شوک تجار به بازار دلار /قیمت سکه و طلا  و ارز دوباره صعودی شد

اقتصادنیوز نوشت : برخی از معامله گران امروز مدعی بودند نرخ حواله درهم در مقایسه با روز قبل تقریبا ۸۰ تومان رشد کرده بود.در تهران هم طبق سایت اتحادیه طلا و ارز نرخ اسکناس آمریکایی امروز مسیر صعود را دنبال کرده است.

بازار ارز هرات امروز سه شنبه ۲۰ دی ماه شاهد تکرار سناریو روز گذشته بود. نرخ اسکناس آمریکایی در بازار ارز هرات امروز با قدرت آغاز به کرد.

برخی از معامله گران مدعی بودند که اسکنای آمریکایی در شروع معاملات بازار یاد شده تقریبا ۳۰۰ تومان بالاتر از نرخ بسته شده دیروز بود اما با ادامه معاملات نرخ دلار درهرات عقب نشست و نسبت به عصر دوشنبه رنج شد.

در سلیمانیه هم معامله گران در ابتدای معاملات امروز شاهد افت محدود نرخ دلار بودند اما در نیمه روز دلار به سمت مرز مقاومتی جدید حرکت کرد .

برخی از معامله گران امروز مدعی بودند نرخ حواله درهم نیز در مقایسه با روز قبل تقریبا ۸۰ تومان رشد کرده بود.در تهران هم طبق سایت اتحادیه طلا و ارز نرخ اسکناس آمریکایی امروز مسیر صعود را دنبال کرده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی روز سه شنبه -۱۷ آبان- مجلس شورای اسلامی گفته بود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عدم تحقق بودجه داریم و نمی توانیم از آسمان بیاوریم.

برخی از تحلیلگران ارزی یکی از دلایل افزایش قیمت دلار در چند وقت گذشته را کسری بودجه می دانستند اما دیروز «سید مسعود میر کاظمی» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در واکنش به خبر برخی رسانه‌ها از کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی، اظهار داشت: کسانی که می‌گویند کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی داریم اطلاعاتشان غلط است، به هیچ‌وجه کسری نداریم.حال برخی از معامله گران به کنایه می گفتند پس تکلیف اون ۲۰۰ هزار میلیارد تومان چه شد؟ بودجه از آسمان نازل شد؟

سایت رکنا در گزارشی از به صدا درآمدن زنگ خطر مهاجرت دسته جمعی تجار از ایران خبر داد. آن طور که رکنا نوشته مهاجرت های اقتصادی و مهاجرت تجار بیشتر به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و ترکیه است.

فعالان بازار معتقدند دو دلیل اصلی اقتصادی در مهاجرت نخبگان و تجار نرخ تورم و تحریم است. کاهش احتمال احیای برجام هم در افزایش میل به مهاجرت و خروج سرمایه تاثیرگذار است. این تمایل، تقاضا برای حواله ارزی با هدف خارج کردن سرمایه از ایران را بالا می‌برد و فشار حواله‌ای می‌تواند اثر خود را در قیمت اسکناس دلار هم منعکس کند.

بررسی های میدانی اکوایران نشان می دهد که چند وقت پیش هم فروشندگان ارز افزایش فروش چمدان در خیابان منوچهری را که بی ربط به مهاجرت نیست عامل افزایش قیمت ارز می دانستند زیرا تقاضای ارز خارجی را افزایش می دهد و چون بازار رسمی همراه با محدودیت است این تقاضا با ورود به بازار آزاد قیمت های این بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل کشورهای تحت تحریم و یا با سطح تورم بالا مانند روسیه، ترکیه و ایران اهداف راحت تری برای مهاجرت هستند که با آسان تر شدن شرایط مهاجرت و ریسک مهاجرت افزایش می یابد.

قیمت طلا رشد کرد

بازار جهانی طلا امروز شاهد رشد قیمت طلا بود. قیمت اونس طلا امروز ۳ دلار بالا رفت و به ۱۸۷۳ دلار رسید. در بازار داخلی ایران قیمت طلا ۱۸ عیار امروز تا ۱میلیون و ۸۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان بالا رفت اما ظهر امروز در محدوده ۱ میلیون و ۸۸۳ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید.این قیمت در مقایسه با روز قبل ۶ هزار و ۷۰۰ تومان رشد کرده بود.

سکه صعودی شد

قیمت سکه امامی امروز در سایت اتحادیه طلا و ارز نسبت به روز گذشته با گپ منفی باز شد. بالاترین قیمت فلز زرد رنگ داخلی در سایت فوق ۲۱ میلیون و۵۵ هزار تومان بود.

نرخ سکه ظهر امروز در محدوده ۲۱میلیون و ۴۷ هزار تومان به فروش رسید. روز گذشته اخرین قیمت سکه در این سایت ۲۰ میلیون ۸۹۹ هزار تومان بود.

بیشتر بخوانید:

۴۶۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1717578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =