مسئولان خانه سینمای ایران در دو سال و نیم گذشته اقدامات متعددی برای برطرف کردن مشکلات پیش رو انجام داده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، بروز مشکلات بین معاونت امور سینمایی و خانه سینمای ایران که از پاییز و زمستان سال 1388 شکلی جدی به خود گرفت و با پرداخت نشدن بودجه این نهاد صنفی از سوی معاونت سینمایی وارد فاز تازه و دشوارتری شد، مسئولان خانه سینما را بر آن داشت به دنبال راهکارهای مختلفی برای حل مشکل باشند.

در این میان گاه اهالی صنف پیش‌قدم شده‌اند و اقداماتی انجام داده‌اند و گاه مکاتباتی با مقام‌های عالی‌رتبه کشور صورت گرفته است.

در روزهایی که خانه سینمای ایران تجربه استقلال مالی را از سر می‌گذراند و مشکلات مالی کمی کمرنگ شده‌اند، مرکز پژوهشی معاونت اجتماعی فرهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام سراغ خانه سینما آمده تا زیرساخت‌های سینمای ایران را مورد ارزیابی قرار دهد.

این فرصتی دیگر برای طرح مسائل و مشکلات سینمای ایران است و در ادامه همه اقداماتی قرار می‌گیرد که خانه سینما برای ادامه حیات خود باوجود همه سختی‌ها انجام داده است.

تاریخ اقدام

موضوع

دی 1387، بهمن 1387، اردیبهشت 1388، آذر 1388، اردیبهشت 89 و اردیبهشت 1390

مکاتبه با رئیس جمهور برای تامین سرمایه اولیه صندوق بیمه بیکاری.

بهمن 1387

مکاتبه با رئیس جمهور برای طرح قانون نظام سینمایی، قانون حمایت از حقوق مادی و معنوی آثار سینمایی.

بهمن 1387

نامه‌نگاری به رئیس جمهور و طرح پیشنهاد راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان با سه زیرنویس عربی، انگلیسی و فرانسه برای دیده و شنیده شدن سینمای ایران

آذر و دی 1388

مکاتبه با وزیر ارشاد و درخواست تامین سرمایه اولیه صندوق بیمه بیکاری و بن کتاب برای صنوف مولف و بازگرداندن نمایندگان خانه سینما به شورای پروانه ساخت.

هفته اول شهریور 1388

اعلام برنامه هفت ماده‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل مواردی چون تامین بودجه صندوق بیمه بیکاری، حضور اصناف در شورای پروانه نمایش، تامین امنیت شغلی، انحلال و ادغام سازمان‌های سینمایی از جمله انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و تغییر ماهیت بنیاد سینمایی فارابی.

هفته اول شهریور 1388

اهالی سینما به همت مسئولان خانه سینما با سیدمحمد حسینی، وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کردند و در این نشست خواسته‌های خود را از مدیر جدید فرهنگی و هنری کشور مطرح کردند.

هفته سوم خرداد 1389

کانون آهنگسازان سینمای ایران، انجمن بازیگران سینمای ایران، انجمن بازیگران و بدلکاران سینمای ایران، کانون برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران، کانون تدوینگران سینمای ایران، انجمن جلوه‌های ویژه، انجمن چهره‌پردازان سینمای ایران، انجمن دستیاران فیلمبردار سینمای ایران، انجمن صدابرداران سینمای ایران، انجمن طراحان فیلم ایران، انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه‌ سینمای انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران، انجمن فیلم کوتاه ایران، انجمن فیلمبرداران سینمای ایران، کوتاه، کانون فیلمنامه‌نویسان ایران، انجمن گویندگان، انجمن مدیران سالن‌های سینما، انجمن مستندسازان سینمای ایران، انجمن منشیان صحنه،‌ از معاون امور سینمایی خواستند نسبت به پیگیری اجرایی ‌شدن طرح امنیت شغلی، اجرایی‌ شدن طرح تاسیس صندوق بیمه بیکاری سینماگران، تصویب پیش‌نویس لایحه حمایت از حقوق مادی معنوی آثار سینمایی و قبول و توسعه‌ حضور نمایندگان خانه سینما در مجامع تصمیم‌گیری و سیاستگذاری اقدام کند.

هفته سوم مرداد 1389

گردهمایی سینماگران که قرار بود به دعوت خانه سینمای ایران برگزار شود، بنا به دلایلی که به روشنی اعلام نشد لغو شد. موضوع این گردهمایی یادآوری اهمیت تامین امنیت شغلی سینماگران بود.

هفته اول شهریور 1389

جواد شمقدری در تازه​ترین حرکت خود در مورد خانه سینما محمدحسین مهدی‌پور را به‌عنوان نماینده معاونت سینمایی برای ساماندهی نظام امور صنفی سینما منصوب کرد

هفته دوم دی 1389

جلسه هیئت مدیره خانه سینما صبح دوشنبه 13 دی در دفتر معاونت سینمایی برگزار شد. در این جلسه دو ساعت و نیمه مباحث گوناگونی مطرح شد و در زمینه تعاملات جدید بحث و تبادل نظر صورت گرفت. همچنین مقرر شد فصل جدید روابط با تعامل سازنده آغاز شود. کمیته‌ای کارشناسی با حضور سعید رجبی‌فروتن، داود رسولیان، بابک خانیان، فرهاد توحیدی، ابراهیم مختاری و محمدرضا مویینی تشکیل شد تا در خصوص اجرایی شدن راهکارهای مورد نظر جلساتی تشکیل شود.

هفته چهارم دی 1389

در پی تصویب و اعلان برنامه‌های دو ساله هیئت مدیره جامعه اصناف سینمایی که بخش نخست آن به تقویت منابع مالی خانه سینما اختصاص داشت، مدیرعامل خانه سینما از مریلا زارعی، مهدی فخیم‌زاده، رضا میرکریمی، منوچهر شاهسواری و مازیار میری دعوت کرد تا عضویت در کارگروه طراحی و توسعه منابع مالی خانه سینما را برعهده بگیرند. این کارگروه در نخستین گام عملیاتی خود با انتشار اوراق همیاری کوشی تا تعهدات مالی برجای مانده خانه سینما را که از فعالیت‌های آموزشی، رفاهی- اجتماعی و چهاردهمین جشن سینمای ایران ناشی می‌شد تامین کند.

هفته اول بهمن 1389

جلسات کمیته مشترک معاونت سینمایی و هیئت مدیره خانه سینما برگزار شد و روابط عمومی معاونت سینمایی اعلام کرد این جلسات در فضایی صمیمی و پرنشاط برگزار شده و کلیه مباحث و دغدغه‌ها مطرح شده است. هرچند این جلسه که و تشکیل این کمیته که از راهکارهای رفع بحران‌های خانه سینما بود بی‌نتیجه به پایان رسید.

هفته دوم بهمن 1389

جامعه اصناف سینمای ایران که 13 ماه بود در دریافت بودجه خود از معاونت سینمایی دچار مشکل شده بود برای رفع کمبودهای مالی شماره حساب اعلام کرد و به این ترتیب جمع گسترده‌ای از هنرمندان به یاری خانه سینما آمدند تا در حد امکان مشکلات مالی این نهاد صنفی برطرف شود.

هفته چهارم اسفند 1389

در آخرین جلسه هیئت مدیره خانه سینما در سال 1389 که روز یکشنبه 22/12/89 برگزار شد، پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای برای بررسی و ارزیابی عملکرد معاونت سینمایی به تصویب رسید.

هفته اول اردیبهشت 1390

با هدف اجرایی شدن برنامه‌های راهبردی مصوب هیئت مدیره خانه سینما، شرکت نوین‌عرفا مسئولیت تامین حامیان مالی برنامه‌های جامعه اصناف سینمای ایران را در قراردادی بر عهده گرفت.

هفته اول خرداد 1390

خانه سینمای ایران با گذشت بیش از 2330 روز از پایان ضرب‌الاجل برنامه چهارم توسعه اقتصادی، هفتمین مکاتبه خود را برای پیگیری طرح تاسیس صندوق بیمه بیکاری به رئیس جمهور ارائه کرد.

هفته دوم تیرماه 1390

مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی برای گفت‌و‌گو با مسئولان خانه سینما به محل جامعه اصناف سینمایی رفت.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =