بهترین تعداد سکه برای مهریه از دیدگاه مردم چقدر است؟

ایسنا نوشت: نتایج گزارش افکارسنجی "موسسه افکارسنجی ملت" که در بازه زمانی ۳۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد سال جاری با جامعه آماری افراد ۱۸ سال و بالاتر کل کشور و به روش مصاحبه تلفنی با گردآوری ۱۰۲۰ پرسشنامه انجام شده است نشان می‌دهد که به طور میانگین تعداد مناسب سکه برای مهریه از دیدگاه مردم، ۹۴ سکه است.

بر اساس نتایج این نظر سنجی نزدیک به نیمی از پاسخگویان یعنی ۴۹.۴ درصد پاسخگویان یکی از اعداد ۱۴، ۵۰، ۱۰۰، ۱۱۰ و ۱۱۴ سکه را برای مهریه مناسب دانسته‌اند.

در واقع به طور متوسط مردان ۵۸ و زنان ۱۳۰ سکه را تعداد مناسبی برای مهریه می‌دانند؛ اما در نهایت میانگین تعداد مناسب سکه برای مهریه از نظر مردم ۹۴ سکه است.

برای ۹۴ سکه مهریه باید به اندازه یک سکه تمام بهار آزادی «حق ثبت» داد

حتی اگر به همین نظرسنجی استناد کنیم و در نظر بگیریم که اغلب خانواده‌های دختر و پسر به هنگام ازدواج بر روی ۹۴ سکه مهریه توافق می‌کنند، با احتساب قیمت کنونی سکه که در حدود ۱۴ میلیون تومان است؛ یک زوج با مهریه ۹۴ سکه‌ای باید برای دریافت سند ازدواج خود حدود ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان یعنی مبلغی به اندازه یک سکه تمام بهار آزادی حق ثبت پرداخت کنند. با این تصمیم مجلس، برای ۱۱۰ سکه مهریه که عموما خانواده‌های ایرانی تعیین می‌کنند نیز با احتساب قیمت فعلی سکه (حدود ۱۴ میلیون تومان)، باید ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و برای ۱۱۴ سکه مهریه ۳۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان یعنی مبلغی بیشتر از قیمت دو سکه تمام بهار آزادی مالیات پرداخت کرد.

موافقان و مخالفان مداخله دولت در تعیین مهریه

از سوی دیگر نگاهی گذرا به نتایج افکارسنجی یاد شده در خصوص مهریه و نظر مردم درباره مداخله قانون در آن نشان می‌دهد ۳۹.۸ درصد پاسخگویان معتقدند تعیین سقف قانونی در کاهش میزان مهریه موثر است، ۲۲.۳ درصد دریافت مالیات (ثابت یا پلکانی) را در کاهش مهریه موثر می‌دانند و ۲۶.۲ درصد پاسخگویان نیز گفته‌اند که دولت نباید هیچ اقدامی برای کاهش میزان مهریه انجام دهد،

همچنین ۸۶.۲ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند که رسم ندارند مهریه را به هنگام عقد به زنان پرداخت کنند و ۶۳.۴ درصد پاسخگویان نیز معتقدند مردان در زمان تعیین مهریه کم یا خیلی کم مقدار مهریه را جدی می‌گیرند.

افرادی که تجربه زندگی مشترک داشته‌اند بیشتر از مجردین ، یعنی ۶۹.۵ درصد متاهلین، ۷۲.۵ درصد افرادی که از همسر خود جدا شده و یا همسرشان فوت شده است و ۵۰ درصد مجردین باور دارند که میزان مهریه به هنگام تعیین آن از سوی مردان جدی گرفته نمی‌شود.

نقش مهریه در پشتوانه مالی، طلاق آسان‌تر و گرفتن حضانت فرزندان

۷۵.۸ درصد پاسخگویان نیز معتقدند بخشش مهریه می‌تواند به زنان کمک کند تا راحت‌تر طلاق بگیرند و ۶۷.۹ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند بخشش مهریه در زمان طلاق می‌تواند به زنان در گرفتن حق نگهداری فرزندان کمک کند.

۶۱ درصد پاسخگویان نیز مهریه را در حد "زیاد" یا "خیلی زیاد" پشتوانه مالی برای زنان دانسته‌اند و هرچه پاسخگویان بیشتر مهریه را پشتوانه مالی برای زنان محسوب کرده‌اند؛ تعداد مناسب سکه برای مهریه را نیز بیشتر اعلام کرده‌اند.

این آمار نیز قابل توجه است که تنها ۱۲ درصد پاسخگویان معتقدند که مهریه‌های سنگین در آغاز زندگی زناشویی به نفع زنان است و ۲۳.۹ درصد نیز معتقدند شروط ضمن عقد و ۵۰.۳ درصد نیز معتقدند توافق برای تقسیم دارایی در آغاز زندگی زناشویی می‌تواند به نفع زنان باشد.

این نتایج آماری همچنین نشان می‌دهد ۵۶.۲ درصد پاسخگویان بر این باور بوده‌اند مهریه سنگین هیچ تاثیری در استحکام زندگی زناشویی ندارد و ۳۰.۴ درصد نیز معتقدند مهریه سنگین منجر به سست شدن بنیان خانواده می‌شود و تنها ۸.۶ درصد معتقدند مهریه سنگین موجب استحکام خانواده می‌شود.

با این حال علیرغم هشدارهای داده شده از سوی کارشناسان درباره تبعات تعیین حق ثبت و یا همان مالیات برای مهریه، به نظر می‌رسد گروهی از نمایندگان مجلس همچنان بر روی تصویب و اجرای این امر مُصِر هستند.

بیشتر بخوانید:

جدیدترین آمار زندانیان مهریه در کشور اعلام شد

جزئیات طرح جدید مجلس برای مهریه

۲۳۳۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1660779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    بهترین تعداد سکه مهریه 0 است یعنی ازدواج نکرده باشید و زیر دین مهریه نباشید
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      59 17
      14 سکه بهترین گزینه است.
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      31 33
      اخه بعضی مردها هم اگر با صفر مهریه بری خونش خودش رو گم‌میکنه وهربلا و بی احترامی به اون زن بی پناه میکنه قدیمیا میگن خودت رو مفت مفروش ادما چیزهای مفت را مفت ازدست میدهند
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    اگر قانون ازدواج باز نگری شود یعنی حقوق برابر هر دو طرف اصلا مهریه لازم نیست.
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      13 53
      آره دیگه. یعنی مثل غربی ها زمان طلاق, زن نصف دارایی های شوهرش را بکند ببرد!!!! خخخ غربگدای بیچاره
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    75 10
    چرا در قانون ازدواج به هر دو طرف حقوق برابر نمی دهید؟در این صورت مهریه محلی از اعراب ندارد.
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    65 9
    اصلا مهریه برای چی؟ مهریه ضامن هیچی نیست .قانون ازدواج را عوض کنید .از اول تکلیف ها دو طرف روشن است .یا قبول می کنن یا نه.
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    58 18
    اگر فکر می کنید مهریه باعث استحکام ازدواج یا عامل باز دارنده از طلاق است در اشتباهید.فکری به حال قانون ازدواج بکنید.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    56 17
    بهترین تعداد سکه، اینه که اصلا در مهریه سکه ای در کار نباشد
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    55 4
    این تحقیق مشکل داره. خوب معلومه یه خانوم ممکنه بگه 1380 سکه! و میانگین رو ببره بابا. البته اگه خانمی عاقل باشه متوجه میشه در اکثر موارد همون 110 سکه هم گرفته نمیشه و تنها شروط ضمن عقد به خانومها کمک میکنه. پس بهتره با گرفتن حقوقی مثل حق طلاق هر دو طرف مثل دو انسان برابر ازدواج کنن. این به نفع همه ست.
  • بیطرف IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    26 33
    مهریه حق زن است اما وقت اختلاف اگر زن مقصر بود یا اخلاقشان با هم خوب نبود با توجه به گرانی سکه مرد بیچاره را لااقل زندان نفرستند باید برای مهریه فکر کارشناسی کرد
  • بهزاد US ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    52 6
    مهریه سنگین هیچ تاثیری در استحکام زندگی زناشویی ندارد، فقط وسیله ای برای خانواده های شیاد برای بریدن جیب انسانهای ساده و بیگناه شده است
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    43 3
    بهتره یه قانون بذارن که از دارایی های موجود مهریه بگیرن نه از نداشته هاشون.
  • نادر IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    60 2
    خوشم میاد که دولت مثل فیلم رابین هود که داروغه از هر چیزی مالیات میگیره در همه چیز دخالت و حق مالیات خودش را طلب میکند
  • نادر IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    66 2
    فقط یک سوال . دولت بابت چی مالیات میگیرد . یعنی اگه دو نفر طلاق گرفتن دولت مهریه را پرداخت میکند یا مثل راهزنها از هر چیزی میخواهد پول دریافت کند
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    31 25
    اگر حقوق واقعی که اسلام داده به مردان داده شود و قانون این همه به نفع زنان نوشته نشده باشد میشود از مهریه صحبت کرد. در حال حاضر باید فکری به حال مردان کرد.
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    16 31
    اتفاقا مهریه خیلی هم تضمینه،چون مرد به خودش اجازه نمیده بره هرکاری خواست بکنه،تقی ب توقی خورد نمیگه برو... همه این تضمین درحالیست که مرد تا حدودی ثروت داشته باشه مثلا دوتا خونه،دوتا ماشین،حساب حقوق خوب بگیره... وگرنه درصورت طلاق طبق قانون جدید اگر درامد مرد درامدش زیاد نباشه ،هر یک سالو نیم ،قاضی،یه دونه سکه در نظر میگیره.
  • زهرا IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    23 1
    این قانون سنگ راه است برای جوانان از طرفی ازدواج اسان وتشویق به ازدواج جوانان می شود از طرفی دیگر سنگی به نام مالیات بر مهریه را درکنار سختی های زندگی جوانان در این اقصاد بر باد رفته مملکت تحمیل می کنند این قانون فقط به نفع دولت است نه زندگی مشترک دو فرد که اگر ازدواجی صورت بگیرد همین هزینه اضافی مالیات برمهریه انهارا براتهیه ثبت عملشون واقدامشون دلسرد می کند وچون نمی توانند از ازدواج صرف نطر می کنند
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    30 3
    وای به حال پسرای بدبخت این روزگار
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    31 1
    اگر مهریه را پول در نظر بگیریم تا وقتی که پولی رد و بدل نشده چرا باید مالیات داد؟
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    27 1
    یک راه جدید برای گرفتن پول مفت از ملت .
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    28 1
    دولت اگر پول ندارد و می خواهد مالیات بگیرد برود سراغ موسسه ها و..........پول دار به مردم چکار داره؟
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    29 1
    چند وقت دیگه دولت میگه برای نامزدی و.............مالیات بدید
  • حسین IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    12 1
    اونوقت باید تا آخر عمر زندان بری
  • حسن IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    23 8
    اونوقت با این قانون‌های، همش بنفع زن، 12 بند سند رسمی ازدواج که همه از آن بی اطلاع هستند و در عاشقی همه را مرد امضا می‌کند،پدر مردو در این دستگاه در میاورند
  • ناشناس IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    12 14
    مهریه حق زن هست از قدیم تا الانم بوده ..مسلما آقایون برا تعیین مهریه دوست دارن کمترین میزان سکه را مهر ببندن وخانم ها هم دوست دارن بالاترین تعداد سکه مهرببندن....این که میگن مالیات دولت فکر پر کردن جیب خودشه....وگرنه پاشیده شدن زندگی چه با یه سکه چه هزار سکه والا ارزشی نداره