۰ نفر
۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
بوروکراسی ناکارامد و مساله اعتماد اجتماعی 

پیرامون اعتماد و امید اجتماعی می توان از ابعاد مختلف و جنبه های گوناگون سخن گفت اما در این متن کوتاه به نقش بوروکراسی ناکارآمد علیه اعتماد و امید اشاره ای خواهم داشت .

بوروکراسی و ساختار اجرایی ناکارآمد فعلی (که نه جریان سیاسی می شناسد و نه قومیت و جنسیت ) پیرامون موضوع فوق الذکر کمابیش واجد ویژگی های زیر است : 

1- چون بقای خود را در رضایت مافوق می داند اصولا باور و اراده ای برای کسب رضایت جامعه هدف (امید افرینی و اعتماد زایی) ندارد.

2- چون قابلیت حل مساله را ندارد به تغییر ساختار و نزاع های تشکیلاتی روی می آورد و معمولا فاقد دستاورد قابل ارائه به مردم است. 

3- بجای ارائه و تبلیغ دستاورد ، اصرار دارد تبلیغات به عنوان دستاورد قلمداد شود .

4-در مواردی هم که دستاوردی وجود دارد ،  فاقد توانمندی در تبدیل دستاورد به رضایتمندی مردمی است . 
 
5-فاقد توانمندی برای ارائه گزارش به جامعه هدف است . اصولا برای گزارش دهی به مافوق مهارت دارد نه به مردم. 

6-اهل گفت و گو نیست و معمولا موعظه محور، تک گو ، مبهم و کلی گو است. 

7- بدلیل گستردگی و همیشگی بودن نزاع های سیاسی ، قابلیت پنهان کردن ناکارامدی زیر لوای دعواهای عرصه عمومی را دارد.

 پیشنهاد سیاستی : 
سیستم های ارزیابی نظارتی مستقل، عالمانه و شفاف عملکرد مدیران در « جلب اعتماد عمومی و رضایتمندی اجتماعی » و  « میزان تحقق وعده ها و واقعی بودن دستاوردها » و « توانمندی در گفت و گوی اجتماعی با گروه های ذیربط و ذی نفع » را با شاخص های استاندارد ، بررسی و راستی آزمایی کند و این ارزیابی یکی از ملاک های ابقا و ارتقای مدیران قرار گیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1616135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =