ابزار با توجه به علاقه‌ای که کودکان مبتلا به اوتیسم به عبور از محل تاریک و رسیدن به روشنایی دارند طراحی شده، نکته دیگر استفاده از رنگ‌ها و نقاشی‌هاست در این پارک رنگ‌های زیادی می‌بینیم، و با توجه به اینکه رنگ فیروزه‌ای و صورتی رنگ مورد علاقه این قشر از کودکان است، پایه چراغ‌ها و نیمکت‌ها به رنگ فیروزه‌ای و نرده‌های اطراف پارک به رنگ صورتی رنگ‌آمیزی شده است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز در خصوص پارک محیط بان بیان کرد: این پارک  جزو پارک های موضوعی نبوده و چون به هنگام افتتاح این مکان یکی از محیط بانان شهید شده بودند به همین دلیل منطقه 5  نام پارک را محیط بان نهاد.

نوین در ادامه یادآور شد: استقبال از پارک های موضوعی بستگی به هوا دارد هنگامی که هوا سرد می شود استقبال کم رنگ و در فصل های بهار و تابستان استقبال خوبی را در این پارک ها شاهد هستیم.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری از تدوین طرح جامع 15 ساله فضای سبزدر تبریز خبرداد و افزود: سعی مان این است پارک هایی که از این پس احداث می شوند در حد و قواره استانداردهای جهانی باشد.

این مقام مسئول در ادامه اذعان کرد: در طرح جامع 15 ساله فضای سبز به تمامی موارد این حوزه اشاره شده و حتی زاویه تابش نور خورشید، سرعت وزش باد و مسیر وزش موسومی، ph خاک تعریف شده است.

 وی با بیان اینکه طرح جامع فضای سبز در آینده برای کاشت بسیار خوب بوده و کاشت دیمی را از بین خواهد برد، ادامه داد: تمام تلاش و سعی مان این است با کمک اعضای شورای شهر و شهردار این مطالعات را به ثمر برسانیم تا کاشت ها روی این طرح انجام گیرد.

نوین در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با احداث و نگهداری پیاده راه‌ها عنوان کرد: ما مجبوریم با تمام مناطق هماهنگ باشیم و در طرح جامع هم که قرار است تدوین شود این موضوع آورده شده، اگر این طرح نهایی شود تمام مناطق نیز از آن تبعیت می کنند.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز ادامه داد: در حال حاضر طرح مدونی برای نگهداری پیاده راه‌ها نداریم و اساس هر منطقه طرح تفصیلی اش است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص باغ شهر تبریز اظهار کرد: باغ شهر (پارک) در محله خطیب تبریز و خیابان صفاری واقع شده، این بوستان یکی از سه بوستان در محله خطیب تبریز بوده و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی پاساژ الماس و همچنین بانک مسکن، خودپرداز شتاب، مبلمان فتاحی، پروتئین اشکان و غذایی بهداشتی سینا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه باغ شهر تبریز به مساحت ۱٫۳ هکتار احداث شده است، ادامه داد: پروژه احداث و احیا باغ شهر تبریز با هدف افزایش سرانه فضای سبز و تامین امکانات رفاهی و تفریحی شهروندان به صورت معماری باغهای تاریخی و کهن ایرانی انجام گرفته شده است.

نوین در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر پروژه ای در خصوص احداث پارک محله ای نداریم، ادامه داد: اکنون که در آستانه فصل زمستان قرار گرفته ایم احداث فضای سبز امکان پذیر نبوده و عملیات فعلا تعطیل شده است.

این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود در خصوص پروژه مجموعه فرهنگی و تاریخی باغشمال تبریز بیان کرد: این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های شهرداری تبریزبوده که در زمین‌های پادگان سابق لشگر ۲۱ حمزه احداث شده است، فاز نخست این مجموعه شامل فضای سبز، کف‌سازی و مبلمان پارک بوده و اکنون فاز دوم آن در حال اجرایی شدن عملیات است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز ادامه داد: مساحت کل مجموعه تاریخی -فرهنگی باغشمال ۱۰ هکتاربوده که فاز اول آن در مساحتی معادل ۴۶ هزار مترمربع به بهره‌برداری رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با اینکه آیا تاکنون زمینی وقف پارک محله ای شده است، گفت: اینگونه موارد در گذشته وجود داشته که اطلاعات دقیق را باید از اداره اوقاف و امور خیریه بگیریم، اگراشتباه نکنم پارک ستارخان در منطقه 10 که قبلا قبرستان بوده احتمالا وقفی بوده است و الان تبدیل به فضای سبز شده است.

کم آبی دلیل اصلی مشکلات حوزه فضای سبز است

نوین در ادامه در خصوص پروژه پارک بزرگ تبریز توضیح داد: از هنگامی که شهردار جدید به فعالیت شروع کرده توجه ویژه ای  داشته وهئیت راهبردی برای این پروژه تشکیل داده اند که کارهای ثمره بخشی اتفاق خواهد افتاد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریزدر خصوص طرح کمربند سبز و کاشت یک میلیون اصله درخت بیان کرد: این طرح کاشت درخت و درختچه بود که درختچه ها را مابین دو درخت کاشته بودند بخاطر آن فضای  سبز از نظر وسعت گسترش نیافت.

وی ادامه داد: کمربند فضای سبز اکنون هم در حال انجام است منتهی یک سری مشکلات عدیده ای دارد از جمله معارضات زمینی  و شرکت آزاد راه های ایران موجب شده این طرح به درستی عملیاتی نشود، چراکه  اجازه کاشت در حاشیه اتوبان را به ما نمی دهد و معتقدند در حریم اتوبان حق کاشت درخت نداریم از سوی دیگر کم آبی نیز یکی از مشکلات اصلی اجرا نشدن این طرح به شمار می رود.

نوین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مزایا و معایب محلول پاشی در فصل زمستان توضیح داد: در فصل پاییز و زمستان با بارش برف، معابر و خیابان ها دچار یخ زدگی می شوند به همین منظور در این دو فصل خسارات فراوانی چون اتلاف در وقت و انرژی، ایجاد آلودگی محیط زیست، تخریب سازه های راه، تراکم ترافیک و افزایش احتمال تصادفات را برای شهروندان به همراه دارد، در همین راستا شهرداری هر ساله برای ایمن کردن معابر هزینه های سنگینی متحمل می شود که این هزینه ها شامل بهسازی آسفالت و تامین شن، ماسه، نمک و حتی مواد شیمیایی ضدیخ است.

وی ادامه داد: نمک پاشی برای آب، خاک، گیاهان، جانوران و حتی مبلمان شهری زیان آور است و اساساً شیوه اجرای عملیات اشتباه است. نمک باید با حلالی مثل آب مصرف شود تا بتواند با پایین آوردن درجه ذوب برف سریع تر و بهتر عمل کند.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اکثر گیاهان فصلی تولیدات خود شهرداری است، ابراز کرد: اغلب گل و گیاهی که در سطح مناطق شهر کاشته می‌شود، محصول خزانه‌های گیاهی شهرداری است و می‌توان گفت در این حوزه 50 الی 60 درصد گل های فصلی سطح شهری را شهرداری تولید می کند و 40 درصد را هم از سایر استان ها وارد می کند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طرح معابر پاییزی که سال های اخیر در تبریز اجرایی می شد، توضیح داد: قبلا طرحی با عنوان معابر پاییزی در تبریز اجرا می شد که امسال برای استفاده بهینه آن‌ها را جمع کرده و کود کمپوست تولید می کنیم.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: کم آبی دلیل اصلی مشکلات حوزه فضای سبز است با کاهش بارندگی و سطح آبهای زیرزمینی با مشکلاتی روبرو هستیم، که در این راستا در حال تدوین برنامه هستیم و امیدوارم با این برنامه نتایج اثر بخشی در این حوزه طی سال آتی را شاهد باشیم.

نوین اضافه کرد: تمهیدات مختلفی وجود دارد، اولین قدم استفاده از گونه های کم مصرف در سطح شهر است که نیاز آبی کمی داشته باشد، دومین اقدام حذف چمن است که 70 درصد استحصال منابع آبی در شهر تبریز توسط چمنها است، با حذف چمن در برخی فضاها مثل رفوژ وسط نیاز آبی فضای سبز کاهش می یابد، قدم سوم استفاده از روشهای نوین آبیاری مثل روش آبیاری زیرسطحی است، که ابتدا بطور پایلوت در ائل باغی در حال اجراست، که مانع تبخیر آب و عدم رشد علفهای هرز و صرفه جویی در مصرف آب است که طبق مطالعات انجام شده در باغات سنجد 60 این روش با 60 درصد صرفه جویی در مصرف آب اجرا شده است. روش دیگر تصفیه و استفاده از پساب به عنوان آب خام فضای سبز و همچنین توسعه شبکه آب خام شهر تبریز است که با حذف تانکرها از هدررفت بخش عظیمی از آب جلوگیری کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =