«هنر به روایت زنان» در جشنواره بین‌المللی «توراندخت»

جشنواره بی‌المللی فیلم، موسیقی و هنرهای تجسمی توراندخت با عنوان هنر به روایت زنان و تاکید بر نقش زنان در توسعه فرهنگی و اقتصادی رونمایی و آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، جشنواره بین‌المللی توراندخت با موضوع «هنر به روایت زنان» در اصفهان با حضور اسماعیل آذر نویسنده، استاد ادبیات و پژوهشگر تاریخ و ادبیات فارسی و جمعی از اعضای این بنیاد و دیگر مسئولان افتتاح شد.

این جشنواره به همت آریا عمرانی پسر توراندخت عمرانی استاد و دبیر برجسته و ممتاز در حوزه تعلیم و تربیت و با هدف تعالی بخشی و هویتمندی جامعه هنری بانوان کشور و جریان سازی مؤثر مفهومی و ساختاری درسه حوزه هنر سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی بر اساس مولفه های شخصیتی و روانی بانوان کشور در تالار شریعتی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

این جشنواره با هدف تعالی بخشی و هویتمندی جامعه هنری بانوان کشور و جریان سازی مؤثر مفهومی و ساختاری در سه حوزه هنر سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی بر اساس مولفه های شخصیتی و روانی بانوان کشور و بر اساس شاخصه ها و ارزش های تمدن ایرانی اسالمی و تلاش برای مشارکت پررنگ انجمنها و تشکلهای هنری و حضور فراگیر رویکردهای مختلف فکری از جامعه هنری بانوان و بادعوت مستقیم از اساتید و بانوان محقق برجسته کشور در هر یک از رشته‌های تخصصی جشنواره جهت مشارکت در شورای سیاست‌گذاری، برنامه ریزی، دبیری و داوری جشنواره پای به عرصه رویدادهای فرهنگی کشور نهاده است.

کمک به نشر مفاهیم ارزشی در قالب آثار و دستاوردهای هنری، انعکاس دستاوردها هنری بانوان پس از انقلاب اسلامی به جامعه جهانی، تعامل با هنرمندان منطقه ای جهان اسلام جهت تبادل دیدگاه‌های و آیه های هنری، معرفی و تشویق استعدادهای هنرمندان جوان در حوزه هنر بانوان، ایجاد ارتباط بین مراکز علمی و دانشگاهی با جامعه هنری بانوان و استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌های جهت اعتلای هر چه بیشتر این جامعه هنری اهداف و سیاست های کلان بخش هنرهای تجسمی جشنواره توراندخت است.

اسماعیل آذر، نویسنده، استاد ادبیات و پژوهشگر تاریخ و ادبیات فارسی در این برنامه با اشاره به زن در اشعار و ادبیات گفت: زنان باید کارآفرین باشند؛ هیچکس به اندازه فردوسی از بانوان یاد نکرده است و سعدی نیز در آن روزگار زن را روشنایی خوانده و در مورد زنان می‌گوید « زنِ خوبِ فرمانبرِ پارسا کند مرد درویش را پادشا».

وی افزود: جبران خلیل جبران سخنی درباره زنان دارد که هرچه خوبی و مهربانی در جهان است از زنان است و مردان هرچه از خوبی دارند از وجود بانوان است.

استاد آذر با بیان اینکه زنان بسیار پرعاطفه و با محبت هستند، گفت: نظامی در هیچکدام از آثارش نیست که از همسرش آفاق نگوید، شاعری چون خاقانی شروانی وقتی که همسرش می‌میرد مرثیه‌ای بی‌نظیر برای همسرش می‌سراید و ما بعد از قرن‌ها اشک‌های او را در قصایدش برای همسرش می‌بینیم اما در شاعران میانی نظامی دو قهرمان لیلی و مجنون و خسرو و شیرین دارد و وقتی شیرین همسرش می‌میرد بر سر مزارش آنچنان می‌گرید و مویه می‌کند و اشعاری می‌سراید.

وی ادامه داد: زنان در نقشهای فقیه، شاعر، روزنامه‌نگار، پزشک، وکیل و غیره همواره نقش مهمی در جوامع دارند که انکار ناپذیر است.

«هنر به روایت زنان» در جشنواره بین‌المللی «توراندخت»

علیرضا خواجه احمد عطاری، رئیس دانشگاه هنر اصفهان نیز در این نشست با اشاره به سخنی از پیامبر که فرمودند «از دامن زن مرد به معراج می‌رود»، اظهار کرد: همیشه از زبان به نام زبان مادری تعبیر و از وطن به نام ام الوطن یاد می‌شود.

وی ادامه داد: در اسطوره‌ها از زمین به نام مادر و از آسمان به نام پدر یاد می‌شود، بنابراین جایگاه زن در اعتقادات دینی و مذهبی و واژگان به خوبی هویدا است که همسر، یار مرد و به عنوان تارو پود مکمل یکدیگر هستند.

عطاری با اشاره به زنان نام‌آور در تاریخ مذهبی و هنری گفت: فاطمه مادر حسنین در این ایام بسیار یاد می‌شود.

وی ادامه داد: طول تاریخ از وقتی که انسان وجود داشته مجسمه‌هایی که با عنوان ونوس از آن یاد می‌کنند نماد زنان و تولید و باروری بودند و زنان همچون خداوند نقشی در آفرینش دارد و با تربیت فرزند نقش مهمی در تاریخ دارند و تمام تمدن‌ها این ونوس‌ها را دارند.

وی افزود: برای نام بردن بسیاری از زنان بزرگ و شاخص گذشته تا به امروز ساعت‌ها باید گوش جان سپرد تا به عظمت زنان این سرزمین پی برد.

«هنر به روایت زنان» در جشنواره بین‌المللی «توراندخت»

نگاه تبعیضی یکی از این موانع در حوزه اشتغال بانوان

سیده محبوبه کاظمی دولابی طراح و کارآفرین گردشگری هنری در ادامه با بیان اینکه زنان به عنوان مهم‌ترین عامل توسعه فرهنگی و البته حلقه نامرئی محسوب می‌شوند، گفت: نگاه تبعیضی در واقع یکی از این موانع در حوزه اشتغال بانوان است.

وی افزود: باید برای ایجاد ارزش افزوده در حوزه گردشگری هنری تلاش کرد و نقشی که هنر در حوزه گردشگری دارد مهمترین عامل جذب گردشگران در تمام دنیاست و زنان به دلیل شخصیت متفاوتی که با مردان دارند نقش مهمی در گردشگری هنری دارند.

کاظمی تاکید کرد: عوامل واقعی توانمندسازی زنان فرهنگسازی در حوزه ارتقای زنان است و باید این امر از سمت مردان آغاز شود و راهکارهایی برای توانمندسازی زنان ایجاد کنیم؛آگاهی زنان نسبت به حقوق خود بسیار مهم است و خود زنان هم با آگاهی از حقوق عرفی، شرعی و قانونی می‌توانند موانع را در جامعه کاهش دهند.

وی اضافه کرد: باید فضاهایی برای نقش‌آفرینی و توانمندسازی زنان فراهم کرد و آگاهی زنان نسبت به حقوق خودشان اهمیت دارد که نقش مردان برای ایجاد این بستر پررنگ است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1671639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =