هادی مقدسی گفت: "موضوع عدم کسر مالیات از حقوق خبرنگاران، که رییس جمهوری در روز خبرنگار مطرح کرد، در حال بررسی است."

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفتگویی با ایسنا، دراین باره گفت: "وزارت امور اقتصادی و دارایی باید بداند دریافت نکردن مالیات از حقوق ناچیز خبرنگاران زیان زیادی را متوجه آنان نخواهد کرد، چراکه شمار زیادی از خبرنگاران به دلیل پایه‌ی حقوق پایین شامل قانون معافیت مالیاتی می‌شوند."

به گفته رییس کمیسیون اجتماعی مجلس موضوع تثبیت سخت و زیان‌آور بودن کار خبرنگاری حل شده و این موضوع مورد تاکید نمایندگان و وزیر سابق رفاه بوده است: "طبق استفساریه قانون تامین اجتماعی روشن می‌شود هر کسی جمع پرداخت حق بیمه او به 20 سال برسد با ضریب 1.5 برابر می‌تواند بازنشسته شود و این موضوع شامل کل مجموعه خبرنگاران، دبیران و سایر وابستگان به عرصه خبر می‌شود. ضمن آن‌که دیگر نیازی به این نیست که به صورت مستمر در شغل خبرنگاری حق بیمه پرداخت کند."

او درباره هدفمندی یارانه ها، بیکاری، بیمه، اشتغال زتان و موارد دیگری هم حرف زده است. بخشی از گفتگوی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس را بخوانید؛ 

بازنشستگی با 20 سال بیمه

- تا پیش از این مسولان سازمان تامین اجتماعی عنوان می‌کردند که اگر فردی کمتر از 20 سال سابقه فعالیت در مشاغل سخت و زیان آور باشد، نمی‌تواند از مزایای بازنشستگی بیمه این مشاغل استفاده کند، اما با این استفساریه می‌خواهیم روشن کنیم که اگر کسی کمتر از 20 سال سابقه پرداخت بیمه در شغل زیان آور داشته باشد و یا 25 سال غیر متوالی پرداخت کرده باشد، با احتساب ضریب 5/1 سوابق بیمه‌اش در نظر گرفته شود.

- در ساختار جدید وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی صندوق تامین اجتماعی جایگزین سازمان تامین اجتماعی شده و متصدی انجام فعالیت‌های بیمه‌ای است، ضمن این‌که صندوق بازنشستگی نیروهای لشگری نیز کمافی‌سابق مسئول انجام امور بیمه‌ای و بازنشستگی مربوط به نیروهای لشگری و نظامی است.

- بیمه زنان خانه‌دار نیز در کمیسیون اجتماعی و هم‌چنین در مجلس به تصویب رسیده و منتظر تامین اعتبار آن توسط دولت هستیم.

تعطیلی 5شنبه ها

- باید این حقیقت را بپذیریم که نظام آموزش و پرورش ما یک نظام پویای‌ آموزشی نیست که بتواند دانش‌آموزان را به سمت تحقیق و مطالعه پیش ببرد و صرفا با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، هزینه دولت کاسته می‌شود.

- امروز بالندگی و شکوفایی در نظام آموزش و پرورش وجود ندارد و تا زمانی که این بالندگی ایجاد نشود تعطیلات اضافه هیچ سودی برای دانش‌آموزان ما ندارد. ضمن این‌که در مورد تعطیلات دیگر کشور نیز با توجه به این‌که در سال جهاد اقتصادی هستیم اگر قرار باشد در این سال با ترفندها و فتنه‌های اقتصادی دشمن برخورد کنیم نمی‌توانیم با تعطیلات به نتیجه برسیم.

بیکاری

- بیکاری باعث نگرانی خیل عظیمی از جوانان شده ضمن این‌که آمار بسیار بالایی را در برخی از استان‌ها به خود اختصاص داده و در شرایط موجود وظیفه اصلی همه قوا این است که به این موضوع مهم و اساسی بپردازند.

- لازم است دولت تمام تلاش و توان خود را برای حل این معضل صرف کند و تمام امکانات موجود را بسیج کرده و سازمان‌ها و نهادهای مربوط را نیز برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، به یک جهاد سراسری وادار نماید.

- قانون ساماندهی مشاغل خانگی، از جمله طرح‌هایی است که در جهت رفع بیکاری بسیار مثمرثمر است؛ زیرا این قانون اجازه می‌دهد کسانی که در منزل خود به کار و تولید اشتغال دارند به طور کامل حمایت شده و از تولیدات آنها در جامعه استفاده شود.

- در گذشته شهرداری‌ها در موارد این‌چنینی موانعی را ایجاد می‌کردند و اجازه اشتغال و کار تولیدی را در منازل مسکونی نمی‌دادند؛ اما با اجرایی شدن این طرح، شهرداری‌ها موظف هستند نه تنها جلوی آنها را نگیرند بلکه از آنها نیز حمایت کنند، با تحقق این قانون بیش از سه میلیون شغل در سطح کشور ایجاد خواهد شد.

حقوق 350 هزار تومانی برای فارغ التحصیلان

- طرحی با عنوان قانون بیمه بیکاری و حمایت از متقاضیان جویای کار در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی و تصویب شد که طی آن کسانی که به هر دلیلی از کار اخراج می‌شوند و یا از کار بیکار می‌شوند، پنج سال تحت حمایت بیمه بیکاری خواهند بود و فارغ‌التحصیلان دانشگاه جویای کار نیز تا دو سال زیرپوشش صندوق بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت و حقوق بیکاری را در حدود 300 تا 350 هزار تومان در ماه دریافت خواهند کرد.

- حقوق فارغ‌التحصیلان جویای کار پس از شاغل شدن طی سه سال به میزانی که دریافت کرده‌اند، از حقوق‌شان کسر خواهد شد.برهمین اساس این جوانان هرچه سریعتر شاغل شوند میزان کمتری بازپرداخت خواهند کرد.

هدفمندی یارانه ها

- برنامه‌ی اساسی ما در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها پرداخت پول به همه‌ی دهک‌های جامعه نیست و ما به دولت پیشنهاد کردیم این پرداخت‌ها را مدیریت کند و حتی اگر لازم است در پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های بالای جامعه تجدیدنظر نماید.

- دولت باید نحوه‌ پرداخت یارانه‌های نقدی را اصلاح کند و برای پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های پایین جامعه تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کند.

 - طبق برنامه و پیش‌بینی‌های انجام شده درآمد حاصله از هدفمندی یارانه‌ها برای دولت طی دو سال حدود 70 هزار میلیارد تومان است که 50 درصد آن سهم بیمه و تامین اجتماعی، 10 درصد سهم نظام سلامت، 20 درصد تولید و 20 درصد هم سهم زیرساخت‌ها خواهد بود که با اجرای درست آن و مدیریت منابع، پیشرفت و شکوفایی همه جانبه را درکشور شاهد خواهیم بود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 169997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =