اینکه رسانه ها باید نقشی نظارتی بر همه شئون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه داشته باشند حرف درستی است اما سطح این نظارت کجاست؟

محمدرضا نوروزپور

اینکه رسانه ها باید نقشی نظارتی بر همه شئون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه داشته باشند حرف درستی است اما سطح این نظارت کجاست؟ نظارت بر تخلفات مردم کوچه و بازار یا نظارت بر متخلفان دانه درشت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی؟ و یا هردو ولی به مقدار لازم؟

به گمانم درک همین نقش بود که سبب شد آب بازی مشتی دختر و پسر در پارک آب و آتش توسط برخی از رسانه ها برتافته نشود و این رسانه ها مسئولیت خود بدانند که تصاویر آنها را منتشر کرده و بر علیه این اقدام مشتی جوان جاهل و مسئولان کاهل که برخورد قاطع با این خاطیان را فروگذاشته اند بشورند.

از این همه غیرت ورزی ممنونیم. بدون شک اگر کسی اعتراض نمی کرد، ممکن بود خیابان های پایتخت صحنه جنگ های آبی شدیدی شود و آب، کف محله های تهران را بردارد و ثلمه ای عظیم بر نظام مقتدر جمهوری اسلامی وارد آید.

درباره رسالت حضور همه جایی رسانه ها در عرصه های مختلف و در همه شئونات به نظرم می رسد که تاملاتی لازم است. جامعه رسانه ای ما باید به این بلوغ فکری برسد که آیا واقعا انعکاس ماجرای آب بازی حدود 200 یا نهایتا 300 جوان خاطی در پارکی که حتی بسیاری از تهران نشینان اسم آن را نشنیده بودند و حتی هنوز هم به درستی نمی دانند دقیقا کجای تهران واقع است در این سطح وسیع مناسب بود؟

آیا اینکه از هر تخلفی، نه در لایه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کلان جامعه بلکه در لایه های پایین و در میان توده های مردم عکس و فیلم تهیه شود و در مقیاس بسیار گسترده درباره آن بحث شود به صلاح کشور است؟ آیا اقدام ضربتی بخش خبری 20:30 در پخش اعتراف به اشتباه این خاطیان آب پاش، در مقیاس ملی کار صحیحی است؟ رسانه ملی به چه مجوزی یک ماجرای محلی را که اگر رسانه ای نمی شد آب از آب تکان نمی خورد را در سطح ملی بازتاب داد؟ این اقدام  منافی هرگونه هوش رسانه ای و فهم سیاسی است که متاسفانه این روزها گریبانگیر شده است.

روز جمعه وقتی تعدادی مقاله در سایت های اینترنتی درباره اینکه "آب بازی مشتی جوان؛  چالش جدید نظام " خواندم واقعا به بی خردی حاکم بر فضای رسانه ای کشور تاسف خوردم. حتی اگر فرض کنیم عده ای این برنامه را با نیت قبلی و صرفا برای ضربه زدن به مبانی فرهنگی و اخلاقی نظام جمهوری اسلامی تدارک دیده بودند چرا اینقدر راحت رسانه های ما فریب آنها را خورده و در زمین آنها مشغول به بازی می شوند.

آیا واقعا انصاف است که ما کاری کنیم که دشمنان خارجی ما آب پاشی چند جوان متخلف را چالش تازه نظام معرفی کنند؟ آیا این رسالت روزنامه نگاری ما است؟ آیا نظامی که بیش از 30 سال در برابر شدیدترین و قدرتمندترین تهدیدات ایستادگی کرده، با آب پاشی چند دختر و پسر با چالش مواجه می شود؟

باید به یاد داشته باشیم که هرموضوعی، ارزش پوشش رسانه ای، آن هم در این مقیاس را ندارد. این به معنی برخورد نکردن با تخلفات از سوی مراجع ذیربط نیست. دو موضوع کاملا جدا از یکدیگر در اینجا مطرح است.

برخی به این نتیجه رسیده اند که تا موضوعی رسانه ای نشود برخوردی صورت نمی گیرد، لاجرم باید هر تخلفی را رسانه ای کرد تا  عده ای مجبور شوند با آن تخلف برخورد کنند. این البته استراتژی و درک بسیار نادرستی است. چه اینکه اولا این استراتژی تنها درباره تخلفات کوچک و مربوط به لایه های بی دفاع اجتماعی که مردم یا مسئولان رده پایین هستند جواب می دهد و قطعا تخلفات بزرگ و مربوط به لایه های کلان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نظام فرصت رسانه ای شدن را نخواهند یافت و ثانیا هزینه این استراتژی که متاسفانه گویا به یک پای ثابت برای برخی از جریانات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور تبدیل شده از مناظر مختلف برای نظام چه داخلی و چه خارجی بسیار سنگین تمام خواهد شد.  

در اشتباه بودن انعکاس خبری ماجرای آب پاشی یا آب بازی در پارک آب و آتش همین بس که در روزهای اخیر بسیاری از دوستان و آشنایان از یکدیگر درباره محل فروش این تفنگ های آب پاش پرسیدند و اسف بار تر اینکه برخی از دوستان زنگ زده اند که با پخش این برنامه در تلویزیون برخی از جوانان شهرستانی نیز هوس کرده اند از این تفنگ ها تهیه کرده و در محله هایشان از بالای پشت بام و یا سوار بر وانت بار در خیابان ها به هم آب پاشی کنند.

آیا اکنون با این دسته گلی که رسانه ها به آب داده اند باید همه قوای انتظامی کشور معطل جلوگیری از برگزاری مراسم آب پاشی در پارک ها و خیابان های کشور شود؟ این دستاورد رسانه ای کردن یک بچه بازی در سطح ملی است؟

حتی اگر طراح این ماجرای آب بازی ، دشمنان انقلاب بوده باشند- که به نظر خیلی بعید می آید- رسانه های ما ، ناخواسته و البته کاملا حرفه ای در راستای اهداف آنها حرکت کردند و تبلیغاتی مفت و مجانی و بسیار مفید برای آنها براه انداختند. می پرسید چگونه؟ ارجاع به داستان طوطی و بازرگان!

به نظرم می رسد که دست کم برای جلوگیری از ضرر بیشتر، تلویزیون و رسانه های دیگری که نقشی مهم و چشمگیر در تبلیغ برای برگزاری مراسم آب پاشی داشتند با شرکت وارد کننده تفنگ های آب پاش مذاکره کنند و حق السهم تبلیغات مفتی و مجانی خود برای فروش بالای این محصول را مطالبه کنند. سرویس های اقتصادی روزنامه ها نیز بد نیست گزارشی از میزان فروش این تفنگ ها که در روزهای گذشته به شدت طالب پیدا کرده است تهیه کنند و در اختیار مدیران بازرگانی رسانه های مبلغ قرار دهند. در باب همکاری ناخواسته با دشمن فرضی نیز بهتر است همگی به خدا پناه ببریم و کمی هوشیار و زیرک باشیم.

در پایان، بیان این نکته را ضروری می دانم که رسانه ها را باید از بچه بازی در امان نگه داشت. اینکه هرکسی از هر گوشه ای صاحب یک سایت اینترنتی شده مجوز این نیست که هرچه به دستش می رسد را رسانه ای کند. گاهی باید برخی از تخلفات را ندیده گرفت. گاهی باید دید و بدون تبلیعات و سرو صدا با آن برخورد کرد. رسانه ها زمانی به وظیفه نظارتی خود برجامعه درست عمل می کنند که افشاگر تخلفات کلان اجتماعی باشند که افشا نشدن آنها می تواند ضرباتی مهلک بر بدنه نظام و مردم وارد کنه نه اینکه تخلفات شهروندان را در بوق و کرنا کنند و تخلفات جزیی و محلی آنها را به تخلفاتی سراسری و ملی تبدیل کنند.

کد خبر 166176

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ریحانه IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    احسنت. کاملا درست است. رسانه ها همه چیز را بچه بازی کرده اند. یه مشت رفتن آب بازی کردن دیگه جنایت که نکردن اینقدر موضوع را گنده کردن
  • یک کارشناس مسائل اجتماعی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    اشاره شما به پخش اعترافات از تلویزیون بسیار نکته جالبی بود. باید برای این پدیده کارشناسان جمع شوند و تلویزیون را از این اشتباه در آورند که فکر میکند در هرمناسبتی پخش اعتراف می تواند بازدارنده باشد. کارشناسان براین باورند که پخش هرگونه اعترافی از تلویزیون می تواند به همذات پنداری مخاطب با متخلف در حال اعتراف منجر شود. متاسفانه تلویزیون ما بسیار سفیهانه عمل می کند.
  • حسن IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    اعتراف تلویزیونی خشم عمومی را در پی دارد. این ها را از قصد انجام می دهند من فکر کنم نفوذی هستن. یعنی واقا کسی که آب پاشی کرده هم ردیفه کسی هست که قاتل زنجیرهای هست و میارنش تو تلویزیون که اعتراف کنه. اصلا پخش اعتراف متخلفان در تلویزیون در همه قوانین دنیا جرمه
  • حجت IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    0 2
    اقای نوروزپور شما که مثلا ارزشی هستید چرا؟ یعنی دست رو دست بگذاریم هرکی هر غلطی دلش خواست تو این مملکت بکنه و ما از ترس اینکه خارج چی می گن وا بدیم؟
  • بدون نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    من 33 سالمه خدا وکیلی از این تفنگ ها تو زندگیم ندیده بودم. ولی رفتم تو نخش که حتما برای خودم و پسرم یکی بخرم. تازه برادرمم سفارش داده اگه رفتم بخرم برای اونم بخرم.
  • جابری کارشناس رسانه IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    به نکات بسیار مهم و دقیقی اشاره کردید. هر موضوعی ارزش رسانه ای شدن ندارد و خصوصااینکه واقع ماجرا این است که موضوع مربوط به 200 نفر را تلویزیون 70 میلیونیش کرد و حالا در همه جای کشور تب به راه انداختن آب بازی را به راه انداخته است. تلویزیون مجرم است
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    هر تخلف اجتماعی را باید با راهکار خاص خود مورد نقد قرار داد. رسانه ای کردن یک تخلف دردی را دوا نمی کند جز اینکه آن را تسری می دهد. باید فرهنگ سازی کرد و درضمن شرایط نشاط و تفریح در جامعه را به سطحی رساند که جوانان نیرو ونشاط جوانی خود را بروز دهند.
  • بدون نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    من زیاد معتق به مسائل محرم و نامحرمی نیستم اما قبول دارم که باید به قوانین کشور احترام گذاشت اما پیشنهاد می کنم به جای اینکه از این جوانان که فقط می خواستند تفریح کنند یه مشت جانی و قاتل و ادمکش بسازیم و اون ها رو در ردیف جنایتکاران قرار دهیم مکان هایی را برای اب بازی جوان ها با تفکیک جنسیتی ایجاد کنیم خدا وکیلی این بازی تو تابستون خیلی حال می ده
  • مرتضی IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    یادم هست که قدیم ها در حیاط منزلمان یک روز در هفته عموها و پسرعموها و دختر عموها جمع می شدیم و با پارچ و شلنگ باغبانی و کاسه روحی به جان هم می افتادیم و یک شکم سیر اب بازی می کردیم و همدگر را تو حوض وسط حیاط هول می دایم. خیلی کیف می داد. حالا دیگه این کار ها در اندازه ادمکشی جرم شناخته می شه واقعا عجیبه
  • رضا IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    0 1
    داستان طوطی و بازرگان چی بود؟ خیلی رمزی بود؟ یعنی چی واقعا ؟ یعنی این رمز حمله بود؟ توضیح بدید
  • نیک زاد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    0 2
    قوانین هرکشوری لازم الاجرا لازم االاتباع هستند. این اشخاص بر اساس قانون همگی مجرم بوده اند و باید به سزای عمل خود برسند
  • مجتبی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    0 2
    بیخود از این ها دفاع نکنید. یک مشت جوان لاابالی بی دین و ایمون ریختن سرو کول همدیگه به اسم آب پاشی اباحه گری روترویج می کنند حالا ما سنگ این ها رو به سینه می زنین. باید همشون رو بیگرن بندازن دارالتادیب تا ادم بشن. منتشر کن این رو والا میام حالت رو می گیرم.
  • بازرگان IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    طوطی عزیزم من پیامت رو نگرفتم؟
  • نویسنده وبلاگ IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    در پاسخ به آقا حجت عزیز: بنده رسانه ای کردن این موضوع را ضروری ندانسته ام خوب مطالعه بفرمایید تصریح کرده ام که لازم است مسئولان ذیربط وظیفه خود را انجام دهند.
  • افشار IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 1
    چه وظیفه ای برادر من؟ اخه چرا تو این کشور این همه جرم داریم؟ براساس قوانین کشور ما هرکسی تکون می خوره باید باهاش برخورد کرد؟ باید تو کشور ما برعکس عمل کرد یه لیست ازکارهایی که جرم نیست تهیه کنن ما بدونیم بعد می فمیم که غیر از این همه چی جرمه.
  • قریب دوست IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    0 0
    خوشم اومدکه نویسنده وبلاگ ماستش رو کیسه کرد. اگه راست می گی اینم منتشر کن بدون تهدید البته. منشتر نکنی ما زورمون به مورچه هم نمی رسه برادر
  • بدون نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    با نظر اقای افشا کاملا موافقم. مصادیق جرم در کشور ما خیلی زیاده همه چی جرمه و هیچ جرمی با جرم دیگه زیاد فرق نداره. الان این اب پاش ها بعید نیست به اعدام محکوم بشن
  • یار مهربان IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    باید برای جوانان برنامه داشت وقتی بی توجهی می شود ان راه دیگر میروند. مجموعا با نویسنده محترم موافق هستم بنظرم بزرگ نمایی این گونه بدون درک صحیح از اسیب شناسی فرهنگی منجر به رویکرد غلط رسانه ای و فضای پلیسی منجر می شود.
  • بدون نام GB ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    احسنت.مدتهاست که از این مشکل رنج می بریم.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    با نظر نویسنده موافقم. ولی همین سایت خبر آنلاین بود که روز بعد از قضیه پارک آب و آتش، یه خبر به نقل از شاهدان عینی مبنی بر آب بازی در پارک مادر (کریمخان) زد و به داغتر شدن موضوع دامن زد. یه سوزن به خودتون بزنین، یه جوالدوز به بقیه. احتمال هم میدم در راستای آزادی بیان بیش از حد و احترام به نظر مخاطب، این کامنت منتشر نشه!!!
  • بدون نام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    آقامجتبی وآقایاخانم نیکزاددستتون دردنکنه ازاین به بعدوقتی خواستم استخریاحمام برم حواسم جمع باشه آب بازی نکنم.آقاجون دزدی وجنایت همه جاراگرفته ککتون نمیگزه آب پاشی جرمه؟ضمناهیچ ...نمیتونین بکنین البته سن من به آب بازی نمی خوره
  • بدون نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    یه پشنهاد بیاییدهرروزبرنامه ریزی کنیم بریم توپارک وخیابون یه شکم سیرگریه کنیم تاآقایونی که اینجارگ گردنشون ازغیرت باد کرده خوشحال بشن.برادرم خداانسان راباغم واندوه نیافریده
  • یک تئاتری حرفه ای US ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    در کدام قانون شرعی، عرفی، اجتماعی و ... آب بازی جرم است ؟!
  • بدون نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    شئونات غلطه آقای محترم شئون درسته شما که کار مطبوعاتی میکنی ازتون بعیده
  • مصطفی IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    من عکسهای این مراسم رو دیدم. به نظر من باید دنبال علل بروز چنین برنامه ها باشیم. . . ببینیم چه با نسل جوان حاضر کردیم که به این صورت هیجانات خود را تخلیه می کنند. وقتی هیچ گونه برنامه جانبی برای تفریح و مناسب سازی اوقات فراقت نداریم، چه باید کرد؟ آن هم در چنین برنامه هایی که سراسر هیجان هست؟1
  • بدون نام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    آقای نوروزپور خیلی متاسفم که خود شما هم چندان زیرک و باهوش نیستید. هیچ تخلفی صورت نگرفته است و کار رسانه ها نیز از سر نادان نبوده. این ها همه برنامه ریزی شده است و گویا شما در این برنامه ریزی پیچیده برای پلیسی کردن جامعه جایی ندارید. واقعا فکر می کنید که این ها از سر بی فکری است. کدام نادانی است که نداند آب بازی کردن مشتی جوان جاهل ارزش این را ندارد که این همه بزرگ شود و در تلویزیون با مرتکبان آن مثل قاتلان برخورد شود. همه اینها مدیریت شده است برای هدفی خاص
  • بدون نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 0
    مختون تاب داره
  • میثم IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    1 0
    عجب جامعه مصیبتی شده ها!!! جدا کار به جایی رسیده که باید لیست کارهای قانونی منتشر بشه تا مردم تکلیف خودشون رو بدونند! تازه ممکنه یه کاری اولش قانونی باشه ولی آقایون بعدا عشقشون بکشه اون رو هم در راستای اهداف دشمن تلقی کرده و حال مردم رو بگیرن!... اباحه گری!!! هه هه چه مزخرفا!
  • بدون نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    1 0
    روزي گذشت پادشهي از گذرگهي فرياد شوق بر سر هر كوي و بام خاست پرسيد زان ميان يكي كودكي يتيم ....
  • بدون نام CA ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    1 0
    جالبه ،يادتون هست جريان تجاوز 13 اوباش به 4 خانواده در حريم خصوصيشون؟ واكنش مطبوعات و رسانه ها چي بود؟ گفتند كه اونا وضع خوب و پوشش مناسبي نداشتند يعني حقشون بوده، حالا بيا و اينو ببين يه آب بازي ساده باعث تهديد امنيت ملي شده )
  • مریم IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    1 0
    کاش تصاویرمتجاوزان د ر اصفهان و قاتل مهسا و غیره و غیره را هم اونطوری پشت به دروبین نشون می دادین مسئولان محترم این ره که می روید به ترکستان می رود
  • بدون نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    1 0
    یک مشت جوون چیه آقا؟؟؟؟؟؟ چرا اینقدر بی تربیت هستید... عده ای جوان در ضمن این عزیزان کار خوبی کردن ...شما مملکت رو دیگه خیلی چادگانی کردید...کاش این جوانان دوست داشتنی در ترکیه و یا یک کشور آزادتر زندگی میکردند
  • بدون نام CA ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    1 0
    اسمه خودشو گذاشته نویسنده! یعنی چی"مشتی دختر و پسر" مگه داری اراذل اوباش خطاب میکنی!
  • بدون نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    1 0
    یعنی فک کن؟ :) من معذرت میخوام . من گول خوردم . سلاح های آب پاش رو یه قاچاقچی از آمریکا در اختیارم گذاشت و هماهنگی ها توی یه سایت کاملا سری اسرائیل که اسمش فیس بوکه انجام شد . بعد ما به هنجارهای مردم حمله کردیم و ... فقط می تونم بگم اینا تو تاریخ می مونه و واسه بچه های ما سوژه ی خنده می شه . ببین کی گفتم
  • کورش IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    1 0
    یک عده کوته فکر مثل شما هستند که باعث میشوند جوانان برای چند روز خوشی و دوری از قشار به انتالیا و دبی و تایلند و ارمنستان و ... بروند . برای شما متاسفم که خود خواهانه فکر مینید تنها شما بر حق هستید و بقیه منحرف و فاسد .
  • بدون نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    1 0
    شما اصولگرا ها بعضی وقت ها از بغض معاویه یه حرفهائی می زنید. آفرین بر شما. البته به خاطر بقیه موضع گیری های مزخرفاتی که گفتید، خاک برسر تون. امیدوارم خدا شما دروغ گو ها را به راه راست هدایت کند تا در همه موارد جرات حقیقت گوئی پیدا کنید. در پایان با تشکر از آقای نوروزپور؛ .
  • بدون نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    1 0
    خیلی معذرت می خوام ... ما اجازه داریم به گلهامون آب بپاشیم ... نگن از اسرائیل پو ل گرفتی !...
  • بدون نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    0 0
    خیلی معذرت می خوام ... ما اجازه داریم به گلهامون آب بپاشیم ... نگن از اسرائیل پو ل گرفتی !...
  • مازیار US ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    1 0
    واقعا چه جرم های سنگینی اند حتما باید زندانی کنید جوونا رو به خاطر آب بازی برف بازی....باید حتما اعتراف گیری کنید از این ها در تلویزیون....اصلا شادی و نشاط و تفریح چه معنی دارد!!!!
  • امین IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    1 0
    آقای خبر آنلاین.تورو به این ماه عزیز این کامنت رو منتشر کن.این درد دل خیلی از مردمه.به خدا قسم(با دهن روزه قسم خوردم) بغض گلوم رو گرفته از این همه کوته فکری و کج خیالی و سیاه بینی.کشور ما رو به کجا دارید می برید؟ آقایون.به خدا کشور رو فقر و بدبختی جنایت و تجاوز و قتل پر کرده.آقای نوروز پور! آقایان بررسی جرایم و آسیبهای اجتماعی! شما فکرتون درگیر آب بازی جوانهاست؟ دارید این به اصطلاح آسیب رو تحلیل می کنید؟ دیگه هیچ امیدی به این مملکت ندارم.
  • سينا A1 ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    هورا اقاي نوروزپور،كه مملكت روازفتنه اي ديگرسربلندبيرون اوردي باروشنگري هات.اگه ترشي نخوري يه چي ميشي
  • کوفت IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    خیلی مزخرفه