چرا ۶۰ درصد از خانواده‌ها به فرزندآوری تمایلی ندارند؟

دکتر محمود گلزاری، در تازه ترین مقاله خود این پرسش را مطرح کرده است که چرا ۶۰درصد از متاهلین در کشور به فرزند و فرزندآوری تمایل ندارند؟

استاد پیشکسوت روان شناسی در مقاله تازه خود در گروه نخبگان خبرآنلاین، نگاهی منتقدانه و تحلیلی به مساله « فرهنگ‌سازی ناکارآمد در برنامه‌های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» داشته و معتقد است: نتایج برنامه‌های فعالان اجرای قانون جوانی جمعیت، تا به حال جز فرهنگ‌سازی ناکارآمد و ناآشنایی با روش‌های علمی متقاعدسازی نبوده است.

چرا ۶۰ درصد از خانواده‌ها به فرزند و فرزندآوری تمایلی ندارند؟

محمود گلزاری در این مقاله با ارائه آمارهای هشداردهنده، عوامل بی‌رغبتی به فرزند را برشمرده و نوشته است: بنابه آخرین آمار ثبت احوال کشور در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ به ازای هر سه ازدواج، یک رویداد طلاق ثبت شده است. این افزایش نگران کننده آمار طلاق که بیشتر آنها در دوره باروری صورت می گیرد، علاوه بر پیامدهای جمعیتی زنگ خطری برای حوزه های فرهنگی و اجتماعی محسوب می شود.

وی تاکید می کند: مخاطبان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در خوشبینانه ترین وضعیت، در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۴ میلیون افراد متأهل در دوره باروری هستند و گروه اصلی هدف، یعنی ۶۰ درصد آنها (۱۴۴۰۰۰۰۰نفر) یا فرزند ندارند و یا حداکثر دارای دو فرزند هستند. چرا این جمعیت انبوه به فرزند و فرزندآوری تمایل ندارند؟

دکتر گلزاری در این مقاله، سوالات مهم زیر را مطرح کرده است:

آیا این دیدگاههای منفی و تند علیه فرزندآوری اختصاص به غیر ایرانیان، بهویژه تندروهای غربی دارد؟ ما چه کرده‌ایم و چه می‌کنیم؟

برنامه‌ریزان و فعالان اجرای قانون جوانی جمعیت تا به حال برای فرهنگ‌سازی و ترغیب به فرزندآوری چه کرده‌اند و برای آینده چه تدابیری اندیشیده‌اند؟

آیا از روان‌شناسان و صاحب‌نظرانی که دانش و تجربه‌ی زیادی در مسائل اجتماعی دارند، بهره می‌گیرند؟

آیا باور دارند که تغییر نگرش فرزندآوری باید با روش‌های علمی و به‌خصوص از مسیر مرکزی و اصلی اقناع که بر نیرومندی استدلال و پاسخ‌دادن منطقی و درست، به شبهات و تردیدها در زمینه‌ی فرزندآوری متمرکز است، صورت بگیرد؟

آیا برنامه‌هایی که ذیل ماده‌های ۱۹، ۲۰، ۲۸، 29 و ۳۲ آمده است، علمی، کاربردی، واقع‌بینانه و با شناخت مخاطبان و تردیدهای آن‌ها تدوین و پیشنهاد شده است؟

* متن کامل این مقاله را در گروه نخبگان خبرآنلاین با عنوان برنامه‌های ناکارآمد در حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بخوانید.

بیشتر بخوانید:

ردپای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دانشگاه؛ هیأت علمی جای مجردها نیست؟

حدود قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده کجاست؟ / از دانشگاه تا ازدواج بین‌المللی

بحران جمعیت نداریم/ احمدی‌نژاد پولی به خانواده‌ها برای تولد فرزندان نداد/ ازدواج در کشور زیاد شده

چرا ۶۰ درصد از خانواده‌ها به فرزند و فرزندآوری تمایلی ندارند؟

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1654720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    2 0
    رفاه زندگی صفر ،آنوقت فرزند آوری؟ بنده دو تا فرزند دارم و شب و روز از شرمندگی تامین رفاه شان خوابم نمی برد . نصف های شب از ناراحتی بیدارم .
  • ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    2 0
    فرایند انتخاب همسر خیلی فرق کرده و ملاکها برای انتخاب همسر قابل قیاس باگذشته نیست شهرنشینی و گسترش تفکرات جدید در حوزه همسر گزینی و ضعف نهادهای فرهنگی در نمایش راه به جوانان باعث این شلختگی شده است دلایل متعد مادی اقتصادی بیکاری و عدم امید به آینده و افزایش حجم بالای طلاق در خانواده ها باعث این مشکلات شده است
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    2 0
    ظرفیت اقتصادی و زیرساخت‌ها و همچنین امکانات محیط زیستی ایران نهایتا میتونه برای جمعیت 40 میلیون نفر جوابگو باشه الان که میگن 85 میلیونیم یعنی 45 میلیون هم اضافه داریم