۰ نفر
۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۴

عینک ویژه کم‌بینایان، قلم-موبایل؛ نانوقلم و روبات‌هایی که با سلول‌های مغزی هدایت می‌شوند؛ برجسته‌ترین دستاوردهای فناوری معرفی شده در روزهای اخیر هستند.

یک شرکت کانادایی عینکی رایانه‌ای ارائه کرده که می‌تواند به افراد مبتلا به اختلالات شدید بینایی یا کم‌بینا کمک کند به خوبی ببینند، بر روی تصاویر زوم کنند و یا تصاویر دیده شده را دوباره مشاهده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت ای‌سایت قصد دارد با دریافت کمک هزینه پانصدهزار دلاری از ده 10 شرکت دیگر، این محصول را با نام evSpex به تولید انبوه برساند. این ابزار که مشابه یک عینک بزرگ آفتابی است، دارای دوربین خارجی با وضوح بالای تصویری و نمایشگر ال.سی.دی در قسمت داخلی است که می‌تواند تصاویر ثبت‌شده را در داخل عینک به نمایش بگذارد.

قبل از نمایش، این تصاویر توسط رایانه‌ای کوچک پردازش شده و سپس به قسمت‌هایی از چشم فرد کم‌بینا تابیده می‌شود که بهترین عملکرد را دارد. در واقع این سیستم می‌تواند از کمترین حس بینایی در افراد استفاده کرده و قدرت بینایی بالاتری به آنها ببخشد. از آن‌جاکه عینک پیوسته در حال ثبت و ضبط تصاویر است، افراد می‌توانند از تجهیزات آن برای بازبینی آخرین ده ثانیه از آن‌چه دیده‌اند و هم‌چنین بزرگنمایی تصاویری خاص استفاده کنند.

شرکت سازنده این ابزار امیدوار است علاوه بر کمک به افراد کم‌بینا بتواند از این عینک‌ها به عنوان تجهیزات دید در شب، دوربین‌های دو چشمی‌و یا عینک‌های ویژه بازی‌های رایانه‌ای برای افرادی با دید معمولی استفاده کند.

تلفن همراهی که به جای قلم استفاده می‌شود
گروهی از دانشمندان آمریکایی نوعی تلفن همراه ساخته‌اند که می‌تواند همانند یک قلم روی تخته سیاه خیالی روی هوا بنویسد و اثر این نوشته‌ها را روی صفحه نمایشگر خود نشان دهد. قلم-گوشی همراه ابداعی محققان دانشگاه دوک در کارولینای شمالی که PhonePoint Pen نام دارد، می‌تواند با رمزگشایی حرکات دست روی هوا، این حرکات را به صورت حروف و اعداد بنویسد.

این دستگاه که از نظر ظاهری شبیه به یک تلفن همراه عادی است، در حال حاضر در مرحله آزمایش قرار دارد؛ اما می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به عنوان تلفن همراه نسل جدید وارد بازار شود. عملکرد این قلم- تلفن همراه شبیه دستگاه‌هایی است که به شتاب‌سنج مجهزند و می‌تواند شتاب اجسام را اندازه‌گیری کند؛ مانند گوشی‌های همراه هوشمند دارای شتاب سنج و دسته‌فرمان‌های کنسول‌های بازی مثل نینتندوWii که با شناسایی شتاب حرکات دست، جهت حرکت دست را روی صفحه نمایشگر تغییر دهند.

به گزارش گاردین، نخستین موفقیت در استفاده از الگوریتم به‌کار رفته در این دستگاه، رسم یک مربع روی هوا و نوشتن اعداد و حروف الفبا بود. با ترسیم این اشکال، نمونه مجازی آن روی صفحه نمایشگر تلفن همراه مشاهده می‌شود. این دستگاه در آینده می‌تواند به نوشت‌افزاری عادی برای پیامک تبدیل شود.

نانوقلم هم اختراع شد
پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا موفق به ابداع نانوقلمی شده‌اند که می‌تواند بی‌نیاز به زمان زیاد و تجهیزات پیچیده، الگوهای مختلف نانویی را برای قرار گرفتن نانو ذرات بر روی صفحات خاصی ترسیم کنند.

این پژوهشگران در حال تکمیل ابزاری به نام نانوقلم هستند که شیوه‌ای مناسب و قابل استفاده در چیدن و استفاده از نانو ذرات به منظور ساخت تجهیزات الکتریکی، آزمایشگاه تشخیص پزشکی و دیگر کاربردهای نانوفناوری به شمار می‌رود. در واقع این ابزار الگوی قرارگیری نانوذرات را بر روی صفحه مدارها، کابل‌ها و دیگر سیستم‌های الکترونیکی ریزمقیاس ثبت می‌کند.

تاکنون شیوه‌های متفاوتی برای تولید قالب‌هایی از نانو ذرات ابداع شده که بسیار پیچیده و کند هستند و به تجهیزاتی بسیار پیچیده و حرارتی بالا برای تکمیل الگوهای نانو ذرات نیاز دارند. چنین محدودیت‌هایی می‌تواند استفاده از این تکنیک‌ها را در سراسر جهان متوقف سازد. اما به‌نظر می‌رسد نانوقلم این مشکلات را رفع خواهد کرد.

در تجربیات آزمایشگاهی، محققان در شرایط کم‌نور و سرد از این نانو قلم برای قرار دادن نانو ذرات در الگوهایی خاص استفاده کردند. این فرایند که نیازمند صفحات خاص رسانای نور است، تنها چند ثانیه برای کامل شدن زمان صرف خواهد کرد. تولیدکنندگان می‌توانند ابعاد و چگالی الگوها را طی فرایند تشکیل با انطباق دادن ولتاژ، شدت نور و زمان تابش نور تنظیم کنند.

روباتی که با مغز هدایت می‌شود
محققان قصد دارند نورون‌های کشت داده شده مغز انسان را به روباتی اتصال دهند تا روبات تحت فرمان سلول‌های مغزی انسان درآید و بتواند جنبه‌های مختلف این سلول‌ها را مورد بررسی قرار داد. این پروژه در حال حاضر با کمک گرفتن از سلول‌های مغز موش با موفقیت در حال اجرا است.

در حدود سیصد هزار نورون موش در مایعی مغذی کشت داده شده و فعالیت‌های الکتریکی آنها باعث اتصال سلول‌های مغزی به حسگرهای روبات می‌شوند. این نورون‌ها ثابت کرده‌اند که می‌توانند روبات را در میان محدوده کوچکی به حرکت درآورند.

به عقیده محققان، کشت نورون‌ها به منظور شبیه‌سازی فعالیت‌های مغزی می‌تواند درک بشر را از وضعیت‌های نورونی و عصبی خاص مانند صرع بهبود دهد. یکی از آنها پدیده انفجاری است، وقتی‌که تعداد زیادی از نورون‌ها فعالیت هماهنگی را انجام می‌دهند و پالس الکتریکی به وجود می‌آورند که بسیار به آن‌چه هنگام حملات صرعی رخ می‌دهد، شباهت دارد. در صورتی که بتوان این رفتار نورون‌ها را با کمک تغییرات شیمیایی تصحیح کرد، می‌توان به درمان قابل قبولی برای صرع دست یافت.

به منظور افزایش قابلیت‌های این سیستم برای مطالعه بر روی بیماری‌های انسانی، کشتی از نورون‌های انسانی پس از اتمام آزمایش‌ها بر روی روبات با مغز موش‌ها به روبات اتصال داده خواهد شد. این اولین آزمایشی خواهد بود که در آن از سلول‌های مغز انسان برای حرکت دادن یک روبات استفاده می‌شود. به گزارش نیوساینتیست، یکی از اهداف مهم چنین آزمایشی تحقیق درباره تفاوت‌های رفتاری روبات‌ها با مغز موش و انسان است تا محققان بتوانند جنبه‌های مختلفی مانند حافظه و یادگیری در هر دو نوع نورون را مورد مطالعه قرار دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • tara IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    دمشون گرم بابا ببین چه چیزایی میساااااازن !!! مثل خواب میمونه